Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die in Duitsland een programmeerbaan gezocht dan wel gevonden hebben: is het moeilijk om een baan te vinden, staan bedrijven (klein en groot) open voor mensen uit Nederland, en wat zijn zaken om rekening mee te houden.

Ik heb minder interesse om te horen hoe het zit met lonen en belasting. Daar lopen bovendien hier al een paar topics over :)

Ik ben zelf van plan om over ongeveer een jaar in Duitsland te gaan werken. Dan heb ik als goed is naast mijn master in de Informatica, ook een Ph.D. Echter, vanwege de "onvastigheid" van onderzoeksbanen ben ik van plan het bedrijfsleven in te duiken. In mijn zoektocht naar een baan zal ik dus proberen een baan op nivo te vinden, hoewel dat niet direct een vereiste voor me is. Naast mijn baan op de universiteit, werk ik al jaren aan kleine tot grote applicaties voor bedrijven, en heb daarom ook veel ervaring met hedendaagse technieken. Aan de andere kant heb ik helaas geen certificaten zoals SAP engineer of MCSE.

De lokatie heb ik niet voor het zeggen, waarschijnlijk zal ik ergens in Baden-Wuerttemberg of Rheinland-Pfalz op zoek gaan. Ik besef me dat grote bedrijven (e.g. multinationals) te ver weg kunnen liggen, en ik vraag me dan af wat voor kans ik maak bij bijvoorbeeld kleine softwarehuizen.

Mijn beheersing van de Duitse taal wordt gestaag beter. Op het moment kan ik me verstaanbaar maken en het prima begrijpen, maar mijn spreken is niet vloeiend. Ik steek telkens meer moeite in het vergroten van mijn woordenschat en het leren van de grammatica. Mijn verwachting is dan ook dat ik het over een jaar wel vloeiend kan spreken, hoewel nog steeds met de nodige fouten en een typisch Nederlands accent ;)
Uiteraard zal dit verbeteren nadat ik zelf in Duitsland ben, maar ik vraag me nu dus af in hoeverre dit mij aanvankelijk problemen oplevert in het vinden van een baan.

Ik hoor daarom graag ervaringen van lotgenoten, zodat ik over een jaar hopelijk niet voor vreemde verassingen kom te staan en mogelijk voorbereidingen kan treffen. Ik heb nu namelijk het naieve idee dat het niet zo'n probleem zal zijn, maar zie dat graag bevestigd of ontkracht. :)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Geen idee :O Maar Nederland zit vol met 'jonge honden' bedrijfjes waar enthousiasme en kennis volgens mij zwaarder wegen dan 'fluent dutch' en exact de juiste papieren. Duitsland is dan misschien wat stijver maar ik kan me niet voorstellen dat daar niet ongeveer hetzelfde gebeurt.

Misschien kun je vast eens zoeken en contact opnemen met wat bedrijfjes in jouw regio. Dan weet je hoe ze erover denken en heb je je eerste stap richting netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na mijn studie informatica aan de UvA heb ik een aantal jaren in Duitsland gewerkt als software ontwikkelaar. Je zult geen nadeel ondervinden van het Nederlander zijn als je vloeiend Duits spreekt. Kun je dat niet, word je imo niet helemaal serieus genomen.

De Duitsers zijn erg stug en serieus. Ik heb bij verschillende grote bedrijven gewerkt en er heerste overal een nogal een sterke hierarchie. Dit kan best wel nadelig zijn als je als Nederlander in zo'n bedrijf terecht komt.

In ieder geval goede en schriftelijke vastgelegde afspraken maken over zaken als overwerk en bedrijfs reizen in je vrije tijd. Dit was bij mij altijd slecht geregeld en werden er vaak onredelijke offers gevraagd.

Met een promotie zul je in Duitsland ongeveer 10.000€ per jaar meer verdienen. Zet in Zuid Duitsland ongeveer in op bruto 4500€ - 5000€ per maand. Hier blijft netto wel minder van over dan in Nederland. Ik betaalde altijd 45% belasting en sociale premies. Belastingtechnisch is Duitsland alleen interessant als je getrouwd bent en een aantal kinderen hebt :). Als alleenstaande betaal je het maximale tarief.

Laat het bedrijf een huurwoning voor je zoeken. Met je gebrekkige Duits ben je kansloos.

Let er op dat je de AOW gewoon blijft doorbetalen als je later eventueel terug naar Nederland wilt. En ga na of je de Duitse AOW(Rentenversicherung) na dat ene jaar terug kunt krijgen.

Verder is Duitsland een erg mooi land in vergelijking met Nederland en is het weer meestal veel beter. De mensen zijn in het algemeen beleefd, de woonlasten zijn er lager, je kunt er meteen een huurwoning krijgen en autorijden is er stukken goedkoper. Imho is de optimale situatie over de grens in Duitsland te gaan wonen en in Nederland te blijven werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik woon ook al enige jaren in Duitsland en moet zeggen, dat ik andere ervaringen als dmiles heb.
Ik kan niet 100% grammaticaal correct Duits praten, maar niemand vindt het erg. De meeste zijn er juist van gecharmeerd (ook van mn accent trouwens). Ik probeer het natuurlijk wel, maar merk gewoon dat het niet altijd juist is wat ik zeg. (tussendoor: sommige zeggen zelfs dat ik me eens bij een reclamebureau zou moeten melden, omdat mensen met zo'n accent gevraagd zijn :P)

Verder heb ik geen ervaring met een baan zoeken, omdat ik mn eigen bedrijfje ben gestart. Daardoor kan ik je wel zeggen, dat Nederlanders als creatieve, innovatieve mensen bekend staan.

Ook kun je eens contact zoeken met een ambassade. Er zijn namelijk veel Nederlandse "hulp"-stationen in Duitsland. Zo heb ik hier in Leipzig heel veel contact met het NBSO. Een perfect punt om te beginnen imho.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2010 19:06 ]