[php+mysql] Nederlandse datum via functie laten invullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 16:37
Beste Tweakers,

Ik heb een html/php/mysql invulformulier gemaakt met een datumveld. De waarde van het datum veld wordt (automatisch) gevuld door middel van de php date('Y-m-d H:i:s') functie. De datum komt van mijn webserver.

Als ik het html formulier nu open krijg ik eerst het jaartal dan de maand, dan de dag en dan de tijd te zien (voorbeeld: 2009-09-29 13:54:52). maar ik wil eigenlijk de Nederlandse notie zien en gebruiken. De Nederlandse notatie is (meestal) dag,maand,jaar.

Maar zodra ik date('Y-m-d H:i:s') aanpas naar bijvoorbeeld date('d-m-Y H:i:s') schrijft het formulier de waarde niet meer weg naar mijn mysql database. Het enige wat het formulier wegschrijft is 0000-00-00 00:00:00

Software
mysql-server-5.1.32-1.fc11.i586
php-mysql-5.2.9-2.fc11.i586
httpd-2.2.11-8.i586
mysql-server-5.1.32-1.fc11.i586

kernel
Linux test-bak 2.6.29.4-167.fc11.i686.PAE #1 SMP Wed May 27 17:28:22 EDT 2009 i686 i686 i386 GNU/Linux

Nu is mijn vraag waarom schrijft php niet de juiste waarde weg naar mijn mysql database. Maak ik misschien gebruik van de verkeerde php functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Gokje: je gooit je in het formulier ingevulde (nederlandse notitie) datum direct de database in? Dat snapt MySQL inderdaad niet. Dat zul je dus moeten converteren naar standaard notatie.

:w Spijtbetuiging

[ Voor 21% gewijzigd door een moderator op 29-09-2009 14:44 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111573

Nee, het is de mysql functie die niet op nederlands is ingesteld. Je probeert een waarde de database in te schieten die de database niet snapt, want mysql verwacht een Angelsaksisch format.

Je moet je Nederlandse format dus even ombouwen naar een format dat de database snapt.

/edit: damn, te laat.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 111573 op 29-09-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
is daar niet gewoon een php functie voor? Anders moet ik elke datum "ombouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 19:59

Matis

Rubber Rocket

Is het niet veel makkelijker om de timestamp van je datum op te slaan in een variabele, die variabele te parsen naar 'Y-m-d H:i:s'?

En de timestamp op te slaan in de DB? Dan staat hij als 237949275892764273 in je database, eventueel kun je met wat knutselen aan je kolom die waarde herschrijven naar elke vorm die je wenst!

Kijk ook eens naar "ISO 8601 date"

[ Voor 35% gewijzigd door Matis op 29-09-2009 14:39 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
bedoel je zoiets?

$datum = date('d-m-Y H:i:s');
$news['MeldDatum'] = $datum;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-06 10:41
Is DATE_FORMAT(..) toepassen in je query geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172228

Of je gebruikt een hidden field om de datum in DB formaat mee te sturen, en je toont op de site zelf gewoon de datum in nederlands formaat.

Als je later de datum weer uit de DB haalt gebruik je DATE_FORMAT() in je query

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wigwam schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:35:
is daar niet gewoon een php functie voor? Anders moet ik elke datum "ombouwen"
Je kunt het ook in je query oplossen. http://dev.mysql.com/doc/...ml#function_from-unixtime

En anders tik je toch zelf ff een functietje? Iets met date_parse en mktime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Nee ik bedoel:

PHP:
1
2
3
$timestamp = date('u'); // of time()
$datum_NL = date('d-m-Y H:i:s',$timestamp);
$datum_ENG = date('Y-m-d H:i:s',$timestamp);

En je kunt imo beter $timestamp opslaan in de database dan $datum_NL of _ENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waar hoort mijn topic?

Oftewel een schopje naar beneden :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:36:
Is het niet veel makkelijker om de timestamp van je datum op te slaan in een variabele, die variabele te parsen naar 'Y-m-d H:i:s'?

En de timestamp op te slaan in de DB? Dan staat hij als 237949275892764273 in je database, eventueel kun je met wat knutselen aan je kolom die waarde herschrijven naar elke vorm die je wenst!

