[MBP] Beachball lockups

Pagina: 1
Acties:

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 23:16
Sinds kort heb ik last van lockups op mijn Macbook Pro (late 2007). Op willekeurige momenten krijg ik een beachball te zien (soms 5 seconden, soms enkele minuten) waardoor ik geen enkele applicatie meer kan gebruiken. Tijdens deze lockups valt me sinds vandaag op dat de harde schijf zit te ratelen tot de lockup gedaan is, dus het lijkt alsof er een proces zoveel data leest of schrijft dat de hele MBP blijft hangen. Vanaf het moment dat de lockup gedaan is, stopt ook het ratelen van de harde schijf.

Ik heb al vanalle mogelijke oplossingen geprobeerd maar zonder succes:
  1. SMS uitgezet
  2. herinstallatie Snow Leopard (Clean install)
  3. disk utility gebruikt en disk repair uitgevoerd
  4. repair permissions uitgevoerd
  5. PRAM reset
  6. Swapping is niet de oorzaak: swap used = 0 bytes
Dit probleem speelt ondertussen al een maand en ik vind maar geen oplossing. De links die min of meer lijken op mijn probleem (via Google) bieden geen soelaas.

Ik ben op dit moment aan het overwegen om een nieuwe harde schijf te kopen om te kijken of dat het probleem oplost. Jammer genoeg heb ik geen garantie meer, anders was ik al bij een Apple reseller gaan klagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hobbles op 28-09-2009 19:20 ]

Everything is possible if you really want it.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:37
Als je het nog niet doet, zorg voor een backup van de harde schijf die er nu in zit. De hard schijf van mijn macbook (3+jaar oud) ging na iets meer dan een jaar héél plots stuk. Ik had tot het stukgaan echter geen klachten.

Ik snap alleen niet goed wat je met ratelen bedoelt.. bedoel je een onnatuurlijk geluid of iets wat je gewoon hoort als er data gelezen wordt.

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 23:16
Met ratelen bedoel ik het standaard geluid van een harde schijf bij lees/schrijf acties. Probleem is dat ik dit voorheen nooit hoorde bij mijn MBP.

Ik heb een Time Machine backup en enkele extra backups :)

Everything is possible if you really want it.

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 11:49
Ik heb hier sinds een paar weken ook last van. Echter heb ik niet dat ik de harde schijf hoor ratelen. Heb een MacBook Pro 13", goedkoopste model. Had eerst een vermoeden dat het aan het geheugen lag, aangezien ik maar 2GB erin heb zitten, en dit op sommige momenten bijna allemaal gebruikt wordt!

Nu heb ik (ook naar aanleiding van dit topic) even verder zitten zoeken, en ben erachter gekomen dat er een flink topic loopt op het apple discussie forum.
Uit dit topic blijkt dat de 'vastlopertjes' worden veroorzaakt door EFI 1.7. Mensen die terug zijn gegaan naar EFI 1.6 hebben er geen last meer van.

Het aanschaffen van een nieuwe harde schijf zal dus waarschijnlijk geen oplossing zijn, mocht je dit wel doen, zou je het dan aan kunnen geven of dit heeft geholpen?

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Via Google beland ik op Tweakers: meuk: Apple MacBook Pro EFI 1.7

Ik heb het af en toe met Safari maar dat lijkt meer een Safariprobleem want na een force quit of een crash van Safari is het vaak weer over. Dit heb ik ongeveer 2 a 3 keer per dag als ik intensief Safari gebruik.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Die EFI 1.7 update veroorzaakt problemen bij snelle HDD's en SSD's in de nieuwste Macbook Pro's.

Deze update is niet beschikbaar voor oudere modellen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 11:49
Kanarie schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 23:57:
Die EFI 1.7 update veroorzaakt problemen bij snelle HDD's en SSD's in de nieuwste Macbook Pro's.

Deze update is niet beschikbaar voor oudere modellen.
Niet helemaal waar, als je het topic op het Apple discussieforum doorleest zijn er ook veel mensen die met de standaard HDD problemen ondervinden!
Het komt bij mij het meeste voor bij Safari, zo'n 3 keer per uur ongeveer, maar ook regelmatig dat het m'n hele systeem in beslag neemt, kan nog wel van programma switchen, maar kan nergens iets doen. Muziek stopt dan ook even. Hopelijk dat het met EFI 1.8 weer is opgelost, en dat die snel komt, want begin me er wel aan te irriteren moet ik zeggen.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vandaag leuk... Eerst een screen of death na een aantal minuten beach ball (ik had alleen Safari en oOo open)

Afbeeldingslocatie: http://i38.photobucket.com/albums/e112/Wilf13/osxcrash.gif

en zojuist een kwartiertje beachball, met alleen Safari en Pure Data (zonder project) open. Alles reageerde niet meer behalve dock en rechtsboven-functie; ik kon wel andere programma's openen maar die reageerde dan niet en finder deed niks, ik kon wel rechtsboven naar het inlogscherm en daar de laptop uitzetten.

Gaat om een MBP late 2008 17" 2.4 GHz draaiende op 10.6.1

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Er is vandaag een update voor jou probleem vrij gekomen.

Ik had hetzelfde verhaal met mijn iMac en een externe hardeschijf. Dit is nu opgelost :D

Macbook Pro 15" 

Pagina: 1