[Beamer] Advies bij koop en installatie van beamer

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nu de winter voor de deur staat, kijk ik weer vaker films. Hoewel dat op mijn 20" schermpje aardig lukt (ik zit er zo'n drie meter vandaan) is het beeld soms echt te klein om ervan te genieten en de ondertitels onleesbaar. Daarom dacht ik eraan een beamer te kopen, maar ik besef dat ik geen flauw benul heb van wat goed en niet te prijzig is.

Ik maak mijn eisen even duidelijk:

- Mijn richtprijs is 500 euro, maximaal 1000.
- Het is uitzonderlijk voor het kijken van films, wat ik voornamelijk 's avonds in een ruimte met zwak licht doe.
- De projectie-afstand is maximaal 4 meter.
- De levensduur van de lamp zou ik graag op 2000 uur hebben, dat wil zeggen dat ik toch 500 films van 4 u kan bekijken, da's goed voor minstens 2-3 jaar.
- Aangezien het projectieoppervlak boven mijn computer is, moet mijn beamer zich dus aan de andere muur bevinden en heb ik dus een lange kabel nodig. Wat is daar de doorsnee-oplossing voor? USB werkt dan alvast niet aangezien die max. 2m lang mag zijn.
- Voor de rest wil ik natuurlijk slechts het beste wat voor die prijs beschikbaar is.

Iemand merken, types, prijzen, tips waar ik kan kopen (ik woon in Duitsland)?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
waarop ga je projecteren?
je sluit hem waarschijnlijk aan met hdmi of vga, die kabels zijn best te betalen, ook tot 15m (<50euro).

kijk eens naar de optoma hd65. wel even uitrekenen wat de afmetingen van het projectieveld wordt tov de posities waar je hem op kan hangen.

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Er zijn veel dingen die een beamer kopen bijinvloeden, Direct lichtinval,wat voor projecteer oppervlak, Eisen aan lawaai dat de machine maakt, etc.

Ik heb zelf een Benq W500, Een mooi ding die best stil is en goed beeld geeft bij schemering met de lamp in budget mode.

Ik denk ook dat beamers persoonlijke voorkeur zijn, Dus veel reviews lezen en in het echt bekijken.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• bluppfisk
  • Niet online
Dankjewel allebei. Dat geeft me al een idee waar te kijken. Ik zou gewoon op een witte (ietwat ruwe) muur projecteren, misschien dat ik er nog een wit doek voor hang om de textuur niet te zien. Aansluiten dus gewoon met VGA/DMI kabel.

Ik las ook nog wat over zichtbare pixelatie - mijn kamer is 4m breed dus op minder dan 4 m wil ik natuurlijk liefst geen vieze pixels zien.

En nog iets: Hoe zit dat met breedbeeld? Kan ik met een Breedbeeldbeamer geen 4:3 tonen en omgekeerd? Krijg ik dan afgesneden zijkanten of beeldvervorming?

[ Voor 17% gewijzigd door bluppfisk op 28-09-2009 16:22 . Reden: breedbeeld ]

• bluppfisk
  • Niet online
*bops* (voor breedbeeld)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:10

Vrijdag

De Zwarte

Voor rond de 500,- heb je wel beamers maar dat zijn meestal niet de beste om films te kijken. Presentatiebeamers zijn er wel voor dat geld maar die zijn kwalitatief niet heel erg hoog lage resolutie) en maken vaak een hels kabaal. Je zou dan ook kunnen kijken naar een tweedehands hd ready met een paar honderd uur op de teller.
Als de ruimte goed verduisterd kan worden heb je ook geen beamer nodig met waanzinnig hoge ansi lumen, dus dat scheelt alweer.
Indien je alleen films kijkt dan is 2000 uur ruim voldoende, waarschijnlijk 1500 ook wel. Op mijn oude beamer heb ik ongeveer 250 uur gekeken in 2 jaar, met toch wel zeer regelmatig een film (soms twee/drie keer per week). In de zomermaanden kijk ik nauwelijks film, dan ga ik liever naar de bios dus dat scheelt al aanmerkelijk. Dikke kans dat je na een jaartje of twee alweer een nieuwe wil trouwens. Kwestie van het upgradevirus ;)

Voor kabels kan je kijken naar een component (blauw/groen/rood), hdmi en dvi aansluitgingen, deze geven het beste beeld. Voor zover ik weet is onder de 10 meter meestal geen probleem voor deze kabels. Neem wel in berekening mee dat de afstand beamer/scherm wellicht 4 meter is, maar er nog bijkomt want de kabel moet ook nog langs de muur, over de grond en wellicht langs bochten.

