Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
ik ben recentelijk van baan gewisseld (begin over een maand ergens anders) en ben nu de laatste administratieve puntjes op de i aan het zetten bij mijn oude werkgever.

Nu ben ik mijn reiskosten aan het doornemen, welke ik over een periode van 1,5 jaar nog nooit heb gedeclareerd. Het gaat met name om reiskosten met eigen vervoer (auto), dus de standaard (denk ik) €0,19 per km met een max. van €130,- per maand. Dit staat zowel in mijn contract als ook in de arbeidsvoorwaarden.

Van de administratie van het betreffende bedrijf heb ik te horen gekregen dat ik alleen over het jaar 2009 reiskosten kan declareren en niet meer over 2008, omdat het boekjaar voor 2008 is afgesloten.

In mijn contract stond niks over een verjaringstermijn van de declaraties. is dit iets wat ik met mijn ex-werkgever moet "regelen" of heb ik recht hierop.

Verder wat betreft de CAO,
de CAO waar het bedrijf onder valt is algemeen verbindend verklaard door het Ministerie Van Szw.
In mijn contract staat dat ik niet onder de geldende CAO viel maar onder een NON CAO!? Volgens mij is dit iets wat mijn ex-werkgever zelf heeft verzonnen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik weet dus niet of ik voor dit geval naar de CAO kan kijken.
In mijn contract wordt naar de Arbeidsvoorwaarde verwezen en in de Arbeidsvoorwaarde wordt er naar het contract verwezen, dus daar ben ik ook niets wijzer van geworden :/

Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Alvast bedankt.

Berry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:44
Reiskosten zijn volgens mij gewoon een vordering op je werkgever, die pas na vijf jaar o.i.d. verjaart. Ik heb het ooit eens nagezocht, moet je kunnen vinden met de GoT search. In ieder geval kunnen ze zich niet verschuilen achter het gesloten boekjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Klopt helemaal. Geef schriftelijk richting je werkgever aan dat de claim wettelijk nog niet verjaard is, dat zijn boekhouding zijn probleem is, en dat de wettelijke rente vanaf briefdatum loopt. Meld ook dat mocht er niet binnen 14 dagen betaald zijn, je de claim neerlegt bij de kantonrechter te <uitzoeken onder welk kantongerecht jij valt>

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de antwoorden.
Ik zal dit schriftelijk aan de administratie voorleggen en gewoon de declaraties indienen.

Mochten ze echt niet willen betalen, zal ik inderdaad met sterkere verwoording aangeven dat ik hier toch recht op heb (kantonrechter wellicht).

Thanks

Berry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overigens zijn de zgn. "nagekomen boekingen" vrij standaard in een boekhouding. Het gebeurd wel vaker dat er mutaties komen over een reeds afgesloten boekjaar.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Even een inkoppertje als je het hard gaat spelen nu je het bijna twee jaar lang bent vergeten: je hebt wel een sluitende, nette administratie v.w.b. die 100% zakelijke reiskosten? :) Zo ja, dan zie boven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker, ik heb gecarpoold (auto van mijn vriendin) en incidenteel gebruik gemaakt van het ov (alle treinkaartjes heb ik nog).

Verder, is het echt stom dat ik hier niet aan heb gedacht maar ik heb zelf Exact voor ze geïnstalleerd en ik was erbij toen deze werd ingericht door een externe dienstverlener. Ik heb meerdere malen gezien dat er mutaties werden doorgevoerd voor afgesloten jaren. Ik heb net ook de handleiding van exact gelezen en het is makkelijk om afgesloten boekjaren te openen.

Volgens mij, als ik de situatie voorleg aan de hoofd van administratie denk ik dat hij zal lachen om het antwoord dat ik van zijn collega heb gekregen.

Thanks allemaal

Berry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:12
Is er geen personeelshandboek/declaratiereglement waarin dat staat, bij mijn werkgever staat ook niks in CAO of arbeidscontract/voorwaarden, maar in het handboek staat een termijn van 3 maanden, waarbij de boekhouding in de regel coulant is als het eens 4-5 maanden is.

Het enige probleem wat ik zie is dat je werkgever kan bestrijden dat het zakelijke kosten zijn of dat je toestemming/noodzaak hebt gehad om ze te maken. Probeer dus zoveel mogelijk te onderbouwen, een treinkaartje op zich is daarvoor geen bewijs, je zal moeten kunnen aantonen dat jij voor je werk die treinreis hebt gemaakt bijvoorbeeld door afspraken in je agenda oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

Ik doe de administratie bij div. bedrijven en het is bij ons ook wel eens voorgekomen dat iemand nog wat reiskosten declareerde nadat de jaarrekening van dat jaar al gedeponeerd was bij de KvK. Die reistkosten hebben we gewoon geboekt in het nieuwe jaar en, zolang het geen serieus belang is, er zal geen haan naar kraaien. Volgens onze accountant was het ook geen enkel probleem. Maar we praatten ook maar over 100 euro ofzo.

Wat ik wil zeggen is dat het argument 'het boekjaar is al afgesloten dus het KAN niet' gewoon niet geldig is. Wat wel mogelijk is is dat ze het niet willen omdat het hen geld kost :+

[ Voor 18% gewijzigd door Lordy79 op 05-10-2009 23:03 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1