Is mijn videokaart 8600 M GT aan het kapot gaan? Artifacts)

Pagina: 1
Acties:

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 23:33
Hallo medetweakers,

Ik ben in het bezit van een XPS M 1530, in deze laptop zit de 8600 M GT, deze videokaart zit helaas in de beruchte serie van BUG Nvidia videokaarten, die een verhoogde kans heeft op uitval wat mede komt doordat er te weinig soldeer is gebruikt bij de productie van deze videokaarten.

Artikel: http://gizmodo.com/502396...6-chipset-is-ready-to-die

Artikel: nieuws: Nvidia biedt 'oplossing' voor defecte notebook-gpu's

Dell Forum, verlenging garantie GPU G84, G86:
http://en.community.dell....-enhancement-details.aspx

Tweakers artikel over Nvidia Bug:
nieuws: Dell geeft extra garantie op laptops met Nvidia-bug

Sinds kort heb ik op mijn laptop op willekeurige momenten last van artifacts.
Vooral in verschillende spellen, maar ook in Windows, ik heb helaas maar één jaar garantie (standaard garantie) op mijn Dell laptop, maar het staat zwart op wit dat de garantie voor de videokaart geen 1 maar 2 jaar is inverband met bovenstaand fabricatie probleem.
Nu is mijn vraag aan jullie, kunnen jullie mij aan de hand van onderstaande foto's vertellen of dit artifacts zijn en of het aan de Geforce 8600 M GT ligt?
Is het normaal dat het op willekeurige momenten optreedt? Soms heb je het al na 5 minuten en soms pas na 3 uur.

De link naar de foto's: http://www.fotosop.nl/mij...w=31079363320090927171456

Alvast bedankt voor de antwoorden.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-04 13:23
Gewoon terugsturen dat ding. De garantie op zulk soort problemen is gewoon 24 maanden.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Dit zijn zeker artifacts ja, maar of dat het aan de GPU ligt kan niemand je hier vertellen denk ik. (kan ook nog geheugen of een verbindingsprobleem zijn) maargoed, zeker terugsturen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08
Ja, zijn artefacts. Dell service bellen. Of het nu de GPU of het videogeheugen is doet er niet echt toe. Dat het pas na een tijdje optreed kan kloppen. Kan ermee te maken hebben dat de diverse chips pas artefacts geven vanaf een bepaalde temperatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door Terror op 27-09-2009 17:56 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• PSP123
Oké. bedankt alvast voor de antwoorden, één ding is zeker het klopt niet.
Ik ga gelijk kijken of ik Dell vandaag nog te pakken kan krijgen, ik hou jullie op de hoogte.

• PSP123
PSP123 schreef op zondag 27 september 2009 @ 18:00:
Oké. bedankt alvast voor de antwoorden, één ding is zeker het klopt niet.
Ik ga gelijk kijken of ik Dell vandaag nog te pakken kan krijgen, ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb nu net de support helpdesk aan de lijn gehad, ik kon wel wachten tot morgen waar de kans groter is op een Nederlandse helpdesk medewerker, maar ach ja waarom zou ik dat doen gelijk een goede oefening voor mijn Engels.
Vanwege dat ik al buiten mijn 1 jaar standaard garantie zit, kon de Engelse medewerker mij niet helpen vandaar wordt ik teruggebeld door de expired warranty groep mederwerker binnen 2 uur.
Ik heb de medewerker nog gevraagd of ik gelijk had omtrent het 2 jaar garantie op de grafische kaart en dat klopte.
Poefff gelukkig, ze zijn het tenminste eens met 2 jaar garantie nu nog monteur zien te regelen.
Ik hou jullie op de hoogte. :) Ik verwacht er het beste van, want de Dell support is over het algemeen goed. ;)

• PSP123
PSP123 schreef op zondag 27 september 2009 @ 19:20:
[...]

