[W2k3+WMS] Ondemand content live hercoderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Goedendag,

De situatie is als volgt:
1 Server in Amsterdam
5 Servers over de wereld (met slechts 1mbit voor TV/Video)
1 tot 3 clients per server (behalve aan die in Amsterdam) (middels LAN op de server, dus bandbreedte daar is geen issue).

Op de server in amsterdam staat steeds meer beeldmateriaal in hoge kwaliteit MPEG. De clients op locatie (achter de 5 client servers) moeten dit On-Demand krijgen, maar spelen alleen WMV. Zoals ik het nu doe is in batches met Expression Encoder de MPEGs omzetten en middels een FTP bakup/sync programma de content op locatie krijgen. Echter, gezien de hoeveelheid data die ik krijg aangeleverd steeds groter wordt en dus de vertraging (omzetten en syncen) voor alles beschikbaar is toeneemt, wil ik overstappen op live herencoding van de video in Amsterdam.

Even kort de config die ik nu heb:
-WMS op Win2k3, alle servers
-Server in Amsterdam heeft RAID 5 van 6 of 8 disks, Intel XEON E5420 @ 2.5GHz en 2GB RAM (kan uitgebreid worden tot 2x quadcore, dus dat is geen ramp).
-De clients op locatie kijken ten alle tijden hetzelfde uitzending, tenzij lokaal opgeslagen daar (ivm 1mbit link).

Hoe kan ik live-encoding aanpakken? De client moet dus kunnen aangeven wanneer het programma wordt bekeken. Op dat moment moet de MPEG beginnen te spelen en de WMS beginnen te streamen. Eventueel kan ik de stream opnemen, zodat deze later beschikbaar is.

Ik heb wel gezocht, maar kon eigenlijk niets vinden op google of GOT waar ik echt mee verder kan, op dit topic na:
Streaming video
(Windows Media Services is überhaput geen handige zoekterm, gezien Windows Media Player enzo ook erg hoog komen).

Iemand ideeën welke software ik kan gebruiken? Ik kan evt wel zelf iets gaan bouwen, maar gezien ik dit het liefste gisteren af heb, hoop ik dat er een min of meer kant en klare oplossing beschikbaar is.

Groet,
daan

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.iis.net/media
http://www.iis.net/getstarted/IntegratedMediaPlatform

Kun je daar wat mee?

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 29-09-2009 10:50 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Bedankt voor de tip, maar voor ik kan zien is dat alleen SilverLight. Tevens zijn dat nog steeds outputs van Expression Encoder, die ik dan handmatig moet omzetten (waar ik weinig zin in heb, gezien de hoeveelheid en grootte).

Nog even ter aanvulling: de clients zijn stand-alone mediaplayertjes, hebben niks anders dan een browser en een WMV/WMA-codec + player. Zijn helaas ook niet aan te passen, maar voldoen goed in de apparatuur-onvriendelijke plekken waar deze staan: vandaar de keuze voor WMV

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hmm, met dit batchjobs zou je dus ook meerdere bestanden kunnen creëren in verschillende bitrates.

Met Smooth Streaming heb je voldoende mogelijkheden om een client automatisch het juiste bestand te laten streamen, er wordt dan automatisch een keuze gemaakt op basis van beschikbare bandbreedte. Middels proxying kun je ook content laten cachen op een lokale server en de client wordt automatisch naar de juiste proxy gewezen.

Maar als je de clients niet kunt aanpassen door er SilverLight op te installeren vervalt deze mogelijkheid ook weer. Da's wel jammer dus, want het levert goede kwaliteit op en efficiënter bandbreedte gebruik.

Probleem wat overblijft is dus iets verzinnen als een alternatieve proxy die automatisch de bestanden cached op locatie, dit vervangt dan je batchcopy opdracht. De file wordt automatisch gecached wanneer de eerste client streamed.

Als je on-the-fly omzetting van MPG naar een WMV stream wilt, kom je uit op transcoding. Dan kun je eens kijken naar Tversity, een uPnP media server, populair onder XBOX 360 gebruikers. Deze kan on the fly transcoden naar WMV.

Toch denk ik dat een streaming proxy je het beste resultaat oplevert omdat je zo content in hogere resolutie kunt aanbieden op de externe locaties en dit een vorm van on-demand is met relatief weinig effort. Het kost ook minder CPU power op de server omdat er niet on-demand wordt ge-encode, maar je dit kunt regelen middels de batchjobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Akimosan, bedankt voor het meedenken. Smooth streaming maakt niet uit, ik heb ongeveer 1mbit dedicated beschikbaar voor de video. Een proxy is het mooiste inderdaad, maar ook zonder dat ben ik al blij ;) On-the-fly omzetten blijft nodig: de hoeveelheid data die ik heb is veel groter dan de hoeveelheid die ik binnen afzienbare tijd kan omzetten. Nu maak ik een selectie, maar ik heb liever dat de gebruiker dat doet.

TVersity is een mooi programma, maar hoe kan ik dit nou als ondemand content inladen in de Windows Media Services? Anders krijg ik de situatie dat client 1 en 2 bijna tegelijkertijd een stream opvragen en dus de link voltrekken. De kwaliteit gaat hierdoor keihard onderuit natuurlijk. Op Windows Media Services heb ik al scripts draaien die dit voorkomen, die wil ik graag hergebruiken. Ik zag wel de mogelijkheid om ASX te exporteren, dus daar kunnen we sowieso leuke dingen mee maken (blijft in de bookmarks folder :))