Verschil tussen 2x6GB of 1x12GB OCZ geheugen modules

Pagina: 1
Acties:

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zit er over na te denken om "OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Voltage Triple Channel" geheugen te kopen. Deze is beschikbaar in:

3GB (3x1024MB) T/C Kit PN - OCZ3G1600LV3GK
6GB (3x2048MB) T/C Kit PN - OCZ3G1600LV6GK
12GB (6x2048MB) T/C Kit PN - OCZ3G1600LV12GS

Ik wil graag 12 GB alleen is de 12 GB duurder dan als dat je 2 x 6GB koopt.

2 x 6GB = ongeveer € 246
1 x 12GB = ongeveer € 260

Ik kan zelf geen verschillen ontdekken op de website van OCZ. Zal die 12 GB dan echt speciaal zijn? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-02 20:24

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Met 2x draai je wel dual channel. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Splinter Cell op 27-09-2009 21:39 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 22:01
Omdat het duurder is om 1x12GB te produceren dan 2x6GB. Uiteindelijk kun je beter 2x6GB of eventueel 3x6GB nemen inderdaad.

• doak
  • Niet online
Je hebt toch 6 bankjes en als ik er 3 vul dan draai ik toch Triple channel? En dat doe ik dan nog een keer voor de overige 3 bankjes of zit ik op een verkeerd spoor :)

[ Voor 32% gewijzigd door doak op 27-09-2009 21:44 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:15
Het gaat hier om 2x3x2048MB of 6x2048MB, in ieder geval zijn er 6 latjes van 2GB.

Het enige verschil dat ik zou denken is dat die 6x2048MB zijn getest en zéker met elkaar samenwerken.
In hoeverre dat het kan mislukken met 2x3x2048MB ben ik echt niet zo zeker van.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

met 3 balkjes draai je triple channel. Kwa snelheid maakt het dus niets uit of je 6x 2GB, of 3x 2GB hebt. (of 2 maal een setje van 3x2GB). Als het kwa specs hetzelfde is, dan heb ik ook geen flauw idee waarom een "grootverpakking" duurder is dan losse eenheden.

edit, maar, wat voor een applicaties ga je draaien? Voor veel (lees normaal) computergebruik heb je voorlopig nog wel zat aan 6 GB. En upgraden kan altijd nog.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 27-09-2009 21:47 ]

-_-

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:41:
Omdat het duurder is om 1x12GB te produceren dan 2x6GB. Uiteindelijk kun je beter 2x6GB of eventueel 3x6GB nemen inderdaad.
Uhm, het gaat niet om enkelvoudige geheugenreepjes van die grootte hoor...

@OP, ik zie ook niet wat het verschil zou kunnen zijn of waar het prijsverschil vandaan komt. Je krijgt "gewoon" in beide gevallen 6 reepjes van 2 GB zo te zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-09-2009 21:47 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 21:53
Herko_ter_Horst schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:46:
[...]
@OP, ik zie ook niet wat het verschil zou kunnen zijn of waar het prijsverschil vandaan komt. Je krijgt "gewoon" in beide gevallen 6 reepjes van 2 GB zo te zien.
Ik kan mij voorstellen dat het duurder is omdat:
  • Vraag/aanbod. Er is simpelweg minder vraag naar grotere modules, of in dit geval een grotere set.
  • Je bij grotere modules banken overhoudt voor toekomstige uitbreiding. Je betaalt dus voor de flexibiliteit.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
SlaadjeBla schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:48:
[...]
• Je bij grotere modules banken overhoudt voor toekomstige uitbreiding. Je betaalt dus voor de flexibiliteit.

Maar dat gaat nu dus niet op. Je komt nu op hetzelfde aantal modules uit. Alleen in een andere verpakking.

• SlaadjeBla
Bolletje92 schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:52:
[...]

