Nieuw huis, nieuw systeem, 4 schermen. Desktop/laptop..?

Pagina: 1
Acties:

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Mede tweakers, hier even een leuke uitdaging...

Binnen een maandje ga ik mijn nieuw huisje betrekken. En ik ben nu (al een tijdje zelfs..) druk bezig met het inrichten ervan. Als "tweaker" privé en zakelijk wil ik dit meteen even goed doen en wil hiervoor een nieuw systeem.

Huidige situatie:
  • 2 kamers (slaap- en woonkamer)
  • Slaapkamer heeft mijn PC (desktop) en een 32" Sony KDL32V2500 (HD-Ready)
  • Woonkamer heeft mijn home-theatre, PS3 en 40" Sony KDL40V3000 (FullHD)
  • Huidige PC: AMD X2 3800+ (Dual Core, 2ghz), ATI Radeon 1950XTX, 2GB, 250GB & 2x Samsung 225bw 22" TFT & simpel PCI videokaart.
  • Totaal dus 4 schermen, heb 2 videokaarten. Systeem(kast) is groot, lawaaierig en traag.
Ik had een laptop (Macbook 13") maar heb die net verkocht aan een Appelfan die er een mooie prijs voor heeft betaald. Dus, nu sta ik voor een probleem. Ik heb wat minder ruimte voor kantoor/tv achtige doeleinden in mijn nieuwe huis dus ik moet even goed plannen. Daarnaast is het trekken van kabels van woon- naar slaapkamer een probleem dus ik overweeg een zware laptop die (op raadselachtige wijze) meerdere schermen kan aansturen.

Droom scenario:
  • Een PC die snel is, weinig ruimte inneemt, niet in het zicht is maar waar ik toch alle recente spellen mee kan spelen.
  • Ik gebruik voornamelijk de PC voor multimedia (FullHD materiaal).
  • Ik wil gemakkelijk content afspelen op verschillende schermen (1 scherm tegelijkertijd natuurlijk).
  • Ik wil mijn 2x 22" behouden maar 2 werkplekken (slaap- en woonkamer) is eigenlijk wel te doen. Denk hier aan het gemakkelijk aansluiten van de laptop (?) aan de TFT's en eventueel er 1 omwisselen met een TV (32/40).
Zucht. Vrij ingewikkeld dus.

Concrete vragen:
  • Is er een laptop met meerdere video outputs (HDMI/DVI)?
  • Is het uberhaupt raadzaam om een laptop te gebruiken? (Reden: meerdere werkplekken, geen snoer probleem)
  • Weten jullie wellicht een slimmere oplossing? Verplaatstbare media-center of externe HD met HDMI output oid?
Onderstaand plattegrond voor wat visuele ondersteuning. Ik zie door de bomen het bos niet helemaal met alle technische mogelijkheden op het moment. In het htpc topic is al een voorstel gedaan maar dit is op iets grotere schaal qua advies. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://img.guidion.nl/plattegrond.jpg

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ten eerste denk ik dat dit topic elders meer op z'n plaats is. Ik denk aan SG. Na nadruk ligt m.i. op woninginrichting.

Hoe ik er over denk: Geen gesleep. Probeer te voorkomen dat je zaken moet verplaatsen.
Zet een goede desktop neer in de woonkamer of slaapkamer. En koop een laptop om in de andere kamer wat te kunnen computeren.

Een laptop die je steeds aan 2 schermen moet koppelen lijkt mij niet gemakkelijk. Als je nou 1 plek uitkiest voor die 2 schermen (je werkplek) dan kun je een desktop plaatsen. Voor de andere ruimte en natuurlijk buiten gebruik je een laptop. Je kunt ook kiezen voor 2 desktops: In de slaapkamer een krachtige desktop met 2 schermen, in de woonkamer een wat eenvoudiger machientje die niet opvalt. Er zijn zeer compacte moederbordjes en behuizingen verkrijgbaar zodat je een redelijk krachtig systeem compact kunt maken en weg kunt werken.

Kabels trekken lijkt mij toch wel nodig om al dat speelgoed met elkaar te verbinden, al is het alleen maar om alles aan internet te hebben. Als je je werkplek in de woonkamer maakt, kun je met een draadloze router er voor zorgen dat je in de slaapkamer met de laptop op het netwerk zit. Als je je werkplek in de slaapkamer neerzet, dan raad ik je toch aan om eens te kijken naar kabels. Ik heb het in een woning een keer opgelost met kabelgoten waarin de kabels weggewerkt waren, in jouw geval kan er een kabelgoot door de partio lopen op een nette manier bevestigd valt dat totaal niet op.

