Toon posts:

Opstelling bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet gezocht maar kan niet precies het juiste antwoord vinden op mijn vraag.

Ik zou namelijk graag weten hoe een opstelling van een bedrijfsnetwerk in elkaar zit als er gebruik word gemaakt van 2 switches, een power over ethernet switch (voor telefonie) en een gigabit switch (voor computers). Ook zal er verbinding met een server moeten worden gemaakt.

Heb zelf niet ervaring met bedrijfsnetwerken, maar het zal vast beginnen met Internet --> Modem --> Router --> ... verder zou ik het eerlijk gezegt niet weten.

Kan iemand mij misschien verder helpen?

Verwijderd

Ik denk dat je eerst eens moet gaan verdiepen, wat netwerken zijn, waar ze voor dienen, en wat wil je uiteindelijk bereiken.

Als je namelijk in het begin een goed ontwerp maakt, dan heb je later veel profijt van.

Als je dat (nog) niet kan, laat het dan over aan mensen die van deze materie kaas hebben gegeten. Dit is namelijk niet in één forum berichtje te vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk meer de vraag hoe ik de 2 switches en server aan elkaar koppel.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:45:
Het is eigenlijk meer de vraag hoe ik de 2 switches en server aan elkaar koppel.
Met de benodigde kabels.

Gezien de vraagstelling lijkt het me toch echt handiger iemand in te huren die hier kaas van heeft gegeten, ik neem aan dat je toch wel wat stabiliteit en zekerheid wilt hebben in een bedrijfsnetwerk.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik dit wil weten is omdat ik hier zelf graag meer over zou leren. Ik ben dit jaar aan een ict opleiding begonnen en kan hier op internet nergens informatie over vinden.
Ik kom vooral terecht op websites die dit als dienst aanbieden en nergens een website dat daadwerkelijk uitlegt hoe het nou precies in elkaar steekt.
De boeken bij mij op school zijn over dit onderwerp helaas ook allemaal uitgeleend.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dan zou ik alvast de beginselen van netwerken leren voordat je je uberhaubt bezig gaat met een bedrijfsnetwerk. Hier kunnen we je op Tweakers helaas niet mee helpen aangezien elk bedrijfsnetwerk er verschillend qua opbouw uitziet. Dit is afhankelijk aan de wensen van de klant.

Als je de basis kent van netwerken dan kun je opzich al heel logisch een klein bedrijfsnetwerk opzetten.
Je hebt het trouwens over een server welke functie's heeft deze server + wat zit er in qua netwerk apparatuur ten opzichte van de rest van het netwerk.

Zoals je ziet zijn er verschillende variabelen voor een netwerk. Pas als je deze op een rij hebt staan kun je gaan bekijken wat je nodig hebt en hoe het in elkaar moet steken.

Mocht je eventueel willen testen heeft cisco daarvoor een pakket mits je een cisco account hebt gekregen van school. Het pakket heet packettracer het heeft alleen 1 nadeel het is gebaseerd op cisco apparatuur.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Met kabels.

Denk in stappen. Ergens beginnen met 'het wolkje' (het grote boze internet) naar een modem of switch (glasvezel), dat weer naar een vuurmuur/router, dat weer naar een switch, daarop weer een slootje servers en daarop weer een slootje switches voor de end-user en je bent al een eind.

Denk daar nog een UPS bij mocht de boel kritisch zijn, RAID in de servers, trunks, link aggregations (die laatste 2 zijn NIET hetzelfde), vlans en gebruik je statische IP's voor clients, DHCP of een combinatie (clients altijd dezelfde lease geven op basis van het MAC).

Zolang boeken je nogsteeds willen wijsmaken wat een token ring en een busnetwerk is.. Sja, dan kom je inderdaad niet ver :z

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je echt iets wilt leren, dan is Cisco's NetAcademy een goed startpunt - mocht dat bij jullie op school beschikbaar zijn.

Anders zijn de ICND1 en ICND2 boeken aan te raden, zoek even op Bol.com of Amazon.com naar de Cisco Press boeken...

We kunnen hier wel uit de doeken doen hoe een bedrijfsnetwerk er idealiter uit ziet, maar daar steek je waarschijnlijk weinig van op omdat je het 'hoe en waarom' niet kent en er de volgende keer zelf waarschijnlijk nog niet uit komt.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Licht aan de opstelling, en hoe je het wil gaan doen, en wat er beschikbaar is.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
kokkel schreef op woensdag 30 september 2009 @ 04:13:
[...]

Licht aan de opstelling, en hoe je het wil gaan doen, en wat er beschikbaar is.
offtopic:
als je glasvezel wilt gebruikt, dan licht het zeker aan de opstelling, anders ligt het er gewoon aan hoor :P

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Flipmo2K schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:10:
Als je echt iets wilt leren, dan is Cisco's NetAcademy een goed startpunt - mocht dat bij jullie op school beschikbaar zijn.

Anders zijn de ICND1 en ICND2 boeken aan te raden, zoek even op Bol.com of Amazon.com naar de Cisco Press boeken...

We kunnen hier wel uit de doeken doen hoe een bedrijfsnetwerk er idealiter uit ziet, maar daar steek je waarschijnlijk weinig van op omdat je het 'hoe en waarom' niet kent en er de volgende keer zelf waarschijnlijk nog niet uit komt.
Wat heeft iedereen hier toch met z'n cisco?
Het is beter om eerst gewoon het idee achter netwerken, ethernet, VLAN, IP, Routing e.d. te leren, en dan pas specifieke apparatuur als cisco te leren kennen, anders ken je straks alleen het truukje zoals dat bij Cisco werkt.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anti-XP schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:23:
[...]

Het is beter om eerst gewoon het idee achter netwerken, ethernet, VLAN, IP, Routing e.d. te leren, en dan pas specifieke apparatuur als cisco te leren kennen, anders ken je straks alleen het truukje zoals dat bij Cisco werkt.
Hoewel je tijdens je CCNA course inderdaad wel wat Cisco CLI voorbij ziet komen, wordt het principe van bijv. VLANs, subnetting en routering erg goed uitgewerkt in die boeken... En dus goed voor de basis!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Anti-XP schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:23:
[...]
Ik heb mijn vriendin het ICND1 boek laten lezen toen ze zich afvroeg hoe dat nou werkt met nummertjes (IP's) en pakketjes en nu begrijpt ze het helemaal. Cisco CLI is maar een klein beetje wat erin voor komt. Of je het nou uit een Cisco boek of een Compia+ Network boek leert ik zie het probleem niet zo, feit is wel dat de Cisco boeken ruim verkrijgbaar zijn en erg goed uitleggen hoe de vork in de steel zit.

Maar zoals eerder al gezegd: Er is niet een out-of-the-box oplossing; er zijn niet voor niets zoveel network designers en aanverwante beroepen. Ligt ook nog eens van je budget af wat voor keuzes je gaat maken.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1