• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 11:58
Beste tweakers,

ik heb hier een pc van een vriend van mij staan die om de haverklap het ene bluescreen na de andere krijgt of gewoon helemaal muurvast loopt. Je zou dus denken aan geheugenproblemen. Memtest gedraaid, en daarbij de twee dual channel corsair latjes afzonderlijk getest. Beide geven direct allemaal fouten. Ik heb ze ook in alle verschillende geheugenbanken gestopt, maar dat maakt ook niet uit.

Vervolgens heb ik er een van mijn eigen geheugenlatjes (kingston) ingestopt, en die gaf ook direct fouten.

Vervolgens de latjes nog even in mijn pc gestopt en daar memtest een paar minuten laten draaien, maar allemaal geven ze geen problemen (eigenlijk moet memtest natuurlijk veel langer, maar aangezien ik zelf nooit problemen heb gehad met mn eigen latjes ga ik er eigenlijk gewoon vanuit dat die goed zijn natuurlijk).

Betekent dit nu gewoon dat het moederbord kapot is, of zou er nog een ander probleem kunnen zijn?

Dit probleem speelt al vrij lang dus ik wil het wel even zeker weten voor we achter de garantie aangaan.

Tenslotte vraag ik me nog af of, als het mobo stuk is, ik dit bij de webshop op bij asus nederland moet aankaarten? Heb nog nooit zoiets meegemaakt...

Alvast bedankt!

(specs pc)

Asus P5B SE
Intel E8400
2x corsair CM2X1024-6400C4
8600 GT silent
Onbekende voeding
WD 500 gig HD

(zowel de videokaart als de voeding heb ik nog geswitched met mijn eigen spul om er zeker van te zijn dat die niet het probleem waren)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:31
Als het geheugen binnen de specs draait lijkt het idd op een mem controller probleem. Evt. zou je nog kunnen controleren op een instabiele voeding maar meestal maakt ook je mainboard deze helemaal 'schoon'.
Voor defecten moet je altijd bij de verkoper zijn.. zij zijn verantwoordelijk voor garantie afhandelingen.
Pas wanneer deze buiten de reguliere 2 jaar of economische levensduur gaat kan het mogelijk zijn dat de fabrikant er nog extra garantie op leverd.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 27-09-2009 18:18 ]

• Aurelium
DukeBox schreef op zondag 27 september 2009 @ 18:16:
Als het geheugen binnen de specs draait lijkt het idd op een mem controller probleem. Evt. zou je nog kunnen controleren op een instabiele voeding maar meestal maakt ook je mainboard deze helemaal 'schoon'.
Voor defecten moet je altijd bij de verkoper zijn.. zij zijn verantwoordelijk voor garantie afhandelingen.
Pas wanneer deze buiten de reguliere 2 jaar of economische levensduur gaat kan het mogelijk zijn dat de fabrikant er nog extra garantie op leverd.
Heb al een andere voeding gebruikt, mn eigen zalman, en die geeft precies hetzelfde resultaat.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59
Reset eerst maar eens het bios, of loop alle instellingen even goed na.

Als alles op standaard instellingen draait zou het kunnen zijn dat de geheugencontroller een defect heeft ja.

• Aurelium
Ik zat net even te googlen, maar is het misschien mogelijk dat het corsair geheugen een hoger voltage nodig heeft? Volgens de website van corsair is het cas 4 geheugen dat op 2.1 v loopt. En ik vond ergens op een forum dat de p5b SE maar 1.9 v ondersteunt...

Ik heb al in de bios gekeken maar ik kan nergens memory timings of wat dan ook aanpassen, atthans ik kan het niet vinden

-edit-

net gekeken in het boekje, bij de qualified vendors list, en daar staat die corsair xms2 6400c4 module gewoon tussen. Dus wat ik hierboven zeg lijkt me dus niet waar te zijn. Maar ik heb ook de plek gevonden waar je het geheugen voltage kan instellen. En dat is inderdaad of 1.8, of 1.9. Kan 2.1v geheugen ook op 1.9 lopen?

[ Voor 30% gewijzigd door Aurelium op 27-09-2009 21:09 ]