Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik heb al bijna 2 jaar een goeie bijbaan. Hiermee verdien ik redelijk was centjes bij en ik zorg altijd dat ik binnen de grenzen van de IB-groep blijf. Meestal zit ik daar een paar duizend boven en wordt dat in natura uitbetaald.
Nu het was rustiger is met school zal ik structureel meer gaan werken, en dus ook meer verdienen dan de IB-groep goed vindt. Hiermee raak ik mijn studie financiering en OV kwijt. Is er een manier om hier op een legale manier onderuit te komen.

Wat ik zelf dacht was het volgende.

Een x aantal uur uit laten betalen in natura. Dit komt alleen grofweg neer op een laptop per maand, en hier heb ik niet zoveel aan.

Motorbewijs/motor laten betalen door de baas. Dit wordt gewoon gezien als inkomsten.

Studie laten betalen door de baas. Dit moet ik nog even uitzoeken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Loon in natura is ook gewoon loon.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17

Lordy79

Vastberaden

Precies. Op een legale manier gaat het niet lukken!! Misschien moet je maar gewoon je stufi en OV inleveren omdat die zaken niet bedoeld zijn voor rijke studenten...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:19
Loon in natura zal alleen werken wanneer dit niet correct wordt aangegeven door jou/je baas, iets wat niet bepaald aan te raden is. Ik gok dat je toch zal moeten kiezen tussen minder werken of juist meer om de klap van je basisbeurs op te vangen...

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Beste Battler ik ga niet krom liggen voor je studie/Luizenleven.

Ga gewoon minder werken of accepteer het dat je minder/geen stuffie krijgt. Volgens mij raak je je OV jaarkaart daarom niet kwijt dan moet je wel zoveel verdienen per maand dat je denk net zo goed fulltime gaat werken. iig dat was in mijn tijd zo. Natura valt ook gewoon onder verworven inkomsten die je in principe moet opgeven dus ook al zou je dat doen en niet opgeven het valt dan onder fraude.

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 20:51
Voor zover ik het begrepen heb van mn decaan is wèl mogelijk op je stufi (tijdelijk) stop te zetten zodat je tijdens de komende periode waar je meer dan toegestaan gaat verdienen, dit niet van je totale 4 jaar stufi afgaat. Als je niks aangeeft zal de periode dat je teveel verdient wel gelden als een "actieve" periode en zal je dus die verloren tijd niet in kunnen halen.

Dit gaat natuurlijk niet op als je je diploma binnen die 4 jaar haalt en niet verder gaat.

Zoals al gezegd, loon in natura is ook loon. De IB-groep is erg strikt en je loopt een redelijke kans dat ze het opmerken.

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:28
bobsqaud schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:40:
Wat een onzin. Hij probeert gewoon binnen de wet een oplossing te zoeken. Vind ik helemaal niets vreemds aan. Ik zie niet waarom jij krom moet liggen voor zijn studie gezien jij er niets aan betaalt. Tevens is de grens om en nabij 12.000 - 13.000 euro per jaar bijverdienen, dus in een rustige periode van je studie is dit vrij eenvoudig te overschrijden.

Ontopic:

Loon in natura geldt wel als loon voor de IB Groep en inkomstenbelasting (denk aan een auto van de zaak). Studiekostenvergoedingen zijn echter niet als loon aan te merken als de studie bedoeld is voor toekomstige kostwinning. Zie hiervoor deze pagina van de Belastingdienst. Dit zou een oplossing kunnen zijn mits je werkgever hierin mee wil gaan.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zet je studiefinanciering gewoon stop in de maand dat je er overheen gaat? Dit kost je misschien €750 of €1000 aan 'misgelopen' studiefinanciering waar je moreel noch wettelijk recht op hebt aangezien je genoeg verdient om jezelf te onderhouden.

• bobsquad
  • Niet online
Morgoth88 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:51:
[...]

Wat een onzin. Hij probeert gewoon binnen de wet een oplossing te zoeken. Vind ik helemaal niets vreemds aan. Ik zie niet waarom jij krom moet liggen voor zijn studie gezien jij er niets aan betaalt. Tevens is de grens om en nabij 12.000 - 13.000 euro per jaar bijverdienen, dus in een rustige periode van je studie is dit vrij eenvoudig te overschrijden.
Volgens mij word de studiefinanciering nog steeds van belastinggeld betaald. Zou iedereen zo moeten doen die teveel verdient. Wordt zo een mooie zooi en de belastingbetaler maar betalen. Regels blijven regels. Als je er overheen komt zul je gewoon keuzes moeten maken zo simpel is dat.

• battler
Heel erg bedankt Morgoth88, ik zal de link aandachtig doorlezen en overleggen met mijn werkgever.
Als er meer van dit soort tips zijn hoor ik het graag, dit is precies waar ik naar op zoek ben.

@bobsquad, ik vraag niet om medelijden/geld dus krom liggen voor mij hoeft niet ;)

• Muramasa
bobsqaud schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:56:
[...]

