Met de trein naar Berlijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
Hi All,

Ik ga van 30 okt t/m 6 nov naar Berlijn samen met mijn vriendin. We twijfelen nog over de manier van reizen. Vliegtuig zien we dit jaar niet zitten aangezien de trein bijna even duur is en daar minder kans op vertraging is. (vorig jaar naar Berlijn kostte ons ruim 6 uur heen en 8 uur terug ipv 1.5 uur)

Auto is ook uitgesloten als vervoerswijze.

Dit jaar dus de trein. Je kan vanuit Nederland met twee verschillende treinen naar Berlijn. De standaard NS internationale trein en de ICE International

Nu willen we eerste klas reizen vanwege het geringe prijsverschil en het verhoogde comfort. Echter hoe groot is het comfortverschil tussen beide treinen? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Onze dank is zeer groot.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 06:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Verschil weet ik niet. De internationale trein is echter prima te doen. het is ook maar 5/6 uur reizen. De ICE rijdt naar mijn weten ook niet naar Berlijn trouwens vanuit adam (amersfoort, duisburg, etc) maar pakt het zuidelijke tracee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vliegtuig zien we dit jaar niet zitten aangezien de trein bijna even duur is en daar minder kans op vertraging is
Hoezo dat? Mijn ervaring met vliegen is positiever met de trein reizen. Een vliegtuig moet gewoon op tijd opstijgen, dan komt het wel goed. Een trein moet, vooral op deze afstanden, langs tig stations waar iets aan de hand kan zijn, bovenleiding die stuk kan gaan, zelfmoorden op het spoor etc. etc :P

Dit jaar heb ik zo'n 12 maal gevlogen, de grootste vertraging was een kwartiertje. Over twee weken ga ik weer eens naar Berlijn, en net als de vorige keren vlieg ik gewoon. Nooit ergens last van, in ieder geval zeker niet meer problemen dan met de trein :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 28-09-2009 15:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Normaal gesproken is het vliegtuig toch echt sneller hoor. Dat je een keer enorme pech hebt gehad betekent niet dat het altijd weer gebeurd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tekn0z schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:21:
Hi All,

Ik ga van 30 okt t/m 6 nov naar Berlijn samen met mijn vriendin. We twijfelen nog over de manier van reizen. Vliegtuig zien we dit jaar niet zitten aangezien de trein bijna even duur is en daar minder kans op vertraging is. (vorig jaar naar Berlijn kostte ons ruim 6 uur heen en 8 uur terug ipv 1.5 uur)
Euh, dat kostte mij echt bijna geen tijd. Wel dan met KLM van AMS-TXL. Hoe andere maatschappijen 't doen weet ik niet. (Ik weet alleen dat Transavia belachelijk vroeg vertrekt en dus geen optie was voor mij :P) Half uurtje vantevoren op Schiphol zijn, uurtje vliegen, binnen 10 minuten buiten staan op TXL.

Met de trein uit Amsterdam doe je er rustig 6 a 7 uur over.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 28-09-2009 15:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Mijn voorkeur (ik ga vaak naar berlijn) is toch de trein. Super relaxt zitten, rustig kopje koffie, goed boek. En fijn binnenkomen op Ost. precies waar ik moet wezen. Ik vond het vliegtuig maar irritant.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:24:
Hoezo dat? Mijn ervaring met vliegen is positiever met de trein reizen. Een vliegtuig moet gewoon op tijd opstijgen, dan komt het wel goed. Een trein moet, vooral op deze afstanden, langs tig stations waar iets aan de hand kan zijn, bovenleiding die stuk kan gaan, zelfmoorden op het spoor etc. etc :P
Volgens mij gaat dat in Duitsland een stuk minder op, daar hebben ze volgens mij in verhouding veel meer sporen en veel meer omleidingsroutes. Verder vind ik de sfeer die op vliegvelden hangt ook buitengewoon vervelend, maximaal een 0,1 liter vloeistof etc. Ik reis altijd met een flesje water en die moet ik dan opeens in gaan leveren?

Met de trein sta je iig niet als een soort vee van balie naar balie te sjokken. Tevens is het ophalen van bagage ook vrijwel altijd een ramp en met de trein ben je meestal direct in het Centrum.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 21:13
Ik ben zojuist met de internationale trein naar München geweest (weliswaar de slaaptrein) maar dat is echt geen aanrader. Een enorm kabaal en de treinstellen zelf zijn erg verouderd. De ICE is denk ik een veel betere keuze als het prijsverschil miniem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:33:
[...]
Volgens mij gaat dat in Duitsland een stuk minder op, daar hebben ze volgens mij in verhouding veel meer sporen en veel meer omleidingsroutes. Verder vind ik de sfeer die op vliegvelden hangt ook buitengewoon vervelend, maximaal een 0,1 liter vloeistof etc. Ik reis altijd met een flesje water en die moet ik dan opeens in gaan leveren?

Met de trein sta je iig niet als een soort vee van balie naar balie te sjokken. Tevens is het ophalen van bagage ook vrijwel altijd een ramp en met de trein ben je meestal direct in het Centrum.
Dat watergezeik moeten ze idd nodig mee kappen, maar verder ben ik 't niet met je eens eigenlijk. Ik sjok zeker niet als vee van balie naar balie. Als ik bagage incheck is dat 1x een balie om dat even te regelen en daarna niet meer. En vrijwel alle vliegvelden hebben een zeer goede aansluiting op een of andere vervoersmiddel dat je voor weinig geld ook direct in het Centrum afzet. Bijvoorbeeld TXL heeft een speciale bus die direct van TXL naar de HauptBahnHof gaat.

