Geheugen probleem (regelmatig BSOD, etc.)

Pagina: 1
Acties:

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Hallo medetweakers,

De titel zegt het al: Ik heb last van geheugenproblemen.
Vanaf begins af aan (begin = half juni) heb ik last van spontane reboots en BSOD's (vooral tijdens games en geheugenvretende applicaties; BAD_POOL_CALLER) en ik dacht gelijk aan geheugenproblemen.
Dit heb ik vandaag uiteindelijk eens getest met Memtest 4.00.

In de eerste vijf a zes minuten gaf hij gelijk al 3 errors (test 3 en 4), maar daarna bleef het stil.
Ik zit nu op circa 50% van alle tests.

Nou wil ik weten:
Is het normaal dat geheugen sowieso een paar foutjes bevat (en dat ik eventueel het geheugen kan switchen qua channel) of moet ik de boel RMA sturen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

PS: foto's Memtest volgen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is het normaal dat geheugen sowieso een paar foutjes bevat (en dat ik eventueel het geheugen kan switchen qua channel) of moet ik de boel RMA sturen?
Neen. Memtest hoort je geen enkele fout te geven.

Maar voordat je RMA gaat overwegen. Welk geheugen praten we hier over? Je geeft namelijk geen informatie over je moederbord, CPU en welk RAM je gebruikt, en ook belangrijk: op welke settings je dit geheugen hebt gezet.

Verschaf daar eerst eens wat duidelijkheid over, want misschien heb je wel gewoon voltage en/of timings niet goed staan en maakt je geheugen daardoor fouten.
Als je dat gedaan hebt en je hebt nog steeds fouten dan is het ook verstandig elk reepje even apart te testen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Het is OCZ Reaper HPC op 1600 MHz met de latencies 7-7-7-24.
Voltage staat nu op 2 volt (ipv 1,9V omdat er 4 in zitten.)
Het moederbord is een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P en er zit een AMD Phenom II X4 955 in.

De latjes zijn apart getest en twee ervan geven fouten aan.

[ Voor 13% gewijzigd door michaelmou op 28-09-2009 12:51 ]