DIR-655 haalt geen 1gbps; waarom niet?

Pagina: 1
Acties:

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb vorige week een D-Link DIR-655 router gekocht voor thuis, i.v.m. aanschaf laptop en dus behoefte aan draadloos netwerk. Tot dan toe lag er een 100mbps E-Tech router. Daar hingen twee PC's aan: de HTPC en de huistuinenkeukendesktop. Nooit problemen mee gehad.

Vorige week dus de D-Link in gebruik genomen. Draadloos gaat prima, maar de bekabelde verbindingen kunnen geen gigabit-verbindingen maken.

- De huistuinenkeukendesktop is naar zolder verhuisd. Daar zit 20m CAT5e-kabel tussen. Daar wordt nu automatisch een 100mbps-verbinding mee opgebouwd. Forceren naar 1gbps geeft een "cable unplugged'-foutmelding, waarna er wordt teruggevallen op 100mbps. Die is prima en stabiel en dergelijke, maar niet wat ik wil. De netwerkkaart (DGE-528T) ondersteunt uiteraard wel gigabit-verbindingen. De diagnose-tool van D-Link beweert dat er 78 meter kabel ligt tussen router en PC, en kan dat alleen meten over de eerste vier draadjes - maar dat laatste kan ook aan het feit liggen dat hij die meting alleen kan doen bij een 100mbit-verbinding. In elk geval zijn wel alle draadjes aangesloten. Er zitten wel wat haakse bochten in de kabel, en hij is in de huiskamer een paar meter weggewerkt in het stucwerk.

- De HTPC (onboard 1gbps netwerk) staat zegge en schrijve drie meter van de router, met een CAT5e-kabel ertussen van 5 meter. Die verbinding is op z'n zachtst gezegd wankel: heel af en toe doet 'ie het opeens, en dan herkent hij hem ook als 1gbps. Meestal krijg ik alleen maar de melding "cable unplugged".

Edit n.a.v. de eerste reacties: De kabel naar de HTPC is kant-en-klaar gekocht, daar heb ik zelf niks aan gedaan. De kabel naar zolder heb ik aan één kant zelf gekrompen.

Dan heb ik om de diagnose beter te stellen ook de laptop in de strijd gegooid. Die geeft voor beide verbindingen dezelfde resultaten. Op zolder een 100mbps, beneden geen verbinding. Met het korte, bij de router geleverde netwerkkabeltje maakt hij echter wel een gigabit-verbinding. Dus de router kan het wel ...

Wat ik mij nu afvraag is of er toevallig twee kabels liggen waar wat mee is, of dat er wat met de router aan de hand is. Ik heb jammer genoeg niet de beschikking over een andere kabel die lang genoeg is om bij de HTPC of de zolder-PC te komen. Ik heb al gekeken of de signaalsterkte van de router misschien in te stellen is (net als bij een draadloze verbinding) maar daar vind ik niks van terug. Heb ook geen idee of dat wel kan. Ter indicatie: ik weet alleen maar dat het een router is en geen switch of hub omdat er nou eenmaal "Router" op de doos stond.

In elk geval: heeft iemand een idee wat dit is of herkent iemand deze situatie? Wat kan ik nog proberen om erachter te komen waar het hem exact in zit? Ik heb geen zin om de router terug te sturen en 'm dan een paar weken kwijt te zijn, zeker niet als er niks mee aan de hand is.

Zeer bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door TechSmurf op 29-09-2009 09:17 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:52
Als de router in de test al aangeeft dat er 78 meter kabel tussen zit ipv 20 geeft dit wel aan dat je kabel niet van een hele goede kwaliteit is. Officieel zou je ook cat6 moeten gebruiken voor 1gbs over langere afstanden.

Dus dat kan je nog proberen, een Cat6 kabel kopen en kijken of dat de problemen verhelpt.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-02 15:35
Heb je zelf de kabels gemaakt, of zijn het kant en klare kabels die je gelegd hebt?

LinkedIn
BlackIntel

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ruikt naar gare kabels. Heb je die zelf de stekkers er aan gekrompen? Wellicht verkeerde volgorde gebruikt?

