[Testcase] Watervallen in IJsland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:43
Begin september ben ik op excursie geweest naar IJsland. We hebben van alles gezien, maar de watervallen waren toch een constante factor op de rondreis. Dus om een samenhangende serie te houden, alleen watervallen. De platen staan in chronologische volgorde en zijn klikbaar.

1. Skógafoss
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2667/3958100085_7411bdaaf5.jpg

2. Svartifoss
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2437/3959109776_3d55697a99.jpg

3. Hengifoss
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2673/3916756020_246811f647.jpg

4. Dettifoss
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2651/3917828183_405ff57f68.jpg

5. Goðafoss
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2627/3916757282_7d2a633732.jpg

6. Gullfoss
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3429/3958454231_7568a08cf5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Het lijkt me echt een vet land om een tijdje te vertoeven, dat IJsland :)

on-topic:

Over het algemeen valt het me op dat je de watervallen erg 'beeldvullend' op de plaat hebt gezet. Ik mis een beetje het landschap er om heen. Nummer 1 bijvoorbeeld had met een stuk ruimere compositie een stuk mooier kunnen zijn. Nu heb je daar bijvoorbeeld maar een heel klein stukje lucht op staan (Wel een vette regenboog!).

Ik denk toch dat 5 m'n favoriet is, ondanks het ontbreken van een dramatisch luchtje.

Heb je toevallig niet gespeeld met een statief en langere sluitertijden? Nu is het vallende water in al je foto's bevroren, terwijl het vaak ook heel mooi kan zijn om het vallende water 'uit te strijken' door met je sluitertijd te spelen.

mijn conclusie: het zijn leuke foto's, maar probeer de omgeving van de waterval meer bij je compositie te betrekken voor zover dat mogelijk is.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Sjaak_Afhaak schreef op zondag 27 september 2009 @ 19:00:
Over het algemeen valt het me op dat je de watervallen erg 'beeldvullend' op de plaat hebt gezet. Ik mis een beetje het landschap er om heen. Nummer 1 bijvoorbeeld had met een stuk ruimere compositie een stuk mooier kunnen zijn. Nu heb je daar bijvoorbeeld maar een heel klein stukje lucht op staan (Wel een vette regenboog!).
Van nummer 1 heb ik een (veel) ruimere compositie (klik). Het probleem was wel dat je dan snel mensen op de foto krijgt. We waren met een groepje van 25, plus 5 tot 200 toeristen. Ik vind dat altijd jammer bij een landschapsfoto. Maar ik zal er een volgende keer zeker aan denken, hier en daar had het wel gekund :)
Heb je toevallig niet gespeeld met een statief en langere sluitertijden? Nu is het vallende water in al je foto's bevroren, terwijl het vaak ook heel mooi kan zijn om het vallende water 'uit te strijken' door met je sluitertijd te spelen.
Ik ben zelf meer een fan van korte sluitertijden, het laat m.i. toch meer de kracht van het water zien. Dus ik ben meer bezig geweest met het verkorten van de sluitertijd. Een statief had ik niet mee, ik heb een vrij lomp exemplaar, dat is niet zo prettig om mee te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Schopje omhoog, misschien meer mensen met commentaar? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf nog maar beginner, maar ik vind ze erg mooi en wil wel een poging wagen voor wat kritiek :o . Ben het wel met boven eens dat ze allemaal wat teveel crop hebben. Vooral bij 1 mis ik wat lucht en wat aan de zijkanten. Bij 5 heb ik ook de neiging om te weten wat er aan de bovenkant van de foto had gestaan bij een ruimere crop.
Sluitertijd is naar mijn idee perfect. Vind het nooit zo mooi als water met lange sluitertijden op de plaat staat. Geeft wel beweging, maar maakt het ook nep. Prima zo dus.
Bij foto 3 word ik steeds getrokken naar het midden van de foto ipv de waterval. Maw, volgens mij ligt daar de focus en is de dof niet geschikt voor deze compositie. Mss had het leuk geweest meer van de voorgrond buiten de dof te hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ijsland is schitterend. Heb je meer foto's gemaakt dan van alleen watervallen?

Ik vind het merendeel van de foto's niet bijzonder, ook niet slecht. De 2 die er voor mij uitspringen zijn die met de basaltblokken die ondersteboven hangen en de laatste: lekker niet standaard, hier gebeurt wat, het water komt met geweld over de hele breedte naar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 13:59
De foto van Gulfoss is een beetje jammer, aangezien deze waterval veel meer te bieden heeft op fotografiegebied. Heb je misschien ook nog een foto van Seljalandsfoss ? Bij foto #1 (maar eigenlijk ook bij de andere foto's) zou je kunnen bekijken of je de kleuren helderder kunt krijgen (witbalans). Zo te zien had je op het moment van de opname de zon. Het gras/mos aan de linkerkant van de waterval is in werkelijkheid nl. helderder groen. Ik zou de hele show/testcase wel kunnen vullen met de foto's van IJsland die ik zelf drie/vier weken geleden gemaakt heb. Misschien hebben we elkaar wel gezien :). Ben zelf heel enthousiast geworden en ga zeker terug maar dan in juli (dan staat de zon nl. 21 uur per dag aan de hemel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:24:
Bij foto 3 word ik steeds getrokken naar het midden van de foto ipv de waterval. Maw, volgens mij ligt daar de focus en is de dof niet geschikt voor deze compositie. Mss had het leuk geweest meer van de voorgrond buiten de dof te hebben gehad?
Dat was inderdaad mooier geweest. Ik denk alleen dat ik wel op de waterval heb gefocust, f/8 is dan teveel waarschijnlijk.
PageFault schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 15:40:
Ijsland is schitterend. Heb je meer foto's gemaakt dan van alleen watervallen?
Ja, maar ik zit nog te twijfelen wat ik er mee gaan doen. Het is vind ik niet echt samenhangend genoeg voor een testcase, maar dan weer teveel voor de verzameltopics.
EdwinW schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:44:
De foto van Gulfoss is een beetje jammer, aangezien deze waterval veel meer te bieden heeft op fotografiegebied. Heb je misschien ook nog een foto van Seljalandsfoss ?
Gullfoss was op zich wel mooi, maar er waren zo veel toeristen, dat was een beetje zonde. De Seljalandsfoss zijn we alleen langsgereden, daar heb ik alleen een matige foto van veraf van.
Bij foto #1 (maar eigenlijk ook bij de andere foto's) zou je kunnen bekijken of je de kleuren helderder kunt krijgen (witbalans). Zo te zien had je op het moment van de opname de zon. Het gras/mos aan de linkerkant van de waterval is in werkelijkheid nl. helderder groen. Ik zou de hele show/testcase wel kunnen vullen met de foto's van IJsland die ik zelf drie/vier weken geleden gemaakt heb. Misschien hebben we elkaar wel gezien :). Ben zelf heel enthousiast geworden en ga zeker terug maar dan in juli (dan staat de zon nl. 21 uur per dag aan de hemel).
Ik wil er ook zeker een keer terugkomen. In maart/april lijkt het mij ook fantastisch, omdat het dan wel fatsoenlijk lang licht is maar nog wel koud, sommige watervallen kunnen (gedeeltelijk) bevriezen :)
Pagina: 1