Enquête Online Koopgedrag - Hulp Gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03
Nadat ik toestemming van de crew heb gekregen om dit topic te openen, hieronder eerst even de reden van dit topic:

Sinds 2005 ben ik bezig met de opleiding Communication And Multimedia Design. Een erg brede opleiding waarbij ik mij bezig houd met audio, video, webdesign maar ook op een grafisch vlak door middel van bijvoorbeeld het ontwerpen van banners, posters en flyers.

Inmiddels ben ik 4 jaar bezig met de opleiding en voordat ik kan gaan beginnen met afstuderen moet ik stage lopen en een onderzoek doen.
Het stage lopen heb ik van Februari tot Juli gedaan en met het onderzoek ben ik nu bezig.

Ik ga onderzoek doen naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument. Ik heb voor dit specifieke onderwerp gekozen omdat ik zelf affiniteit heb met het online aanschaffen van producten. Hierdoor is het onderzoek voor mij uitdagender en is het voor mij interessant om te zien hoe andere mensen tegen online aankopen aankijken.

Natuurlijk zal het percentage mensen dat online koopt op Got groter zijn dan op een andere plek. Got is daarom niet mijn enige pijlpunt, maar wel een mogelijkheid voor mij om een grote groep mensen te bereiken die hopelijk mee willen werken aan het onderzoek. Want om het onderzoek rendabel te maken zal ik minimaal een 150 mensen moeten bereiken.

Het onderzoek zal enige tijd in beslag nemen, maar natuurlijk zal ik na afloop ook hier de resultaten bekend maken!

De enquête is hier te vinden:
http://www.thesistools.com/?qid=90010&ln=ned

Naast dat ik erg benieuwd ben naar de resultaten ben ik ook erg benieuwd of de meeste tweakers het er mee eens zijn dat ze online winkelen omdat ze op die manier de spullen het goedkoopste op de mat krijgen. En ook erg benieuwd naar de motivatie hier achter.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

And done.

Het gaat zeker niet alleen om de goedkoopste prijzen maar kan ook gaan om artikelen die niet of nauwelijks in een fysieke winkel te krijgen zijn.

ARME AOW’er

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Veel succes met je studie. De enquête is trouwens vrij kort :) erg prettig dus!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Voor je volgende enquete zou ik mij toch even inlezen over hoe je een goede enquete maakt. Ik heb 5 minuten een boek hierover doorgebladerd en heb nu al tich verbeterpunten. Je vraagstelling is niet consequent, bij de vraag met welke redenen ik via webshops koop mag ik maar één iets kiezen, een aantal vragen zijn samen te voegen tot een veel overzichterlijke vraag (wat koop je), etc.

Verwijderd

Done :)

Hier en daar niet helemaal aansluitend. Bijvoorbeeld de betaalmethode; als ik een aardige bestelling doe, dan wordt het afhalen en pinnen. Gelijk controleren of alles klopt dus. Nu dan maar rembours gekozen terwijl ik dat nooit gebruik, omdat het de meest veilige optie was. Ook creditcard stond niet vermeld dacht ik.

Verzendkosten bij een artikel vermelden is vreemd, aangezien die meestal op de gehele bestelling berekend worden.

Kijk ook eens hier: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten
Mochten er nog bruikbare tips of statistieken uit je onderzoek komen, dan neem ik ze daar graag op.

[edit @ hieronder]
Als je een reden hebt zaken op een bepaalde manier te vragen, kan het helpen dat ook bij de uitleg weer te geven. Als je niet op zoek bent naar de redenen, maar DE belangrijkste reden, leg je daarmee meteen uit waarom je één optie biedt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 23:28 ]

• Robbie T
Muthas schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:15:
Voor je volgende enquete zou ik mij toch even inlezen over hoe je een goede enquete maakt. Ik heb 5 minuten een boek hierover doorgebladerd en heb nu al tich verbeterpunten. Je vraagstelling is niet consequent, bij de vraag met welke redenen ik via webshops koop mag ik maar één iets kiezen, een aantal vragen zijn samen te voegen tot een veel overzichterlijke vraag (wat koop je), etc.
Wat betreft de vraag over de redenen dat je koopt heb je inderdaad gelijk. In eerste instantie had ik hier ook meerdere antwoordmogelijkheden, echter na overleg met de docent is besloten omdat tot 1 antwoord in te korten. De reden hiervoor is dat op deze manier hopelijk straks een reden waarom er niet word gekocht boven uit steekt. Had ik meerdere antwoordmogelijkheden gegeven is de kans groot dat ik straks alle antwoorden kan aangeven als reden tot kopen. En dat is natuurlijk ook goed, alleen proberen op deze manier aan hoofd reden aan te duiden.

Wat betreft de vragen over wat koop je, op advies van de docent heb ik deze gesplitst, om straks een specifieke groep aan te duiden wat meer of minder online word aangeschaft.

• Robbie T
Goed, ik ben een beetje laat..Een beetje erg laat zelfs.
Maar belofte maakt schuld.

Morgen zal ik hier de resultaten van het onderzoek plaatsen.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Robbie T schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:55:
Goed, ik ben een beetje laat..Een beetje erg laat zelfs.
Maar belofte maakt schuld.

Morgen zal ik hier de resultaten van het onderzoek plaatsen.
Hehehe, had het topic niet verder gelezen dan de TS en ben eerst de enquete gaan invullen :')

Ik miste overigens bij: hoe kom je naar een bepaalde webwinkel (of zoiets) de optie vergelijkingssite. Heb daar dus maar zoekmachine ingevuld...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Robbie T
De resultaten heb ik inmiddels online gezet.
Ik ben mij er van bewust dat het rapport op sommige punten wat anders geformuleerd of verbeterd had kunnen worden. Hier is mij ook op gewezen door mijn opleiding.

Desondanks is het rapport toch voldoende gebleken om deze competentie af te tekenen, waardoor ik inmiddels bezig ben met mijn afstuderen.

Iedereen nogmaals ontzettend bedankt voor het meehelpen.

Mocht je gegevens uit het rapport voor eigen doeleinden willen gebruiken zou ik het op prijs stellen als je dit laat weten

Download Link 1: http://www.filedropper.com/onderzoeksrapportrob
Download Link 2: http://www.easy-share.com/1909302502/Onderzoeksrapport Rob.pdf
Download Link 3: http://myfreefilehosting.com/f/c034b958cf_1.05MB
Pagina: 1