Vroeger had Berlijn zelfs een vliegveld midden in de stad (Berlin Tempelhof, THF) maar da's helaas gesloten inmiddels.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 11:43

Hayfork

Drinkin&Boardin

Ikzelf ben vandaag teruggekomen van een weekend berlijn. (vriendin op stage daar). Ook al geef je aan dat je niet met het vliegtuig wil vraag ik me af wat daar je precieze argument voor is.

Boek voor 6,50 extra Priority en je hebt geen gezeik met baliehoppen. Vooraf inchecken, loop naar bagagecheck, wacht even tot je in kan stappen, lees je boek. Dat boek lezen kan met alle eerdergenoemde stappen gecombineerd worden.
Flesje water? Koop na de bagagecheck een flesje en stop die in je tas. Fixed.

[ Voor 45% gewijzigd door Hayfork op 28-09-2009 15:51 ]

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LauPro schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:33:
[...]
Verder vind ik de sfeer die op vliegvelden hangt ook buitengewoon vervelend, maximaal een 0,1 liter vloeistof etc. Ik reis altijd met een flesje water en die moet ik dan opeens in gaan leveren?
Nee, gewoon niet meenemen. Anderhalf uur zonder flesje moet toch wel lukken als je daardoor in totaal een uurtje of 4 moet reizen in plaats van 14?
Met de trein sta je iig niet als een soort vee van balie naar balie te sjokken.
Online ticket boeken en printen. Op Schiphol je bagage dumpen bij het bagagepunt waar nauwelijks een rij staat. Dan een beetje winkelen of ergens chillen tot dat je zo het vliegtuig in loopt.
Tevens is het ophalen van bagage ook vrijwel altijd een ramp
Alleen ervaring mee bij budgetvliegers vanuit Turkije (nuja, ik niet maar familie wel). Zelf heb ik nu een keer of 40 gevlogen en vooral bij kleine lijnvluchten ligt je bagage zo op de band omdat er niet een hele Boeing 747 leeg hoeft worden gehaald.
en met de trein ben je meestal direct in het Centrum.
Vanaf Amsterdam CS naar Berlijn Hbf kan dat in ieder geval niet zonder overstappen, waar ik een hekel aan heb. Sowieso vind ik tussenstops maar irritant, omdat je op die momenten altijd bij je bagage in de buurt moet zijn omdat je niet weet wie er de wagon inloopt of uitgaat.

Het Amsterdam - Berlijn netwerk is trouwens zo geniaal dat de normale trein 15 minuten sneller is dan de ICE die 300km/u rijdt op sommige stukken.. Maar dan heb je wel weer het gezeur dat er geen vaste stoelen voor personen zijn en je dus kunt hebben dat het heel druk is met te weinig zitplaatsen.

* Gizz herinnert zich nog het ritje met de TGV van Avignon naar Amsterdam CS vorig jaar. Uren lang irritante kinderen in de trein, rennen naar je bagage als je bij de restauratiewagen bent terwijl er weer een station aan komt. Vrij lang wachten in Brussel op de internationale intercity die dan ook nog eens t/m Amsterdam prop vol zit.

Op de heenweg zijn we met goedkoper met Transavia naar Frankrijk gevlogen. Goedkoper dus, normalere passagiers, nooit overstappen of wachten en het belangrijkste: sneller!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 22-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Je kan ook kijken of je met de trein A'dam - Moskou meekan in het Poolse gedeelte. Even langslopen bij de Treinreiswinkel. Is overigens redelijk een belevenis die verbinding en je doet er ongeveer een nachtje over (lekker slapen ).

Anderszijds als je de tijd hebt kan je in het weekend voor 30 euro (max 5 pers.) een schoneswochenendekarte kopen. Lekker boemelen, kost je ongeveer 12 uur.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:51:

Vanaf Amsterdam CS naar Berlijn Hbf kan dat in ieder geval niet zonder overstappen, waar ik een hekel aan heb. Sowieso vind ik tussenstops maar irritant, omdat je op die momenten altijd bij je bagage in de buurt moet zijn omdat je niet weet wie er de wagon inloopt of uitgaat.
Volgens mij rijden er toch echt elke dag meerdere IC's naar berlijn met vaste stoelnummers en moderne treinen. Anders vraag ik me af wat ik afgelopen jaren heb gedaan....... :?
http://dl.getdropbox.com/u/267719/berlijn.png En als je het goed boekt (met wat handigheid. Soms is bahn.de goedkoper, soms ns.nl) dan kun je voor 40 euro heen en weer.

En qua tijd. Ach 1/2 uur van te voren op vliegveld zijn, naar schiphol reizen, in schoneveld nog naar Ost (of hbf) reizen. Daar ben je ook zo 5 uur mee kwijt.
EDIT schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:03:
Er gaat geen ICE direct naar Berlijn vanuit Nederland. Dan zou je moeten omrijden of overstappen in Duitsland. Kan je net zo goed in de IC blijven zitten.
Qua verschil tussen de ICE en IC: telkens als ik zelf in de EC zit valt het mij op dat het allemaal iets 'goedkopere' uitstraling heeft op de een of andere manier. Maar verder zit en rijd het gewoon goed.

Geinig dat iedereen gaat lopen zeuren 'Waarom neem je niet het vliegtuig', terwijl de vraag van de TS was wat het verschil is tussen die twee :P
Klopt helemaal. ICE kan vanaf duisburg bijv maar daar komen is wat gedoe. Ik heb het 1 keer gedaan maar het loonde de moeite niet. En is nouwelijks snellers. De normale trein naar berlijn zijn prima moderne treinen en zitten goed. Niks aan de hand.

