Toon posts:

Norco RPC-4020 in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Even zitten twijfelen waar deze vraag thuishoort, maar vooruit...)

Ik heb onlangs de Norco RPC-4020 besteld. Leuke 4U behuizing voor 20 SATA schijven. Ik begin met een stuk of zes, maar de bedoeling is toch wel om 'm uiteindelijk helemaal vol te stoppen.

Het plan is om het gevaarte thuis in de meterkast te stoppen; daar ben ik toch nooit, dus mag 'ie daar lekker herrie schoppen. Echter, van de zomer is daar m'n simpele Linux servertje ook al overleden (oude Athlon XP 2000 in niet-onderhouden midi-tower). Mijn idee is daarom om een stuk of drie 140mm fans -in- de deur van de meterkast te monteren, ter hoogte van de Norco, om koele lucht de meterkast in te krijgen. Dat zal ergens halverwege de deur zijn. Dan boven in de deur nog eens drie 140mm fans, om de (dan warme) lucht er weer uit te krijgen.

Ik neem aan dat ik de kast dan wel zo in moet richten dat de lucht niet direct omhoog kan, maar eerst door/langs de Norco moet. Een paar plankjes hier en daar is niet zo ingewikkeld, lijkt me. De vraag is alleen, gaat dit idee uberhaupt werken? Ik heb me tot op heden nooit zo met koeling beziggehouden. De tweede vraag, hoe luchtdicht moet alles zijn om dit enigszins effectief te maken?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 13:26

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb zelf ook een linuxserver in de meterkast staan. Het is een erg kleine meterkast en ik heb onderin 2 roosters gemaakt en bovenin 2 roosters. De natuurlijke luchtstroom (warme lucht stijgt en gaat bovenin de kast uit en zorgt er op die manier voor dat er onderaan de kast koude lucht inkomt) zorgt bij mij voor een goede temp in de meterkast. Dat zou je eerst kunnen proberen en dan even de temps in de gaten houden. Als dat nog niet voldoende is kan je altijd met fans gaan beginnen.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

In sommige gevallen is de meterkast, ondanks ventilatie roosters, niet altijd een slimme oplossing.
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een meteropnemer/ster mekkert over de 'extra' apparatuur in de meterkast (midi ATX kast), vooral de Nuon mensen konden er wat van. In onze huidige woning is de meterkast ivm de stadsverwarming uitgesloten. In de zomer geeft t geen problemen, echter in de winter komt er voldoende warmwater naar binnen om t in de meterkast rondom de 40 graden C te krijgen (zelf als we de radiatoren dicht hebben is t er verdomdes warm) en daar is de apparatuur op de lange duur niet echt 'blij' mee.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Afgezien van dat de meterkast een niet ideale plaats is om een server te zetten, is het qua koeling wel mogelijk.

Luchtdicht moet het geheel niet zijn, hoe meer frisse lucht, hoe beter natuurlijk! Maar zoals je het schetst is er volgens mij geen probleem. Zelfs met een simpele aan en afvoer onder en boven moet het kunnen. Wat je wel zou kunnen doen is de Norco case veranderen door er bvb bovenin een rooster te plaatsen (de huidige metaalplaat vervangen), zodat de warme lucht vanuit de case direct omhoog kan, met de luchtstroom van de 140mm's mee. Dus hoe beter je de server zelf koelt, hoe minder je moet doen in de meterkast (behalve iets ofwat aan en afvoer)

Maak anders eens snel een fotootje van de huidige situatie, misschien ruimte voor verbetering ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door diedazz op 28-09-2009 14:28 ]

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Topicstarter
Afgezien van dat de meterkast een niet ideale plaats is om een server te zetten, is het qua koeling wel mogelijk.
Dat begrijp ik niet helemaal; wat voor andere argumenten zijn er, naast koeling, om je server niet in de meterkast te parkeren?

Hier i.i.g. een plaatje, hoewel er nu niks in de kast staat:

Afbeeldingslocatie: http://analyser.oli.tudelft.nl/pics/Meterkast-klein.jpg

Ik zal sowieso de planken aan moeten passen; die zijn nog slechts een goeie 40 cm diep. Da's dan het moment om te overwegen om de planken op een andere hoogte te plaatsen. I.v.m. warmte lijkt me dan lager = beter?
In de zomer geeft t geen problemen, echter in de winter komt er voldoende warmwater naar binnen om t in de meterkast rondom de 40 graden C te krijgen
Daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor; er loopt i.i.g. 1 warmwaterleiding door de meterkast, met een beetje pech is dat de leiding voor de hele flat...
De natuurlijke luchtstroom (warme lucht stijgt en gaat bovenin de kast uit en zorgt er op die manier voor dat er onderaan de kast koude lucht inkomt) zorgt bij mij voor een goede temp in de meterkast.
FWIW, ik heb wel altijd de deur van de meterkast op een kiertje gehouden, dus die warme lucht zou dan toch ook weg moeten kunnen? Of is dat thermodynamisch weer heel anders?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 15:22:

Dat begrijp ik niet helemaal; wat voor andere argumenten zijn er, naast koeling, om je server niet in de meterkast te parkeren?

