Toon posts:

Asus P5W DH Deluxe + EZ_Raid probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Jawel, ik heb een probleem. Een vooralsnog erg groot probleem!

Aan mijn al wat oudere systeem heb ik laatst wat extra schijfruimte gekoppeld. Ik gebruikte op de EZ_Raid controller 2x 250GB harde schijven in 'big' mode (sort of JBOD?). Deze heb ik vervangen door twee 1TB schijven, op dezelfde manier. Geen enkel probleem, en ze werkten prima. Het was een heel gedoe om de inhoud van het een naar het ander te kopieren, maar uiteindelijk is 't gelukt (m.b.v. een 'tussenschijf').

Helaas heb ik, wat naderhand behoorlijk stom bleek te zijn, vóór de laatste wissel naar de 2x 1TB schijven, nog even een andere harde schijf gecheckt op wat problemen. Eén dus, op dezelfde controller (zonder een andere schijf eraan). De schijf bleek het helaas niet meer te doen, maar zoiets had ik ook al verwacht. Eenmaal de twee 1TB schijven gekoppeld aan de EZ_Raid controller, werd de volume met de partitie en alle data niet meer herkend!

Betekent dit dat ik de inhoud op die schijven nu kwijt ben? Is het niet zo dat de schijven het gewoon zouden moeten doen als ze op de juiste volgorde, op de juiste controller, in de juiste setting staan? Dat staan ze toch?

Wat misschien wel gek is, is het volgende: Dat wat wél herkend wordt door Disk Management is een nieuwe schijf met 1164,40 GB RAW. 1164 GB! Dat is zo'n 700 GB minder dan dat het zou moeten zijn! En gek zeg, ik heb er zo'n 700 GB naartoe gekopieerd!

NB: Moederbod is de Asus P5W DH Deluxe.

Hoe oh hoe krijg ik deze data terug! Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Arjan

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
Lijkt me niet dat je de gegevens kwijt bent, maar het is mogelijk afhankelijk van hoe je de schijven hebt aangesloten. M.a.w. je kunt die controller op een bepaalde wijze instellen en dat zou je zo gedaan moeten hebben als in eerste instantie. Ook de beide schijven hetzelfde aansluiten (niet verwisselen) kan geen kwaad maar is mogelijk niet nodig.

Je zou even een tweede set schijven kunnen versieren en daarmee de controller in dezelfde stand brengen als je in eerste instantie hebt gedaan met de weigerende set schijven en daarna die weigerende set weer aansluiten, lijkt me dan te moeten werken als er niets is gewijzigd op de schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, ParkOverall.

Het was erger dan ik had verwacht. Althans, de situatie was erger. Ik had met mijn stomme kop de twee verschillende schijven aan elkaar gekoppeld en als 'Big' gezet. Toen ik daar eenmaal achter kwam, had ik ze natuurlijk weer goed aangesloten maar helaas, zonder enig succes. Vreemd genoeg gaf het zelfs dezelfde grootte als voorheen aan. Na jouw tip te volgen door eerst de oudere schijven in de juiste setup te plaatsen, en dat te verwisselen werd de beschikbare ruimte wel weer de 2 TB. Helaas werd het geheel niet herkend als schijf.

Nu gebruik ik dus TestDisk om mijn data terug proberen te krijgen, wat enigszins ook wel lukt. Helaas is 700 GB terughalen op meerdere kleine schijven vrijwel geen doen. Vooral omdat ik nog niet de mogelijkheid heb gehad om te kiezen wát ik terug kan halen dus telkens opnieuw moet beginnen. Ofzo. Helaas is de data ook niet volledig meer (enkele gebreken aan mp3tjes en docs die vol staan met troep) maar kan ik wel wat terugkrijgen.