Xbox(XBMC) geluidskwaliteit externe DAC of andere versterker

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11
Beste tweakers,

Ik speel thuis muziek af via mn Xbox met Xbox media center. Deze stuurt het geluid naar een Yamaha RX-v396RDS DD 5.1 versterker. De muziek gaat over een paar B&W DM4 speakers. De Xbox is zowel analoog als digitaal (optisch) aangesloten.

Nu valt me op dat bij het afspelen van muziek de kwaliteit via de analoge uitgang van de Xbox beter is dan via de digitale. De DAC van de Yamaha is dus niet geweldig, en die van de Xbox is beter. Maar de xbox geeft nog steeds beduidend mindere kwaliteit dan een losse CDspeler (had hier een tijdje een Kenwood 200cdwisselaar).

Mijn budget is +- €150 euro.

Ik zie op marktplaats veel gebruikte 5.1 versterkers langskomen die wellicht een betere DAC hebben dan mn Yamaha.

Dus wat is de verstandigste investering?
  • Losse Dac kopen en versterker analoog aansluiten
  • Versterker vervangen door een type met betere DAC
PS: nieuw of 2e hands maakt me niet uit

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, de DAC van een XBOX lijkt mij ook niet de beste (geen idee welke er in zit).
Daarnaast: Is een xbox 1 niet gelockt op 48khz? Dat betekent dat er een conversie van 44.1khz naar 48khz plaatsvindt waardoor de geluidskwaliteit achteruit KAN gaan. Digital out van een xbox is dus ook niet optimaal voor cd muziek imho.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Op zich zal een losse DAC beter zijn dan die in een tweedehands versterker van €150. Die tweedehands versterkers heeft alleen misschien wel weer betere versterking dan je huidige versterker en dat heeft ook weer invloed op de geluidskwaliteit.
Ik heb zelf een PS3 en een cd-speler aangesloten op mijn receiver en ik hoor geen duidelijk verschil.
CD-speler is een Marantz CD5400, receiver een Marantz SR8001.
Nu is dit geen eerlijk vergelijk omdat de DAC in de receiver de 8-kanaals (7.1) versie is van die in de cd-speler en de PS3 wel geluid in 44.1 Khz uit kan sturen.

Antwoord: het hangt van de tweedehands versterker en van het type losse DAC af. ik snap dat je hier weinig aan hebt, maar het is wel de waarheid ;).

[ Voor 11% gewijzigd door mac1987 op 30-09-2009 13:54 ]