[ Voor 41% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-09-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:47
Er gaat geen ICE direct naar Berlijn vanuit Nederland. Dan zou je moeten omrijden of overstappen in Duitsland. Kan je net zo goed in de IC blijven zitten.
Qua verschil tussen de ICE en IC: telkens als ik zelf in de IC zit valt het mij op dat het allemaal iets 'goedkopere' uitstraling heeft op de een of andere manier. Maar verder zit en rijd het gewoon goed.

Geinig dat iedereen gaat lopen zeuren 'Waarom neem je niet het vliegtuig', terwijl de vraag van de TS was wat het verschil is tussen die twee :P

EDIT:
Maar dan heb je wel weer het gezeur dat er geen vaste stoelen voor personen zijn en je dus kunt hebben dat het heel druk is met te weinig zitplaatsen.
Jij maakt bij een vliegtuig toch ook een reservering? 8)7

EDIT 2:
Ja, vandaar dat het vliegtuig mijn voorkeur heeft boven een IC zonder stoelreservering of een ICE met stoelreservering, die trager is dan de IC.
Eh, ook gewoon bij de IC kan je reserveren?

[ Voor 30% gewijzigd door EDIT op 28-09-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als ze rijden, dan mag de NS site wel eens beginnen met het weergeven ervan?

NShispeed.nl:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/berlijn.png

Via NS.nl hetzelfde verhaal. Alleen de Nightliner laten ze zonder overstap zien.
Ach 1/2 uur van te voren op vliegveld zijn, naar schiphol reizen, in schoneveld nog naar Ost (of hbf) reizen. Daar ben je ook zo 5 uur mee kwijt.
Hangt erg van je situatie af lijkt me. Voor mij is naar Schiphol reizen misschien 10 minuten langer dan naar Amsterdam CS. Verder weet je niet waar ik in Berlijn wil/moet zijn :P
Jij maakt bij een vliegtuig toch ook een reservering? 8)7
Ja, vandaar dat het vliegtuig mijn voorkeur heeft boven een IC zonder stoelreservering of een ICE met stoelreservering, die trager is dan de IC.

[ Voor 56% gewijzigd door Gizz op 28-09-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:08:
Als ze rijden, dan mag de NS site wel eens beginnen met het weergeven ervan?

NShispeed.nl:
[afbeelding]

Via NS.nl hetzelfde verhaal. Alleen de Nightliner laten ze zonder overstap zien.
Ja dat zijn ICE's. Die rijden dus niet idd zoals inmiddels een aantal keer gezegd. Heeft ook weinig (tijd)zin. De normale internationale trein rijdt wel in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bonzz.netninja schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:09:
[...]

Ja dat zijn ICE's. Die rijden dus niet idd zoals inmiddels een aantal keer gezegd. Heeft ook weinig (tijd)zin. De normale internationale trein rijdt wel in 1x.
Alleen waar ICE bij staat lijkt me. Verder komt ns.nl zoals gezegd ook niet met treinen zonder overstappen (laat me gekke dingen doen in Hilversum bijvoorbeeld).

Als ik op details klik bij een NS-logo trein krijg ik dit te zien:
Berlijn Hbf V 06:37 IC - Berlijn 240
Amersfoort A 12:23

Amersfoort - Binnenland
Amsterdam Centraal -
Als ns.nl en NShispeed.nl de door jouw genoemde trein niet makkelijk voor me oplepelen krijgen ze mij er niet bij als klant ;) Ze kunnen me niet eens vertellen of ik kan blijven zitten vanaf Amersfoort (volgens het 'Overstappen 1' ding in ieder geval niet).

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 28-09-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:12:
[...]

Alleen waar ICE bij staat lijkt me. Verder komt ns.nl zoals gezegd ook niet met treinen zonder overstappen (laat me gekke dingen doen in Hilversum bijvoorbeeld).

Als ns.nl en NShispeed.nl de door jouw genoemde trein niet makkelijk voor me oplepelen krijgen ze mij er niet bij als klant ;)
Ja ik zie het nu ook. Wat vreemd. Bij mijn weten is er gewoon een meerdaagse internationele trein die van adam CS naar Berlijn gaat (en soms door naar moskou of polen). Misschien is er iets tijdelijks bij de NS waardoor er in hsum of schiphol moet worden overgestapt.

Maar goed, dan boek je gewoon via bahn.de dan hoef je niet over te stappen :) Sowieso weer ontopic

ts: als je gaat boeken loont het de moeite om even naar het station te gaan. Er gelden nogal veel korting regelingen die niet altijd even duidelijk zijn. De NS dame/heer kan je precies vertellen waar je allemaal voor in aanmerking komt en dat kan veel schelen

zowel ICE's als IC's hebben trouwens gewoon stoelreserveringen als je dat wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-09-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:47
bonzz.netninja schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:15:
[...]

Ja ik zie het nu ook. Wat vreemd. Bij mijn weten is er gewoon een meerdaagse internationele trein die van adam CS naar Berlijn gaat (en soms door naar moskou of polen). Misschien is er iets tijdelijks bij de NS waardoor er in hsum of schiphol moet worden overgestapt.

Maar goed, dan boek je gewoon via bahn.de dan hoef je niet over te stappen :) Sowieso weer ontopic

ts: als je gaat boeken loont het de moeite om even naar het station te gaan. Er gelden nogal veel korting regelingen die niet altijd even duidelijk zijn. De NS dame/heer kan je precies vertellen waar je allemaal voor in aanmerking komt en dat kan veel schelen
Nee, de www.db.de site heeft het mis (wordt niet goed weergegeven). De trein rijd van Amsterdam Zuid/WTC naar Berlin Hbf, niet vanaf Amsterdam Centraal. Vandaar de overstap in Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik stap dan ook altijd in in amersfoort. Maar ik weet zeker dat ik, omdat ik me versliep, moest uitstappen op AdamCS. Maar dat was 2 jaar geleden dus misschien is dat aangepast inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Iets anders dan treinen: is de auto wellicht een optie als de reistijd per trein ook geen belemmering is? Met een klein autootje rijd je er voor €100 aan bezine heen en weer. De trein en het vliegtuig kosten toch snel €320 als je met je vriendin gaat.

edit: oh kan niet volgens de startpost, laat maar zitten dan :P

Van onderstaande milieuzone zul je trouwens geen last hebben met een klein zuinig autootje.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 28-09-2009 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:27:
Iets anders dan treinen: is de auto wellicht een optie als de reistijd per trein ook geen belemmering is? Met een klein autootje rijd je er voor €100 aan bezine heen en weer. De trein en het vliegtuig kosten toch snel €320 als je met je vriendin gaat.
Uit de topicstart:

Berlijn heeft wel een milieuzone voor auto's.

