Integreren twee verschillende lijnen Jamo speakers

Pagina: 1
Acties:

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Ik postte eerder al een topic waarin ik advies vroeg over instapmodellen vloerstaanders + een receiver en ik denk dat ik er (grotendeels) uit ben. Ik heb inmiddels de Jamo S606 vloerstaanders beluisterd en ben overtuigd: deze wil ik graag kopen. Ze klinken erg mooi en ik denk erover ze aan te schaffen in combinatie met een Onkyo SR-TX507.

Dan heb ik mooi 2.0 geluid maar voor games en films wil ik toch ook wel graag 5.1 kunnen luisteren. Nu is mijn budget niet heel groot(~600 euro) dus geld voor de complete S606 HCS5 set heb ik momenteel niet en geld voor losse rears/centre/sub al helemaal niet. Helaas.
Nu vroeg ik mij af: zijn de 2 Jamo S606 vloerstaander fronts niet te combineren met andere (goedkoper) lijnen van Jamo? Ik kwam namelijk de Jamo A402 HCS5 5.1 set tegen voor slechts 200 euro.

http://www.vergelijk.nl/super_dagdeal/

Zou het technisch mogelijk zijn om de sub/centre/rears van deze set te gebruiken i.c.m. de S606 vloerstaanders? Misschien is het een hele stomme vraag, maar ik heb hier zelf echt 0 verstand van; het wordt mijn eerste serieuzer audio set. Ik heb geen idee hoe het dan zit met wattages, Ohms en inches...
Indien het mogelijk is:....kan iemand mij misschien vertellen waarom ik dat beter wel/niet zou moeten doen? Het moet natuurlijk wel een goede meerwaarde zijn...De A402 set ziet er degelijk uit en wordt ook verkocht in 3 varianten met verschillende front speakers(wel van de A40x serie).
Ik snap dat niemand deze exacte combinatie heeft staan maar omdat ik zelf leek ben op audio gebied(dit worden mijn eerste receiver + speakers) kan ik elk advies gebruiken. Ik begrijp ook dat geluid heel subjectief is, maar uitgaande van het feit dat ik de S606 speakers erg goed vind klinken, denk ik toch wel dat experts/ervarener mensen mij hier advies over kunnen geven. Dank bij voorbaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Ninzeo13 op 30-09-2009 00:57 ]

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

Ik heb ongeveer 4/10 verstand op dit gebied.

Correct me if im wrong, maar volgens mij kan je gewoon naar wens combineren. Ze worden namelijk enkel met speakerdraad verbonden met de reciever. Elk kanaal van de 5.1 heeft daar zijn eigen connectie.

De speakers hebben weinig met elkaar te maken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

In theorie is alles te combineren en kan je het zo gek maken als je zelf wilt.
Dus als jij voor elke speaker een ander merk zou nemen kan je alles aansluiten op je receiver. Dat het voor je receiver lastig kan zijn als de speakers dan verschillende weerstanden en vermogen hebben hangt van de receiver af en hoe deze intern in elkaar zit.

Alleen zitten hier natuurlijk wel nadelen aan, want anders had je het wel vaker gezien dat mensen dat doet. Als eerste heb je natuurlijk dat je niet meerdere verschillende merken door elkaar moet gebruiken doordat de klank van elk merk heel anders is. Resulterende in aparte klanken en ander bereik wat geen mooi geheel geeft.
Nu is het alleen zo dat er ook wordt afgeraden om in dezelfde serie te blijven van een bepaald merk. Dus in jouw geval om dan in de Jamo S606 serie te blijven. Dit omdat de speakers van de A402 wellicht ook anders klinken qua klank en een ander bereik hebben...

Dus in theorie is het zeker mogelijk, maar ik zou eerst eens gaan luisteren of de A402 en de S606 niet al te veel verschillen qua klank en bereik. Want anders ga je wel een 5.1 set-up creëren, maar de kans dat alles dan goed op elkaar afstemt en je een goede 5.1 ervaring hebt is wat plausibel. Dus ook voor deze: eerst even luisteren en zet ze naast elkaar om het verschil te horen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 15:29
En als dezelfde serie te duur is kun je natuurlijk van de 2.0 set-up eerst naar 4.0 gaan. Later een center/sub erbij.
Beter dan 200 euro uitgeven waarvan dus al een gedeelte van het geld zit in niet gebruikte speakers. Waardoor je kwalitatief je surround nog minder zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ikzelf sta nu voor het zelfde probleem. Al is het toch iets verschillend.

Ik heb nu een Kef KHT-5005 set en zoek er nog een paar vloerstaanders bij. Ik ben van plan hier dus ook een set Kef XQ40 bij te plaatsen. Maar maak me toch zorgen dat dit niet helemaal lekker gaat klinken.

