Problemen met USB controller

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:15

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik in een oude PC die alleen USB 1.1 interfaces bezit een USB 2.0 interface kaartje in een PCI slot gestoken. Aan dat kaartje hangt vervolgens een interne USB hub (die gevoed wordt via een molex direct van de voeding). Deze hub zit in een 5.25" bay zodat ik aan de voorzijde 4 USB poorten heb.

Nu heb ik het vreemde verschijnsel dat sommige USB sticks wel werken (bv. een Sandisk 512 MB Cruzer Micro), maar andere niet (bv. een Sony 8 GB). Als ik mijn camera via de USB aansluit, gaat het fout, neem ik het CF kaartje uit de camera en stop ik het in een USB cardreader, die ik dan in de USB hub stop, gaat het wel goed. Communicatie naar een Lacie 500 GB externe USB HDD gaat altijd goed.

Wat gaat er fout: op een gegeven moment raakt de PC bij het kopieren van data vanaf het USB device naar de interne HDD van de PC het spoor bijster. Er volgt een read error en de drive letter van het USB device verdwijnt.

Wat hangt er verder nog aan de USB PCI kaart: als eerste een Canon Laserprintertje met host based printing. Deze functioneert prima. Verder nog een Speedtouch 121g wifi dongle. Ook die werkt naar behoren.

PC specs: Tualatin Celeron 1.3 GHz, Asus P2B mobo, 640 MB RAM, Win XP.

Het USB PCI kaartje maakt gebruikt van een VIA controller. Enig speuren op inet geeft aan dat deze VIA controllers een beetje brak zijn; een NEC controller schijnt beter te werken. Alleen vind ik geen USB PCI kaartjes die gebaseerd zijn op deze NEC chipset; alles wat ik heb kunnen vinden is gebaseerd op dezelfde VIA controller die er al in zit.

Waar gaat het fout? Is de PC gewoonweg te traag voor USB 2.0?

In de PC zit nog een Realtek PCI LAN kaartje dat niet gebruikt wordt. Zou het wat uitmaken om die eruit te halen (om zo minder devices op de PCI bus te hebben)?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:15

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Niemand? ;(

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Advies test met een Ubuntu cd of het daar wel goed werkt !
Werkt het daar ook niet normaal -> andere kaart halen.

And this !! Is to go even further beyond!!!