[Nieuwe hardware] Virtualisatie of stand-alone

Pagina: 1
Acties:

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13
Situatie
1x HP Proliant SBS 2003
Alle standaard SBS taken (DC, Exchange, SQL))
1x Dell Poweredge Windows Server 2003
550Gb beschikbaar, draait t.b.v. Document Management Systeem (DMS) en als ACE server voor RSA authenticatie

Defecte (6 jaar oude) Terminal Server (Windows 2003)

+- 20 werkplekken, waarbij de gebruiker snelheid prefereert.

Probleem
Terminal Server dient vervangen te worden.
Daarnaast staan we op het punt om een systeem te implementeren welke al onze scans en faxen inleest en d.m.v. OCR (tussen 500 en 1200 paginas per dag) doorzoekbaar maakt en opslaat.

Keuzes
Virtualisatie ja of nee?

In verband met het huidige serverpark wordt gekozen voor hardware van de fabrikant Dell.

Indien virtualisatie
Hardware
code:
1
2
3
4
5
6
Intel® Xeon® E5502, 1.86Ghz, 4MB Cache, 4.86 GT/s QPI
12GB Memory for 1 CPU, DDR3, 1066MHz (6x2GB Dual Ranked UDIMMs)
Embedded Broadcom NetXtreme II 5709 Gigabit Ethernet NIC
Broadcom® NetXtreme II 5709 Dual Port Gigabit Ethernet NIC, supporting TOE, PCIe-4
In Raid 1: 500GB, SATA, 3.5-inch, 7.2K RPM Additional Hard Drive (Hot Plug)
iDRAC6 Express Server Management Card

Installatie
code:
1
2
3
Server 2008 64-bit in Hyper-V role
Guest: Server 2008 in Terminal Server Role
Guest: Server 2008 die OCR opdrachten verwerkt.

Kosten hardware +- EUR 1990,-
Kosten software +- EUR 950,- (2x Win 2008 std excl. TS CALS)
----------------------------
Investering +- EUR 2940,-

Voornaamste voordeel wat ik hierin zie, is dat we in de toekomst deze machine ook kunnen gebruiken wanneer we overstappen van SBS 2003 naar SBS 2008.
Daarnaast is het beheer op afstand beter te regelen in geval van calamiteiten.
Als bijkomend voordeel, welke geen prioriteit heeft, is de mogelijkheid van testen, indien nodig, zonder eerst hardware aan te schaffen.

Indien Stand Alone
Hardware

Terminal server
code:
1
2
3
4
Quad Core AMD Opteron™ 1389; 2.9GHz, 75W ACP 
8GB Memory, DDR2, 800MHz (4x2GB Dual Ranked DIMMs)
Broadcom® 5722 Gigabit Ethernet NIC embedded on the motherboard
In Raid 1: 160GB, SATA, 3.5-inch, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled)

Kosten hardware +- EUR 790,-

OCR Server
code:
1
2
3
4
Quad Core AMD Opteron™ 1352; 2.1GHz, 75W ACP 
4GB Memory, DDR2, 800MHz (2x2GB Dual Ranked DIMMs)
Broadcom® 5722 Gigabit Ethernet NIC embedded on the motherboard
In Raid 1: 160GB, SATA, 3.5-inch, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled)

Kosten hardware +- EUR 550,-
Kosten software +- EUR 950,- (2x Win 2008 std excl. TS CALS)
----------------------------
Investering +- EUR 2290,-

Budget
Het budget ligt om en nabij de gestelde bedragen, maar is met een degelijke onderbouwing flexibel.

Maar wat is nou je vraag?
Gezien de twee opties is het verschil in investering niet heel groot.
De vraag is of, zeker in het geval van virtualisatie, de specs afdoende zijn voor het doel.
De ervaring om met Hyper-V de OCR server afdoende processorberekeningen te geven, zonder dat dit de Terminal Server beinloed.
Een algehele beoordeling van de situatie.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Cai schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:15:
[Maar wat is nou je vraag?
Gezien de twee opties is het verschil in investering niet heel groot.
De vraag is of, zeker in het geval van virtualisatie, de specs afdoende zijn voor het doel.
De ervaring om met Hyper-V de OCR server afdoende processorberekeningen te geven, zonder dat dit de Terminal Server beinloed.
Een algehele beoordeling van de situatie.
En wat nou als je server kapot gaat....dan is alles weg...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Cai
Fastex schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:33:
[...]