Volgens mij word de studiefinanciering nog steeds van belastinggeld betaald. Zou iedereen zo moeten doen die teveel verdient. Wordt zo een mooie zooi en de belastingbetaler maar betalen. Regels blijven regels. Als je er overheen komt zul je gewoon keuzes moeten maken zo simpel is dat.
Volgens die redenering zou men ook geen belastingadvies mogen aannemen omdat je daarmee de belasting ontwijkt en de overheid daarmee inkomsten misloopt. En je zegt het zelf al: Regels blijven regels. Als je je aan die regels houdt is er niets aan de hand, en dat wil TS ook.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 16:00 ]

• battler
bobsqaud schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:56:
[...]

Dit is een vrij aparte redenatie. Ik denk dat zelfs jij het er mee eens bent dat ik meer geld in het laatje breng wanneer ik werk. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door battler op 29-09-2009 23:15 ]

• Muramasa
battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:57:
Heel erg bedankt Morgoth88, ik zal de link aandachtig doorlezen en overleggen met mijn werkgever.
Als er meer van dit soort tips zijn hoor ik het graag, dit is precies waar ik naar op zoek ben.

@bobsquad, ik vraag niet om medelijden/geld dus krom liggen voor mij hoeft niet ;)
Ik heb me nog even verdiept in de voorwaarden voor bijverdienen, en daar staat dat het over je verzamelinkomen wordt berekend, niet over je nettoloon. Je kunt dus met aftrekposten je verzamelinkomen flink drukken. Denk aan studiekosten (deze zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting), ziektekosten en andere persoonsgebonden aftrek. Wellicht kun je je verzamelinkomen dusdanig drukken dat je onder de grens van € 13.215,83 valt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:00:
[...]

Zet een bekende van je op de loonlijst en er is niemand die er achter komt. Geef die persoon bijvoorbeeld 25% van de opbrengst.
Illegaal/.
Laat je in VVV-bonnen, boekenbonnen, saunabonnen uitbetalen.

Laat een aankoop doen (nieuwe PC, TFT scherm, projector, notebook) maar laat de chauffeur deze afleveren bij je thuis.
Verkapte verloning.
Laat een kilometervergoeding (EUR 0,19 per KM) uitbetalen voor reizen die je nooit maakt.
Fraude.
Laat de maanden oktober, november en december in 2010 uitbetalen. Of als het om volgend jaar gaat laat het in 2011 uitbetalen.
Weet niet of dit mag.
Declareer een vakantie voor jezelf plus vriend/vriendin en laat je werkgever deze betalen als zijnde een zakenreis.
Verloning.

Allemaal goed fout dus ja.

Alternatief: een bedrijfje starten, het als bedrijfje doen. En dan NIET als eenmanszaak maar als BV? Zodat de winst voor je bedrijf is en niet voor jou.

Verwijderd

bobsqaud schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:40:

Ga gewoon minder werken of accepteer het dat je minder/geen stuffie krijgt.
Ohja, jij hebt liever dat hij minder werkt zodat hij precies onder die grens valt of dat hij extra werkt en de economie op gang houdt.

Mijn advies; koop een v8 en laat je benzine zwart uitbetalen ;)

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
lekker handig van je posten dit soort info, je bent nu getagged bij de belastingdienst als 'verdacht'

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:39
de werkgever moet het geld ook verklaren he.

Belasting betalen als eigen opname hebben zij vast geen zin in

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19-11 21:48
Ik kan er werkelijk met m'n verstand niet bij dat je dat geld met een goed gevoel kunt uitgeven. Belastinggeld waar we met z'n allen wel wat beters mee kunnen doen - zoals de gehandicaptenzorg verbeteren of kansarme gezinnen op weg helpen. Nee hoor, deze student (de toekomst van Nederland??) wil er graag een motorfiets van aanschaffen, zodat ie op zondagmiddag lekker voor de ruiten van diezelfde gehandicapten, die helaas vandaag niet naar buiten kunnen omdat er geen budget is voor een extra weekendkracht, langs kan rijden.

Persoonlijk vind ik het in- en intriest dat je op deze manier misbruikt wilt maken van het systeem (waaraan vast nog wel iets te verbeteren is, maar das een hele andere discussie).

(dit is overigens mijn bescheiden mening, wat je er mee doet moet je zelf weten)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• battler
Ik probeer alles te doen volgens de geldende regels en wetten. Ik ben dus ook niet zo bang voor de belastingdienst. ;)

@all bedankt voor jullie waardevolle inbreng tot dusver.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
zodat ie op zondagmiddag lekker voor de ruiten van diezelfde gehandicapten, die helaas vandaag niet naar buiten kunnen omdat er geen budget is voor een extra weekendkracht, langs kan rijden.
Proest.... volgens mij doet er hier iemand aan drama.....

wat mag dat mag, wat niet mag mag niet, s i m p e l

[ Voor 9% gewijzigd door Zandor op 29-09-2009 23:24 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:17:
Alternatief: een bedrijfje starten, het als bedrijfje doen. En dan NIET als eenmanszaak maar als BV? Zodat de winst voor je bedrijf is en niet voor jou.
Alleen zit je dan met "gebruikelijk loon". Een normaal DGA salaris zit rond de 40k per jaar. Wil je daarvan afwijken dan kan dat in overleg met de belastingdienst, maar niet eenvoudig (om afromen van winst te voorkomen, winst uitkeren na vpb is namelijk voordeliger dan de hoogste ib schijf).

