Toon posts:

Linksys WRT54G met DD-WRT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Een vriend van mij woont in een studentenhuis, en ze hebben 1 aansluiting van Compuserve met een Zyxel 2602R modem. Werkt goed.
Maar als er eentje zijn Torrent programma aanzet, ligt de rest bijna plat. Gamen is opeens bijna niet mogelijk vanwege de hoge ping tijden etc...
Website laden heel erg traag.

Uiteraard kan je het tegen die mensen zegen dat ze max connections op torrent client lager instellen, maar dat "doen ze niet".....

Dus hij vroeg of er wat aan te doen is.

Nou heb ik zelf een WRT54G met DD-WRT software, en daar is wel de mogelijkheid om aan bandwith shaping te doen.

Ik weet alleen niet hoe "goed" het werkt.

Heeft iemand ervaringen in deze materie? En wat voor alternatieven (niet te duur) zijn er om aan de volgende eisen te voldoen:
  • 4 gebruikers
  • Verwende Torrent gebruikers en andere programma's moeten kunnen "beheerd" worden op router level
  • Is het voldoende om alleen bv. de bandbreedte aan te geven (bv. poort 1 maximaal 3 Mbps) of gaat de modem dan alsnog over zijn nek, vanwege het aantal connecties van Torrent?
  • Zijn er alternatieven, al dan niet met een router, maar bv. met een kant en klaar modem / bandwith limiter etc..
  • Het internet is een 20 Mbps ADSL (werkelijk 15 Mbps) via Tiscali netwerk.
Graag hoor ik jullie ervaringen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ervaringen hiermee?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
Denk dat je even naar QoS moet kijken.
Ook het aantal connecties wat het torrent prog maakt is belangrijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het misschien niet makkelijker om het aantal connecties van 1024 te verhogen naar 4096.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik kan namelijk niet bij de PC van die gebruiker. En als ik dat wel zou kunnen, wat let hem 5 minuten later de instelling weer terug te zetten?

Dus dit moet op router nivo. En volgens mij kan je dat niet zien in DD-WRT. Of toch wel?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:15:
Nou, ik kan namelijk niet bij de PC van die gebruiker. En als ik dat wel zou kunnen, wat let hem 5 minuten later de instelling weer terug te zetten?

Dus dit moet op router nivo. En volgens mij kan je dat niet zien in DD-WRT. Of toch wel?
Administration -> Management -> IP Filter Setting

Daar kan je het aanpassen. Dat is juist het mooie van ddwrt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 16:21:

Uiteraard kan je het tegen die mensen zegen dat ze max connections op torrent client lager instellen, maar dat "doen ze niet".....
Lijkt me gewoon een kwestie van sociaal omgaan met je medebewoners, als die pers(o)on(en) dat niet kunnen kun je natuurlijk veel makkelijker even het MAC adres van de persoon filteren en zorgen dat hij helemaal geen verkeer meer heeft.

Iets minder aardig, maar dan hoef je niet moeilijk te doen met verkeer toewijzen aan personen, QoS en prioriteit van verkeer etc. Uiteindelijk komt iemand er dan vanzelf wel achter dat het niet zo fijn is als je door een ander niet meer op internet kunt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

The Dolf schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:17:
Is het misschien niet makkelijker om het aantal connecties van 1024 te verhogen naar 4096.
Vergeet dan niet om de tcp en udp time-outs dan door 4 te delen.
Anders is je nat-tabel te snel vol en loopt de boel vast.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

QoSsen is wel redelijk intensief voor zo'n beestje, maar icm. een verhoogd aantal maximale connecties met lage timeouts een leuke oplossing.

De kunst is wel om je downlink/uplink goed in te schatten want dit zal je in DD-WRT moeten invoeren. Vervolgens kan je bijv. HTTP en SSH met prioriteit door het ding laten gaan en NNTP/torrents zijn gewoon bulk data (lage prio).

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-03 11:22
Ik heb zelf een Zyxel 2602H, daar kun je onder 'Advanced' -> 'Bandwidth MGMT' het e.e.a. vinden met betrekking tot het beperken van de maximale bandbreedte. Probeer daar eens te kijken en pak de uitgebreide handleiding van het modem/router er eens bij!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 22:03:
[...]

Vergeet dan niet om de tcp en udp time-outs dan door 4 te delen.
Anders is je nat-tabel te snel vol en loopt de boel vast.
Wat ik nu heb staan is

Maximum ports: 4096 (kan ook niet hoger)
TCP Timeout (in seconds) 3600 (kan van 1-86400)
UDP Timeout (in seconds) 120 (kan van 1-86400)

Dus wat moet ik door 4 delen? Die 4096?

• job

job

TCP & UDP timeout dus delen door 4
3600 -> 900
120 -> 30

Dan zou je router het een heel stuk langer uit moeten houden.
Daarnaast moet je ook echt met qos aan de gang. Met dd-wrt is dat helaas vrij lastig in te stellen.
Mocht je tomato kunnen draaien probeer dat eens. Daar is de qos veel intuïtiever.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:15

Tazzios

..

ik dacht dat er een ddwrt een standaard profiel zat voor bittorrent verkeer, waar aan je dus prioriteit kan toekennen.

• job

job

Het zou verbeterd kunnen zijn met de laatste versies van dd-wrt.

In herinnering is dd-wrt vrij lastig als je uitgebreid aan de slag wil met verschillende protocollen en verschillende prioriteiten. Met tomato is dat een stuk makkelijker, en kan je tevens gelijk testen of je instellingen opgepikt worden (adhv de taartdiagrammen).
dd-wrt is wel veel uitgebreider dan tomato.
Pagina: 1