En wat nou als je server kapot gaat....dan is alles weg...
In principe is dat ook het geval met stand-alone servers. Dit vang je gedeeltelijk af door een RAID configuratie, spare netwerkkaart, 2e voeding. Gaat je mobo defect, dan kan je deze (uiteraard tegen vergoeding, of supportcontract van Dell), laten bezorgen per koerier.

In het geval van virtualisatie is het zelfs zo, dat je, door heel je Guest OS, te back-uppen, deze op een andere server 2008 in Hyper-V snel terugzet.

• Mike2k

Mike2k

Cai schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:42:
In het geval van virtualisatie is het zelfs zo, dat je, door heel je Guest OS, te back-uppen, deze op een andere server 2008 in Hyper-V snel terugzet.
Ja, maar waar is die server dan ?

Wat ik bedoel te zeggen is op het moment dat die host uitvalt, heb je geen mail, ad, ts, ocr enz meer...
Oftewel, je creëert een mega SPOF...dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me...

[ Voor 9% gewijzigd door Mike2k op 29-09-2009 11:47 ]

• Cai
Ik snap je punt, maar op dit moment is de standalone SBS 2003 machine ook een Single Point of Failure (SPOF).

Daarnaast, hoezeer ik ook al je input waardeer, neigt dit vraagstuk meer te gaan naar "Is het wijs om de evt. SBS 2008 samen te voegen als Guest op de evt. Hyper-V met als guest Terminal server en OCR server".

Als overweging een goed punt om mee te nemen, maar ik ben nog een paar stappen verwijderd van dat proces. Ik snap dat heersen, vooruitzien is.

• Mike2k

Mike2k

Cai schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:33:
Daarnaast, hoezeer ik ook al je input waardeer, neigt dit vraagstuk meer te gaan naar "Is het wijs om de evt. SBS 2008 samen te voegen als Guest op de evt. Hyper-V met als guest Terminal server en OCR server".
Ben ik niet met je eens...jij vraagt welke oplossing beter is. Uiteraard is voor beide wat te zeggen, maar ik denk dat het niet verstandig is om alle it services die je aanbied op te hangen aan 1 stuk hardware...

Virtualisatie is absoluut een mooi product, maar dan moet er wel goed mee omgegaan worden. Het goede ervan is dat je failover mogelijkheden hebt, maar dan moet daar wel een server voor zijn...

Ik denk dat je het beste kan gaan voor losse servers op dit moment...OF, toch 2 servers met hyper-v, esx oid...
Dan kan je ook testen ed...

• Cai
Fastex schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:50:
[...]

Ben ik niet met je eens...jij vraagt welke oplossing beter is. Uiteraard is voor beide wat te zeggen, maar ik denk dat het niet verstandig is om alle it services die je aanbied op te hangen aan 1 stuk hardware...

Virtualisatie is absoluut een mooi product, maar dan moet er wel goed mee omgegaan worden. Het goede ervan is dat je failover mogelijkheden hebt, maar dan moet daar wel een server voor zijn...

Ik denk dat je het beste kan gaan voor losse servers op dit moment...OF, toch 2 servers met hyper-v, esx oid...
Dan kan je ook testen ed...
Mochten we voor virtualisatie gaan, dan is die 2e server puur voor back-up en/of testdoeleinden, toch?

Dan rest de vraag, sluit de configuratie aan bij het doel. Of zie je dat er te veel/te weinig resources zijn voor degelijke gerbuikerservaringen?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

het kan aan mij liggen, maar wat zijn de specs van de huidige, defecte win 2k3 server?
ik weet namelijk niet zo zeer of die 1.8 ghz "i7" nehalem dualcore wel echt zo snel is... (zeker als je overweegt om die ene dualcore in te zetten in de plaats waar je als alternatief twee quadcores overweegt..)

• Cai
AlexanderB schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:11:
het kan aan mij liggen, maar wat zijn de specs van de huidige, defecte win 2k3 server?
ik weet namelijk niet zo zeer of die 1.8 ghz "i7" nehalem dualcore wel echt zo snel is... (zeker als je overweegt om die ene dualcore in te zetten in de plaats waar je als alternatief twee quadcores overweegt..)
Intel 1.7Ghz DualCore
4Gb DDR

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 15:20

AlexanderB

7800 rpm

hm, ik zou toch even kijken of je niet de 1e server met n quadcore kan krijgen, of 2 stuks van die amd quad servers met wat meer ram, waarvan eentje als backup..

en/of je kan je huidige server nog repareren en die inzetten als backup server?
Pagina: 1