Migratie of schone installatie ? ( SBS 2003 naar SBS 2008 )

Pagina: 1
Acties:

• GeenAngst
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-01 15:55
Ik loop stage op een klein bedrijf. En ik doe de opleiding ICT Beheerder Niveau 4.

Ik heb de opdracht gekregen om uit te zoeken.
Wat beter is migreren of een nieuwe installatie.

De huidige situatie is
Small Business Server 2003 + Exchange 2003

Dat moet dit worden
Small Business Server 2008 + Exchange 2007
Dit moet op de nieuwe server komen.

Ik heb al uitgebreid op internet gezocht maar nog niet iets wat duidelijk is gevonden.
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een van de twee manieren ga uitvoeren ?

It is hard to fail, But it is worse never to have tried to succeed.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 13:38
weet je zeker dat de combinatie SMS 2008 en exchange 2007 gaat werken?
Bekijk de systeemvereisten op de microsoft website maar eens....

• GeenAngst
Schumaster schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:23:
weet je zeker dat de combinatie SMS 2008 en exchange 2007 gaat werken?
Bekijk de systeemvereisten op de microsoft website maar eens....
Ja want exchange 2007 is een onderdeel van sbs server 2008
http://www.microsoft.com/...sbs/productoverzicht.aspx

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:21

Ethirty

Who...me?

Dit ligt aan een aantal zaken: hoeveel users, zijn er bekende onoplosbare problemen in de oude situatie, etc. Ofwel, probeer het verschil in tijd in te schatten.

Mijn ervaring is dat je bij kleine omgevingen net zo makkelijk nieuw installeert als dat je migreert. De laatste loop je ook nog kans om fouten te maken, die procedures zijn nooit 100% waterdicht.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Schumaster
Dan heb ik niks gezegt ;)

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:20
Je zit natuurlijk met het probleem dat SBS2003 32-bit only is en SBS2008 64-bit only. Je zal dus niet kunnen upgraden.

Je moet is zoeken op een 'swing migration'. Wat ook wel is wordt gedaan (wanneer sbs2008 perse op dezelfde machine moet komen) is het virtualiseren van sbs2003 en dan sbs2008 op de leeggehaalde machine zetten en meuk overzetten.

• GeenAngst
het wordt gemigreerd op een nieuwe server

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:17
Ik sta voor hetzelfde dilemma, maar ik ga migreren.

Dit is de handleiding welke ik gebruik:
http://technet.microsoft....rary/cc546034(WS.10).aspx

Misschien dat bovengenoemd document je kan helpen met het maken van je beslissing :P

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 28-09-2009 14:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Migratie van SBS2003 naar SBS2008 naar andere hardware kan uitgevoerd worden
dmv een answer file die je moet aanmaken.
Het enige probleem kan zijn als er bedrijfs specifieke software (bv accounting database, licenties van tekenpakket ofzo) op de SBS2003 geinstalleerd is. Dit moet dan op de SBS2008 geinstalleerd worden en dit is 64bit, dus die software moet dan compatibel zijn.

Voor kleinere omgevingen minder dan 10 gebruikers voer ik nooit een migratie uit maar steeds een nieuwe installatie, even snel als een migratie en minder risico dan een migratie want die kan soms deftig mis gaan waar je dan veel tijd mee verliest.

• GeenAngst
bedankt voor de reacties

ik heb hem net geïnstalleerd hij heeft de juiste account is lid van het netwerk enz.
het lijkt goed te gaan dus

Verwijderd

Echter lijkt het grootste deel uit wizards te bestaan. Als je op een gegeven moment wat verder in de migratie bent komen er in eens help files naar voren terwijl je wellicht anders verwacht.

• Grolsch
hoeveel weken mogen beide SBS servers samen in de lucht blijven tijdens de migratie :?

Verwijderd

Voor de installatie moet je de schema update uitvoeren, deze schema update laat het toe om zowel de 2 SBSen in 1 domein te hebben staan voor 21 dagen

• Grolsch
in 3 weken moet het toch lukken om te migreren :)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09
Ethirty schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:34:
Dit ligt aan een aantal zaken: hoeveel users, zijn er bekende onoplosbare problemen in de oude situatie, etc. Ofwel, probeer het verschil in tijd in te schatten.