Overigens ga ik met de mensen mee die het not-done vinden. Ik heb zelf (als ondernemer) ook mijn stufi stop moeten zetten omdat ik over de limiet qua inkomen heenging. Zelfs al weet je het zo te vertellen dat het wettelijk gezien mag, uiteindelijk vind ik het sneu als je met een flink inkomen stufi gaat lopen beuren. Er zijn zat anderen die er meer baat bij hebben dan jij.

[ Voor 25% gewijzigd door B-Man op 29-09-2009 23:27 ]

Verwijderd

Wat je kan doen is je heffingskorting stopzetten; dit gaat betekenen dat er bij de loonheffing meer loon ingehouden wordt, waardoor je bruto uitbetaalde loon per maand zal dalen. Hierdoor zal je (mogelijk) later over de grenswaarde van de studie heen gaan, waardoor je wellicht een extra maand stufi kan genieten. Aan het einde van het jaar moet je dan via je belastingsaangifte dit bedrag terugkrijgen. In feite verplaats je op deze manier een deel van de heffing 'naar voren'.

Verder kan je er inderdaad voor kiezen om je stufie (en OV) pas stop te zetten/in te leveren in de maand dat jij over het grensbedrag heen gaat; op deze manier heb je het grootste deel van het jaar nog steeds je stufi/OV.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2009 23:28 ]

• hesselbeertje
  • Laatst online: 19-11 21:48
Je begrijpt hopelijk dat ik enkel probeer te schetsen dat het systeem hier niet voor bedoeld is. Of je het eens bent met het systeem, das een andere discussie en daar hebben we dan weer verkiezingen voor.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:57:
Waar denk je dan dat jouw stufi vandaan komt?

Ik verdien ook vaak nèt iets meer dan toegestaan is, maar omdat ik in december toch maar twee weken m'n OV nodig heb zorg ik ervoor dat ik in december m'n stufi afgemeld heb. Dan krijg ik maar een maand geen uitwonende beurs (250 euro, woohoo, vetpot), maar dan kan ik in de kerstvakantie wel 2 weken fulltime werken om nog net dat beetje te veel te verdienen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:23:
Ik probeer alles te doen volgens de geldende regels en wetten. Ik ben dus ook niet zo bang voor de belastingdienst. ;)
Dan zou ik toch nog eens heel diep nadenken over die uitbetalingen in natura, die je kennelijk vrolijk verzwegen hebt ;)

Als het trouwens gaat om 80 euro per maand, neem ik aan dat je grootste probleem het wegvallen van de OV-kaart is (dat kost je meer)? Ik ben niet zo goed op de hoogte van de huidige regelingen, maar er staat me iets van bij dat het ooit mogelijk was om 0 euro stufi te ontvangen, maar wel met een OVS-kaart.

Wat betekent mijn avatar?

• bobsquad
  • Niet online
battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:13:
[...]

Dit is een vrij aparte redenatie. Ik denk dat zelfs jij het er mee eens bent dat ik meer geld in het laatje breng wanneer ik werk. ;)
Klopt maar elke cent extra die je door "illegale" constructies binnen krijgt hoort naar mijn gevoel niet zoals ik al eerder zei doe je gewoon aan fraude. Helaas is het dan gewoon kiezen tussen twee kwaden. De regels zijn niet voor niks opgesteld. Je hebt je er gewoon aan te houden. Zo moeilijk is dat toch niet?

De studiefinanciering wordt gewoon door de hele gemeenschap opgehoest die je dus benadeeld door zoiets te willen doen. Zoals hierboven aangegeven zou ik het geld niet met een lekker gevoel uitgeven maarja dat is ieder zijn mening.

Edit: volgens mij valt je OV niet weg maar hiervoor zou ik gewoon de IB-Groep bellen betreft het advies hierover.

[ Voor 6% gewijzigd door bobsquad op 29-09-2009 23:28 ]

• 418O2
  • Laatst online: 17:39
het is wel offtopic hoor

maar iemand die meer dan 12k per jaar bij verdient naast zijn studie, gaat nog genoeg belasting betalen. Dat getuigt namelijk van een goede instelling en hij zal er waarschijnlijk ook wel komen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:26:
Als het trouwens gaat om 80 euro per maand, neem ik aan dat je grootste probleem het wegvallen van de OV-kaart is (dat kost je meer)? Ik ben niet zo goed op de hoogte van de huidige regelingen, maar er staat me iets van bij dat het ooit mogelijk was om 0 euro stufi te ontvangen, maar wel met een OVS-kaart.
Nee, als je te veel verdient kun je geen 0-lening en dus geen OV ontvangen.
Bijverdienen en nullening
Als je een nullening hebt met een OV-studentenkaart, zorg dan dat je niet te veel bijverdient. Anders moet je later alsnog voor de kaart betalen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 08:37
battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:23:

@all bedankt voor jullie waardevolle inbreng tot dusver.
Je uitspraken en acties spreken elkaar tegen.

