[Macbook 13"] Videokaart en CPU krachtig genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Beste tweakers,

ik zit nu te denken aan de aanschaf van een mac.
Ik zoek naar een stabiele laptop die fijn in gebruik is en er goed uitziet, het enige wat ik kon verzinnen was de macbook pro.

Dan moeten de keuze's genomen worden, kijken wat je wilt en wat je hebt. Na wat rondkijken besloot ik dat de 17'' afvalt, na nog wat rondkijken leek de goedkoopste 13'' mij de beste keuze, het enige waar ik bang voor ben is de videokaart en de cpu.

De 13'' heeft een 2.26ghz C2D en een nvidia 9400M, aangezien getalletjes mij niet zoveel zeggen zou ik jullie willen vragen naar jullie ervaring bij de volgende punten:

1 Probleemloos HD video op een 24'' met bittorent op de achtergrond.
2 battlefield 2142 op med of op low.
3 GTA SA op maakt niet uit
4 kan het 13'' scherm tegelijkertijd met een 24'' gebruiken
5 lichte video editing mogelijk
6 kan de gedeelde printer van een windows pc gebruiken.

en hoe groot is het verschil tussen de 2.26 en de 2.53 ghz c2D?

Het zou geweldig zijn als jullie mij hierbij zouden kunnen helpen,
met vriendelijke groet,

edit: 2.56 naar 2.53, met dank aan kanarie

ook nog een extra vraag: is het sneller dan mijn desktop pc: 3Ghz pentium D met een x1650pro en 1gb aan werkgeheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door andries.t.net op 29-09-2009 18:54 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

andries.t.net schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 18:45:
1 Probleemloos HD video op een 24'' met bittorent op de achtergrond.
Jep
2 battlefield 2142 op med of op low.
Dunno
3 GTA SA op maakt niet uit
Dunno
4 kan het 13'' scherm tegelijkertijd met een 24'' gebruiken
Jep
5 lichte video editing mogelijk
Jep
6 kan de gedeelde printer van een windows pc gebruiken.
Jep
en hoe groot is het verschil tussen de 2.26 en de 2.53 ghz c2D?
0.27Ghz.

[ Voor 39% gewijzigd door Kanarie op 29-09-2009 18:53 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

:')

Om de vraag misschien bruikbaarder te beantwoorden: "het verschil is nagenoeg verwaarloosbaar"

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:33
3 is ook jep. GTA SA is al vrij oud en draait er makkelijk op :)

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04-2025
Als je een groot scherm onderweg niet intereseert en en ook geen hedendaagse spellen speelt, of videobewerking doet of iets in die trend, gewoon lekker doen. En aangezien ik uit je verhaal opmaak dat je daar indd geen gebruik van maakt dan zou ik gewoon lkkr voor de 13 inch gaan. Persoonlijk zou ik het liefst een matte 13 inch hebben de 512MB 9600 erin. Maar apple kennende kan ik dus nog heel lang doordromen. Voor nu blijf ik dan toch maar bij mijn glossy 15 inch hangen... (Geen zin om mijn oude om te ruilen en een nieuwe te halen.)

• andries.t.net
hartelijk dank voor jullie antwoorden, wat vet dat je met zo'n kleine mooie laptop toch 2 schermen kan gebruiken,

de enige vraag die dan nog overblijft:
is het sneller dan mijn desktop pc: 3Ghz pentium D met een x1650pro en 1gb aan werkgeheugen.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
andries.t.net schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:59:
hartelijk dank voor jullie antwoorden, wat vet dat je met zo'n kleine mooie laptop toch 2 schermen kan gebruiken,

is het sneller dan mijn desktop pc: 3Ghz pentium D met een x1650pro en 1gb aan werkgeheugen.
Veel sneller.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
andries.t.net schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:59:

Veel sneller

Edit: Sneller typen.. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Superhuuper op 29-09-2009 20:03 . Reden: Te traag. ]

• andries.t.net
kijk! het verlossende woord, ga dan maar zo snel mogelijk bij ifactor in R'dam langs om hem eens in het echt te bewonderen,

[ Voor 18% gewijzigd door andries.t.net op 30-09-2009 16:46 ]

Verwijderd

Zoland je niet veel met AUDIO gaat doen is het wel een mooi ding, denk er aan dat de audio in/out in 1 connector zit!!!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zou dat niet als probleem zien. Als je serieus iets met audio wil doen, koop je een externe geluidskaart. Die zijn er vanaf pak 'm beet 40 euro van bijvoorbeeld line 6, doet het perfect op de Mac en heeft een hele bende in- en uitgangen, lage latency, hardwarematige knoppen, software erbij...