Edit: @hierboven, maar je moet wel de sticker op je auto hebben. Ik heb en een 3 en een 4 voor mijn auto!

[ Voor 10% gewijzigd door ajhaverkamp op 28-09-2009 16:44 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:27:
40/60 euro voor een retour met de trein (mits handig geboekt) p/p maar goed. Auto is ook prima alternatief. 6 uur rijden vanuit utrecht. En Berlijn zelf is tamelijk auto vriendelijk (en rustig vergeleken met andere steden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb het eens geprobeerd via bahn.de, maar dan krijg ik alleen de ICE te zien, wat ik ook probeer. En dan staan er standaard wel lage prijzen, maar als je gaat boeken is het dan toch €140 voor een retourtje.

* Gizz blijft het proberen, want hij wil gewoon zien dat het goedkoper kan dan met de auto.

Misschien heeft de TS meer succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:59

Luke!

#Treinbaas
Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:51:
[...]
Het Amsterdam - Berlijn netwerk is trouwens zo geniaal dat de normale trein 15 minuten sneller is dan de ICE die 300km/u rijdt op sommige stukken.. Maar dan heb je wel weer het gezeur dat er geen vaste stoelen voor personen zijn en je dus kunt hebben dat het heel druk is met te weinig zitplaatsen.
Ook in de IC kun je zitplaatsen reserveren; je verkoopt dus onzin. :+
Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:40:
Heb het eens geprobeerd via bahn.de, maar dan krijg ik alleen de ICE te zien, wat ik ook probeer. En dan staan er standaard wel lage prijzen, maar als je gaat boeken is het dan toch €140 voor een retourtje.
Wat zijn precies je zoekcriteria? Ik krijg de IC's Schiphol - Berlin Ostbf. e.v. gewoon te zien. Je kunt bij het zoeken overigens de ICE's uitsluiten van de resultaten, hoewel ik die functionaliteit niet gebruikt heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Luke! op 28-09-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Luccus schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:47:
[...]
Ook in de IC kun je zitplaatsen reserveren
Dat was inderdaad al duidelijk :+
Wat zijn precies je zoekcriteria? Ik krijg de IC's Schiphol - Berlin Ostbf. e.v. gewoon te zien.
Bijvoorbeeld 20 oktober van Amsterdam CS naar Berlijn Hbf rond 9:00 vertrek. Maar ook de tijden een paar uur verschuiven of een andere dag kiezen levert alleen ICE's op en dit soort onzin:

In 7:34 met 4 overstappen:
Amsterdam Centraal IC 837 Intercity
Eindhoven
Eindhoven 2 IC 1937 Intercity
Venlo 6
Venlo 3a RE 9021 Regional-Express
Viersen 2
Viersen RE 10219 Regional-Express
Duisburg Hbf 8
Duisburg Hbf 13 ICE 941 Intercity-Express
Berlin Hbf 12 A - D
8)7
Maar het is inderdaad wel voor een groot deel zonder ICE :P

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 28-09-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:24:
Nou ja, voordat je eenmaal in het vliegtuig zit ben je ook wel weer even verder he...dat is het vooral.

Als je instapt op de lijn Amsterdam-Amersfoort-Hengelo, kun je zonder overstappen in Berlijn belanden, en dat is toch wel erg relaxed.

Voor de ICE moet je daarentegen wel overstappen, dus ik zou gewoon de "trage" trein nemen. Zoveel tijd scheelt het dacht ik niet eens.

De normale trein is niet wat je noemt een blinkend stukje moderne techniek, maar prima acceptabel. Heb er nooit in de 1e klas gezeten maar ga er van uit dat je daar prima een paar uur lekker onderuitgezakt kunt zitten hoor.

Nog een voordeel is dat een vliegtuig nogal veel herrie maakt, irritant aan je oren met die luchtdrukverschillen etc. Deze trein is daarentegen echt behoorlijk stil.

Tip 2: boek lekker via bahn.de, want de NS website zuigt voor het boeken van internationale reizen, en laat je bovendien standaard te veel betalen (als je vastlegt op bepaalde trein en een paar dagen tevoren boekt, is het veel goedkoper, via bahn.de. Bovendien kun je dan stoelen reserveren voor 2,50 extra ofzoiets). Ik weet alleen niet of je voor grensoverschrijdende tickets ook al online kunt boeken tegenwoordig (zelf ticket printen). Voor reizen binnen Duitsland kan dat iig wel.

Edit: ja die trein gaat 3x per dag geloof ik, 9:00, 13:00 en 17:00 ofzo (vertrek Hengelo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 19:38

Geckoo

Good news, everyone!

CyBeR schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:28:
[...]

Euh, dat kostte mij echt bijna geen tijd. Wel dan met KLM van AMS-TXL. Hoe andere maatschappijen 't doen weet ik niet. (Ik weet alleen dat Transavia belachelijk vroeg vertrekt en dus geen optie was voor mij :P) Half uurtje vantevoren op Schiphol zijn, uurtje vliegen, binnen 10 minuten buiten staan op TXL.