Ik heb nu net de support helpdesk aan de lijn gehad, ik kon wel wachten tot morgen waar de kans groter is op een Nederlandse helpdesk medewerker, maar ach ja waarom zou ik dat doen gelijk een goede oefening voor mijn Engels.
Vanwege dat ik al buiten mijn 1 jaar standaard garantie zit, kon de Engelse medewerker mij niet helpen vandaar wordt ik teruggebeld door de expired warranty groep mederwerker binnen 2 uur.
Ik heb de medewerker nog gevraagd of ik gelijk had omtrent het 2 jaar garantie op de grafische kaart en dat klopte.
Poefff gelukkig, ze zijn het tenminste eens met 2 jaar garantie nu nog monteur zien te regelen.
Ik hou jullie op de hoogte. :) Ik verwacht er het beste van, want de Dell support is over het algemeen goed. ;)
Update:
50 Minuten heeft het geduurd, voordat ik werd teruggebeld dat is alvast een nette service.
Erg aardige engels man. Ik legde het probleem nogmaals uit, vervolgens moest ik de laptop uitzetten.
De letter D ingedrukt houden en vervolgens het systeem aanzetten, nu werd het scherm getest op kleuren of die juist werd op het scherm werden weergeven, om vervolgens het beeldscherm als oorzaak uit te sluiten.
Het was binnen 5 minuten duidelijk, de gemaakte screenshots nog aangeboden om te mailen maar nee er was geen andere oorzaak mogelijk, the GPU is the problem.
UPS komt hem a.s. dinsdag/woensdag ophalen om terug te brengen naar de fabriek en een nieuw mobo te plaatsen waar de GPU op gesoldeerd zit.
Mijn vraag of dit aan huis gedaan kon worden i.v.m. maar één pc voor school, dit kon helaas niet omdat de net business garantie al een half jaar is verlopen.
Ik kon voor 120, 150, 170: 1, 2 of 3 jaar garantie afsluiten en dan stond de repair men morgen nog op de stoep.
Maar op dit moment maar even nee gezegd. Hij is althans al bijna 2 jaar oud over 3 maanden.
Kortom erg goede service, 5 tot 7 dagen kwijt, om 19.00 uur gebeld en 1 uur later was het al geregeld en dat op zondag wel een Engelse medewerker, maar dat was voor mij althans geen probleem.
Bedankt Dell. _/-\o_

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Even ter info: de 8600M-graka's bleken achteraf brak gesoldeerd te zijn en hebben daarbij bij sommige laptop-fabrikanten (of misschien wel alle, of dell erbij zit weet ik niet) verlengde garantie gekregen. Dat zou in dit geval ook wel het probleem geweest kunnen zijn...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• PSP123
bwerg schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:01:
Even ter info: de 8600M-graka's bleken achteraf brak gesoldeerd te zijn en hebben daarbij bij sommige laptop-fabrikanten (of misschien wel alle, of dell erbij zit weet ik niet) verlengde garantie gekregen. Dat zou in dit geval ook wel het probleem geweest kunnen zijn...
Dell zit erij, of dit de oorzaak is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

• PSP123
PSP123 schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:45:
[...]

Update:
50 Minuten heeft het geduurd, voordat ik werd teruggebeld dat is alvast een nette service.
Erg aardige engels man. Ik legde het probleem nogmaals uit, vervolgens moest ik de laptop uitzetten.
De letter D ingedrukt houden en vervolgens het systeem aanzetten, nu werd het scherm getest op kleuren of die juist werd op het scherm werden weergeven, om vervolgens het beeldscherm als oorzaak uit te sluiten.
Het was binnen 5 minuten duidelijk, de gemaakte screenshots nog aangeboden om te mailen maar nee er was geen andere oorzaak mogelijk, the GPU is the problem.
UPS komt hem a.s. dinsdag/woensdag ophalen om terug te brengen naar de fabriek en een nieuw mobo te plaatsen waar de GPU op gesoldeerd zit.
Mijn vraag of dit aan huis gedaan kon worden i.v.m. maar één pc voor school, dit kon helaas niet omdat de net business garantie al een half jaar is verlopen.
Ik kon voor 120, 150, 170: 1, 2 of 3 jaar garantie afsluiten en dan stond de repair men morgen nog op de stoep.
Maar op dit moment maar even nee gezegd. Hij is althans al bijna 2 jaar oud over 3 maanden.
Kortom erg goede service, 5 tot 7 dagen kwijt, om 19.00 uur gebeld en 1 uur later was het al geregeld en dat op zondag wel een Engelse medewerker, maar dat was voor mij althans geen probleem.
Bedankt Dell. _/-\o_
Update:

Vandaag (Ma 28-9-09) gebeld door Dell medewerker, dat de UPS koerier over een paar uur voor de deur staat.
De koerier geeft dan een doos af met daarin een telefoonnummer, als ik laptop in de doos heb gedaan moet ik het nummer bellen en vervolgens haalt de koerier hem op en wordt er een afspraak gemaakt wanneer de laptop weer terug bezorgd kan worden. :)
Pagina: 1