Ik verwacht dat verplaatsen op den duur niet prettig meer is. En als je toch wilt verplaatsen, dan denk ik haast aan zo'n lelijke ouderwetse computertafel met wieltjes er onder :P

[ Voor 27% gewijzigd door SvMp op 29-09-2009 01:02 ]

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-12 12:26
Een goede main-pc in je slaapkamer, een lichte en kleine HTPC in je woonkamer, laptop in je woonkamer of slaapkamer wat jij het handigst vindt.

En dan in een kast waar je je modem of router laat gelijk een server plaatsten, Een NAS ofzo. Daar komen al je films op, En alles kan draadloos blijven. HTPC is aangesloten op je tv en Ps3 ofzo, Draadloos internet. je main-pc is aangesloten op 32" via een HDMI port, 2x 22" via DVI. Je laptop zet je dan ergens waar je hem even nodig hebt. Misschien in je laptop tas ofzo :)

Edit:
Main-PC op je slaapkamer, op 2x22" samen met die 32" TV. Dan nog een 18" laptop voor je draagbare werkplek, Hoef je dan meteen ook geen scherm meer aan te sluiten, Woonkamer doe je gewoon met een kleine HTPC die ergens tussen je PS3 verstopt zit.

En dan een NAS met 4TB ofzo, in je kast waar de router ook zit. Zodat je binnen je netwerk je films kan delen. Je download bijv. iets op je main pc kan je weer bekijken via je HTPC en laptop.

[ Voor 30% gewijzigd door okkii op 29-09-2009 01:06 ]

• nudie
Allen! Dank voor de feedback. Had nog niet echt over een NAS of dedicated HTPC gedacht. Ik blijf het moeilijk vinden en dit is idd meer wooninrichting dan echt een specifieke configuratie topic. Maar als een mod dit wil verplaatsen dan zie ik het wel.

@okkii; jij pleit dus voor een 18" laptop, main PC in slaapkamer, een HTPC én een NAS server >:) :'( . Ik denk dat dat iets teveel van het goeie is. Wel super bedankt want ik ben nu wel andere dingen aan het overwegen..

Ik denk dat ik er niet omheen kom dat ik wel kabels moet gaan trekken. Maar een laptop erbij (13" met HDMI) is denk ik altijd wel verstandig (indien budget het toelaat). Ik twijfel nu toch weer over het plaatsen van mijn main PC in de slaapkamer. Ik wil dit eigenlijk niet omdat ik graag in m'n woonkamer wil zitten, tv wil kijken en achter m'n main PC kan zitten, maar ik weet het nu niet.

Eigenlijk wil ik een soort van pimp-my-ride achtige monitor hydrolische arm/plank die mijn monitors onder het bureau verstopt wanneer ik ze niet nodig heb :D Maar dat is iets teveel van het goeie...

Concreet:
  • Main PC in slaap- of woonkamer.
  • HDMI snoeren naar woon- of slaapkamer om 2e TV aan te sturen (ik moet toch coax trekken vrees ik voor dig. tv)
  • Internet gaat draadloos via router
  • Compacte 13" laptop kan erbij om 2e werkplaats te creëren.
Ik denk dat ik gewoon iets innovatiefs moet verzinnen voor het computermeubel in de woonkamer zonder dat de twee 22" schermen enorm opvallen..

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:39
Wbt kabels voor internet, zelf heb ik een vaste PC en laptop en ik ben nogal een voorstander van internet via een UTP kabel. Gewoon vertrouwd constante verbinding. Op de laptop kan ik natuurlijk wel draadloos internetten. Omdat ik geen lelijke kabels door het huis wilde ben ik de oplossing via het stroomnet tegengekomen. 2 simpele plug-inns, in je stopcontact, netwerkkabel erin en in de PC laptop pluggen. Je kunt meerdere pluggen gebruiken dus je hoeft voor internet iig geen kabels te trekken met dit systeem.

Werkt bij mij tot nu toe erg goed en constant!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• nudie
Ja dat klinkt goed en heb ik zeker al overwogen. Jammer dat er geen 3-in-1 HDMI, Ethernet en Coax over het lichtnet vervoerd kan worden (toch? :P). Draadloos is in principe prima als het enkel om mijn laptop gaat. Mijn PC zelf ga ik altijd voorzien van bedraad internet.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:39
Precies, dat had ik dus ook. Mijn vaste PC staat vrijwel constant aan dus wel zo prettig dat je een stabiele verbinding hebt. Prettige van het lichtnet is wel dat je er niets van ziet als je een stopcontact bijv. achter je bureau of bank in de woonkamer hebt. Echt ideaal.

