Toon posts:

Laptop buiten garantie gecrasht: repareren of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in een dubio..

Mijn Acer Aspire 9303 is nu zo'n twee weken geleden gecrasht. Blijkt dat mijn videokaart naar de mallemoeren is en waarsch ook mijn beeldscherm. Nu is het meer dan twee jaar geleden dat ik hem gekocht heb dus Acer vergoed slechts 1/3 van de reparatie.

Nu zit ik al een tijdje te denken aan een nieuwe laptop te kopen. Namelijk de Toshiba L500-126.

Wat is handiger? Mijn laptop laten repareren, hopen op verkoop en dan een nieuwe laptop halen. Óf gewoon een nieuwe halen.

Hoor het graag van jullie

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik neem aan dat je per ongeluk in 't verkeerde subforum hebt gepost?

[ Voor 6% gewijzigd door BtM909 op 28-09-2009 18:03 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hoeveel kost reparatie? hoeveel levert de laptop dan op? dat zijn de correcte vragen. Want je wil tenslotte toch een nieuwe laptop.

Data? kun je ook van de harde schijf afhalen door hem te demonteren in in een extrene behuizing te zetten.

/Edit: wellicht wil hij de laptop aan een modje cadeau doen en post daarom in LA? _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door leuk_he op 28-09-2009 18:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik geef hem sowieso even een title change en een schopje naar CSL, dan ben je aan de lokale modjes verder overgeleverd of dit topic open mag blijven... :P

LA --> CSL

[ Voor 4% gewijzigd door LuNaTiC op 28-09-2009 18:01 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Topicstarter
Sorry inderdaad verkeerde topic

Denk dat hij niet meer dan 300 euro gaat opleveren. Reparatie kosten zijn volgens mij wel aan de dure kant aangezien het vervangen van het beeldscherm en videokaart nogal wat gaat kosten.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 18:16 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Hoe zeker is een kapotte videokaart? Ik lees maar weinig over wat het exacte probleem is en het zou jammer zijn dat we op grond van te weinig info verkeerde conclussies zouden trekken.

Zoals ik het nu lees is een reparatie gewoon zonde, dat geld zie je nooit weer en de laptop is al te oud om dat rendabel te houden. Tenzij we echt weten wat er aan mankeert zou ik zeggen: Verkoop in delen en haal een nieuwe. Echter, het kan ook gewoon een invertor oid zijn waardoor je hem zelf (of door een hobbyist) kan fixen wat nog wel rendabel is.

Verwijderd

Houdt een reparatie van de videokaart niet meteen een nieuw moederbord in? De grafische kaart lijkt mij geïntegreerd te zitten, wat het mij niet meer waard lijkt om te repareren.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:25:
Hoe zeker is een kapotte videokaart? Ik lees maar weinig over wat het exacte probleem is en het zou jammer zijn dat we op grond van te weinig info verkeerde conclussies zouden trekken.

Zoals ik het nu lees is een reparatie gewoon zonde, dat geld zie je nooit weer en de laptop is al te oud om dat rendabel te houden. Tenzij we echt weten wat er aan mankeert zou ik zeggen: Verkoop in delen en haal een nieuwe. Echter, het kan ook gewoon een invertor oid zijn waardoor je hem zelf (of door een hobbyist) kan fixen wat nog wel rendabel is.
Een vriend van mij heeft hem mee genomen naar zijn stageplek (een ICT bedrijf). Nadat hij open was gemaakt, schoongemaakt en onderzocht bleek dat mijn videokaart sowieso kapot is. Of mijn beeldscherm kapot is, is niet geheel zeker.

Het lijkt mij inderdaad zonde om ± 200,- voor een reparatie te betalen aangezien ik er van uit ga dat ik hem niet voor zo'n bedrag meer kan verkopen. Een te oud model. Voor iets meer heb je sowieso al een betere nieuwe laptop.

Een nieuwe laptop kopen lijkt mij inderdaad de beste optie. Maar om de laptop zomaar bij het grofvuil neer te zetten vind ik toch ook zonde :?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Heel leuk dat een ICT bedrijf er naar heeft gekeken, echter, hoe weten zij het zo zeker? Ik kan je nu wel aanraden om gewoon in onderdelen (zoals geheugen, CPU, hdd) de laptop te verkopen (dat levert nml meer op). Dat is de snelste en simpelste oplossing.

Echter, makkelijker is om zelf nog even een kort onderzoekje te doen:

1. Sluit eens een extern scherm aan (klap desnoods de laptop gelijk dicht na het aanzetten(
2. Wat doe de laptop wel (hdd activiteit, geluid, piepjes, welke leds branden etc).
3. Wat als je met een zaklamp of ander fel licht op je scherm schijnt, zie je dan iets?

Of heb je wel beeld maar gewoon artifacten? In een laptop zit veel meer dan enkel de videokaart. Vaak ligt het aan een kabel, invertor, backlight oid. Dingen die itt je videochip nog wel tegen een redelijk bedrag (laten we zeggen max 100 euro) te repareren zijn.

Maw: Ik vind het, zonder verdere info, zonde om maar gewoon te zeggen dat het je videochip is.
Pagina: 1