Verder zou ik als tip willen meegeven dat je zelf, met behoud van garantie, geheugen en harde schijf kan vervangen. Ik zou dus niet direct een duurder model kopen omdat die meer mem/schijf heeft. Kijk even wat vervanging kost en reken ook mee dat je de vervangen spullen op marktplaats kan verpatsen. Als je erbij zet dat het originele mac-spullen zijn, krijg je er genoeg voor terug (uit ervaring!)

Veel plezier met je aankoop!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:29:
Zoland je niet veel met AUDIO gaat doen is het wel een mooi ding, denk er aan dat de audio in/out in 1 connector zit!!!
Dus je microfoon en oortjes gebruiken hetzelfde gat?

.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:34
Ik heb je titel iets aangepast. Hij is creatief. Maar als iedereen dat zou doen, zou het er niet overzichtelijker op worden ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

remmelt schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:35:
Ik zou dat niet als probleem zien. Als je serieus iets met audio wil doen, koop je een externe geluidskaart. Die zijn er vanaf pak 'm beet 40 euro van bijvoorbeeld line 6, doet het perfect op de Mac en heeft een hele bende in- en uitgangen, lage latency, hardwarematige knoppen, software erbij...

Verder zou ik als tip willen meegeven dat je zelf, met behoud van garantie, geheugen en harde schijf kan vervangen. Ik zou dus niet direct een duurder model kopen omdat die meer mem/schijf heeft. Kijk even wat vervanging kost en reken ook mee dat je de vervangen spullen op marktplaats kan verpatsen. Als je erbij zet dat het originele mac-spullen zijn, krijg je er genoeg voor terug (uit ervaring!)

Veel plezier met je aankoop!
Wat betreft geheugen is dat misschien wel een goed idee, want met geheugen zijn de alu macs nogal picky. Kingston is bijvoorbeeld een behoorlijke afrader.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• remmelt
ruyckske schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:30:
[...]

Dus je microfoon en oortjes gebruiken hetzelfde gat?
Inderdaad. Op de 15" en 17" heb je wel weer twee gaten.

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/macbookpro/images/features_io13_20090608.jpg
Anti-XP schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:23:
[...]

Wat betreft geheugen is dat misschien wel een goed idee, want met geheugen zijn de alu macs nogal picky. Kingston is bijvoorbeeld een behoorlijke afrader.
Oh? Ik kan er even niks over vinden op Google, maar ook niet echt goed gezocht. Ik heb Kingston in m'n Santa Rosa MBP en dat doet het perfect. Heb je het over ValueRAM? Of over het "speciaal voor de Mac" geheugen van Kingston?
Ik zie KTAMB1066K2/4G, 4GB Kit for Apple, oem partnr.: MB786G/A DDR3 voor €82 (ex verzend) dus het is zeker de moeite waard. Het zou wat zijn als een kit die wordt verkocht als werkend in de Mac niet zou werken in een Mac...
De 8GB kit is dan weer €615. Nog even doorsparen.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Alleen jammer dat een headset niet werkt op een macbook. Althans ik krijg het niet aan de praat, ik dacht ergens gelezen te hebben dat de ingang alleen versterkte mic's aankan.

Verder denk ik dat je genoeg power hebt met de 2.26, de verschillen zijn zo klein.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De Apple headset werkt prima op de gecombineerde Line-Out/In van de MBP. Dan kun je zelfs het volume regelen met de bediening in de snoer. Een reguliere PC headset heeft meestal twee losse kabeltjes, en die kun je er dus niet kwijt.

Maar even voor de TS; een Radeon X1650 Pro is wel iets sneller dan een GeForce 9400M door het dedicated geheugen. Maar het verschil zal niet zo groot zijn als een paar jaar terug met die bagger integrated Intel crap.

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:29:
Als je veel met audio doet dan heb je daar sowieso al wel een dedicated kaart voor. Ik heb zelf een Macbook Pro 13" i.c.m. een externe Firewire geluidskaart en alles gaat perfecto.

• andries.t.net
en raden jullie me aan om om een reusachtig bedrag aan applecare uit te geven?

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

andries.t.net schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:48:
en raden jullie me aan om om een reusachtig bedrag aan applecare uit te geven?
Als je het geld hebt en het ervoor over hebt... Dan wel.
Anders niet.

Dit zijn toch echt jouw afwegingen. Als je wat gedetailleerde (gebruikers)ervaringen wilt hebben, dan moet je wat specifiekere vragen stellen.

Tip: veel Tweakers hebben AppleCare goedkoop via eBay.
Ikzelf heb het geld er niet voor (over).

• andries.t.net
Jo-re-mi schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:50:
[...]

Als je het geld hebt en het ervoor over hebt... Dan wel.
Anders niet.