Met de trein uit Amsterdam doe je er rustig 6 a 7 uur over.
idem hier vanuit dusseldorf

voor 30 euro vlieg je heen en weer. ( 15 per persoon dus

autoparkeer je bij het station van weeze, je pakt de bus naar het vliegveld voor 2 euro pp
en in berlijn pak je de trein en rijd je voor 2,40 naar haubtbahnhoff :)

stuk sneller en makkelijker :)

en je hoort het geweldige muziekje als je land :Y

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Jeetje wat een reacties binnen zo'n korte tijd :+

Zoals ik al zei:"auto is geen optie" en wel voor de volgende reden. Geen zin om te rijden, auto moet dan onbeheerd in een onbekend habitat staan. Geen zin in onverwachte verassingen als diefstal, vernieling e.d. Auto thuis staat erg veilig dus dat probleem heb ik dan niet. Ik weet dat ik in 2 diesel tankjes vanuit Breda heen en weer ben maar geen zin in bovenstaand ongemak dus.

Wat het vliegtuig betreft, Breda => Schiphol, wachten, ongemak, vertraging eventueel, en kost evenveel via Transavia als de trein (2e klas) en dan heb ik het nog niet eens over de vreselijke vertrektijden. Via Brussel geldt hetzelfde. Via Weeze is het nog wel te doen, is goedkoop, goed parkeren, relatief rustig ECHTER.... onmogelijke tijden.

Daarom onze voorkeur voor de trein, alleen nu de vraag ICE of IC :? Na e.a. gelezen te hebben is de IC prima te doen eerste klas en de ICE is niet optimaal voor deze reis. Extra keer overstappen, iets duurder.

Ga denk ik voor 276 EUR een retour Breda - Berlijn boeken (eerste klas, 2 personen) is prima te doen en zeer acceptabele vertrektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 19:38

Geckoo

Good news, everyone!

mijn reactie ook gezien? want voor iets van 15%van die prijs zit je er ook maar dan via weeze...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Geckoo schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:14:
mijn reactie ook gezien? want voor iets van 15%van die prijs zit je er ook maar dan via weeze...
Had ik gezien, echter had ik daar ook al een comment op gegeven. "Via Weeze is het nog wel te doen, is goedkoop, goed parkeren, relatief rustig ECHTER.... onmogelijke tijden"

Als ik op www.skyscanner.net de prijzen bekijk dan kom ik op 25 EUR uit via Weeze, met koffers e.d. erbij kom ik op 96 EUR uit voor 2 personen. Toegegeven, weinig geld in vergelijking met de 276 EUR welke ik nu met de trein zou gaan boeken.

De grote MAAR zit hem in het feit dat ik er niet op zit te wachten om mijn heen vlucht om 6 uur 's ochtends of 10 uur 's avonds te pakken en idem voor de terugreis. Heen om die tijd ('s ochtends) kunnen we nog wel doen, maar terug is een no go voor ons.

Vliegtuig en trein kunnen we combineren, echter moet je dan rekening houden met de bagage limieten qua afmetingen en gewicht. En mijn vriendin wilt graag voor elke dag 3 verschillende outfits hebben. ' t is en blijft een vrouw :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 19:03
Ook handig om even van te voren een kaart voor de U-bahn en andere vervoer in berlijn te nemen, dan kun je lekker rustig reizen binnen berlijn. (bij die kaart krijg bij verschillende dingen ook al korting)
Als je van musea houdt, ze hebben een museumkaart, echter veel musea doen er niet aan mee, dus dan kun je beter van te voren kijken, waar je heen wilt en dan besluiten of je er 1 neemt of niet.
Pergamonmuseum is wel zeer interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door bangkirai op 28-09-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
bangkirai schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:31:
Ook handig om even van te voren een kaart voor de U-bahn en andere vervoer in berlijn te nemen, dan kun je lekker rustig reizen binnen berlijn. (bij die kaart krijg bij verschillende dingen ook al korting)
Als je van musea houdt, ze hebben een museumkaart, echter veel musea doen er niet aan mee, dus dan kun je beter van te voren kijken, waar je heen wilt en dan besluiten of je er 1 neemt of niet.
Pergamonmuseum is wel zeer interessant.
Dit is onze 4e keer in Berlijn en hebben al veel gezien, U-Bahn kaart gaat er zeker komen. Musea's al voldoende gezien. Het wordt een lekkere week vrienden bezoeken, uit eten gaan, shoppen en flink veel stappen. We kennen de stad Berlijn achter het toerisme en dat is meer dan aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 22-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Tekn0z schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:34:
[...]
Dit is onze 4e keer in Berlijn en hebben al veel gezien, U-Bahn kaart gaat er zeker komen. Musea's al voldoende gezien. Het wordt een lekkere week vrienden bezoeken, uit eten gaan, shoppen en flink veel stappen. We kennen de stad Berlijn achter het toerisme en dat is meer dan aan te raden :)
Ik kom er ook nogal 's, maar aanvullende tips en hints zijn welkom hoor :) . Berlijn is echt een stad waar je 'vanhorenzeggen' ergens al dan niet heen moet.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 22:46
Ik ga zaterdag 7 nov voor een paar dagen die kant op en heb voor 2 personen 156 euro betaald met de trein. Ondanks dat ik er vaaaak geweest ben ga ik er nog steeds graag heen, is er nog steeds leuk :)

In het weekend dat wij er zijn is het feest vanwege het vallen van de muur 20 jaar geleden (ook de reden dat we er naartoe gaan).

Echte tip is het DDR museum, zit aan het water, beneden bij de Berliner Dom; kan je alles zien EN aanraken.