Voor resolutie zou ik als ik jou was in elk geval kijken naar hd-ready (720p) beamers. De meesten kunnen verschillende verhoudingen weergeven, 16:9, 4:3, anamorphic etc. Ik kan dat selecteren dmv de afstandsbediening en voor hedendaagse beamers is het dan ook geen probleem. Hou rekening met onder welke hoek je de projector monteerd en waar tov het te projecteren vlak.

Als laatste raad ik je wel aan om ook een scherm op te hangen. Handmatig kosten die dingen niet eens zo gek veel, zeker niet tweedehands en je beeldkwaliteit gaat er overduidelijk op vooruit.

Voor reviews kan je wellicht beginnen op www.projectorcentral.com en www.htforum.nl

Mijn beamer (Benq PE 7700, 2e hands met 600 uur op de teller) in actie uit het "show je ht" topic :) :

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v347/TroonStaal/P1000793.jpg
Excuus voor de ontzettend brakke fotokwaliteit en de pantoffels :P )

[ Voor 6% gewijzigd door Vrijdag op 30-09-2009 12:29 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien kan je hier eens naar kijken:
pricewatch unsorted: BenQ MP512 2200 ANSI-Lumen max. 7.62 Meter 800x600 pixels 31 dBA 26 dBA ECO antraciet

Met die heb ik zelf vreselijk goede ervaringen :)
Een super ding, projecteert bij mij op ongv 2,5 meter breed op nog geen 2 meter afstand op m'n muur(geen speciaal scherm ofzo).
Is erorm stil, heeft HDMI, en alle andere gangbare aansluitingen en heeft een lange levensduur :)

Voor demo filmpje(slechte kwaliteit, m'n oude telefoon) : http://www.youtube.com/wa...eature=player_profilepage

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• bluppfisk
  • Niet online
Nogmaals bedankt. TroonStaal, wat bedoel je met de hoek? Ik denk erover het boeltje aan het plafond op te hangen en dan op de muur zo'n halve meter lager te projecteren. Bestaat er een optie op de meeste beamers die eventuele scheeftrekking door de hoek corrigeert?

Die BenQ MP512 ziet er mij overigens leuk uit. Echter lees ik overal dat hij wel DVI / HDMI mist? Mijn GFX heeft een DVI uitgang (al is er wel een VGA convertor bij). Toch nog aan te bevelen?

De PE 7700 is misschien al een beetje te oud. Ik vind er iig gene meer op eBay :<

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:22:

Die BenQ MP512 ziet er mij overigens leuk uit. Echter lees ik overal dat hij wel DVI / HDMI mist? Mijn GFX heeft een DVI uitgang (al is er wel een VGA convertor bij). Toch nog aan te bevelen?
De BenQ MP512 heeft zeker wel HDMI, omdat ik via HDMI mijn PS3 erop heb aangesloten :) En dat werkt perfect! :D

• bluppfisk
  • Niet online
Oeps, maar geen VGA of DVI. Wat moet ik dan als ik een gewone schermkaart heb? Is dat geen kwaliteitsverlies/afbreekrisico als ik met adapters ga zitten spelen?

En wat doet de MP512 als je er een breedbeeld-film op afspeelt, ik zie namelijk aspect ratio: 4:3?

edit: ah, heeft ie blijkbaar wel VGA. Naja dat moet dan voldoende zijn. Enneuh, Native 800x600, maximum 1280x1024.. wat wil dat zeggen? Vieze softwarematige upscaling met slecht resultaat? Heb je last van pixelatie? Ik kijk namelijk vooral divx-gecomprimeerde films of dvd's. Zou het daar storend zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door bluppfisk op 30-09-2009 16:05 . Reden: extraatjes ]

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:40:
Oeps, maar geen VGA of DVI. Wat moet ik dan als ik een gewone schermkaart heb? Is dat geen kwaliteitsverlies/afbreekrisico als ik met adapters ga zitten spelen?

En wat doet de MP512 als je er een breedbeeld-film op afspeelt, ik zie namelijk aspect ratio: 4:3?

edit: ah, heeft ie blijkbaar wel VGA. Naja dat moet dan voldoende zijn. Enneuh, Native 800x600, maximum 1280x1024.. wat wil dat zeggen? Vieze softwarematige upscaling met slecht resultaat? Heb je last van pixelatie? Ik kijk namelijk vooral divx-gecomprimeerde films of dvd's. Zou het daar storend zijn?
Ik heb totaal geen last van Pixelatie. En als ik mijn PS3 aansluit en op 1080P zet dan geeft hij gewoon netjes de Full HD reso door.
Verder die 4:3 komt doordat youtube dat doet.
Standaard is hij breedbeeld :)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:10

Vrijdag

De Zwarte

bluppfisk schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:22:
Nogmaals bedankt. TroonStaal, wat bedoel je met de hoek? Ik denk erover het boeltje aan het plafond op te hangen en dan op de muur zo'n halve meter lager te projecteren. Bestaat er een optie op de meeste beamers die eventuele scheeftrekking door de hoek corrigeert?

