Raid5 van controller overzetten naar NAS

Pagina: 1
Acties:

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 21:10
Vandaag kwam ik er achter dat mijn raidkaart in mn server maar 2200GB aan kan. Momenteel heb ik er alleen 4 1,5TB schijven aan hangen in raid5, waardoor ik dus een 1.8TB aan data niet weg zou kunnen schrijven.

Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om schijven aan een andere controller te hangen zonder dat alle data verloren gaat. Ik weet niet of er een standaard is waar fabrikanten van RAID controllers zich aan moeten houden die dat mogelijkmaakt.

Verder ben ik op zoek naar een NAS om mijn server te gaan vervangen. Buiten data om gebruik ik hem enkel voor downloaden / website met 0 gebruikers :o. Dit kan overigens ook door mijn router / PCH worden opgevangen, dus is geen eis. Wel moeten er dus 4x 1,5TB schijven in kunnen. Iemand een suggestie hiervoor? Boeit me niet hoe het apparaat er uit ziet, als ie maar zn data netjes weg zet en bewaart voor me voor een 'zacht prijsje'.

Had zelf al een Intel SS4200-E / Intel SS4200-EHW op het oog, maar daarvoor moet ik iig wél formatteren...
Als ik 1 hdd er in zou kunnen stoppen in het begin, data erop, en dan uit breiden naar 4 schijven in raid5 zou dat denk ik ook een mogelijkheid kunnen zijn (minder dan 1,5 TB in gebruik momenteel)

Alvast bedankt voor de reacties

P.S.: gebruik momenteel een promise FastTrak TX4310 raidcontroller

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt overstappen naar een NAS? Ik zou een van die anderhalf TB schijven eruit halen, dan werkt je raid5 nog en kan je die anderhalf TB in een andere pc formateren, dan heb je een anderhalf TB schijf waar je de data op kan zetten. Dan de overige drie schijven in een NAS steken, data terug zetten en de vierde erbij.
Overzetten van controller is erg lastig, moeten het vaak compatible controllers zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Beste jkivits, heb je de FAQ's al eens doorgenomen, met name het deel dat over RAID gaat? Je had namelijk in de FAQ's kunnen lezen dat het overzetten van een array naar een andere controller veelal aan bepaalde eisen is verbonden. O.a. dient de controller veelal van hetzelfde merk te zijn en compatible in de serie. Zo zal het practice nooit gaan om een array over te zetten naar een ander merk controller.

Daarnaast kun je hier op GoT heel veel informatie vinden over NAS devices, daar lopen verschillende topics over, ook bijvoorbeeld hoe je zelf een NAS zou kunnen bouwen. Ik zou zeggen gebruik de GoT search eens.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
B.t.w. welke controller heb je dan dat je tegen het limiet van 2.2TB aanloopt ? Weet je zeker dat het niet een volume limiet is ?

Verwijderd

Zelfs bij overzetten met dezelfde controller zal het bij belangrijke data erg aan te raden zijn backups te maken - en als je een backup mogelijkheid hebt, is het probleem ook weg; dan gooi je alles leeg en restore je de backup op het nieuwe systeem.

Misschien dat er tegenwoordig wat veranderd is, maar mijn ervaring met RAID controllers is dat het overzetten van schijven naar een ander systeem niet iets is waar veel rekening mee gehouden wordt.

Als je huidige systeem niet helemaal vol is, misschien investeren in een 2TB 'backup' disk?
http://tweakers.net/price...495=&d678=&d849=&x=20&y=4

Anders is je idee om 1 van je schijven als backup te gebruiken een optie:
- Disconnect 1 disk (let op dat je raid controller datatoegang geeft bij 1 failed disk en niet eist dat je eerst een nieuwe disk connect)
- sluit aan als normale disk
- gooi data op de disk
- haal raid los
- maak nieuwe NAS raid
- kopieer alle data
- expand raid met de 'backup' disk

Voorwaarde is wel dat je toegang houdt tot data bij loskoppelen, en de nieuwe raid de mogelijkheid geeft een disk toe te voegen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 02:54 ]

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-02 21:10
Beetje een oud topic weer tot leven wekken, maar ik wilde nog even laten weten dat en hoe het opgelost is :).

Ik heb het advies van Tsurany opgevolgd, wat een simpel maar erg goed idee was! Bij de MyCom in de veiling een NAS gekocht, Netgear RND4000+. Wat me opviel was dat de NAS tijdens gebruik zijn volume kan vergroten nadat hdd #4 er bij wordt gestopt. Heb nu 4.2TB in totaal beschikbaar, en mijn server/raid controller begon echt af te takelen. Met deze NAS kan ik weer even vooruit :D

De NAS heeft zelfs de complete functionaliteit die mijn server had overgenomen, en verbruikt stukken minden energie! Staat nu lekker in de meterkast weggewerkt.

Bedankt voor de input van jullie kant <3

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Fijn dat t werkt. Vergeet niet ook een backup te maken he, je weet nooit wanneer twee hardeschijven uitvallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Netjes ook dat je even nog iets laat horen over hoe je het hebt opgelost.
Pagina: 1