Als de meegeleverde kabel wel functioneert dan lijkt me dat de router gewoon werkt.

Haal eens een kabel voor die HTPC (voorgekrompen) en kijk of die het dan ook goed doet. Cat5E heb ik hier ook overal liggen, zelf gekrompen en zelfs met koppelstukjes er tussen haal ik nog 1gbit connect speeds.

https://discord.com/invite/tweakers

• TechSmurf
Tjonge - bedankt aan de snelle reageerders. De kabel naar de HTPC is kant-en-klaar gekocht, daar heb ik zelf niks aan gedaan. De kabel naar zolder heb ik aan één kant zelf gekrompen. Deze info ook maar even toegevoegd aan de "startpost".
Giem schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:05:
Officieel zou je ook cat6 moeten gebruiken voor 1gbs over langere afstanden.
Volgens de specs zou CAT5e toch voldoende moeten zijn voor 1gbps, zolang je onder de 100 meter blijft?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TechSmurf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:17:
Tjonge - bedankt aan de snelle reageerders. De kabel naar de HTPC is kant-en-klaar gekocht, daar heb ik zelf niks aan gedaan. De kabel naar zolder heb ik aan één kant zelf gekrompen. Deze info ook maar even toegevoegd aan de "startpost".

[...]

Volgens de specs zou CAT5e toch voldoende moeten zijn voor 1gbps, zolang je onder de 100 meter blijft?
Cat5e is ook meer dan genoeg voor 1gbps. Echter, dan moet de kabel NIET langs coax of 230V lopen. Is dat wel het geval dan zal je betere shielded kabels moeten nemen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Nee, kabellengte mag maximaal 100 meter zoiezo zijn, of dat nou 10, 100 of 1000Mbit is.

Daarnaast moet je het zo zien:
cat5: maximaal 100 Mbit, native 10 Mbit
cat5e: Maximaal 1000Mbit, native 100Mbit
cat6: Maximaal 10Gbit, Native 1000Mbit

Nu zou Cat5e inderdaad genoeg moeten zijn, echter storingen van Coax, 230v of andere kabels(edit: zoals redfoxert ook al zegt...) kan het bereik snel verminderen.

Die kabel van de HTPC deugt in ieder geval niet, en moet zoiezo vervangen worden. De kabel naar zolder is waarschijnlijk ook niet helemaal lekker(vanwege dat hij 70 meter aangeeft ipv 20), echter zou dit ook kunnen komen door bovengenoemde probleem. Dat hij het met het meegeleverde kabeltje wel op 1Gbit doet zegt eigelijk al genoeg.

Als ik jou was had ik beide kabels vervangen door een cat6 kabel. Kost even wat, maar dan ben je van alle ellende af.

[ Voor 28% gewijzigd door Schumaster op 29-09-2009 09:29 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:52
TechSmurf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:17:

[...]

LAN werkt sowieso maar tot 100 meter, daarna wordt aangeraden het signaal te versterken. En in theorie moet Cat5e 1gbit aan kunnen, alleen de afscherming is vaak zo slecht dat met een beetje lengte je dat al niet meer haald omdat je teveel storing krijgt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Schumaster schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:26:
[...]
cat5: maximaal 100 Mbit, native 10 Mbit
cat5e: Maximaal 1000Mbit, native 100Mbit
cat6: Maximaal 10Gbit, Native 1000Mbit
Ik krijg stevbig de kriebels van foutieve informatie..
Cat5: Geschikt voor gigabit. Check de IEEE specificaties maar!
Cat5e: Ook voor gigabit, iets ruimere specs.
Cat6: Geschikt voor 10gigabit (max 33 meter geloof ik).