Ik zal sowieso de planken aan moeten passen; die zijn nog slechts een goeie 40 cm diep. Da's dan het moment om te overwegen om de planken op een andere hoogte te plaatsen. I.v.m. warmte lijkt me dan lager = beter?

FWIW, ik heb wel altijd de deur van de meterkast op een kiertje gehouden, dus die warme lucht zou dan toch ook weg moeten kunnen? Of is dat thermodynamisch weer heel anders?
Het staat hierboven al aangegeven dat het niet de ideale plaats is, owv techniekers die evt. in je kast moeten zijn en het niet bepaald aangenaam werken is met een hoop zooi die er eigenlijk niet hoort. Maar dat was mijn mening voordat ik zag wat voor een joekel van een meterkast jij hebt (ik ben 1m³ kastjes gewend :P)
In ieder geval zou ik je serverbak zo laag mogelijk zetten, omdat het nogal wat weegt. Stel dat zo'n plankje naar beneden flikkert heb je niet zoveel kopzorgen.
Stel dus dat ie op 20 cm staat, heb je beneden genoeg ruimte in je deur voor fans, en boven helemaal. Je hoeft dan boven in principe alleen je tobo / scherm te hebben. Je deur op een kiertje houden heeft met fans weinig bij-effect. Als er maar lucht om, rond en langs kan, is het wel in orde.

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, duidelijk! Maar wat denk je, zou het een boel helpen als ik vlak boven m'n server een plankje monteer dat aan de achterkant (bij de buizen dus ruimte voor de lucht overlaat, en juist van voren netjes aansluit met de deur? Da's eigenlijk m'n grote vraag... nodig / lastig is het om de lucht door die kast te dwingen?

Aan de andere kant, met die vijf fans die er standaard achter de schijven voor stofzuiger spelen, is dat allemaal misschien niet nodig. Ik zal i.i.g. een thermometertje in de kast ophangen.

Tnx!

• jellepie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01 19:45
Mag ik vragen waar je die Norco case hebt gekocht?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Zou zelf voor een server de meterkast ontwijken. Gewoon vragen om problemen vanwege temperatuur, mogelijke condens (vanuit de bodem of toch-niet-waterdichte verbindingen), luchtstroom en misschien nog wel belangrijkst ongedierte (die houden van meterkasten als ingang).
Daarbij kan de aanwezige bedrading niet al te prettig werken icm magnetische velden...

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gebruik de WC als opslag hok.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:21
Alsof het daar niet 'nat' is, en niet iedereen heeft trouwens een apparte wc ;) sommige mensen hebben hun wc gewoon bij de douche, en ik denk niet dat 20 spinnende SATA schijven van 80% luchtvochtigheid houden :p . Wij hebben net zo'n grote meterkast. Die van ons loopt door tot de kruipruimte, pas der wel 2 x in

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-01 18:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

jellepie schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:38:
Mag ik vragen waar je die Norco case hebt gekocht?
Die kast kun je momenteel alleen importeren bij de leverancier uit Amerika. Dat gaat verder prima en kost ongeveer 380 euro bij elkaar, inclusief douane.

Stop die kast met 20 disks niet in een meterkast. De warmte ontwikkeling is niet gering. Idle doet die van mij zeker 130-150 watt. Ook zeker niet iets om 24/7 aan te laten staan.

Verwijderd

Norco producten zijn zeer binnenkort in Nederland te bestellen bij cybershop.ri-vier.nl

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 09:41:
Norco producten zijn zeer binnenkort in Nederland te bestellen bij cybershop.ri-vier.nl
kicken om reclame te maken hoeft niet

ja, daag.

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:46
kijk eens bij een bouwmarkt..............

afzuigkap slang.......... flex, goedkoop, lange lengte en makelijk in/aan/op je deur/pc/server te monteren.
gegarandeerde koele lucht langs de componenten.
eventueel een fan er voor ( verkopen ze ook bij de bouwmarkt ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Blackwolf-nl op 12-06-2010 17:10 ]

Pagina: 1