Toon posts:

Acer laptop defect, wat nog waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn Acer Aspire 5102 WLMi is dead. Bij het opstarten krijg ik de volgende melding:

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM

Deze blijft hij herhalen en hij start dus niet verder op.

Ik had eerst 2 nieuw gekochte geheugenbankjes er in (2x 1GB) toen ik deze melding kreeg. Ik heb toen de nieuwe bankjes er uit gehaald en originele er in gedaan. Dat ging een hele poos goed (hele middag). Had wat programma's geïnstalleerd (Office en Adobe InDesign/Photoshop) en al een paar keer opnieuw opgestart. Bij de laatste reboot die ik wilde doen ging het echter weer mis. Zelfde melding als waar ik de middag mee begon. Deze keer dus met de originele geheugenbankjes. Ik heb geen idee waar het probleem dus zit, ben bang het moederbord?

Omdat ik zelf ondertussen een compactere en snellere laptop gebruik van m'n vader, wil ik de Acer verkopen aan bijvoorbeeld een hobbyist die er graag aan wil knutselen of aan iemand die onderdelen kan gebruiken. Mijn vraag is dus: wat denken jullie dat ik nog voor deze laptop kan krijgen? Ik heb tot nu toe een bod van €75 (uiteraard heb ik de error in m'n advertentie genoemd!)

Specificaties laptop:

* AMD Turion 64 X2 (TL50)
* Processorsnelheid 1.6 GHz
* 1 GB (2x 512 MB) intern geheugen (origineel) + 2 GB (2x 1 GB) nieuw bijgekochte geheugenbankjes
* ATI Radeon Xpress 200M chipset
* 256 MB grafisch geheugen
* 80 GB ATA/IDE harde schijf
* DL-DVD+/-RW drive
* 1x fast ethernet aansluiting
* 802.11 b/g draadloos internet
* 15.4" scherm (resolutie 1280x800)
* 5-in-1 cardreader
* Ingebouwde webcam
* Windows XP Home
* Inclusief oplader, originele boekjes en zelfs nog in de originele doos.

Wie kan me wat advies geven?

Mvg,

Desiré

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

klinkt alsog er iets mis is met de harde schijf en daarom blijft hangen op je PXE.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Die error houd naar alle waarschijnlijkheid in dat de harde schijf stuk is, iets hoger dan 75 euro moet dan zeker lukken aangezien het een vrij simpele 'reparatie' is.
Maar dit hoort eigenlijk thuis in Het nieuwe 'hoeveel is dit nog waard' topic - deel 3

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 15:07 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-12 08:45
Kun je niet ergens een goedkoop 7e hands hardeschijfje regelen en hem dan verkopen als werkende laptop?

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Indien de body open moest (meestal niet) met het bijpluggen van geheugen misschien de hdd(kabel/plug) losgeraakt ?
Als je dat kan laten checken en repareren is je laptop wel meteen een stuk meer waard.
Indien de HDD stuk is kun je deze (laten) vervangen en de kosten daarvan (<50€ voor een 160GB ATA) gemakkelijk weer terughalen bij het verkopen. 75€ is best een nette prijs voor iemand die een 'gok' neemt.. als niet de hdd maar bijv. de controller defect is is de laptop vrijwel onbruikbaar voor de meeste mensen.

[ Voor 130% gewijzigd door DukeBox op 28-09-2009 15:16 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Weet je trouwens zeker dat die grafische chip 256 MB eigen geheugen heeft, of wordt dit afgesnoept van het ram geheugen?

Ik zou er een vervangende harde schijf in zetten, en eens kijken wat die doet. Heb je misschien nog ergens een extern 2,5" schijfje liggen? Als deze een IDE aansluiting heeft is deze namelijk uitwisselbaar. (en hoef je geen harde schijf te kopen om het te proberen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

BIOS RESET? Stekker naar HDD? Of HDD. Hij probeerd van het netwerk te booten wat niet lukt. Dit komt waarschijnlijk omdat booten van HDD niet lukt omdat deze niet gevonden wordt ofzo.

probleem: zolang hij stuk is is het wat de gek ervoor geeft.

Behoorlijke kans dat hij met een harde schijf van 50 euro ofzo weer start, maar dat kun je moeilijk bepalen zonder hem open te maken en de HDD te verwisselen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
PXE staat toch in je boot :? Gewoon netwerkboot uitschakelen in je BIOS, of BIOS update doen, dan zou het moeten werken toch?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.
Als ik nu voor de melding de bios in ga, zie ik de harde schijf niet staan inderdaad. Het rare is, het hele gedonder is begonnen met andere foutmeldingen. Dacht toen ook dat het de harde schijf was. Nieuwe schijf geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Nu zit de originele schijf er weer in en krijg ik dit..

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Wikipedia: Preboot Execution Environment

Het heeft dus te maken met ja LAN en niet met je HDD. Mogelijk dat je netwerkadapter kapot is ofzo. Schakel dus deze eens, zoals Megamind al aangaf, uit in je BIOS. Mocht er geen optie daartoe zijn (kijk in je BOOT priority, je devices (oid)). Eventueel kun je ook je WLAN module even uit de laptop schroeven.

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 28-09-2009 19:20 ]

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:19:
Wikipedia: Preboot Execution Environment

Het heeft dus te maken met ja LAN en niet met je HDD. Mogelijk dat je netwerkadapter kapot is ofzo. Schakel dus deze eens, zoals Megamind al aangaf, uit in je BIOS. Mocht er geen optie daartoe zijn (kijk in je BOOT priority, je devices (oid)). Eventueel kun je ook je WLAN module even uit de laptop schroeven.
pxe voor wlan bestaat niet, althans niet zoals het werkt voor normale pxe, zou misschien eerder een defecte onboard lan zijn, sluiting in de connector misschien? zet pxe uit in bios en zet eventueel je onboard lan kaart uit. dan zou hij moeten werken weer.

lijkt er eerder op dat pxe aan staat en niets doet waardoor hij niet verder gaat. normaal moet de pxe wel doorbooten.

PXE-E61: Media test failure, check cable (zit geen kabel in nic dus logisch of kaart defect)
PXE-M0F: Exiting PXE ROM (standaard melding als je niet op F12 drukt om te booten naar pxe server)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, dit ga ik nog eens proberen.. Stel dat het de LAN is, hoe kan het dat deze nu ineens een defect geeft? Gebruikte nooit LAN, alleen WLAN. En die deed het gister nog gewoon toen de laptop heel even meewerkte..

• GENETX
Tsja, elektronica loopt op rook.... Van mijn moederbord weet ik ook dat er een aantal meldingen zijn waarbij LAN zomaar uitvalt en zo is er ook een andere serie Acers waarbij ik hoor dat LAn opeens kapot is... Het antwoord is simpel: Het kan gewoon.

* GENETX is atm ook bezig met zijn WLAN die het ook opeens heeft begeven en vorige keer nog gewoon werkte... :(

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Genetx, hoe kom je erbij dat de LAN adapter stuk is? Het lijkt mij (net als eerdere posters) dat het BIOS terugvalt op de LAN adapter omdat de HDD stuk is of in ieder geval niet gevonden wordt, en PXE nou eenmaal de volgende in het rijtje is.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• GENETX
Doh, ik ben idd niet zo scherp, je hebt gelijk spone. Maargoed, even nakijken is natuurlijk nooit verkeerd aangezien een andere hdd zo te zien ook niet heeft gewerkt
Pagina: 1