Al jaren staat er op zolder een Sony DHC-MD373 setje (klik) te verstoffen omdat het rechter kanaal steeds uitvalt. Maar het geluid is best goed, en ik ben eens binnenin gaan kijken wat er mis mee is. Binnenin zitten er 5 printplaten die in elkaar 'geklikt' zitten. De (kleinste)printplaat waar de speaker terminals op zitten is volgensmij waar het fout zit, als ik daar een beetje aan beweeg komt het geluid terug. Eerst heb ik allerlei verbindingen doorgemeten om te vinden waar er een breuk zit, die kon ik niet vinden. De weerstand tussen de 2 polen verschilt wanneer hij het niet doet niet van wanneer hij het wel doet (zonder de speaker aan te sluiten uiteraard), dus er zit helemaal geen breuk dan?
De draad misschien zelf? Vervang eens de kabels. Dit heeft bij mij ook geholpen. Mijn broertje klaagde ook over wegvallende kanalen. Bleek een rotte kabel aan de buitenkant te zijn
Niet in het apparaat
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Of soldeer domweg alle soldeerverbindingen op dat printje es door. Soldeerbout tegen een las aan, klein beetje nieuwe soldeer toevoegen, zorgen dat alles netjes smelt, bout eraf, volgende soldeerpunt. Als 't een klein printje is loont 't de moeite. Neem ook even de punten mee waar de connector voor het printje vastzit aan het hoofd-board, dat wil ook nog wel es stukgaan.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Het is niet de kabel, dat heb ik eentijd geleden al getestTouchdomex schreef op maandag 28 september 2009 @ 09:49:
De draad misschien zelf? Vervang eens de kabels. Dit heeft bij mij ook geholpen. Mijn broertje klaagde ook over wegvallende kanalen. Bleek een rotte kabel aan de buitenkant te zijnNiet in het apparaat
Dat was ook mijn idee, maar de 2 polen zijn (indirect, met een weerstand ertussen) wel verbonden met elkaar, als er een breuk zou zitten ergens dan zou dat niet zo zijn?Sprite_tm schreef op maandag 28 september 2009 @ 10:04:
Of soldeer domweg alle soldeerverbindingen op dat printje es door. Soldeerbout tegen een las aan, klein beetje nieuwe soldeer toevoegen, zorgen dat alles netjes smelt, bout eraf, volgende soldeerpunt. Als 't een klein printje is loont 't de moeite. Neem ook even de punten mee waar de connector voor het printje vastzit aan het hoofd-board, dat wil ook nog wel es stukgaan.
dit kan een slecht contact opleveren, af en toe wel, af en toe niet, of met een variërende weerstand bijvoorbeeld.
bij beweging (resonantie kan genoeg zijn) kan er storing optreden... dus doorsolderen is zeker geen slecht idee
bij beweging (resonantie kan genoeg zijn) kan er storing optreden... dus doorsolderen is zeker geen slecht idee
Ik heb het gevonden!
op het kleine printje zat een relais (ik neem aan als beveiliging ergens tegen, aangezien deze eigenlijk altijd standaard in de dicht stand staat) maar die was blijkbaar niet goed meer, nu met een kort kabeltje de relais omzeilt en het werkt weer als een zonnetje
waarschijnlijk een beveiliging om te voorkomen dat je een plop of erger BANG uit je speakers hoort komen bij inschakeling... ik zou toch liever kijken of je geen ander relais erin kan zetten (wel vergelijkbaar type uiteraard), want dit kan op den duur funest zijn voor je speakers
Kan erg slecht uitpakken voor je speakers ja.
Ik heb er zelf ook ooit eens eentje vervangen in mijn versterker, stelt niet zoveel voor,
Ik heb er zelf ook ooit eens eentje vervangen in mijn versterker, stelt niet zoveel voor,
Ja dat dacht ik in eerste instantie ook, maar na nader onderzoek is het volgens mij een beveiliging tegen oversturen, deze relais schakelt namelijk nooit om (althans, heeft in 9 jaar nog nooit omgeschakeld), er zijn nog 2 andere relais, waarvan een voor de standby en een andere inderdaad tegen de *plop*.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzle op 28-09-2009 21:56 ]
Mischien voor de in- en uitschakelplop?
Die zou ik wel vervangen eerlijk gezegd.
Die zou ik wel vervangen eerlijk gezegd.
Dan is hij voor de koptelefoonuitgang waarschijnlijk. Als die er opzit dan hé?
Even getest en inderdaad, als ik een hoofdtelefoon aansluit dan mute maar 1 speaker
Nja die vervang ik binnekort nog wel dan maar het heeft dan in ieder geval geen haast
Bedankt!
Edit: puur uit nieuwsgierigheid, waarom muten ze op het uitgangssignaal en niet gewoon op de versterkerchip? (ik neem aan dat de STK4132II die erin zit ook gewoon een mute pin heeft).
Nja die vervang ik binnekort nog wel dan maar het heeft dan in ieder geval geen haast
Bedankt!
Edit: puur uit nieuwsgierigheid, waarom muten ze op het uitgangssignaal en niet gewoon op de versterkerchip? (ik neem aan dat de STK4132II die erin zit ook gewoon een mute pin heeft).
[ Voor 32% gewijzigd door Jazzle op 28-09-2009 22:18 ]
Omdat het dan ook op je koptelefoonuitgang akelig stil wordt.Jazzle schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:12:
Even getest en inderdaad, als ik een hoofdtelefoon aansluit dan mute maar 1 speaker![]()
Bedankt!

De meeste versterkers hebben geen aparte hoofdtelefoonversterker maar de hoofdtelefoon zit dan via een paar weerstanden gewoon op de eindtorren. Het relais schakelt daartussen.
[ Voor 13% gewijzigd door mace op 28-09-2009 23:15 ]
Pagina: 1