De PE 7700 is misschien al een beetje te oud. Ik vind er iig gene meer op eBay :<
Met hoek bedoel ik dat als je de projector niet precies goed recht voor het scherm kan krijgen, bijvoorbeeld door een afwijkende muur of dingen die in de weg staan. Dan moet je aan de slag met keystone correctie en dan is het een hele klus om het goed geprojecteerd te krijgen zonder vervormingen. Sommige projectors hebben ook lensshift, dat wil zeggen dat je de lens zelf wat heen en weer kan schuiven in de behuizing waardoor het al heel wat scheelt. Lensshift is echter dan weer niet iets wat je op de goedkopere beamers zal vinden.

Qua aansluitingen zijn er altijd wel verloopstukjes te vinden en volgens Pixmania wordt er zelfs een vga kabel bijgeleverd.

Ook wel belangrijk is de geluidsproductie, als ik jou was zou ik altijd gaan voor onder de 30dB. Mijn oude was iets van 35dB en dat was bij stille scènes net alsof ik onder een stofzuiger zat :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• bluppfisk
  • Niet online
@DennusB: http://cgi.ebay.com/BENQ-...5a05&_trksid=p3286.c0.m14

http://www.pixmania.nl/nl...enq/mp-512-projector.html

Op beide sites staat toch wel: Aspect Ratio: 4:3. Maar misschien is die informatie fout. Ben je zeker dat we over dezelfde projector spreken?

@TroonStaal, ah ok, het is redelijk rechtdoorprojecteerbaar, de hoek zal eerder klein zijn, zo'n 10-15 graden ofzo. In economy modus gaat ie nog voor 26 dB, anders 31 dB wat m.i. acceptabel is als je zegt dat ik onder de 30 moet blijven. Hij hangt bovendien een flink stukje boven mijn hoofd, dus dat zit wel snor denk ik.

Nog iets: Zou ik gaan voor een MP512 ST (Short Throw) of een MP512 (Long Throw)? Is er een nadeel verbonden aan Short Throw? Kan ik een Short Throw ook op lange afstand gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door bluppfisk op 01-10-2009 08:39 . Reden: short throw ]

• bluppfisk
  • Niet online
*schop*

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 08:17:
@DennusB: http://cgi.ebay.com/BENQ-...5a05&_trksid=p3286.c0.m14

http://www.pixmania.nl/nl...enq/mp-512-projector.html

Op beide sites staat toch wel: Aspect Ratio: 4:3. Maar misschien is die informatie fout. Ben je zeker dat we over dezelfde projector spreken?

Nog iets: Zou ik gaan voor een MP512 ST (Short Throw) of een MP512 (Long Throw)? Is er een nadeel verbonden aan Short Throw? Kan ik een Short Throw ook op lange afstand gebruiken?
Dat zal het zijn, ik heb de ST variant, Short Throw dus :) Is erg makkelijk als je niet zo vreselijk ver achteruit kunt.
Maargoed, ik kan wel een keer een filmpje maken in breedbeeld?

• bluppfisk
  • Niet online
Als je zou willen, dat zou me een beeld geven van hoe het eruit ziet. Short Throw is precies wel de moeite waard op 4 meter. Ik lees wel iets over dat de kleuren 'off' zouden kunnen zijn bij ST. Is dat bij jou het geval?

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:06:
Als je zou willen, dat zou me een beeld geven van hoe het eruit ziet. Short Throw is precies wel de moeite waard op 4 meter. Ik lees wel iets over dat de kleuren 'off' zouden kunnen zijn bij ST. Is dat bij jou het geval?
Hoe bedoel je, de kleuren "off" ?

• bluppfisk
  • Niet online
nou, dat ze niet natuurgetrouw zijn of een beetje onjuist lijken. Ik weet het ook niet, ik lees het maar :)

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:16:
nou, dat ze niet natuurgetrouw zijn of een beetje onjuist lijken. Ik weet het ook niet, ik lees het maar :)
In mijn ogen niet, maarja heb natuurlijk geen vergelijk beamer staan thuis :P
Maar ik vindt de kleuren erg mooi van deze :) Vooral via HDMI

• bluppfisk
  • Niet online
Aha, goed nieuws. Dus voor films is die beamer geen probleem, ook geen regenboogeffect (heb gelezen dat dat wel eens voorkomt bij DLP projectors)? Als het voor jou acceptabel is, zal het dat voor mij ook wel zijn. Ik heb nu geen enorm hoge eisen :)

Mijn PC heeft geen HDMI poort (nVidia GT 8800), enkel DVI (koppelstukje naar VGA) en TV-OUT. Is er een kleurenverschil tussen HDMI en DVI?

