[Testcase] late night, early ride

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Een kleine testcase van de eerste trein naar huis na een lange nacht in 't zuiden van het land. Ik kreeg veel leuke feedback hierop van mensen die zich er gelijk in herkenden, dus ik dacht ik probeer 'm hier ook even. Klikbaar voor groot.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3437/3958614732_3a528b9648.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2538/3962063373_0e822b6884.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3432/3962896089_61f26f53d4.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3514/3966939242_e29867a563.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuk voor stuk keurige foto's Nedra, kijken allen gewoon lekker rustig weg. Vignettering ben ik opzich niet tegen, maar het oogt hier een beetje geforceerd... Misschien doet een beetje spelen met midpoint, roundness en feather een heleboel goeds :)

Verder klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb er zelf vrij weinig verstand van maar de eerste en laatste spreken mij zeer aan. de 2e en 3e zijn zeker niet verkeerd maar niet mijn smaak. Kan helaas ook geen technisch advies geven. Zou ik 1e als achtergrond voor mijn pc mogen gebruiken mits je er mee eens bent natuurlijk ;)

• Nedra
Thanks voor jullie commentaar! Moet ik er bij zeggen dat het door glas vanuit een rijdende trijn geschoten is?

@EduardusLee: Vignetting kan ik je wel gelijk in geven, het stoort me persoonlijk niet heel erg maar misschien wel een klein beetje nep.. :D

@bobsquad: Thanks, ben blij dat je ze mooi vind! Uiteraard mag je 'm als achtergrond gebruiken. Ze zijn klikbaar voor groter op Flickr, en daar zijn ze ook op de hoogste reso te downen!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
Ziet er leuk uit. Alleen bij nr 2 verstoren die takken onderaan het een beetje. Voortaan een heggenschaar meenemen in de trein. ;)

Je hebt in ieder geval geluk met de reflecties / vuile ruiten, of kon het raampje open?

_██_
(ಠ_ృ)

• Nedra
Atomsk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 00:10:
Ziet er leuk uit. Alleen bij nr 2 verstoren die takken onderaan het een beetje. Voortaan een heggenschaar meenemen in de trein. ;)

Je hebt in ieder geval geluk met de reflecties / vuile ruiten, of kon het raampje open?
nee, het raam was ook redelijk vies wat goed te zien is in vorm van een dikke vlek op foto 4 rechts onderin..maar dat deert niet :P.

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 09:27
bobsqaud schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:50:
Heb er zelf vrij weinig verstand van maar de eerste en laatste spreken mij zeer aan. de 2e en 3e zijn zeker niet verkeerd maar niet mijn smaak. Kan helaas ook geen technisch advies geven. Zou ik 1e als achtergrond voor mijn pc mogen gebruiken mits je er mee eens bent natuurlijk ;)
Wil je fotografie als kunst kunnen beschouwen moet het niet alleen om techniek gaan, maar ook om wat het beeld bij mensen oproept. Dus probeer te verwoorden waarom de foto's je aanspreken, en waarom juist de eerste en de laatste. 9 van de tien keer wordt dat nog als nuttiger commentaar beschouwd dan een stappenplan hoe je de foto nog kan nabewerken.

Mooie foto's, op de een of andere manier wil ik verder kijken.
Foto 1: deze wordt naar mijn idee goed door de relatieve scherpte van de meest linker bossages, qua compositie vind ik hem zeer geslaagd, jammer dat er enige reflectie van het raam te bespeuren is aan de onderkant van de foto.
Foto 2: De lijnen die naar een punt verdwijnen is een sterke compositie, natuurlijk was het vanuit de trein niet meer mogelijk hier nog een foto van te nemen, maar naar mijn idee ligt de horizon een stukje te laag, en tsja, de takken.
Foto 3: Weinig op aan te merken, naar mijn idee een wat minder sterke compositie maar in zijn algemeenheid wel geslaagd.
Foto 4: Van deze krijg ik het idee dat hij minder goed in de testcase past, mede door de duidelijke voorgrond. Het is absoluut geen slechte foto, maar er hangt een andere sfeer over.

Algemeen vind ik het een mooie set, ik krijg automatisch zin om mijn wekker vroeg te zetten en er met mijn camera op uit te gaan.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29
Het zijn zeker mooie vergezichten die het schieten waard zijn. Daarom zou ik ook buiten de trein gaan staan als je echt een mooie plaat wil schieten. Persoonlijk stoor ik me lichtelijk aan de de onscherpte doordat je door het raam hebt geschoten. Daarnaast heeft foto 1 een behoorlijk raamreflectie op de onderste helft van de foto.

kortom, mooi gezien, en zeker de moeite waard om daarvoor eens vroeg uit je bed te stapppen met je statief op je schouder.

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Prachtig, ze hebben iets mystieks over zich. edit: @mcsluis, de onscherpte draagt hier ook aan bij, gek genoeg
Ook de laatste is zeer geslaagd en hoewel hij qua stijl niet perfect bij de andere foto's past, ben ik blij dat je hem erbij hebt gedaan!

hele late edit: toch hou ik niet zo van die vignetting (vooral op klein formaat valt het te er op)

[ Voor 34% gewijzigd door J_V_D_L op 30-09-2009 11:19 ]

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16
Mist creeert altijd een mooie sfeer vind ik, wat mysterieus zo met het vervagende landschap. Fijn plaatjes dus, de toning past er ook mooi bij, hoewel de laatste foto's wel erg donker is...

• Nedra
thanks voor alle feedback!

@Jelle, daar heb je een punt. Deze foto's waren het 'm ook echt niet om de techniek te doen :D. Nummer 4 vond ik zelf ook minder in de serie passen, te donker en te weinig mist..aan de andere kant heb ik 'm er een beetje ingestopt onder het mom van dat het toen al aan 't opklaren was

@mcsluis: ik bevind me niet zo vaak ergens in noord brabant om 7 uur 's ochtends, vond de charme juist wel een beetje dat het vanuit de trein geschoten is..maar goed, wat niet is kan nog komen he :D

@JVDL: Thanks! ik ben het ook wel eens met de vignettering hoor..misschien ietsjes te nep. maar goed, weet ik dat voor de volgende keer

@Whisky, thanks..en mee eens!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

Ook ik sluit me aan bij de commentaren hierboven. Het feit dat je slechter commentaar zou krijgen als je zou zeggen dat het door glas heen geschoten is, zegt dan meer over diegene die dat commentaar geeft dan over jouw fotografiekunsten :)

Normaliter vind ik een kleine testcase wel wat hebben, maar ik vind deze testcase iets te weinig variatie bieden. De onderste 2 zijn ongeveer hetzelfde op de mist op de voorgrond na, ook qua compositie.

Voor de rest heb ik geen commentaren en zeg ik: well done!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Nedra
thanks! Alhoewel ik eerlijk moet zijn dat ik niet zie hoe de onderste 2 hetzelfde zijn..de bomen staan bij 4 dichter bij, niet zo dicht op elkaar, de horizon staat lager, de voorgrond is donkerder en er staan ook nog beestjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 20:05

Deathchant

Don't intend. Do!

ik doel een beetje op het lijnen spel.
De een gaat van linksboven naar rechtsonder, de ander net in spiegelbeeld.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1