Je geeft aan de afgelopen 2 jaar ieder jaar een paar duizend euro boven de (toch al ruime) limiet van de IB-Groep zit. Die paar duizend euro laat je dan 'in natura' uitbetalen. Maar dat is ook gewoon loon. Of je je loon nou op je bankrekening, in briefjes van € 5,00, in laptops of in huizen krijgt, het is loon.

Concreet geef je dus toe de afgelopen 2 jaar (direct dan wel indirect via de werkgever, in ieder geval met jouw instemming) duizenden euro's te weinig loon opgegeven te hebben bij de Belastingdienst. Als gevolg hiervan is de IB-Groep niet komen klagen. Hier hebben we een vrij duidelijk en veelzeggend woord voor: Belastingfraude. Gelukkig wordt de Belastingdienst steeds beter in het opsporen van belastingfraude en kunnen ze leuke boetes opleggen. En wees gerust, de IB-Groep komt dan ook met terugwerkende kracht bij je halen.

Kortom, je hebt de Belastingdienst (en indirect ons dus) al voor duizenden euro's (beurs + OV kaart over x maanden telt leuk op) in de zeik genomen en vraagt nu hoe je ons nog meer in de zeik kunt nemen. Dat kan dus niet. Tenzij je baas een daadwerkelijke studie voor je gaat betalen is het gewoon loon en zul je het moeten opgeven als zodanig.

Als je daarmee boven de grens van de IB-Groep komt kun je tijdelijk je stufi stopzetten. Heb ik zelf ook 1 maand gedaan omdat ik anders boven de grens zou komen. En ja, dan moet je ook je OV kaart inleveren (of je moet er zo'n 140 euro per maand voor willen betalen).

Om je tegemoet te komen kun je je stufi per maand stopzetten en is het zelfs mogelijk om tot een half jaar later met terugwerkende kracht je studiefinanciering te stoppen. (Voor het geval dat je er in 2010 achter komt dat je in 2009 te veel verdient hebt).

Als je het legaal wilt doen zijn dat je opties. Als je het illegaal wilt doen, kom er dan niet hier om vragen. (Zie ook de voorwaarden)

@Catch22: Je bedoelt iemand die als tiener al begonnen is de Belastingdienst in de zeik te nemen? (1988)

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 29-09-2009 23:48 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Cocytus schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:52:
Zet je studiefinanciering gewoon stop in de maand dat je er overheen gaat? Dit kost je misschien €750 of €1000 aan 'misgelopen' studiefinanciering waar je moreel noch wettelijk recht op hebt aangezien je genoeg verdient om jezelf te onderhouden.
Het op tijd stopzetten van de stufie is inderdaad dé oplossing. En het kost je zelfs helemaal niets. De overige maanden hou je namelijk gewoon te goed.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:28:
Ik heb al bijna 2 jaar een goeie bijbaan. Hiermee verdien ik redelijk was centjes bij en ik zorg altijd dat ik binnen de grenzen van de IB-groep blijf. Meestal zit ik daar een paar duizend boven en wordt dat in natura uitbetaald.
Nu het was rustiger is met school zal ik structureel meer gaan werken, en dus ook meer verdienen dan de IB-groep goed vindt. Hiermee raak ik mijn studie financiering en OV kwijt. Is er een manier om hier op een legale manier onderuit te komen.
Nee, wat jij wilt is op een legale manier niet mogelijk en dat is toch ook logisch? De regel is duidelijk: als je meer dan de grens verdient, dan geen stufi. Jij wilt meer verdienen, maar toch stufi.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 30-09-2009 08:09 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 22:35
Het stelsel zoals dat er nu staat, drukt high-potentials gewoon uit hun studie. Als je basis + aanvullend krijgt, en vervolgens zo'n 1200 euro bijverdiend, ben je rond oktober door zijn stufi heen. Een beetje student die kan het niet hebben om even 500 eur. in de maand gekort te worden op zijn inkomsten, en vergeet daarbij ook niet de kosten voor vervoer, wat zo tegen de 200 eur aan gaat lopen voor een klein kutstukje met de trein en metro. Ergo: van de 1700 eur is nog maar 1000 over; student kan het niet meer betalen allemaal, en gaat maar gewoon fulltime werken.

(zo ben ik dus ook gestopt met mijn studie ;), en ik heb het bij nog twee studiegenoten gezien, waarin ik absoluut vertrouwen had dat die het academisch gezien ver hadden kunnen schoppen)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
creator1988 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:15:
Het stelsel zoals dat er nu staat, drukt high-potentials gewoon uit hun studie. Als je basis + aanvullend krijgt, en vervolgens zo'n 1200 euro bijverdiend, ben je rond oktober door zijn stufi heen. Een beetje student die kan het niet hebben om even 500 eur. in de maand gekort te worden op zijn inkomsten, en vergeet daarbij ook niet de kosten voor vervoer, wat zo tegen de 200 eur aan gaat lopen voor een klein kutstukje met de trein en metro. Ergo: van de 1700 eur is nog maar 1000 over; student kan het niet meer betalen allemaal, en gaat maar gewoon fulltime werken.