• bluppfisk
  • Niet online
oh what the hell. teveel vergelijkingsperikelen. De MP512 besteld. Extra features en stilte waren doorslaggevend.

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:50:
oh what the hell. teveel vergelijkingsperikelen. De MP512 besteld. Extra features en stilte waren doorslaggevend.
Nice. De "Long Throw" dus? Waar heb je hem besteld?
En ik ben benieuwd naar je ervaringen :)

• bluppfisk
  • Niet online
Idd, de long throw, wegens significant goedkoper :)

Ik heb 'm besteld bij notebooksbilliger.de (ik woon in Duitsland). Die hebben een heleboel dingen al op voorraad liggen en eBay komt qua kosten niet aan hun prijzen. Ik ben ook benieuwd naar mijn ervaring en hoop dat de 800x600 niet ontgoochelt. Bij spelletjes wellicht wel :)

• bluppfisk
  • Niet online
Dik meevallen die beamer. Wel een paar minpuntjes: regenboogeffect (weet iemand hoe je dit kunt minimaliseren?) en geen optische zoom. Doordat de beamer nogal ver van de muur staat is beeld eigenlijk wat te groot voor mijn muur. Weet iemand daarvoor ook een oplossing? Verder niets dan lof, al vele toffe uurtjes beleefd!

• DennusB
  • Niet online
bluppfisk schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 10:30:
Dik meevallen die beamer. Wel een paar minpuntjes: regenboogeffect (weet iemand hoe je dit kunt minimaliseren?) en geen optische zoom. Doordat de beamer nogal ver van de muur staat is beeld eigenlijk wat te groot voor mijn muur. Weet iemand daarvoor ook een oplossing? Verder niets dan lof, al vele toffe uurtjes beleefd!
Wat bedoel je met regenboogeffect??

• bluppfisk
  • Niet online
Met regenboogeffect bedoel ik, dat je bij het heen en weer flitsen met je ogen langsheen het beeld, de drie kleuren (Rood Groen Blauw) te zien krijgt. Dat ligt aan de DLP-projectietechniek, maar kan af en toe storend zijn, vooral bij beeld met hoog contrast en lange bewegingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een beamer is iets anders dan een beeldscherm, en hoort ook in een ander subforum thuis: LCD, Plasma & Projectie

Ik verplaats even :)

Move VB -> LPP

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Regenboog effect is iets dat inherent is aan DLP projectie. Het enige dat je er aan kan doen is een projector kopen met een sneller kleurenwiel, of een LCD projector natuurlijk. Verreweg de meeste mensen hebben bij normaal gebruik geen last van dit effect, maar sommigen schijnen er hoofdpijn van te krijgen. Ik zou me er niet te druk om maken als je geen hoofdpijn hebt.

Helaas kan je ook weinig doen om het beeld kleiner te maken, anders dan de beamer dichterbij het scherm/muur te plaatsen. Plafondbeugels doen ook wonderen.. :)

Wat ik me wel afvraag is: hoe bevalt het om films te kijken op 800x600 resolutie? Het scherm is wel veel groter, maar de resolutie is dus kleiner dan van je notebook. Het is ook 4:3 terwijl de meeste films breedbeeld zijn zodat je effectief nog minder resolutie overhoudt. Gaat dat op een gegeven moment niet storen?

• bluppfisk
  • Niet online
Wel, de beamer zit zo'n 4 meter van de projectiemuur af op dit moment. Dat levert een beeld van een dikke twee meter breedte oplevert. Ook met breedbeeld valt dat dus nog reuze mee. Ik zit ook op zo'n 4 meter en zie dus gewoonlijk geen pixelstructuur.

Het is natuurlijk geen HD-Beamer, maar 800×600 is ruimschoots voldoende als je weet dat de meeste DVD's een resolutie van 720×480 hebben. Ik vind het dus helemaal niet storend en kan best hard genieten van alle films die ik heb - maar ik heb dan ook nog nooit HD gezien. Ik blijf daar bij weg, zodat ik niet weet wat ik mis :)

Nog iets: Wanneer ik alle beeld benut (dus mijn scherm 800x600 pixels vul) geeft de beamer rond het beeld nog een donkere rand (van 10 cm ofzo). Er wordt dus daarrond nog een beetje licht geprojecteerd, wat ik langs geen kanten kan uitvullen. Geen idee hoe dit komt, al stoort het niet echt.

Dank voor alle tips tot nu toe!
Pagina: 1