Kijk ook eens naar "ISO 8601 date"
Waarom datums opslaan als timestamp??? Je hebt hele mooie datum velden in MySQL ( elke normale database server trouwens )

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:43:
Nee ik bedoel:

PHP:
1
2
3
$datum_ENG = date('Y-m-d H:i:s',$timestamp);

En je kunt imo beter $timestamp opslaan in de database dan $datum_NL of _ENG.
Vraagje. Waarom $timestamp=date('u'); en niet $timestamp = time(); ?
Maakt verder niets uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

LuCarD schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:45:
Waarom datums opslaan als timestamp??? Je hebt hele mooie datum velden in MySQL ( elke normale database server trouwens )
Ja kan ook, is een stuk leesbaarder, maar vergt wel wat basale kennis van MySQL en php.
"MySQL displays DATETIME values in ‘YYYY-MM-DD HH:MM:SS’ format ", volgens mij wil TS dat alleen niet ;)
En is tevens het probleem waar de TS tegenaan loopt.
Anoniem: 111573 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:46:
Vraagje. Waarom $timestamp=date('u'); en niet $timestamp = time(); ?
Maakt verder niets uit toch?
Dat staat er toch in commentaar bij :?

[ Voor 14% gewijzigd door Matis op 29-09-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
[...]

Komt uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien helemaal over the top, maar als je toch alleen de huidige datum gebruikt, waarom niet gewoon NOW() gebruiken in je query? Of is de datum variabel, en in te vullen door je gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Laatst online: 18-10-2024
Je moet ook nog met PHP controleren of de datum wel een datum is, 2009-09-31 is geen geldige datum maar kan met iedere browser worden ingevuld. Ook wanneer jij denkt dat dit niet mogelijk is. Je moet dus met checkdate() aan de slag, die eist al dat je de datum in losse onderdelen opknipt. Deze onderdelen kun je dan later ook gebruik om een geldige ISO-datum aan te maken, dus kun je eenvoudig het formaat yyyy-mm-dd gebruiken.

Ga niet met integers werken voor datums, dat leidt tot verwarring en dus bugs. Geen hond die weet welke datum (en tijd) het getal 123749839 moet voorstellen, je kunt dus niet eenvoudig controleren of de juiste waardes zijn opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:47:
Ja, maar je kiest voor date('u'), en ik vroeg me af waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:47:
[...]

Ja kan ook, is een stuk leesbaarder, maar vergt wel wat basale kennis van MySQL en php.
"MySQL displays DATETIME values in ‘YYYY-MM-DD HH:MM:SS’ format ", volgens mij wil TS dat alleen niet ;)
En is tevens het probleem waar de TS tegenaan loopt.

[...]

Zoals Spiked en Bazzzki al hebben gezegd.
http://dev.mysql.com/doc/...html#function_date-format

Dit is de correcte manier om het probleem op te lossen.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

LuCarD schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:52:
[...]

Zoals Spiked en Bazzzki al hebben gezegd.

Dit is de correcte manier om het probleem op te lossen.
Ik moet voortaan ook eerst f5-en voordat ik reageer :P

@spijtbetuiging, geen reden voor. time is volgens mij een alias voor dat('u') ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 29-09-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
$news['MeldDatum'] = $datum_NL;

Als ik het zo doe krijg ik nog steeds 0000-00-00 00:00:00 in mijn database....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:54:
[...]

Ik moet voortaan ook eerst f5-en voordat ik reageer :P

@spijtbetuiging, geen reden voor. time is volgens mij een alias voor dat('u') ;)

$array = explode("-", $datum);
//is d
$array[0];
//is m
$array[1];
//is Y
$array[2];
Dan moet ik zeker zoiets doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Anoniem: 111573 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:49:
Misschien helemaal over the top, maar als je toch alleen de huidige datum gebruikt, waarom niet gewoon NOW() gebruiken in je query? Of is de datum variabel, en in te vullen door je gebruiker?
Zoals hier al staat, gebruik de MySQL functie NOW() om de datum in de database te zetten.
Vervolgens kun je met DATE_FORMAT() de datum in elk gewenst format zetten.
http://www.sitemasters.be...ijd_in_MySQL_deel_1#datum

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Heb je een DATETIME field in je MySQL database?

Zoja, voor het ophalen van de datum (en/of datum+tijd):
PHP:
1
2
3
$creationdate = strtotime($row['creationdate']);
$creationdate = date('F jS Y', $creationdate)."\n";
echo $creationdate;

(En die waardes in date() moet je zelf even aanpassen naargelang je wensen)

En ik gebruik NOW() om te inserten.
PHP:
1
2
mysql_query("INSERT INTO tblblah (blah, blah2, blah3, blah4,creationdate) 
    VALUES ('$blah', '$blah2', '$blah3','$blah4',NOW())");

Zo heb ik het althans opgelost en het werkt hier prima. Maar ook ik sta open voor suggesties als zoiets 'not done' is of volledig verkeerd. :)

[ Voor 59% gewijzigd door r0b op 29-09-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam
Ik wil zowel de datum via het systeem ophalen als via handmatige invoer van een gebruiker? Als ik het via het systeem laat bepalen dan is het wel om te zetten maar als het via een gebruiker gaat dan word het denk ik al een stuk lastiger voor het omzetten...

