Wij hebben een wedstrijd op de TU Delft met onze eerste jaars (o.a. ik dus
) waarbij wij een filter moeten maken voor 3 luidsprekers. Zodat de hoge tonen naar de tweeter gaan, de lage naar de bas en de middentonen naar de 3e speaker. Nu is het de bedoeling dat als je een geluidsbestand afspeelt die van laag naar hoog speelt dan moeten alle tonen even hard klinken. Dat wordt pas gedaan nadat het bouwen al klaar is, dus ik kan het niet van tevoren uitproberen.
Anyways, ik meen te herinneren dat ik ooit geleerd heb dat een mens niet elke frequentie even hard hoort. Dat een mens bijv. 500 Hz harder hoort dan 1000 Hz, of zoiets. Nu is mijn vraag dus, weten jullie misschien waar ik een grafiek kan vinden die dat laat zien? Dan zou ik er bijv. voor kunnen zorgen dat 500 Hz zachter gespeeld wordt dan 1000 Hz, zodat het weer in evenwicht is.
Anyways, ik meen te herinneren dat ik ooit geleerd heb dat een mens niet elke frequentie even hard hoort. Dat een mens bijv. 500 Hz harder hoort dan 1000 Hz, of zoiets. Nu is mijn vraag dus, weten jullie misschien waar ik een grafiek kan vinden die dat laat zien? Dan zou ik er bijv. voor kunnen zorgen dat 500 Hz zachter gespeeld wordt dan 1000 Hz, zodat het weer in evenwicht is.