Gegevens automatisch invullen in een webformulier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Voor mijn werk moet ik binnenkort een groot aantal contracten gaan invoeren. Het invoeren gaat via een webformulier. Graag wil ik de klant dealer per e-mail een formulier opsturen welk ik kan gaan gebruiken om de gegevens automatisch in het webformulier te laden.

Ik heb reeds het een en ander opgezocht, maar kan niet echt een geschikte oplossing vinden en weet niet echt goed waar ik naar moet zoeken.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Graag hoor ik jullie suggesties.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Formulieren (ik neem aan dat je een HTML Form bedoelt?) emailen wil je niet; dat geeft teveel ellende in de 1001 mailclients die er zijn. Mail ze dan gewoon een link (met desnoods een ID om meteen te identificeren voor wie het formulier bedoeld is) naar het formulier a-la http://www.jouwsite.nl/form.php?id=398723487023689. Zorg daarbij overigens wel dat de ID's niet sequentieel zijn want dan kan ik doodleuk andermans formuliertjes in gaan vullen. Een GUID gebruiken is al stukken beter voor die doeleinden.

Zou je het toch in een mail doen (weet niet eens of 't wel kan) dan dien je alleen te zorgen dat de action naar http://www.jouwsite.nl/processform.php wijst.

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 29-09-2009 10:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wil je inderdaad niet e-mailen, ook al niet vanwege de veiligheid. Merk ik op dat je de gegevens feitelijk al hebt (klanten worden aangeschreven enzovoorts?)
Zo ja, misschien kun je die exporteren/importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Het betreft een garantie contract voor voertuigen welk door de dealer ingevuld en opgestuurd dienen te worden.
De dealer heeft geen toegang tot de database waar het contract in moet worden opgenomen, dit moet dus door ons ingevoerd worden. Zelf kunnen wij alleen maar contracten invoeren met behulp van een web formulier, we hebben dus geen toegang tot de database zelf.

Deze procedure wil ik voor zover mogelijk automatiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door bokko! op 29-09-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bokko! schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:50:
De dealer heeft geen toegang tot de database

we hebben dus geen toegang tot de database zelf
You lost me. Wie heeft dan wel toegang tot de database? Wat moet er in de mail komen? Dat webformulier wordt beheerd door? Kun je eens gewoon even bij stap 1 beginnen en, in duidelijke stappen, uitleggen wat precies de bedoeling is?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
De uitleg is eigenlijk zoals hierboven. Ik heb niet direct toegang tot de SQL database, maar kan inloggen op een website waar ik een webformulier kan invullen en versturen.

De procedure die ik in mijn hoofd heb is alsvolgt:
  1. De dealer vult een formulier in, met daarop alle benodigde gegevens van het voertuig en verstuurd dit per e-mail naar mij.
  2. Ik open het door de dealer verstuurde formulier en log in op betreffende website.
  3. En nu komt het...... Ik exporteer de gegevens van het door de dealer ingevulde formulier naar het webformulier en registreer het contract.
Sorry voor de wat gebrekkige uitleg in de startpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:22

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dus je wil een manier om het formulier in je email (waarschijnlijk word oid) automagisch te importeren in dat formulier? Dat zal niet zo makkelijk gaan. Is het niet verstandiger om, zoals eerder gesuggereerd, een formulier te ontwikkelen waarop de dealers hun gegevens invullen, zodat jij het alleen nog maar hoeft te controleren en goedkeuren?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bokko! schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 13:36:
  1. De dealer vult een formulier in, met daarop alle benodigde gegevens van het voertuig en verstuurd dit per e-mail naar mij.
  2. Ik open het door de dealer verstuurde formulier en log in op betreffende website.
  3. En nu komt het...... Ik exporteer de gegevens van het door de dealer ingevulde formulier naar het webformulier en registreer het contract.
Feitelijk importeer je de gegevens in de website.

Wat je zou kunnen doen is (bijv.) een PDF formulier maken en die programmatisch uitlezen en in het formulier op "betreffende website" gooien met curl (-achtige toestanden). Maar ik denk dat je 't jezelf moeilijker maakt dan nodig.

Waarom stuur je ze niet een link naar je eigen website met je eigen formulier dat je dan, achter de schermen, doorstuurt naar de website waar je nu de gegevens invult? Ook hiervoor kun je curl (-achtige toestanden) gebruiken, maar zet je ze (bijv.) tijdelijk in een eigen DB dan kun je een soort "queue" maken waar je items kunt goedkeuren/afkeuren/corrigeren en dan "doorzetten" naar de betreffende website.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 29-09-2009 13:43 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarschijnlijk bedoeld bokko! met toegang tot de database daadwerkelijk fysieke toegang tot de database en vindt hij 'via een formulier iets in de database inserten' niet onder 'toegang tot de database' vallen.

Als ik een beetje probeer te extraheren wat bokko! bedoeld kom ik tot het volgende.

De klanten (dealers) vullen een formulier in wat via de mail teruggestuurd wordt. Bokko! wil vervolgens dat op zijn desktop deze mail zo automatisch mogelijk een webformulier in gaat vullen.

De enige tip die ik bokko! kan geven is dat hij misschien wel een probleem heeft, maar dat de oplossing in de compleet verkeerde richting gezocht wordt. Ten eerste kun je de mail die naar de dealers gestuurd wordt nooit zover krijgen dat de mail die je terug krijgt van een dermate formaat is dat daaruit gegarandeerd de juiste gegevens getrokken kunnen worden. Vervolgens zul je ook nog heel lastig allerlei koppelingen tussen je mailclient en je browser moeten gaan leggen.