(zo ben ik dus ook gestopt met mijn studie ;), en ik heb het bij nog twee studiegenoten gezien, waarin ik absoluut vertrouwen had dat die het academisch gezien ver hadden kunnen schoppen)
Als ze al tijdens hun studie geld belangrijker vinden dan hun studie, zouden ze naar mijn mening nooit verder zijn gekomen in het academische, want daar word je nu niet echt rijk van.

En de student die 1200 bijverdient kan toch gewoon per 1 oktober de stufi - tijdelijk - stop zetten? En want de kosten voor vervoer betreft: als die vergoed worden, worden ze niet gekort op je stufi. Kortom: veel te kort door de bocht.

Overigens: ik ben ook een uni-dropout en heb daar geen moment spijt van gehad. Die academische carrière kan altijd nog wel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:00:
[...]

Laat een kilometervergoeding (EUR 0,19 per KM) uitbetalen voor reizen die je nooit maakt.
Reis of kilometervergoeding wordt ook als loon gezien.

Als je een inwonende beurs krijgt, zie ik niet waarom je zo moeilijk doet. 2 jaar geleden had ik het zelfde probleem (alleen lag toen de grens op €10.000). Ik heb mijn stufi toen opgezegd en ben iedere dag met de auto naar school gegaan en nog hield ik geld over...

LinkedIn - Collega worden?

• !null
  • Laatst online: 11:06
Kan dus niet op een legale manier. En de stufi kun je stopzetten op het moment dat je weet dat je over die 12K (bruto of netto?) heen gaat. Stel dat je daar idd pas in September of Oktober overheen gaat (hebben we het eigenlijk over dit jaar of volgend jaar?) dan kun je in die maand de boel gewoon stoppen, en dan is het goed voor de IBG. Maar daa rkun je wel wat over vinden op hun site, anders moet je ze even bellen.
Voor die paar maanden kun je het toch wel overbruggen? Zeker als je in ruil daarvoor dik meer binnen brengt. En je bent tenminste volledig legaal bezig, niet met die twijfelachtige manieren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

Zet gewoon tijdelijk je stufi stop, de maanden dat je geen stufi ontvangen hebt blijven gewoon staan en je kunt er aanspraak maken in tijden dat het minder gaat.
Uiteindelijk moet je voor jezelf gewoon een eenvoudig kosten/baten lijstje maken, zo moeilijk is dat toch niet?
Kijk wat je wettelijk kunt aftrekken, studiekosten bijvoorbeeld, kijk wat je zou moeten betalen aan OV in de maanden dat je geen kaart hebt, kijk waar je netto meer aan overhoudt; geen stufi en werken of wel stufi en minder werken. Lijkt me vrij eenvoudig (zolang je het legaal wilt houden).

• Brons

Brons

Fail!

Boudewijn schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:17:
Buiten het hoge DGA salaris dat je jezelf moet geven (al kan je dat in overleg verlagen) mag je ook niet gewoon werken voor dezelfde werkgever. Dan ben je volgens de belastingdienst gewoon in loondienst. En dat ben je dan feitelijk ook.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:25:
Wat je kan doen is je heffingskorting stopzetten; dit gaat betekenen dat er bij de loonheffing meer loon ingehouden wordt, waardoor je bruto uitbetaalde loon per maand zal dalen. Hierdoor zal je (mogelijk) later over de grenswaarde van de studie heen gaan, waardoor je wellicht een extra maand stufi kan genieten. Aan het einde van het jaar moet je dan via je belastingsaangifte dit bedrag terugkrijgen. In feite verplaats je op deze manier een deel van de heffing 'naar voren'.
Dan komt de IB groep toch gewoon achteraf aankloppen om je stufi met terugwerkende kracht terug te halen?

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-11 21:12
Brons schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:02:
[...]

Buiten het hoge DGA salaris dat je jezelf moet geven (al kan je dat in overleg verlagen) mag je ook niet gewoon werken voor dezelfde werkgever. Dan ben je volgens de belastingdienst gewoon in loondienst. En dat ben je dan feitelijk ook.

[...]

Dan komt de IB groep toch gewoon achteraf aankloppen om je stufi met terugwerkende kracht terug te halen?
IB Groep kijkt toch ook naar netto inkomen?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:17

Lordy79

Vastberaden

creator1988 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:15:

Een beetje student die kan het niet hebben om even 500 eur. in de maand gekort te worden op zijn inkomsten, en vergeet daarbij ook niet de kosten voor vervoer, wat zo tegen de 200 eur aan gaat lopen voor een klein kutstukje met de trein en metro. Ergo: van de 1700 eur is nog maar 1000 over; student kan het niet meer betalen allemaal, en gaat maar gewoon fulltime werken.
Welkom in de grote-mensen wereld van belasting betalen!! }:O Ik vind het niet leuk dat ik 52% (meer dan de helft!) van mijn top-inkomen moet afdragen aan de staat (met name omdat ik vind dat de staat het verkwist). Moet ik dan maar gaan frauderen en met mijn werkgever afspreken dat ie een laptop koopt en aan mij geeft terwijl ik die laptop 0% zakelijk gebruik? Of is dat diefstal?

punt 2: er zijn hele gezinnen die rond moeten komen van 1000 euro (netto) per maand. Waarom zou een student dat niet kunnen?
Evilbee schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:34:

Reis of kilometervergoeding wordt ook als loon gezien.
Dat is niet juist. Maar er moet natuurlijk wel gereisd worden om een vergoeding daarvoor te krijgen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

battler schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:28:
Wat ik zelf dacht was het volgende.

