Goed, ik had dus klachten over de pc dat hij niet opstartte wanneer je hem koud opstartte. Hij boot wel normaal op nadat ik de reset knop druk of als ik in Windows reboot. Na wat research ben ik erachter gekomen dat ik de voltages van de processor moet verhogen. Dat heb ik gedaan (steeds met stapjes van 0.125 volt ofzo dacht ik), maar dan loopt mn pc helemaal vast
Hij komt dus niet verder dan een zwart schermpje nog VOOR de POST scherm. Ik begon bij 0.600 volt, maar ik moest elke keer de CMOS clearen en ik werd er een beetje gek van. Ik heb zelf geen verstand van overclocken en voltages verhogen/verlagen en ik wil niet nog een onderdeel frituren (ja, mn harde schijf is nu heel blij in hard drive heaven -_-' , maar das een ander verhaal
).
Nog iets wat belangrijk is om te melden is dat ik een unlockte processor heb (AMD Phenom II X2 550 BE, Batch 0925CPMW volgens mij voor de geinterreseerden
). Hij is wel stabiel: heb flink wat uren Prime95 gedraaid op alle 4 cores en hij is nog nooit uitgevallen tijdens het gamen/opereren.
De makkelijke manier om dit op te lossen, is door ACC uit te schakelen is de BIOS. Maar ik ga voor de moeilijke manier, want die twee extra cores is wel fijn bij veel programma's + VMware.
Nog ff op een rijtje wat ik heb gedaan voor de overzichtelijkheid:
- CPU voltage vanaf 0.600 volt verhogen met 0.125 volt
- NB voltage vanaf 0.600 volt verhogen met 0.125 volt
- Heel vaak CMOS gecleared
- Gaat om een unlockte Phenom X2 550BE
- Cores zijn verder stabiel
- Voeding/moederbord en alle andere onderdelen zijn in orde
Ik weet niet wie nog meer in dezelfde situatie zit, maar een indicatie van tot hoe ver ik de voltages kan opschroeven van mn processor en/of northbridge zou wel fijn zijn
(Of een andere oplossing uiteraard
)
Edit: Heb de oplossing gevonden. Ik heb wat geklooit met de instellingen in de BIOS en mn computer bootte normaal op toen ik bij 'ACC > All cores > -8%' heb gezet. -2% en -4% werkte niet. De andere instellingen heb ik zo gelaten. Thread mag op slot
Nog iets wat belangrijk is om te melden is dat ik een unlockte processor heb (AMD Phenom II X2 550 BE, Batch 0925CPMW volgens mij voor de geinterreseerden
De makkelijke manier om dit op te lossen, is door ACC uit te schakelen is de BIOS. Maar ik ga voor de moeilijke manier, want die twee extra cores is wel fijn bij veel programma's + VMware.
Nog ff op een rijtje wat ik heb gedaan voor de overzichtelijkheid:
- CPU voltage vanaf 0.600 volt verhogen met 0.125 volt
- NB voltage vanaf 0.600 volt verhogen met 0.125 volt
- Heel vaak CMOS gecleared
- Gaat om een unlockte Phenom X2 550BE
- Cores zijn verder stabiel
- Voeding/moederbord en alle andere onderdelen zijn in orde
Ik weet niet wie nog meer in dezelfde situatie zit, maar een indicatie van tot hoe ver ik de voltages kan opschroeven van mn processor en/of northbridge zou wel fijn zijn
Edit: Heb de oplossing gevonden. Ik heb wat geklooit met de instellingen in de BIOS en mn computer bootte normaal op toen ik bij 'ACC > All cores > -8%' heb gezet. -2% en -4% werkte niet. De andere instellingen heb ik zo gelaten. Thread mag op slot
[ Voor 6% gewijzigd door Hai Hui op 28-09-2009 20:51 . Reden: Oplossing gevonden ]