Wel is het zo dat voor gigabit alle 8 aderen nodig zijn. Bij 100 en 10 mbit heb je genoeg aan 4 aderen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
FatalError schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 12:16:
Ik krijg stevbig de kriebels van foutieve informatie..
Cat5: Geschikt voor gigabit. Check de IEEE specificaties maar!
Cat5e: Ook voor gigabit, iets ruimere specs.
Cat6: Geschikt voor 10gigabit (max 33 meter geloof ik).
Dat cat5 ook geschikt is voor gigabit wist ik inderdaad niet, maar het lijkt me dat je daarmee ook nooit de volle 1gbit gaat benutten, net zomin als je met wireless de volle 54Mbit kan benutten.
Heb dit even opgezocht, en hoewel gbit inderdaad oorspronkelijk is ontworpen voor Cat5, is het toch op zn minst verstandig om gebruik te maken van cat5e of liever cat6.

Maar je hebt gelijk, mijn informatie klopt niet volgens de IEEE spec's. Toch is dit denk ik wel ongeveer de praktijkervaring, en wil je zeker op afstanden die in de buurt van de 100 meter komen in een Gbit zoiezo cat6 lijkt me.

Bovendien, de kabels lijken in elk geval beiden brak, en als je dan toch nieuwe kabel gaat trekken, waarom dan geen Cat6?

• TechSmurf
Het nare is een beetje dat ik de kabel naar zolder volledig onzichtbaar achter plinten en in de muur heb kunnen maken toen onlangs mijn complete woonkamer opnieuw is ingericht. Om het met een nieuwe kabel net zo netjes te krijgen zou ik een hoop moeite moeten doen die ik liever niet zou doen.

In elk geval ga ik de korte kabel eerst vervangen en kijken wat dat doet. Mocht dat helpen (wat ik verwacht), dan probeer ik eerst of opnieuw krimpen van de zolderkabel wat uithaalt. Zo niet, dan zien we wel verder ...

Bedankt voor de reacties, ik stel het erg op prijs.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees dat je de kabel naar zolder gelegt hebt en niet getrokken, bij dat laatste kan je de kabel verneuken door te hard te trekken. Beide zijden eventueel opnieuw een stekker aanknijpen kan helpen, probeer wel een echte goede tang te gebruiken, anders kan het zijn dat je tandjes niet lekker in de kabel drukt. Anders even een kabel tester ertussen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-02 22:51
Welke firmware draai je op je DIR-655 als ik vragen mag?

• FatalError
Dat cat5 ook geschikt is voor gigabit wist ik inderdaad niet, maar het lijkt me dat je daarmee ook nooit de volle 1gbit gaat benutten, net zomin als je met wireless de volle 54Mbit kan benutten.
Heb dit even opgezocht, en hoewel gbit inderdaad oorspronkelijk is ontworpen voor Cat5, is het toch op zn minst verstandig om gebruik te maken van cat5e of liever cat6.
100 meter moet prima gaan over cat5, mits natuurlijk alle componenten in de lijn voldoen aan de specificaties. Ik heb zelf genoeg ervaringen met cat5 kabels van rond de 100 meter die prima werken. Zelfs als deze kabel naast krachtstroom ligt heb ik hier gigabit snelheden over gehaald.
Bovendien, de kabels lijken in elk geval beiden brak, en als je dan toch nieuwe kabel gaat trekken, waarom dan geen Cat6?
Mee eens. Cat6 is amper duurder dan cat5e. Cat6 is echter wel wat stugger.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TechSmurf
Dotto schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:21:
Welke firmware draai je op je DIR-655 als ik vragen mag?
De router zegt dit:
Firmware Version: 1.21EU
Hardware Version: A4

Ik heb er niet aangezeten. Ik denk ook dat het de nieuwste is ... Op de site van D-Link staat nog een versie "1.21b05", maar dat klinkt als een beta-versie van de versie die er bij mij op staat. Dus ik denk dat er in die hoek weinig winst te behalen valt.

• TechSmurf
Inmiddels heb ik de korte kabel vervangen, en dat heeft het probleem met de HTPC opgelost zo te zien. Hij geeft nu keurig een 1gbps-verbinding aan. Even afwachten of hij inderdaad stabiel blijft.