Mijn ervaring is dat je bij kleine omgevingen net zo makkelijk nieuw installeert als dat je migreert. De laatste loop je ook nog kans om fouten te maken, die procedures zijn nooit 100% waterdicht.
Bovenstaande lijkt mij de enige juiste optie te zijn. Als je rondleest en ziet hoeveel problemen er met een migratie tevoorschijn komen, zou ik met een beperkt aantal gebruilkers zeker voor een verse install gaan.
Bijv 10 gebruikers zijn zo aangemaakt en de mail heb je ook zo overgezet. Dan zou ik aan heel die inleestijd van migratie niet aan beginnen. Eer dat je hebt gelezen hoe een migratie moet, heb je de nieuwe server en gebruikers al aangemaakt. Als je 50 gebruikers hebt wordt het al een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDirect op 30-09-2009 10:13 ]

• GeenAngst
Ik heb de migratie nu gedaan.
Alles werkt alleen hou er rekening mee dat het overzetten van de mailboxen lang kan gaan duren.
Je moet ze echt opschonen.

• Grolsch
GeenAngst schreef op woensdag 30 september 2009 @ 10:47:
Ik heb de migratie nu gedaan.
Alles werkt alleen hou er rekening mee dat het overzetten van de mailboxen lang kan gaan duren.
Je moet ze echt opschonen.
Migreren ook automatisch, DNS, DHCP (incl. reservations), printers en files mee :?

• GeenAngst
De hele DHCP en DNS worden gelijk overgenomen.

Dat van die printers weet ik niet.

User files moet je later zelf doen met behulp van een wizard en je data shares moet je handmatig overzetten.

• Schumaster
Voor de printers heb je hier misschien wat aan: http://support.microsoft.com/?id=938923

Verwijderd

Een migratie van SBS2003 naar SBS2008 is op zich niet echt moeillijk te noemen, als je het hierboven genoemde document van Technet goed volgt zal je niet echt grote problemen tegenkomen, wat je wel in gedachten moet houden:

- Je moet een migratie admin aanmaken op de source server, geef deze een wachtwoord van MAXIMAAL 8 karakters, als je dit langer maakt zal je zien dat de automatische installatie van de DESTINATION server de exchange installatie mislukt

- SOURCE server moet dus op 21 dagen verwijderd zijn uit het domein

- Files dien je zelf over te zetten

- DHCP en DNS gebeuren automatisch

- Printers : Zie dat je 64 bit drivers hebt !

- En last but not least: Het kan ALTIJD misgaan ! zie zeker dat je een leesbare image (backup exec system recovery) image van je server hebt, vanaf het moment je begint met het preparen van je SOURCE server is hij omzeep :p

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Hoe zit dat dan als je geen migratie doet en gewoon een nieuw domein maakt voor sbs2008...
Zien die sbs2003 en 2008 server elkaar dan indien ze in hetzelfde submask zitten? en vinden ze dat vervelend?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 15:53
Op hetzelfde subnet mask is niet echt een goed idee. Zowiezo wil een SBS machine altijd alle FSMO rollen in een netwerk hebben. Met SBS 2008 kun je wel 2 servers met SBS inrichten, maar hieraan zijn ook weer bepaalde voorwaarden verbonden ( Exchange altijd op 1e machine, etc ).

Vergeet ook niet dat SBS 2003 / 2008 geen trust kan leggen met een ander netwerk. Kijk voor meer info / ideeën ook eens op: http://www.sbsmigration.com/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jimbo123 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:37:
Hoe zit dat dan als je geen migratie doet en gewoon een nieuw domein maakt voor sbs2008...
Zien die sbs2003 en 2008 server elkaar dan indien ze in hetzelfde submask zitten? en vinden ze dat vervelend?
Ze zien elkaar wel op netbios/nbt nivo, maar het zijn separate domains met eigen security boundaries en eigen FSMO's in dat geval.
Enige wat kan gaan bijten is DHCP eigenlijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1