Een x aantal uur uit laten betalen in natura. Dit komt alleen grofweg neer op een laptop per maand, en hier heb ik niet zoveel aan.

Motorbewijs/motor laten betalen door de baas. Dit wordt gewoon gezien als inkomsten.

Studie laten betalen door de baas. Dit moet ik nog even uitzoeken.
Loon in natura uitbetalen kan wel gewoon hoor. Het gaat bij de IB-groep alleen om netto-inkomen en als je manieren weet om netto-inkomen te verlagen terwijl je bruto-inkomen gelijk blijft, dan is dat helemaal niet illegaal.

Over de uitbetaling in natura moet je wel belasting betalen ('bijtelling'). Maar als je dat gewoon doet is er niets aan de hand.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:59:
Zet gewoon tijdelijk je stufi stop, de maanden dat je geen stufi ontvangen hebt blijven gewoon staan en je kunt er aanspraak maken in tijden dat het minder gaat.
Uiteindelijk moet je voor jezelf gewoon een eenvoudig kosten/baten lijstje maken, zo moeilijk is dat toch niet?
Kijk wat je wettelijk kunt aftrekken, studiekosten bijvoorbeeld, kijk wat je zou moeten betalen aan OV in de maanden dat je geen kaart hebt, kijk waar je netto meer aan overhoudt; geen stufi en werken of wel stufi en minder werken. Lijkt me vrij eenvoudig (zolang je het legaal wilt houden).
Dit is de enige juiste optie :) Ze zeggen het namelijk ook zelf.

Als je de regels namelijk ruim interpreteert, kan je in jan t/m november precies € 13.215,83 verdienen. Dan zet je in december je studiefinanciering stop en cash je al het geld wat je nog toekomt. Je moet dus met je werkgever kunnen afspreken dat je een bepaalde tijd minder zal verdienen, maar dit graag wil laten compenseren in de laatste maand. Zo heb jij profijt dat je al het geld binnenkrijgt maar weinig last ondervind van je stufie. En zo heeft je werkgever wel wat administratief werk erbij, maar kan wellicht jouw salaris 11 maanden op een spaarrekening zetten ;)

• Brons

Brons

Fail!

Supermario16 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 07:52:
[...]

Als je teveel belasting gaat betalen in jaar X en het vervolgens in jaar X+1 terug krijgt is je netto inkomen over X toch hoger?

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:32
Canaria schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:12:
[...]

Loon in natura uitbetalen kan wel gewoon hoor. Het gaat bij de IB-groep alleen om netto-inkomen en als je manieren weet om netto-inkomen te verlagen terwijl je bruto-inkomen gelijk blijft, dan is dat helemaal niet illegaal.

Over de uitbetaling in natura moet je wel belasting betalen ('bijtelling'). Maar als je dat gewoon doet is er niets aan de hand.
Klopt niet, de werkgever is verplicht om over loon in natura loonheffingen te rekenen (bron). Dat betekent dat de beloning tegen de waarde in het economisch verkeer in de salarisadministratie moeten meelopen In het geval van bijv. een laptop dus tegen aanschafprijs incl. btw. Netto-loon blijft exact gelijk, enig verschil is dat je in natura ipv cash wordt uitbetaald.

De werkgever kan zich niet verschuilen achter het excuus dat de werknemer zelf verantwoordelijk is om dit via zijn IB te regelen. Een laptop meegeven en dit niet netjes via de salarisadministratie regelen, is uitbetaling van zwart loon.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Brons schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:22:
[...]

Als je teveel belasting gaat betalen in jaar X en het vervolgens in jaar X+1 terug krijgt is je netto inkomen over X toch hoger?
Waarom zou je belasting automatisch terugkrijgen?

Dat gaat alleen om grote bedragen als je weinig werkt (door de arbeidskorting en heffingskorting) of als je veel aftrekposten hebt, zoals een eigen woning. Voor studenten met een riante bijbaan geldt dat dus niet.

Verwijderd

Brons schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:22:
[...]

De IB kijkt niet naar je jaarinkomen, maar je inkomen op een bepaald punt in een jaar; als jij zorgt dat geen gebruik maakt van je heffingskorting - waardoor je meer loonbelasting zult betalen - dan verdien je gedurende het jaar elke maand ietsje minder. Aan het einde van het jaar krijg je deze teveel betaalde belasting dan weer terug (mits je aangifte doet uiteraard..). Dat maakt de IB niet uit.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sempy schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:26:
[...]
Netto-loon blijft exact gelijk, enig verschil is dat je in natura ipv cash wordt uitbetaald.