Volgende stap is om de lange kabel opnieuw te krimpen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mace

Sapere Aude

Let wel op dat je de goede connectors neemt, je hebt connectors voor kabels met vaste kern, en voor kabels met gevlochten kern. Neem wel de goede voor je kabel.

• TechSmurf
Excuus dat ik mijn eigen oude topic nog eens opspit, maar ik heb nog steeds een probleem. Ik heb de kerstvakantie aangegrepen om een ongebruikte Cat5e kabel van 20 meter te leggen tussen de DIR-655 en de zolder-PC, en ook met die kabel blijft steken op 100Mb. Dit geldt niet alleen voor de zolder-PC, maar ook voor de laptop en de huiskamer-PC die ik ermee heb aangesloten. Die laatste twee doen wel 1Gbps met een korte kabel, dus het zit of in de twee lange kabels of in de router.

Kan het zijn dat de router een te zwak signaal afgeeft? Hoe controleer ik dit? Kan ik de signaalsterkte opkrikken of zo? Wat kan ik verder nog proberen om dit goed pratend te krijgen?

• FatalError
Ik vermoed dat een van de stekkers nog niet goed zit, of je hebt n kabelbreuk. Heb je de officiele volgorde gebruikt voor de aderen in de stekkers?

• TechSmurf
FatalError schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:22:
Ik vermoed dat een van de stekkers nog niet goed zit, of je hebt n kabelbreuk. Heb je de officiele volgorde gebruikt voor de aderen in de stekkers?
Ik heb ter verificatie (het kerstvakantieverhaal hierboven) een kant-en-klare kabel gebruikt, waar de stekkers al aan zaten. Die heb ik dus niet zelf gekrompen. Ik heb die kabel direct uit de verpakking losjes over de trap gedrapeerd, dus een kabelbreuk lijkt me vrijwel uitgesloten. Stekkertjes heb ik ook diverse malen opnieuw aangesloten en weer losgehaald van zowel de router als de netwerkkaart(en).

• TechSmurf
Het begint nu een beetje een soap te worden ... Het blijkt dat de tweede lange kabel die ik gebruikt heb weliswaar Cat5e is, maar dat slechts 4 aderen zijn aangesloten. Dus dat die het niet doet op 1Gbps wil ik wel geloven. Volgende poging wordt om met een echte, heuse, compleet aangesloten Cat5e/Cat6 kabel te proberen.

Wat een gedoe!

• TechSmurf
Opgelost. Dat wil zeggen: oorzaak gevonden. Een Cat6-kabel die ik van mijn werk leende deed wel 1Gbps, dus het ligt inderdaad aan de kabel. Die heb ik vervolgens opnieuw gekrompen aan de kant waar ik 'm zelf eerder al had gekrompen, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Er zal dus ergens een breukje zitten.

Testen met de 1Gbps-verbinding liet trouwens zien dat de snelheidswinst niet zo heel opzienbarend is. Met 100Mb haalde ik bij file transfers tussen 8 en 9 MBps, met 1Gb werd dat tussen 20 en 21. Als ik flinke aantallen grote bestanden heen en weer stuur (en dat is hoe ik het gebruik) zou het dus een halve nacht duren in plaats van een hele. Daar schieten we in de praktijk niet zo heel veel mee op, dus ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat.

Afijn, op naar het volgende project: Ziggo digitale TV aan de praat krijgen met een softcam. Deze mag op slot in elk geval. Bedankt voor het meedenken.

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
TechSmurf schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 07:42:
Testen met de 1Gbps-verbinding liet trouwens zien dat de snelheidswinst niet zo heel opzienbarend is. Met 100Mb haalde ik bij file transfers tussen 8 en 9 MBps, met 1Gb werd dat tussen 20 en 21.
Die 8-9 bij een 100Mb verbinding klopt wel zo ongeveer. Bij een Gb verbinding moet je makkelijk hoger uitkomen maar........ dan moeten de hd's aan beide kanten dat wel aankunnen!

Ik haal probleemloos 45 MB/s bij grote binaries maar merk direct welke hd ik via het netwerk aanspreek. Ze zijn n.l. niet allemaal evgen snel :-)
Pagina: 1