Is er niet gewoon in het configuratiebestand van de mysqlserver een aanpassing mogelijk dat mysql alleen nog maar europese datums pakt?

[ Voor 21% gewijzigd door wigwam op 29-09-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
wigwam schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:57:
$news['MeldDatum'] = $datum_NL;

Als ik het zo doe krijg ik nog steeds 0000-00-00 00:00:00 in mijn database....
Een beetje logisch nadenken mag best natuurlijk. Dat invoeren als d-m-Y H:i:s niet werkt als je dit direct doet gaat t ook niet werken als je uiteindelijk dezelfde string genereert via een andere functie :+

Anyway, gewoon NOW() pakken bij automatisch invoeren en anders met PHP de datum controleren voordat je deze invoert (en dus formateert als Y-m-d H:i:s).

Matis: gewoon met DATE-functies gaan werken in MySQL dat werkt echt veel handiger. Je kunt de formaten ook heen en weer converteren mocht dit nodig zijn. Als je een geboortedatum van iemand ouder dan 39 invoert dan krijg je ineens een min-getal enzo, moet je niet willen :)
Hier wil ik bijzeggen dat ik eerst ook zweerde bij het werken met unixtimestamps, ik ben er van teruggekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Even een kijkje nemen in onze Getallen en talstelsels FAQ is wellicht ook handig (vooral Datums). Just mentioning ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wigwam schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:13:
Ik wil zowel de datum via het systeem ophalen als via handmatige invoer van een gebruiker? Als ik het via het systeem laat bepalen dan is het wel om te zetten maar als het via een gebruiker gaat dan word het denk ik al een stuk lastiger voor het omzetten...

Is er niet gewoon in het configuratiebestand van de mysqlserver een aanpassing mogelijk dat mysql alleen nog maar europese datums pakt?
Gewoon doen wat hier gezegd wordt :)

Zo'n datum conversie functie tik je toch zo in php? En zoals hier al ettelijke keren is voorgesteld, ook in mysql.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 22:55
RobIII schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:29:
Even een kijkje nemen in onze Getallen en talstelsels FAQ is wellicht ook handig (vooral Datums).
Ik wist niet eens dat we daar een FAQ over hadden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Geef dan even aan wat voor datums het om gaat; vandaag? kan je voor invoer dan niet gewoon NOW() gebruiken? Of gaat het om datums in het verleden / de toekomst die je op moet slaan?
Ook dat is geen enkel probleem; gewoon even omzetten bij het verwerken (en inserten) van de data. Daar heeft PHP zat functies voor. (kijk maar eens naar mijn 'read' voorbeeld, zoek de functie op op php.net en ga ermee aan de slag).
Zorg gewoon dat je data in YYYY-MM-DD H:i:s aangeleverd aan de database en hij kan het opslaan.

En ja, als je het niet in dat format aanleverd terwijl je database dit wel verwacht krijg je inderdaad 0000-00-00 00:00:00 terug.
Geen idee. Ik hoop het niet. Zie RobIII's reactie o.a. waarom. :)
(Overigens is YYYY-MM-DD geen europese en/of amerikaanse notatie; amerikaanse notatie is MM/DD/YYYY. Europese is DD/MM/YYYY. Database is YYYY-MM-DD (oftewel; ISO 8601)

Volgens mij loop je je momenteel alles af te ketsen zonder 1) duidelijk aan te geven waarom het niet geschikt is 2) of je het uberhaupt al geprobeerd hebt 3) een duidelijke omschrijving van je gebruik te geven

Presentatie != hoe je het opslaat in de database.

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 29-09-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Welke datumnotatie had je in gedachten? Germaanse notatie, ISO (standaard) notatie? En waarom zouden ze dat uberhaupt doen? Dan schop je de hele logica door de war. Een jaar is namelijk belangrijker dan een maand, die op zijn beurt weer belangrijker is dan dag, en zo verder met uren, minuten en seconden. Als je dat door de war gaat schoppen, weer MySQL ook niet meer wat het er mee aan moet. Dan kan je net zo goed een varchar gaan gebruiken (en als je dit gaat overwegen, schaam je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Breng hem nou niet op ideeen Muer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ja wel, das leuk. Komt ie volgende week dat hij niet kan sorteren op datum en dan kan ik "Told you so" roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Is het niet gewoon makkelijker om in je code alleen met zuivere data te werken, zoals ISO notatie?