De werkgever kan zich niet verschuilen achter het excuus dat de werknemer zelf verantwoordelijk is om dit via zijn IB te regelen. Een laptop meegeven en dit niet netjes via de salarisadministratie regelen, is uitbetaling van zwart loon.
Natuurlijk moet de werkgever dat netjes regelen.

Overigens heb ik zelf altijd als definitie van 'nettoloon' het bedrag dat onderaan de salarisspecificatie staat achter "uitbetalen op rekeningnummer: ..." gehanteerd. Dus wat ik daadwerkelijk op m'n rekening kreeg gestort. Verrekeningen zoals lidmaatschappen van personeelsverenigingen en deelname aan pc- en fiets-priveprojecten verlaagden dus wel het nettoloon. Dan heb ik het over tien jaar geleden, maar ik heb nooit te horen gekregen dat ik m'n studiefinanciering te laat had stopgezet of achteraf herberekeningen gekregen.

• Brons

Brons

Fail!

Canaria schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:27:
[...]

Waarom zou je belasting automatisch terugkrijgen?

Dat gaat alleen om grote bedragen als je weinig werkt (door de arbeidskorting en heffingskorting) of als je veel aftrekposten hebt, zoals een eigen woning. Voor studenten met een riante bijbaan geldt dat dus niet.
Omdat als je niet aan heffingskorting doet je belastingen terug krijgt.
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:31:
[...]

De IB kijkt niet naar je jaarinkomen, maar je inkomen op een bepaald punt in een jaar; als jij zorgt dat geen gebruik maakt van je heffingskorting - waardoor je meer loonbelasting zult betalen - dan verdien je gedurende het jaar elke maand ietsje minder. Aan het einde van het jaar krijg je deze teveel betaalde belasting dan weer terug (mits je aangifte doet uiteraard..). Dat maakt de IB niet uit.
Vreemd. De IB groep kijkt dus niet met terugwerkende kracht naar je werkelijke netto inkomen? Dan is heffingskorting afschaffen wel een heel makkelijke zet om meer te mogen verdienen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Supermario16 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 07:52:
Canaria schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:12:

De IB-groep kijkt sinds vorig jaar naar je brutosalaris oftewel je verzamelinkomen:
Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in de 3 boxen, maar zonder uw verrekenbare verliezen over vorige jaren. Voor de ouderenkorting mag het verzamelinkomen van u en uw eventuele partner niet meer zijn dan een bepaald bedrag.

Brons schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:38:
Vreemd. De IB groep kijkt dus niet met terugwerkende kracht naar je werkelijke netto inkomen? Dan is heffingskorting afschaffen wel een heel makkelijke zet om meer te mogen verdienen.
Dat doen ze wel, maar ik kan er even geen bron van vinden. Volgens mij hebben ze tot vijf jaar na het betreffende jaar om naheffingen te doen, en wanneer je klaar bent met je opleiding en je prestatiebeurs om wil laten zetten in een gift, dan rekenen ze alsnog alles uit. Dus, battler, post hier over twee jaar weer wil je? :)

[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 01-10-2009 10:47 ]

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:31:
[...]

De IB kijkt niet naar je jaarinkomen, maar je inkomen op een bepaald punt in een jaar (...) Aan het einde van het jaar krijg je deze teveel betaalde belasting dan weer terug (mits je aangifte doet uiteraard..). Dat maakt de IB niet uit.
Naar mijn weten maakt de IBG gewoon aan het einde van het jaar een eindafrekening...
Art. 3:17 lid 7 Wet Stufi 2000
Indien een studerende in een kalenderjaar meerinkomen heeft, is die studerende aan de IB-Groep verschuldigd:
een bedrag ter grootte van het meerinkomen, met dien verstande dat dit bedrag niet groter kan zijn dan het bedrag van de met betrekking tot dat kalenderjaar aan die studerende toegekende basisbeurs of aanvullende beurs, en
Daarnaast zit je met je loon in natura van enkele duizenden (!!) euro's ook gewoon te kijken naar belastbaar loon, en dien je dit aan te geven bij de IBG;
Art. 9.2 Wet Stufi 2000
3.Inlichtingen over zichzelf, voor zover zij kunnen leiden tot de toekenning van minder studiefinanciering of tot verhoging van het bedrag van de terugbetalingstermijn worden steeds ongevraagd en schriftelijk verstrekt door de studerende onderscheidenlijk door de debiteur, onmiddellijk na het bekend worden van die gegevens.
Nou ben ik geen expert op het gebied, maar dit lijkt me toch te duiden op fraude van TS en een afreking die de IBG maakt op jaarbasis van het meerinkomen van de gerechtigde...

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 22:35
Lordy79 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:05:
[...]