TV toren, Ku-dam, East Side Gallery, nog zoveel andere dingen te zien :)

[ Voor 66% gewijzigd door Uberprutser op 28-09-2009 20:47 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:20

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:16:
[...]
Nee, de www.db.de site heeft het mis (wordt niet goed weergegeven). De trein rijd van Amsterdam Zuid/WTC naar Berlin Hbf, niet vanaf Amsterdam Centraal. Vandaar de overstap in Hilversum.
Die trein vertrekt vanaf Schiphol. Ik neem hem 's ochtends nog wel eens naar Zuid/WTC om op m'n werk te komen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tekn0z schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:03:
Wat het vliegtuig betreft, Breda => Schiphol, wachten, ongemak, vertraging eventueel, en kost evenveel via Transavia als de trein (2e klas) en dan heb ik het nog niet eens over de vreselijke vertrektijden. Via Brussel geldt hetzelfde. Via Weeze is het nog wel te doen, is goedkoop, goed parkeren, relatief rustig ECHTER.... onmogelijke tijden.
En vliegen vanaf Eindhoven naar Berlijn?

Disclaimer: Ik heb nog niet gekeken of er vluchten zijn op die route.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

De Internationale (IC) is erg goed te doen naar berlijn (zelf paar jaar geleden gedaan)
Daarnaast is mijn ervaring dat deze treinen over het algemeen beter zitten/zijn dan de NS Intercity's.
Afhankelijk van of je met of zonder reservering doet, heb je kans dat je een plek moet zoeken welke de hele reis vrij is. Ik ben toen op Amersfoort ingestapt, en toen waren er plaatsen Amsterdam Zuid -> Berlijn welke niet bezet waren, dus dat is dan wel relaxed.

Ook de ICE is goed te doen, echter vaak wel iets duurder, en je moet dus extra overstappen in Duitsland.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Gizz schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:56:
[...]
Bijvoorbeeld 20 oktober van Amsterdam CS naar Berlijn Hbf rond 9:00 vertrek. Maar ook de tijden een paar uur verschuiven of een andere dag kiezen levert alleen ICE's op en dit soort onzin:
Je moet als vertreklocatie "Amsterdam" opgeven; de int. vertrekt zoals gezegd in de regel vanaf Schiphol. In dat geval krijg je de reis vanaf Amsterdam zuid. Als je van Amsterdam centraal naar Berlin plant en als via Amsterdam zuid opgeeft krijg je 'm natuurlijk ook. Zelfs zonder die via-locatie krijg ik de betreffende treinen overigens gewoon te zien. :P

Ah: ik zie het al: in de betreffende week rijden die int'en zo te zien helemaal niet. Er zullen wel ergens werkzaamheden zijn of zo.

[ Voor 26% gewijzigd door Luke! op 29-09-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 11:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Duitse IC is qua comfort e.d. prima met ICE te vergelijken, het enige wat ICE kan bieden dat de IC echt niet heeft is uitzicht over de schouder van de machinist. Maar dat kan alleen in de ICE-3, en die rijdt niet op de trajecten van NRW->Berlin.

Ik zou - zeker gezien je het flink op comfort en gemak gooit - beslissen op basis van minste en/of soepelste overstap, en kortste tijd op relatief ratelige lokale treinen. Dan kom ik uit op de IC, van Breda naar Deventer in de meest comfortabele trein van de NS (ICRm) en dan Deventer-Berlin in de IC.

Edit: als nshispeed.nl geen (goede) info geeft, gewoon op www.bahn.de de routeplanner gebruiken, en als daar iets interessants tussen zit via Treinreiswinkel.nl boeken. NSHispeed is erg beperkt en de site heeft soms erg onhebbelijke trekjes.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 29-09-2009 23:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
dion_b schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:42:
Duitse IC is qua comfort e.d. prima met ICE te vergelijken
Kom zeg, dan heb je nog nooit in de doorsnee Duitse IC-bakken gezeten. Er rijdt prima spul tussen maar ook oude rommel en dat is zeker niet vergelijkbaar met ICE. Geen fabeltjes alsjeblieft...

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:45
Ik kan je niet helpen met het 1/2e klas verhaal, maar met de ICE naar Berlijn is prima te doen. Ben eind augustus ook naar Berlijn gereisd per trein (2e klas), de stoelen bieden prima comfort voor een reis van 6 uur. Als je niet zo'n slaap-type bent zou ik wel zorgen voor een goed boek o.i.d., want het is toch een lange zit ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luccus schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:45:
[...]
Kom zeg, dan heb je nog nooit in de doorsnee Duitse IC-bakken gezeten. Er rijdt prima spul tussen maar ook oude rommel en dat is zeker niet vergelijkbaar met ICE. Geen fabeltjes alsjeblieft...
Ik heb een paar maanden terug nog in exact de trein waar we het hier over hebben gezeten (Duivendrecht-Berlin Hbf gereisd). Weliswaar "slechts" in 2e klas, maar ik had daar stopcontacten voor m'n laptop, dezelfde beenruimte als in een ICE-3, incl wegklapbaar voetensteuntje, instelbare stoelen met geveerde zitting en individuele leeslampjes.

Qua totaalbeeld zou ik het beter noemen dan ICE-1 of 2, en misschien marginaal minder gelikt dan de ICE-3, maar in grote lijnen perfect vergelijkbaar, en duidelijk superieur aan de beste NS stellen, vooral qua zitcomfort.

Misschien is het in 1e klas wel dramatisch anders, of misschien heb jij ervaringen met andere DB IC materieel in gedachten, maar ik verkondig hier zeker geen fabeltjes, hooguit een andere mening dan de jouwe.