Maar dat gaat nu dus niet op. Je komt nu op hetzelfde aantal modules uit. Alleen in een andere verpakking.
Nee, klopt. Niet goed opgelet. Dan kan ik nog maar 1 reden bedenken ;)

[ Voor 184% gewijzigd door SlaadjeBla op 27-09-2009 22:01 ]

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-02 17:12
Ik zou ze gewoon een mailtje sturen over dit rare verschijnsel :P

• SlaadjeBla
BastiaanCM schreef op zondag 27 september 2009 @ 22:02:
Ik zou ze gewoon een mailtje sturen over dit rare verschijnsel :P
Het is helemaal niet raar. Geheugenfabrikanten adviseren altijd sets te kopen vanwege hun gegarandeerde interoperabiliteit. Een grotere set is duurder door de lagere vraag.

In praktijk heb ik nog nooit gehad dat geheugenmodules niet samenwerken als de modules vergelijkbare specs hebben.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12
In mijn beleving is de hele heisa rondom dual- en triplechannel geheugensetjes erg overdreven.

Toen dualchannel geheugen pas geïntroduceerd was leverde het nog wel eens problemen op als er geen setje van gematched geheugen werd gebruikt, maar tegenwoordig is dit echt niet meer het geval hoor.

In mijn eigen PC heb ik ook 2 setjes van 2x2GB geheugen. Staat netjes in dualchannel en werkt prima.

Over de meerprijs, denk dat het inderdaad een kwestie van vraag en aanbod is, 12GB setjes worden nauwelijks verkocht.

• doak
  • Niet online
Gelukkig weten nog meer mensen niet wat het verschil is. Ik ga OCZ een mail sturen om verduidelijking te vragen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12
doak schreef op zondag 27 september 2009 @ 22:13:
Gelukkig weten nog meer mensen niet wat het verschil is. Ik ga OCZ een mail sturen om verduidelijking te vragen.
Wat het verschil is? De 12GB kit is in zijn geheel getest voor triple channel gebruik.

De 6GB kits zijn ieder apart getest voor triple channel gebruik, maar natuurlijk niet de twee sets welke je apart van elkaar koopt.

De Jedec standaarden zijn niet zo strikt dat er totaal geen marge zit in hoe geheugenmodules zich gedragen. Daarom kan het zijn dat twee verschillende geheugenmodules niet met elkaar in dual channel of triple channel kunnen draaien.

Als je echter twee dezelfde sets koopt heb je gewoon te doen met dezelfde setjes welke zich dus ook hetzelfde gedragen.

Het maakt echt helemaal niets uit, het enige verschil voor jouw is dat de 12GB set door OCZ als zodanig is getest en de 2 setjes van elk 6GB niet.

Met een beetje geluk krijg je zelfs opeenvolgende serienummers als je twee setjes tegelijk koopt, welke vrij waarschijnlijk uit dezelfde machine zijn komen rollen, met andere woorden, technisch identiek aan één 12GB set.

Als je nog meer info wilt kun je het beste even internet afstruinen met termen dual channel, jedec etc.

Waarschijnlijk zal het antwoord van OCZ meer marketing bevatten dan technisch advies, hoewel ik géén ervaring heb met de OCZ helpdesk. Er is gewoon technisch gezien geen verschil.

• doak
  • Niet online
Oké bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb ze wel een mail gestuurd maar denk ook dat ik een antwoord krijg waar ik niks aan heb. Ik ga gewoon voor 2 x 6 GB aangezien ik het zeer onwaarschijnlijk vind dat dit niet zal werken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk gewoon voorbij de marketinggeblaat en kijk naar de dimmen die in de kits zitten (die dingen heten overgens GEEN banken. Dat is iets totaal anders namelijk). Of er dan 3 of 6 van in 1 kitje zitten maakt dan natuurlijk geen klap uit.

Belangrijk is gewoon de QVL te bekijken of het daar in vermeldt staat en te kijken welke dimmen je daadwerkelijk in handen hebt (dus niet naar de specs van de kit kijken, maar die van de dimm). That's it.
Pagina: 1