Welkom in de grote-mensen wereld van belasting betalen!! }:O
Dit heeft toch geen ruk met belasting betalen te maken. Het heeft er mee te maken dat de overheid studenten kort waar dit mijns inziens geheel niet terecht is.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Niet terecht? Als je 1000 euro per maand opstrijkt, dan verwacht je nog steeds dat de Staat bijspringt? Als je het niet terecht vindt, dan mis je de grondslag waarop de regeling van de Stufi gebasseerd is; die studenten die het nodig hebben de financiële mogelijkheid verschaffen om een studie te kunnen volgen.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:34
Probeer jij maar eens een studie te betalen van de stufi, dat ga je never nooit niet redden zonder ernaast te werken. Ik kreeg als thuiswonende student maarliefst 94 euro, daar kun je echt niets mee. Nu heb ik het geluk gehad dat mijn ouders veel betaald hebben, maar anders ben je mooi genaaid met een lening oid. Ook van een uitwonende beurs kun je nauwelijks een kamer betalen, laat staan eten en je studie.

De TS is blijkbaar zo goed aan het werk dat hij de grens dreigt te passeren. Daarnaast betaal je ook gewoon belasting en sociale premies met dergelijke inkomsten, dus hier ziet de staat meer van terug dan iemand die er 5000 euro bijverdient.

Kun je niet de uren die je teveel dreigt te gaan verdienen laten wegschrijven als vakantiedagen? Die kun je dan een paar jaar later na je studie uit laten betalen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

NoepZor schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:04:
Probeer jij maar eens een studie te betalen van de stufi, dat ga je never nooit niet redden zonder ernaast te werken.
Doe ik dagelijks, na het halen van mn HBO propedeuse ben ik nu bezig met een WO opleiding dus ik weet hoe het werkt, mijn ouders betalen helemaal nada voor me, want dat kunnen ze simpelweg niet. Betekent wel dat ik max beurs ontvang à 480 euro per maand, uitwonend. Daarnaast werk ik voor ~200 euro per maand bij, totals 680 euro per maand. Meer werken lukt me niet, dat zou ten koste gaan van mijn studie. In elke zomervakantie werk ik knoeterhard, meestal 2 baantjes voor +- 3/4 van de vakantie om een buffertje op te kunnen bouwen. Werken is dus inderdaad in de meeste gevallen noodzakelijk.
maar anders ben je mooi genaaid met een lening oid
Nou, lenen zal zeker moeten omdat ik mn laatste jaar dus geen stufirecht meer heb vanwege mn HBO jaar. Maar genaaid ben je er ZEKER niet mee, ik verwacht als ik na mn studie ga werken genoeg te verdienen om deze relatief kleine schuld makkelijk af te kunnen betalen, helemaal gezien de lage rente (volgens mij naar inflatie) en de mogelijkheid af te betalen naar inkomen. Met een lening van de IB ben je alleen dan genaaid wanneer je 10 jaar max leent, en vervolgens nóg geen HBO/WO papiertje haalt. Maar dan doe je het ook zelf.

En het gaan niet om hoeveel belasting TS betaalt, het gaat om het principiële gegeven dat in de eerste plaats stufi niet in het leven is geroepen voor personen als hij, en in de tweede plaats dat hij zelf al heeft aangegeven dit te weten omdat hij onjuiste gegevens heeft verstrekt aan de IB Groep.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
er is een verschil tussen een bijbaantje naast je studie en 1000 per maand bruto bijverdienen.
Minder uren maken, of studiefinanciering/ov stopzetten. Als je toch zo goed bent zal je vast een reisonkostenvergoeding krijgen, dus die kosten heb je dan niet en zonder die 250 euro p. m. moet je toch ook rond kunnen komen. Het stopzetten kan trouwens achteraf vanaf de maand dat je over de 13000 bruto gaat

stufi + een bijbaantje van +/- 300-750 en daar kan je prima van leven

• !null
Probeer jij maar eens een studie te betalen van de stufi, dat ga je never nooit niet redden zonder ernaast te werken. Ik kreeg als thuiswonende student maarliefst 94 euro, daar kun je echt niets mee. Nu heb ik het geluk gehad dat mijn ouders veel betaald hebben, maar anders ben je mooi genaaid met een lening oid. Ook van een uitwonende beurs kun je nauwelijks een kamer betalen, laat staan eten en je studie.

De TS is blijkbaar zo goed aan het werk dat hij de grens dreigt te passeren. Daarnaast betaal je ook gewoon belasting en sociale premies met dergelijke inkomsten, dus hier ziet de staat meer van terug dan iemand die er 5000 euro bijverdient.

Kun je niet de uren die je teveel dreigt te gaan verdienen laten wegschrijven als vakantiedagen? Die kun je dan een paar jaar later na je studie uit laten betalen.
Als uitwonende student van "arme" ouders krijg je 450 oid, en dan kun je nog lenen. Maar met 450 en een bijbaantje kan je al rondkomen inclusief je studie betalen. Als je minder krijgt dan verdienen je ouders meer en kunnen zij dus ook makkelijker mee betalen.

Ik zie het probleem niet echt? Mensen met een salaris van 2K bruto in de maand krijgen toch ook geen huursubsidie e.d. meer?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 16:01 ]

• !null
Dat is inderdaad jouw mening over een totaal irrelevant onderwerp.

Het gaat om de stufi, welke niet meer dan een inkomensafhankelijke subsidie is. Enige verschil is dat ook naar inkomen van de ouders wordt gekeken. Verder, net als bij andere subsidies, verdien je teveel, krijg je het niet.

Pagina: 1