Oslik blyat! Oslik!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Tekn0z schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:21:
Hi All,

Dit jaar dus de trein. Je kan vanuit Nederland met twee verschillende treinen naar Berlijn. De standaard NS internationale trein en de ICE International

Nu willen we eerste klas reizen vanwege het geringe prijsverschil en het verhoogde comfort. Echter hoe groot is het comfortverschil tussen beide treinen? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Onze dank is zeer groot.
Ik las dat je voor de vierde keer naar Berlijn gaat, maar misschien voor het vervolg een tip. Jaar geleden ben ik met m'n vriendin ook naar Berlijn geweest (voor mij de zoveelste keer) en als je op tijd boekt kun je aardige korting krijgen. Wij reden toen geloof ik voor 140 euro samen op en neer op het traject Apeldoorn - Berlijn (en omgekeerd). Viel me alleszins mee, en ik vind het wel relaxt reizen. Vliegtuig heeft ook zo z'n voordelen, maar volgens mij doe je er niet eens zo heel veel korter over.

Ben zelfs met de trein naar Oostenrijk geweest voor wintersport. Ik vreesde het ergste (ik ben al niet zo liefhebber van het OV) maar het viel me echt 100% mee.

Nog even inhoudelijk over Berlijn: misschien is het er nu wat aan de koude kant voor, maar als je Berlijn echt op een leuke manier wil zien moet je de fiets nemen. Onder de Fernsehturm kun je leuke fietsen huren (geen idee van de prijzen) en daarmee kun je leuk door Berlijn crossen. Ik was eerder altijd te voet en in de metro gegaan, maar op de fiets is echt fantastisch:

- Je ziet daadwerkelijk hoe de stad in elkaar zit. In de metro kom je wel op verschillende plekken, maar ik had in ieder geval geen idee van verhoudingen/afstanden en hoe Berlijn nou in elkaar zat.
- Je hebt veel vrijheid, je bent niet gebonden aan a) je blaren of b) waar de metro allemaal stopt. Je ziet dus ook het echte Berlijn en je bent heel flexibel.
- Het is relaxter dan lopen omdat je veel grotere afstanden kunt overbruggen (tenzij je echt een stinkeind weg moet, dan kun je beter de metro pakken)

En mocht je nog een paar dagen over hebben dan kun je, als je met de trein gaat, op de terugweg mooi uitstappen om te gaan kijken in Autostadt, zeker de moeite waard.

:+

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Ibidem
Ja dat is idd wel een leuke tip, vind de Berlijnse metro echt fantastisch en mede hierdoor nooit aan een fiets gedacht :+

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ja dat fietsen is inderdaad heel prima. Er komen ook steeds meer fietspaden. HULDE!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
dion_b schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:06:
[...]
Misschien is het in 1e klas wel dramatisch anders, of misschien heb jij ervaringen met andere DB IC materieel in gedachten, maar ik verkondig hier zeker geen fabeltjes, hooguit een andere mening dan de jouwe.
Jawel, je beweert namelijk "Duitse IC is qua comfort e.d. prima met ICE te vergelijken" terwijl - zoals uit je laatste post blijkt - je je alleen baseert op het materieel dat in de int. op Schiphol rijdt. Die rijtuigen zijn niet representatief voor het "het Duitse IC-materieel" en ook in die int.'en duiken - zeker de laatste weken - regelmatig vervangende rijtuigen op en die zijn van het niveau plankje+stofje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Luccus schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:44:
[...]
Jawel, je beweert namelijk "Duitse IC is qua comfort e.d. prima met ICE te vergelijken" terwijl - zoals uit je laatste post blijkt - je je alleen baseert op het materieel dat in de int. op Schiphol rijdt. Die rijtuigen zijn niet representatief voor het "het Duitse IC-materieel" en ook in die int.'en duiken - zeker de laatste weken - regelmatig vervangende rijtuigen op en die zijn van het niveau plankje+stofje.
En waar baseer jij je uitspraken op dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Jorrit schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 02:07:
[...]

Mmm...de ICE is wel allemaal net iets strakker en netter (en vette wosj deuren) maar voor de rest is mijn ervaring met Duits IC treinstellen prima. Fijne ruime stoelen.

Ow en mijn uitspraken zijn gebaseerd op ongeveer 8x met de IC naar berlijn (en terug) afgelopen 4 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Jorrit schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 02:07:
[...]