Dit alles is wel mogelijk, maar er zijn oplossingen die zo onnoemelijk veel simpeler en toch ook veel robuster te implementeren zijn. Denk daarbij inderdaad aan een webformulier dat door de dealers ingevuld moet worden. Een stukje workflow erachter zodat jij nog wel even moet controleren of alles juist is voordat het 'de werkelijke database ingaat'. Via de mail stuur je dan enkel een linkje.

Het probleem is echter of deze investering opweegt tegen de besparingen die het oplevert. Mensen die kunnen overtypen zijn niet duur en als het niet veel werk is dan is dat al snel goedkoper dan een stuk software ontwikkelen die dezelfde robuustheid kan bieden.

---
Hmm, weer rijkelijk langzaam zie ik al....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Klopt, dat is inderdaad wat ik bedoel. Als ik direct toegang zou hebben tot de database zou het een stukje makkelijker gaan.

Uiteraard heb ik ook al gedacht aan een simpele website waar de dealer zelf een formulier kan invullen, maar ben bang dat ik dit er niet doorheen krijg bij mijn werkgever. Dit is de reden waarom ik aan een soort formulier dacht welk ik dan kan exporteren naar, of importeren in (net hoe je het noemen wil) de website waar de contracten worden geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

bokko! schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:16:
Klopt, dat is inderdaad wat ik bedoel. Als ik direct toegang zou hebben tot de database zou het een stukje makkelijker gaan.

Uiteraard heb ik ook al gedacht aan een simpele website waar de dealer zelf een formulier kan invullen, maar ben bang dat ik dit er niet doorheen krijg bij mijn werkgever. Dit is de reden waarom ik aan een soort formulier dacht welk ik dan kan exporteren naar, of importeren in (net hoe je het noemen wil) de website waar de contracten worden geregistreerd.
Waarom denk je dat? Is dat iets dat je al geprobeerd hebt? Jij neemt nu die beslissing vóór hem; ben je daartoe bevoegd, m.a.w. wat vind je werkgever daarvan?
Híj betaalt je salaris, laat hém dan ook beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
woelders schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:24:
[...]

Waarom denk je dat? Is dat iets dat je al geprobeerd hebt? Jij neemt nu die beslissing vóór hem; ben je daartoe bevoegd, m.a.w. wat vind je werkgever daarvan?
Híj betaalt je salaris, laat hém dan ook beslissen!
Merkwaardige reactie... jammergenoeg heeft het alleen weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bokko! schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:50:
[...]

Merkwaardige reactie... jammergenoeg heeft het alleen weinig toegevoegde waarde.
Dat is geen merkwaardige reactie maar een uiterst zinvolle. Het is juist jouw reactie die vreemd is. Jij neemt nu op eigen houtje een beslissing en slaat een weg in (het oplossen van een probleem op eender welke manier) waarvan niet eens zeker is of het opgelost moet worden. Wie weet heeft je baas wel helemaal geen zin om je 40 uur te laten devven op een website voor 5 formuliertjes met elk 10 velden die in 2 uur overgetypt kunnen worden. Het dikgedrukte stuk dat woelders aanhaalt is juist reden om bij jezelf eens na te gaan waarom je uberhaupt al nadenkt over dit soort oplossingen terwijl je niet eens weet wat er kan/mag of wel/niet mogelijk is. En los van het feit of je baas dat wel/niet wil is het gewoon uberhaupt zinnig om af te wegen of de developmentkosten opwegen tegen de baten.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 29-09-2009 15:00 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

PDF biedt wel de mogelijkheid om mensen een formulier op te sturen.... welke ze op hun eigen computer kunnen nvullen en dan opsturen naar je eigens erver...
als je deze automatisch laat genereren inclusief een bepaalde unique ID kun je die makkelijk koppelen aan je verdere klantgegevens.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Mijn vraag in dit topic is of het mogelijk is om een formulier te maken met de mogelijkheid om gegevens over te zetten in een webformulier, niet meer dan dat.

Het is niet zo dat ik op eigen houtje een beslissing neem, dan is dit een verkeerde manier van interpreteren. Natuurlijk zij er meerdere opties besproken, maar zoals je begrijpt kost het ontwikkelen van een website geld. Vandaar de vraag. Wellicht dat we toch besluiten om een website te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
bokko! schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:35:
Mijn vraag in dit topic is of het mogelijk is om een formulier te maken met de mogelijkheid om gegevens over te zetten in een webformulier, niet meer dan dat.

Het is niet zo dat ik op eigen houtje een beslissing neem, dan is dit een verkeerde manier van interpreteren. Natuurlijk zij er meerdere opties besproken, maar zoals je begrijpt kost het ontwikkelen van een website geld. Vandaar de vraag. Wellicht dat we toch besluiten om een website te ontwikkelen.
En er is inmiddels al 2x voorgesteld om (bijv.) PDF formulieren te gebruiken. Waarom ga je daar dan niet op in?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
RobIII schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:48:
[...]

En er is inmiddels al 2x voorgesteld om (bijv.) PDF formulieren te gebruiken. Waarom ga je daar dan niet op in?
Ik heb intussen de systeembeheerder gevraagd of we een Acrobat Writer licentie hebben en ga mij hier verder in verdiepen.
Ook heb ik gevraagd wat we met cURL kunnen doen, maar ben bang dat dit inderdaad een tijdrovende klus gaat worden.
Pagina: 1