Wist je dat ISO staat voor "International Standards Organization" en dat 'standaarden' hun voordelen hebben als je ze volgt?

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

Nog slimmer, nog beter:

http://www.electricprism.com/aeron/calendar/

Presentatie is inderdaad niet gelijk aan wat je opslaat. Als je dat principe niet toepast gaat dit topic nog 30 replies door waarin jij eigenwijs blijft en wij moedeloos worden, en je maakt het jezelf alleen maar nodeloos lastig.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
[...]

Misschien spraakverwarring? TIMESTAMP is namelijk ook de SQL92 (en latere standaarden) naam voor een datum + tijd type.

Maar deze hele discussie over notaties: ik ben niet echt bekende met de (on)mogelijkheden van PHP, maar waarom kan je niet gewoon een datum-object gebruiken en verstuur dat (met een prepared statement) naar je database. Dat zou ik iig doen in Java, C#, Python ed.

Representatie van datum als locale-specifieke string en conversie van (locale-specifieke) string naar datum is iets voor je presentatielaag, niet voor je database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 12:49
kan je niet gewoon de time() functie van php gebruiken?
http://nl3.php.net/manual/en/function.time.php
"Returns the current time measured in the number of seconds since the Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT)."
deze kan je dan in je database dumpen en dan later met de date functie weer omzetten naar wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

dragontje124 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:56:
kan je niet gewoon de time() functie van php gebruiken?
http://nl3.php.net/manual/en/function.time.php
"Returns the current time measured in the number of seconds since the Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT)."
deze kan je dan in je database dumpen en dan later met de date functie weer omzetten naar wat je wil.
Dat is dus de Unix timestamp die al meermaals is aangehaald in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

curry684 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:02:
[...]

Ja, en ook het woord timestamp wordt door verschillende anders uitgelegd ;)

Wikipedia: Timestamp & Wikipedia: Unix time

Ik dacht dat timestamp gelijk stond aan het aantal secondes sinds de Unix Epoch, maar kennelijk dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
curry684 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:02:
[...]

sorry, je hebt gelijk heb ik inderdaad overheen gelezen

• Cartman!
  • Niet online
Die worden vaker door elkaar gehaald Matis :)

offtopic:
Hilversum? Ik ook, ooit dat zilveren gebouw gezien tegenover t station? Daar werk ik :)
is de samenhang met je signature, handig :+

offtopic:
Dragontje124: hoi, wij kennen elkaar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 30-09-2009 00:25 ]

• curry684

curry684

Matis schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:18:
[...]

Ja, en ook het woord timestamp wordt door verschillende anders uitgelegd ;)

Wikipedia: Timestamp & Wikipedia: Unix time

Ik dacht dat timestamp gelijk stond aan het aantal secondes sinds de Unix Epoch, maar kennelijk dus niet ;)
Beide kloppen gewoon, het woord 'timestamp' betekent niets anders dan een tijdsstempel, oftewel een universeel unieke tijdsidentificatie. Pas met toelichting ga je er inhoudelijke definitie aanhangen, en bijv. de 'Unix timestamp' is strikt gedefinieerd, maar een Excel timestamp rekent weer sinds 1-1-1600.

Komt een beetje neer op 'een koe is wel vee maar vee is geen koe'.

• cariolive23
  • Laatst online: 18-10-2024
En daar komt nog bij dat het datatype TIMESTAMP in MySQL iets anders is (en doet) dan de TIMESTAMP zoals die in andere databases werkt en in de SQL standaarden is gedefinieerd. Gebruik in MySQL gewoon een DATE, TIME of DATETIME, dat komt overeen met de TIMESTAMP in andere databases.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Cartman! schreef op woensdag 30 september 2009 @ 00:17:
offtopic:
Hilversum? Ik ook, ooit dat zilveren gebouw gezien tegenover t station? Daar werk ik :)
is de samenhang met je signature, handig :+
offtopic:
Ik kreeg laatst ook een DM, met daarin de vraag of ik uit Iran kwam. Omdat er in mijn subtitel Only in TEHERAN stond ;)

Ontopic, in het geval van de TS moet er dus voor DATETIME gekozen worden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 30-09-2009 08:24 ]

• dragontje124
in dat geval zijn deze mysql functions evt handig:

http://dev.mysql.com/doc/...e-and-time-functions.html

offtopic:
hey Cartman!, ik ken jou :P

[ Voor 7% gewijzigd door dragontje124 op 30-09-2009 16:04 ]

Pagina: 1