De wetenschap dat er verschillende rijtuigtypen worden ingezet in het Duitse IC-verkeer? Dat kom je zelf te weten als je enige research verricht. Je weet wel, dat is iets waar je wijzer van wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:33
Luccus schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 15:04:
[...]
De wetenschap dat er verschillende rijtuigtypen worden ingezet in het Duitse IC-verkeer? Dat kom je zelf te weten als je enige research verricht. Je weet wel, dat is iets waar je wijzer van wordt...
Je hoeft niet zo bot te reageren hoor, ik vraag me alleen af hoe jij dat allemaal te weten komt omdat je nogal zeker van ja zaak bent. Om niet te zeggen dat je gewoon arrogant en kortaf bent :/ Terwijl verschillende mensen in dit topic toch allemaal positieve ervaringen hebben met het IC-materieel van DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ik schreef toch eerder al dat er zeker de laatste tijd vervangende rijtuigen opduiken? Daaruit had je dat ook zelf kunnen afleiden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luccus schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:44:
[...]
Jawel, je beweert namelijk "Duitse IC is qua comfort e.d. prima met ICE te vergelijken" terwijl - zoals uit je laatste post blijkt - je je alleen baseert op het materieel dat in de int. op Schiphol rijdt. Die rijtuigen zijn niet representatief voor het "het Duitse IC-materieel"
Nee, maar ze zijn uiterst representatief voor wat iemand zou kunnen tegenkomen die overweegt om uitgerekend op dat traject te reizen. Ik sluit ook niet uit dat er andere trajecten zijn met slechtere ICs, ik geef alleen persoonlijke ervaring over de IC waar het hier om gaat.
Overigens is mijn ervaringen op andere trajecten zoals Rheintal en Dresden-Praha vergelijkbaar. Maar eerlijk is eerlijk, zo vaak reis ik idd niet met IC in DE
en ook in die int.'en duiken - zeker de laatste weken - regelmatig vervangende rijtuigen op en die zijn van het niveau plankje+stofje.
Kijk, dat is relevante info dat ook nieuwer is dan mijn laatste ervaring - die (zoals ik al aangaf) enkele maanden oud is. Maar het wordt een stuk duidelijker (en vriendelijker) als je gewoon deze voortschrijdende inzichten meldt en niet gaat trollen met "fabeltjes" e.d. :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 04-10-2009 14:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de IC vanuit schiphol naar Berlijn is iig altijd met de zelfde (relaxte) rijtuigen, stoelen stukje achterover en je zit heerlijk! (en dat is dan 2e klas) en je hebt bij de treinzit zelfs een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat is dus niet zo; zie boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Nou inmiddels al twee dagen geleden de leuke treinrit gemaakt met de Internationale IC vanuit Deventer naar Berlijn. Vertrekstation was Breda om 05:40 uur, aankomst in Deventer was 07:48 uur. Nog even gewacht op de IIC welke zou vertrekken om 08:20 uur.

En daar was precies op de aangegeven tijd de IIC vanuit Schiphol. We konden plaatsnemen in rijtuig 12 in de 1e klasse. Een grote brede 6 persoons coupe met fijne zachte stoelen een ditto armleuningen troffen wij aan. Jammerlijk was de stoel wel vies (lees: gore donkere vlekken) maar dat is de keerzijde van stof in de trein blijkbaar. De bistro was 10 meter lopen en prima uitgerust. Stopcontacten aanwezig maar niet werkend helaas. Bagage konden we gelukkig kwijt boven onze stoelen in de ruime bagagerekken. We hebben 3 grote koffers mee (vrouwen moeten altijd 2 koffers inpakken blijkbaar :)) en die konden we zonder problemen daar kwijt. Wel een fijne gedachte dat je altijd zicht hebt op je eigen koffers. Gebeurt er ook niets mee.

In Bad-Bentheim werd de loc gewisseld en vertrokken we na 10 minuten weer richting Berlijn. Nadeel was mijns inziens wel dat de trein vaak stopt (wel kort) maar in DE zijn de steden en onderlinge afstanden groter dan in NL dus enigszins begrijpelijk. Had zelf het idee dat de trein wat sneller reed dan in NL? Na een aantal uur de PC Gameplay en Voetbal International te hebben gelezen reden we Berlin Hbf. binnen. Dit was om 13:20 uur.

Kortom was het een leuke treinrit om te doen. Eerste klasse vond ik een aanrader ondanks de vieze stoelen en snurkende medepassagiers :) Reistijd was van Breda ---> Berlin ong 7:40 uur. Prijs (pp) was 138 EUR (1e klasse) voor een retourticket.

Dus de vraag die ik stelde in de TS kan ik inmiddels volmondig met een "JA" beantwoorden. Terugreis zal a.s. vrijdag om 10:37 uur plaatsvinden met als aankomst 18:20 uur in Breda.

* Ibidem out vanuit Berlin "gutennacht"

[ Voor 8% gewijzigd door Ibidem op 01-11-2009 04:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammer van die stoelen... ben benieuwd naar ervaring op de terugweg. Kun je dan trouwens een kijkje in 2e klas nemen? Als de stoelen daar donkerblauw/grijs zijn, gewoon twee rijen van twee met gangpad ertussen, dan zit je ws. in het materieel waar ik en een paar anderen gewend aan zijn. Is het echter vooral lila/paars en erg "creatief" vormgegeven (paar 5-persoons coupes, dan rij van vier, dan drie, dan een paar tafels met 2.5 zitplekken en opklapstoeltjes ertegenover, met gangpad aan de zijkant), dan is het ws het ouder materieel waar Luccus het over had.

Trouwens, voor anderen die dit met de search vinden: de genoemde prijzen kun je gewoon op www.bahn.de boeken (ook als je reis in NL begint). EUR 138 is DB Sparangebote 1. Klasse, als 2. Klasse voldoende is (IMHO nagenoeg altijd, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk) zou het voor EUR 78 kunnen :)

Moet er wel bij zeggen dat die prijzen vaak ruim (maand of anderhalf) van tevoren op zijn, en Normalpreis is iets van EUR 113/enkele reis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Stoelen in ons geval waren grijs/roze qua kleur. Vloerbedekking was oorspronkelijk blauw maar nu eerder grijs/zwart trouwens :)

Ik zal volgende week voor de terugreis eens een paar plaatjes schieten van de trein. Is inderdaad ook handig voor mede GoTTers welke ook op deze wijze naar Berlijn of Duitsland willen reizen vanuit NL.

www.nshispeed.nl geeft dezelfde prijs af in mijn geval. Daar heb ik de vervoersbewijzen iig vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou je door die kapotte stopcontacten geld terug kunnen krijgen? Als je als ondernemer kiest voor de trein omdat je onderweg wilt werken, en dan ook nog eens 1e klas zodat je je laptop kunt opladen, dan is het erg zuur als het niet werkt. Dan valt er niet zoveel meer te werken.

Just curious, zelf geen ervaring mee :P

* Gizz is vorige week naar Berlijn geweest met de auto. €115 benzine met twee personen, schone stoelen en geen snurkende passagiers (in dit geval :P )

Pagina: 1