Laptop HDMI = alleen stereo??

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Van mijn laptop ga ik met HDMI naar mijn TV. Van mijn TV ga ik met coax naar mijn Marantz receiver. Deze geeft aan een stereo data binnen te krijgen, evenals mijn laptop zegt dat hij ALLEEN stereo kan uitsturen via HDMI :S

De Windows sound instellingen zeggen het volgende over de HDMI output:
''Max number of chanels: 2''

Ik heb gelijk van de Acer site de nieuwste Realtek drivers gedownload, maar dat biedt nog steeds geen oplossing. Het Realtek programma staat ingesteld op stereo en daar kan ik niks aanpassen, die knop is vergrendeld.

Spec's:

Acer Aspire 6530G laptop met Windows 7 Ultimate.

Weet iemand raad? :'(

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
HDMI output is zeer waarschijnlijk via de videokaart (edit : Ja ook het geluid !). Download de nieuwste ATi drivers van je videokaart en probeer het opnieuw....

[ Voor 9% gewijzigd door Kosty op 29-09-2009 18:55 ]

• Barry|IA
Oke, thanks. Ben ik nu mee begonnen (Catalyst 9.9).

Video werkt trouwens wel gewoon naar behoren.

EDIT:

Bovenstaande heeft niet geholpen :( Ik krijg nu wel meer informatie in het sound menu. Namelijk ''Encoded formats: DTS en Dolby Digital en Microsoft WMA Pro Audio''. Maar er staat nog steeds max. 2 channels.

[ Voor 52% gewijzigd door Barry|IA op 29-09-2009 19:08 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Je hebt kans dat je laptop je tv ziet en dat deze via HDMI doorgeeft maximaal 2 kanalen te ondersteunen.
Zoniet, dan kun je nog zoeken naar een optie in de trend van "as is" of "through" of "no change" bij de HDMI geluidsinstellingen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
HDMI kan ook maar 2 kanalen doorgeven en alleen 5.1 als je Dolby Digital of DTS afspeelt. Dolby TrueHD of DTS-HD alleen met een Xonar afaik.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon op 29-09-2009 19:42 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21

BCC

Heeft je receiver geen passthrough voor het beeld? Dat lijkt me logischer namelijk.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Barry|IA
Intussen is het opgelost en kan ik alle kanalen aansturen :)

Hoewel de laptop aangeeft dat het max. aantal kanalen stereo is, geeft mijn Marantz gewoon Dolby Digital 5.1 aan. Ergens lijken 2 programma's/drivers elkaar dus tegen te werken, maar het werkt prima :)

Allen bedankt voor de hulp!

• Barry|IA
Maar nog geen DTS :(

Het blijft gewoon stil wanneer ik DTS selecteer op een DVD via WMP.

Realtek HD Audio manager zegt ook niks over DTS inschakelen oid...

- Geupdate naar K-Lite Codec Pack 5.2.0 Full.
- Geselecteerd dat de codec alleen van toepassing is op de bijgeleverde WMP Cinema Classic.
- Alle kanalen geselecteerd, 5.1 (ook stereo geprobeerd)
- DTS Codec geselecteerd.

Met deze instellingen krijgt mijn receiver alleen een 2.0 PCM signaal binnen.DTS tracks van een DVD werkt dan echter wel, in de zin van ik heb geluid, wat ik voorheen niet had wanneer ik DTS audio op de DVD selecteer. Dit geluid is echter PCM stereo op mijn receiver.
Met WMP van Windows 7 heb ik wel gewoon 5.1 signaal op mijn receiver (welliswaar alleen Dolby Digital). Maar daarmee krijg ik helemaal geen geluid van DTS tracks.

Nogmaals de gebruikte software en de geselecteerde opties:
Win7 > Realtek HD Audio manager > HDMI audio output als standaard device > WMP Cinema Classic met bovenstaande instellingen (ook al standaard geprobeerd).

Iemand? :P

[ Voor 79% gewijzigd door Barry|IA op 26-10-2009 23:44 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

kan je tv wel een pasthrough doen van hdmi > digital uit ? De meeste tv's ondersteunen daar maar 2 kanalen (mijn 428XD helemaal niets overigens) wellicht dat hij wel ac3 pakt maar geen dts

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 27-10-2009 07:40 ]

• Barry|IA
Ray schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 07:40:
kan je tv wel een pasthrough doen van hdmi > digital uit ? De meeste tv's ondersteunen daar maar 2 kanalen (mijn 428XD helemaal niets overigens) wellicht dat hij wel ac3 pakt maar geen dts
Ik kan niks instellen in mijn TV (Philips 32PFL5404), behalve interne luidsprekers aan/uit.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Barry|IA schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:39:
[...]

Ik kan niks instellen in mijn TV (Philips 32PFL5404), behalve interne luidsprekers aan/uit.
dat is normaal, kijk eens in de handleiding wat er daar staat ?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Mijn Philips tv pakt ook geen DTS over de coax uitgang. Dolby Digital lukt inderdaad gewoon wel, maar DTS niet. Wat je kan proberen is de HDMI ingang aan de zijkant te gebruiken als input. Er zijn Philips tv's die op die ingang wel DTS door sturen. Al is dat dus eerder een fout dan een feature :P

Maar het ligt dus niet aan je laptop, maar meer aan de tv :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1