Athlon64 X2 5200E bottleneck voor AMD/ATI 5850?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik vroeg mij af of een Athlon64 X2 5200E processor een bottleneck gaat vormen voor een AMD/ATI 5850 grafische kaart. Ik ben namelijk van plan om die kaart aan te schaffen voor een PC met die desbetreffende
CPU, maar vraag me dus af of dat wel zin heeft ivm dat de CPU een bottleneck kan gaan vormen voor
de performance van de grafische kaart. (Software: Games + grafische 3D applicaties)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Ja. Mijn AMD Athlon X2 3800+ is al een bottleneck voor mijn HD4850. En die paar honderd MHz die de 5200 meer heeft gaat daar niets aan veranderen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Omdat de prijzen nu belachelijk laag liggen zou ik gewoon voor een AMD Athlon II X4 of AMD Phenom II X4 gaan, mijn AMD Athlon X2 6000+ was al een bottleneck voor mijn 2x 8800GTS en nu moet een quadcore loopt alles veel en veel vloeiender.

www.maartendeboer.net

• Arcane Apex
Hoe manifesteert zo'n CPU bottleneck zich eigenlijk precies? Weet iemand dat? Ik snap dat games dan gecapped worden in hun framerate, maar dat gebeurt toch in principe ook met snellere CPU's?

Is er misschien een (performance)grafiek online beschikbaar welke dit (bottleneck)effect illustreert?

[ Voor 21% gewijzigd door Arcane Apex op 30-09-2009 19:13 ]

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Volgens mij ligt het aan dat je processor dan voor 100% gebruikt wordt waardoor je framerates dan minder zijn, terwijl als je een snellere processor hebt, dit geen beperking kan zijn waardoor alles uit je videokaart gehaald wordt. (Kan ook zijn dat hier geen hol van klopt hoor :+ )

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat er gebeurt kan je heel mooi in de staafdiagrammen van benchmarks zien als er een bottleneck is. Als een CPU de traagste factor is, gaan je FPS gewoon niet omhoog. Vanaf een bepaalde graka is er geen dan verbetering meer te halen met nòg betere graka's, die geven dan gewoon even veel FPS. (de kleine verschillen die er nog zijn in dat voorbeeldje, komen meer door schommelingen dan door verschil in graka's, de snellere en minder snelle graka's die gebottleneckt worden staan namelijk gewoon door elkaar zonder enkel verband)

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 30-09-2009 18:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Als ik de TS was zou ik de HD5850 kopen en dan kijken of zijn CPU 100% draait en hoe hard hij zijn GPU stressed met Ati Tray Tools. Heb ik ook gedaan en het werkt prima :)

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-02 22:53
Dezelfde vraag had ik ook voor de X2 6000+. Ik hoor verschillende berichten. Dus het is maar afwachten. Het zal vast wel iets schelen, en wie weet kun je over een maand (of2) je CPU upgraden.

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• Arcane Apex
bwerg schreef op woensdag 30 september 2009 @ 18:33:
Wat er gebeurt kan je heel mooi in de staafdiagrammen van benchmarks zien als er een bottleneck is. Als een CPU de traagste factor is, gaan je FPS gewoon niet omhoog. Vanaf een bepaalde graka is er geen dan verbetering meer te halen met nòg betere graka's, die geven dan gewoon even veel FPS. (de kleine verschillen die er nog zijn in dat voorbeeldje, komen meer door schommelingen dan door verschil in graka's, de snellere en minder snelle graka's die gebottleneckt worden staan namelijk gewoon door elkaar zonder enkel verband)
Is er een manier om te bepalen waar dit exacte punt ligt? Voorbeeld: Stel ik zou een AMD 5870X2 halen, hoe zou ik dan kunnen bepalen vanaf welke CPU er geen bottleneck gevormd wordt? Want als ik dat zou weten, dan zou ik weten welke GPU + CPU combo ik zou moeten kopen.
TKing schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:16:
Als ik de TS was zou ik de HD5850 kopen en dan kijken of zijn CPU 100% draait en hoe hard hij zijn GPU stressed met Ati Tray Tools. Heb ik ook gedaan en het werkt prima :)
Dit zou daar inderdaad wel een manier voor kunnen zijn. Echter hiervoor moet de CPU dan wel eerst aangeschaft worden alvoor men dit kan testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Arcane Apex op 30-09-2009 19:26 ]

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2025
Arcane Apex schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:22:
[...]

Is er een manier om te bepalen waar dit exacte punt ligt? Voorbeeld: Stel ik zou een AMD 5870X2 halen, hoe zou ik dan kunnen bepalen vanaf welke CPU er geen bottleneck gevormd wordt? Want als ik dat zou weten, dan zou ik weten welke GPU + CPU combo ik zou moeten kopen.
Volgens mij heb je voor 5870x2 al een i7 Extreme, of een overgeclockte i7 nodig... Maar waarom maakt iedereen zich zo druk over Bottlenecks? Ik bedoel ZO erg is het ook weer niet dat je bijvoorbeeld op 150 ofzoiets blijft steken.. Ikzelf ga voor een 5850 met een overgeclockte E8400 (3.6 Ghz).