En om nu 5 speakers een Sub en een Versterker mee naar de audiowinkel te nemen is ook zowat. Wat ik wel ga doen is mijn eigen versterker mee te brengen. Aangezien ze in deze winkel of veel lagere types van marantz hebben of iets hogere voor/eindversterker combi's van marantz. En dan nog de duurdere merken zoals, Classe etc.

Ik ben dan ook bang om vloerstaanders van een ander merk zoals B&W of Monitor Audio te beluisteren.
Je zult maar verliefd worden op die klank en ze dan niet kunnen kopen omdat ze niet integreren met de set die je thuis hebt.

Maar in jouw geval: Ik weet niet of ze beide sets in 1 winkel hebben zodat je ze samen kunt beluisteren.
Wat bij mij dus helaas niet het geval is.

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

ik zit met (bijna exact) hetzelfde probleem: heb een teufel 5.1 set die ik met een Yamaha receiver als 7.1 gebruik door er een paar fronts uit een Sony stereo set aan te hangen. Klinkt best goed maar ik wil meer => Jamo S606 zien er erg goed uit voor een mooie prijs !

maar wat ik dus lees na een beetje research op sites als avsforum etc is dat het vooral van belang is dat de front speakers (links, center, rechts) met elkaar matchen ... mijn Teufel 5.1 melkpakjes zijn dus prima voor de surround, maar ik moet eigenlijk wel die center vervangen...

En nu is de issue met die Jamo S606 dat de center niet los verkrijgbaar is. Enige optie die ik op dit moment zie is of een Jamo center A 3CEN.4 nemen, die echter een stuk kleiner is als de originele S60 center die bij de S606 past. De Jamo C400 CEN lijkt er qua afmetingen (en dus hopelijk ook geluid) een stuk meer op, maar is zodanig aan de prijs dat de S606 HC3 set (met S60 center!) dan nog maar enkele tientjes duurder is...

Laatste optie waar ik naar zit te kijken is gewoon dat matching fronts verhaal ignoren en een JBL ES25C center speaker nemen, die is verkrijgbaar voor rond de ~€100 en heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de S60, maar dan met een 3-weg ipv 2-weg systeem. Echt audiofiel ben ik niet dus eigenlijk vraag ik me af of ik het verschil heeel erg ga merken... ik zie in het post specs van je homecinema topic ook wel vaker verschillende mixes stereo en center speakers voorbijkomen =]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 19:09

ST10©DE

Dus.............

Ik heb een bijelkaar geraapt "zooitje" aan speakers:
fronts: Wharfedale EVO2-20
back: Wharfedale Diamond 9.sr
center: Magnat super needle (oid).

We hebben dit gedaan met het oog op de inrichting. Een Wharfedale center zou totaal niet staan bij de TV en het TV meubel.

En dit is voor mij en mijn vriendin totaal niet storend. Sterker nog, we zijn er super tevreden mee, zowel bij stereo als bij surround! Het klankbeeld is niet uit evenwicht.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je ziet het vaker hoor, dat rears / surrounds uit een goedkopere modellijn worden gekozen. (meestal omdat die ook wat kleiner en dus beter plaatsbaar zijn) Als de klankkleur ongeveer gelijk is geeft dat geen centje pijn.

Of de (goedkopere) sub meerwaarde heeft tov. dikke fronts hangt een beetje van de specs af. Maar niets houdt je tegen om het neer te zetten, en misschien te sparen voor een 'betere' sub tzt.

Wise enough to play the fool

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:19
Persoonlijk denk ik dat de klankkleur tussen verschillende lijnen van 1 merk zo fel verschilt dat je even goed naar een ander merk kan kijken als je toch gaat mixen. Surround (de achterste dus) zijn vooral voor de effecten en dan stoort het (volgens mij) voor de meeste mensen niet zo snel dat klankkleur anders is.

Ik denk wel dat je de fronts en de center moet matchen (dus binnen dezelfde lijn blijven). Ik heb gelezen (op www.avforums.com) dat er mensen zijn die als center ook een front nemen. Drie dezelfde speakers dus!
Dit zou (volgens hen) het beste resultaat geven. Ik ben geneigd om dat te geloven. het grootste probleem is hier natuurlijk de plaatsing (vandaar dat centers plat liggen).

@Doppert: Ik heb zelf de XQ40's. Zijn echt super speakers (persoonlijk mening). Toch zou ik er niet voor kiezen met als reden dat je reeds een Kef KHT-5005 set hebt. Je zou toch echt eerst moeten kunnen proberen thuis om te horen hoe het klinkt (liefst met verschillende speakers) en dan een keuze maken op wat je hoort. In deze prijsklasse is het misschien wel mogelijk om ze eerst thuis uit te proberen.
Pagina: 1