Dit zijn toch echt jouw afwegingen. Als je wat gedetailleerde (gebruikers)ervaringen wilt hebben, dan moet je wat specifiekere vragen stellen.

Tip: veel Tweakers hebben AppleCare goedkoop via eBay.
Ikzelf heb het geld er niet voor (over).
ok, zijn er gebruikers hier die applecare hadden aangeschaft en er geen gebruik van hebben gemaakt, zo wel: was het het geld waard?

• remmelt
Ik heb AppleCare via ebay (160 ipv 350 euro) en heb het er bijna uitgehaald omdat ik een nieuwe batterij heb gekregen onder garantie na twee jaar. De batterij kost €120, dacht ik. Verder is het fijn dat je Apple kan bellen, goede telefonische support (anders €40 per telefoontje) en verhoog je de resale-waarde van je computer aanzienlijk, mocht je 'm binnen de drie jaar willen verkopen.

Dat gezegd hebbende, ik zou het nooit voor €350 hebben gedaan nee. AppleCare op ebay voor de 13" is overigens €80, dat zou ik zeker doen. Zie ook: [AppleCare] Op eBay kopen?

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb zelf een MBP 15" met de volgende specs gehad:
2,5 Ghz, 512mb 8600GT en 4GB RAM.
Ik ergerde me helemaal dood aan de warmteproductie en de onhandige maat/gewicht.
Ik heb deze verkocht en een 13" MBP instapmodel gekocht en nog geen moment spijt gehad.
Ik speel voornamelijk wat oudere spellen (Halo, Gta etc.) en dat doet hij prima. Ook met het surfen
op internet en gebruik van itunes etc merk ik geen verschil in snelheid. Het enige waar ik het aan merk
is als ik in Solidworks een product wil renderen, dat duurt dan een stuk langer.
Met normaal gebruik merk je echt geen verschil. Ik zou lekker de 2,26 Ghz met 2GB RAM kopen,
later zou je je RAM nog kunnen upgraden mocht je geheugen tekort komen ( mij nog niet gelukt).

[ Voor 10% gewijzigd door Reticulum op 30-09-2009 19:33 ]

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:47

996

@haagseblowin: Doe je toevallig aan videobewerking (AVCHD) op de 15 en/of 13 inch MacBookPro? Zo ja, merk je er veel verschil in qua snelheid, verschil in schermresolutie ?

• DS Motorsport
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
haagseblowin schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:31:
Ik heb zelf een MBP 15" met de volgende specs gehad:
2,5 Ghz, 512mb 8600GT en 4GB RAM.
Ik ergerde me helemaal dood aan de warmteproductie en de onhandige maat/gewicht.
Ik heb deze verkocht en een 13" MBP instapmodel gekocht en nog geen moment spijt gehad.
Ik speel voornamelijk wat oudere spellen (Halo, Gta etc.) en dat doet hij prima. Ook met het surfen
op internet en gebruik van itunes etc merk ik geen verschil in snelheid. Het enige waar ik het aan merk
is als ik in Solidworks een product wil renderen, dat duurt dan een stuk langer.
Met normaal gebruik merk je echt geen verschil. Ik zou lekker de 2,26 Ghz met 2GB RAM kopen,
later zou je je RAM nog kunnen upgraden mocht je geheugen tekort komen ( mij nog niet gelukt).
Werkt solidworks verder wel soepel op je macbook?.
Kom zelf van een dell laptop met vrijwel dezelfde specs als jouw MBP 15'' en heb nu ook een 13'' MBP besteld alleen dan de versie met de 2.53 processor, en dat was eigenlijk mijn enigste zorg, dat solidworks niet soepel ging werken.

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
996 schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:45:
@haagseblowin: Doe je toevallig aan videobewerking (AVCHD) op de 15 en/of 13 inch MacBookPro? Zo ja, merk je er veel verschil in qua snelheid, verschil in schermresolutie ?
Ik doe niet aan videobewerking, al hoewel ik nu al kan zeggen dat de resolutie je dan tegen gaat vallen.
Met solidworks werk ik altijd op een externe monitor.

Werkt solidworks verder wel soepel op je macbook?.
Kom zelf van een dell laptop met vrijwel dezelfde specs als jouw MBP 15'' en heb nu ook een 13'' MBP besteld alleen dan de versie met de 2.53 processor, en dat was eigenlijk mijn enigste zorg, dat solidworks niet soepel ging werken.
[/quote]

Solidworks werkt zeker wel soepel in bootcamp. Ik heb het ook met VMwareFusion geprobeerd maar dat loopt een stuk minder lekker. Over het algemeen heeft solidworks niet zulke hoge eisen dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Alleen wat ik al zei is dat het renderen van creaties gewoon lang duurt. Met gewoon gebruik van solidworks merk ik geen verschil.
Pagina: 1