[ Voor 17% gewijzigd door M4gick op 30-09-2009 19:26 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:52

KneoK

Not in a million lightyears

Ik denk dat je daar alleen achter gaat komen als iemand anders dat al voor je uitgezocht heeft, reviews dus. Of je moet zelf zo'n kaart hebben en een processor die leuk overklokt, dan overklok je totdat je framerate niet meer echt stijgt (of je processor ontploft). Ga er met een 5870X2 overigens maar van uit dat de huidige processoren daar een hele kluif aan gaan hebben om die bij te houden, met een i5 of i7 die flink overgeklokt is heb je misschien kans dat je het meeste uit zo'n kaart zult halen (maar dat is wel een beetje speculatie van mijn kant).

Edit, waarom je daar druk om maken, tsja, dat is voorlopig niet aan de orde inderdaad, pas als er spellen uitkomen die een enkele HD5870 tot het limiet weten uit te knijpen dan is het weer interessant om te kijken waar je bottleneck ligt, voorlopig zal dat niet gebeuren denk ik. Er zijn weinig spellen die op het randje lopen op max settings 1920x1200 met mijn twee HD4870´s. Wellicht als je met Eyefinity aan de slag gaat dat het dan wat sneller gaat, dan zit je met asociaal hoge resoluties.

[ Voor 31% gewijzigd door KneoK op 30-09-2009 19:32 ]

• Arcane Apex
M4gick schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:25:
[...]

Volgens mij heb je voor 5870x2 al een i7 Extreme, of een overgeclockte i7 nodig... Maar waarom maakt iedereen zich zo druk over Bottlenecks? Ik bedoel ZO erg is het ook weer niet dat je bijvoorbeeld op 150 ofzoiets blijft steken.. Ikzelf ga voor een 5850 met een overgeclockte E8400 (3.6 Ghz).
Het begint pas een probleem te worden wanneer de bottleneck net rond de 20 frames per seconde komt te liggen voor een game. Dat speelt dan net niet lekker. Een voorbeeld van zo'n game is de laatste S.T.A.L.K.E.R.
game. Een CPU die de game bottleneckt kan ervoor zorgen dat je net op de 20fps blijft zitten, terwijl een 5850 daar wel meer uit zou kunnen halen.

Wanneer de framerate van een game pas gecapped wordt op 150fps, dan is er inderdaad geen probleem. Veel nieuwe games zijn echter ook wel flink CPU intensief waardoor er minder rekenkracht voor samenwerking met de GPU gebruikt kan worden.

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Arcane Apex schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:22:
Dit zou daar inderdaad wel een manier voor kunnen zijn. Echter hiervoor moet de CPU dan wel eerst aangeschaft worden alvoor men dit kan testen.
Of de GPU moet al aangeschaft zijn ;) Als je ziet dat je processorload met de nieuwe GPU 100% is en die van je GPU zelf niet, is je CPU de bottleneck.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KneoK schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:29:
Ga er met een 5870X2 overigens maar van uit dat de huidige processoren daar een hele kluif aan gaan hebben om die bij te houden, met een i5 of i7 die flink overgeklokt is heb je misschien kans dat je het meeste uit zo'n kaart zult halen (maar dat is wel een beetje speculatie van mijn kant).
In veel games is een core i7 op stocksnelheid inderdaad nog een bottleneck, zo snel zijn twee HD5870's. Kijk maar naar de review van hardware.info, daar hadden ze een i7 965 op stock lopen en dat was nog te weinig...

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
bwerg schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:20:
[...]

In veel games is een core i7 op stocksnelheid inderdaad nog een bottleneck, zo snel zijn twee HD5870's. Kijk maar naar de review van hardware.info, daar hadden ze een i7 965 op stock lopen en dat was nog te weinig...
Klopt, ik vind het ook niet echt slim... Een i7 965 op stock...

RIGHT!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Was dat sarcastisch? Hier :P

Oke, het valt nog mee maar dat is met een 965 en het zit soms al op het randje. Dus op een athlon64 x2 is het dan wel duidelijk...

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
uhmm antwoorrd is overduidelijk jaaa bottleneck the the max noemen we dat. of overklokken tot 6 ghz :P

Verwijderd

Je zou ook een iets goedkopere graka kunnen nemen en met dat geld wat je bespaart gewoon een goedkope quadcore. Als jij namelijk nu een athlon64 hebt is een 5850 behoorlijke overkill voor de rest van het systeem. :P
edit: ervanuitgaande dat je athlon systeem ook een oude/mid-end mobo en voeding heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 16:40 ]

Verwijderd

mijn athlon x2 4800+ bottleneckde mijn 9600GT al.

hoe verder ik de cpu overclockte hoe hoger mijn 3dmark 06 score werd!

niet in Cpu marks, maar in 3D marks.

toen voor een prikkie een 8800Ultra gekocht, en die presteerde op die cpu nog slechter dan mijn 9600GT.

toen een Phenom x4 940BE gekocht, en weg bottleneck.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:09:
hoe verder ik de cpu overclockte hoe hoger mijn 3dmark 06 score werd!

niet in Cpu marks, maar in 3D marks.
Volgens mij wordt er altijd gescholden op 3Dmark omdat ie te veel afhankelijk zou zijn van je CPU, voor gamen kan het dus een minder erge bottleneck zijn. Maar dan is ie er nog steeds, als je niet van plan bent je CPU te upgraden is de HD5850 sowieso overkill, ik zou wachten op de goedkopere HD5xxx kaarten dan.

Pagina: 1