Ik vind het dan ook raar dat ik er nooit iets over gehoord had, tot iemand me hierop tipte. Echt een prima alternatief voor kabelstrekken door je hele huis!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• okkii
Je kan ook gewoon zo'n HDMI router nemen.
http://www.ictgoedkopen.n...=43&view=single&id=836479

En dan je 40" hierop aansluiten in woonkamer. Die kleine kastje komt in woonkamer. terwijl je grote in je slaapkamer naast je pc komt.

En ja, Als je het goed planned dan kan het nog is echt goedkoop uitkomen.
700 voor een goede main-pc.
600 voor een 18" basic laptop
200 voor een NAS
450 voor deze HDMI draadloos gedoe
kom je uit op een totaal van 1900 :P

Dan doe je pc met remote control zodat je via je laptop alles kan selecteren vanaf je main pc. En kan je het zo uitzenden op je TV :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Tazzios

..

(stroom)besparing tips:

wat serveert je htpc?
Het lijkt me handig deze te laten vervallen en de taken door de PS3 over te laten nemen(Playstation media server).

Aangezien je aangeeft je normale systeem altijd(?) aan te hebben zou een NAS niet nodig zijn om media aan de PS3 te serveren.

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38
Wellicht off topic, zou ik mogen vragen wat welke tool je gebruikt hebt voor de plattegrond?

• nudie
Dank voor de reacties!

Ik skip denk ik zeker de htpc en de NAS. Lijkt me iets te veel van het goeie. Ik moet zelf nu gewoon even bepalen of ik de main PC in de slaap- of woonkamer plaats voordat ik verder kan. Een laptop erbij zorgt simpelweg voor de dubbele werkplaats. Ik gebruik de (beperkte) PS3 media center functionaliteit wel en aangezien ik beide TV's toch wil aansluiten via HDMI (en dus snoeren ga leggen) dan kan je met Windows Media Center ook goed uit de voeten.

Denk dat ik nu enkel de computer moet gaan samenstellen, zelf het bureau moet gaan bouwen voor de PC in woon- of slaapkamer en de snoeren moet gaan trekken.

@Ashy. Die heb ik een half jaar geleden gemaakt en ik kan de URL ook niet meer vinden :D Zou graag nog 'n x in willen loggen om de tekening aan te passen maar weet niet meer waar.. (lekker snugger..)

Nu dus op zoek naar een innovatief, ruimtebesparend computer meubel/bureau die in de hoek geplaatst kan worden en mijn 2 monitoren kan verstoppen wanneer ik ze niet gebruik....

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Tazzios

..

nudie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 10:59:

..............

Nu dus op zoek naar een innovatief, ruimtebesparend computer meubel/bureau die in de hoek geplaatst kan worden en mijn 2 monitoren kan verstoppen wanneer ik ze niet gebruik....
innovaties en verborgen, denk alleen iets te prijzig
http://www.muurbeugel.nl/index.php?cat=66&pid=65

[ Voor 55% gewijzigd door Tazzios op 29-09-2009 13:09 ]

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Mag ik vragen in welk proggie je deze plattegrond gemaakt hebt :s

• yomat
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-02-2021
Wellicht de belangrijkste vraag: wat is je budget?

- Als ik het goed lees, heb je nu wel een pc. Maar deze wil je vervangen.
- Je wilt een laptop om een tweede werkplek te creëren
- Je pc dient hoofdzakelijk voor multimedia
- Je wilt je twee monitoren blijven gebruiken en ook je twee televisies.

Gezien je totale oppervlakte is het misschien handig om je pc met een VGA switch ook aan je televisie te koppelen en je ps3 als mediacenter te gebruiken (of misschien een Networked Media Tank aan te schaffen?). Zet in je woonkamer een goede draadloze router neer en zet een wireless pci kaartje in je pc. Een NAS erbij zetten is imo wel een zuinigere wijze om je data/films bereikbaar te hebben in je netwerk.

Nogmaals, dit is allemaal sterk afhankelijk van je budget en uiteraard ook je kennis. Maar het lijk me goed te doen!

[ Voor 6% gewijzigd door yomat op 29-09-2009 13:28 ]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-12 14:23

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

croontje schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 13:12:
[...]

Mag ik vragen in welk proggie je deze plattegrond gemaakt hebt :s
Precies, ik betrek volgende maand ook een nieuw app en wil ook mij app uittekenen ..... welke prog heb je hiervoor gebruikt? :9

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-12 12:42
WeaZuL schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:08:
[...]

Precies, ik betrek volgende maand ook een nieuw app en wil ook mij app uittekenen ..... welke prog heb je hiervoor gebruikt? :9
:D Ik zou het ook graag weten ;)

• okkii
Floor Planner.

Beetje google helpt echt :P Ik zocht alleen maar op ''plattegrond maken huis''
Pagina: 1