RAID 5 probleem icm RocketRaid 2310 + WD15EADS 1.5TB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-08 23:41
Kan iemand mij misschien helpen met een probleem:

Mijn wens was een energiezuinige NAS met grote vrijheid en mogelijkheid om als mediacenter te gebruiken.

Ik heb de volgende hardware:

Case: Chenbro ES34096 (180WATT)
Mboard: POV ION330 (4GB DDR2)
SSD: OCZ 60GB Vertex
DVD-RW: Samsung Slot-In SN-T083A
RAID CONTROLLER: Highpoint RocketRaid 2310 x4
DISKS: 4 X Western Digital WD15EADS (1,5TB)

De Raid set heb ik als RAID-5 geconfigureerd zonder problemen. Er bleef een opslag capaciteit van ongeveer 4,05TB over. Ik ben videoeditor/animator daarom deze capaciteit thuis :)

Het heeft de eerste dagen zonder problemen gedraaid. Maar een aantal dagen, met weinig dataverkeer, later ging al het eerste RAID alarm (natuurlijk midden in de nacht). Daar slaap je dus niet doorheen.
In de log van de Raidcontroller stonden 2 disk fails. Deze waren na een reboot geen probleem, maar moest wel de raidset rebuilden. Ongeveer 16 uur later draaide hij weer prima.
Daarna heb ik nog 1 keer een Disk fail gehad maar ook na een reboot geen probleem meer tot de volgende crash.

Tegenwoordig (2 weken later) geeft de raid kaart geen diskfails meer aan maar laat hij windows "compleet" vastlopen (normaal afsluiten lukt niet). In de logs vind ik de foutmeldingen Event ID 9 Error in System log (The device, \Device\Scsi\2310_001, did not respond within the timeout period.) Kan nog wel bij de webinterface van de RAID kaart maar na een druk op de knop; rescan disks loopt dat ook vast. Na een reboot is er weer even niks aan de hand.
Het is me wel opgevallen dat bij flinke belasting zoals disk benchmarks (+/- 315mb/s) en kopiëren er geen problemen komen. Ook niet als je dit een paar uur laat pruttelen. Het probleem doet zich vaak voor wanneer er torrents downloaden of wanneer er iemand connect naar mijn ftp client (Serv-U). Het zijn dus de kleine requests waar hij over zn nek gaat.

Firmware van de raid kaart is up to date. En ook voor het moederboard een nieuwe bios update maar zonder resultaat.

Highpoint USA vindt de voeding aan de krappe kant (180WATT). Maar ik neem aan wanneer er bij volle belasting geen probleem is dat het niet aan de voeding kan liggen, of zit ik ernaast??

Ik heb zelf het idee dat het alleen nog maar aan de Raid kaart kan liggen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

titelfix
HELP!! RAID 5 probleem > RAID 5 probleem icm RocketRaid 2310 + WD15EADS 1.5TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 18:24

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

djgodlike1 schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:53: In de logs vind ik de foutmeldingen Event ID 9 Error in System log (The device, \Device\Scsi\2310_001, did not respond within the timeout period.)
Dit soort meldingen kreeg ik bij mijn ms homeserver ook (geen raid-systeem, maar een whs storage pool). Het bleek een rotte sata-cable te zijn... Goedkoop te fixen dus gelukkig. Misschien is het dat bij jou ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Heb je spindown ingeschakeld? Misschien dat de spinup te lang duurde en daardoor de controller dacht dat er één of twee schijven niet meer werkten. Voor nu zou ik in ieder geval spindown uitschakelen en een check laten uitvoeren op de array.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Sata kabels kan ik inderdaad even proberen te vervangen. Klein kastje dus was proppen.
Toch blijft het raar dat er geen probleem is onder zware belasting. Bedankt voor je post.

Spindown heb ik inderdaad uitgeschakeld. Maakt helaas geen verschil. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zo een idee omdat ik ook ervaring heb met die kaart (2320 met 8*WD1002FBYS), in de veronderstelling dat je dat testen van je deed nadat hij net terug werkte: zet eens een fan op dat koelblok?
En idee 2 is inderdaad de voeding zoals ze al zeiden, want 180W is erg krap (je zit aan iets van 160W onder load). En dat kan dan gewoon komen omdat je voeding onder die belasting niet altijd 100% mooie stroom kan geven ofzo.

Read ahead, write cache en NCQ zijn enabled?

Nog 1 ding wat me niet 100% duidelijk is: draait je 2008 op de SSD of je raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 21:29
Ik zou eens proberen om NCQ uit te schakelen. Als disks en controller implementatie van NCQ niet 100% compatible met elkaar zijn dan wil dit nog wel eens zorgen voor disken die uit de array gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Read ahead, write cache en NCQ zijn enabled ja. Een idee is om NCQ uit te schakelen dus :) Ga ik proberen.
Ik draai het OS vanaf de SSD.

Heb net de 4 sata kabels vervangen door de standaard kabels van Chenbro. Zien er niet beter uit dan de highpoint kabels maar kan ik het kabelprobleem ook uitsluiten.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik hou jullie op de hoogte..

[ Voor 4% gewijzigd door djgodlike1 op 27-09-2009 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ik heb met mijn 2320 + WD10EACS ook wel eens de melding "The device, \Device\Scsi\rr232x1, did not respond within the timeout period."
Maar bij mij veroorzaakt het geen verdere problemen. Sinds ik een 5e disk erbij heb gezet komen de meldingen niet meer terug. Behoorlijk vaag wel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NCQ is bij mij enabled, zou geen probleem mogen zijn.
Wat psy nu net zegt doet wel een belletje rinkelen. WD RE3's hebben TLER (Time Limited Error Recovery). Dat houdt in dat wanneer het te lang duurt eer de gevraagde data kan worden doorgestuurd aan de controller de drive een error geeft op dat ene bestand wat voorkomt dat de volledige disk als unresponsive wordt gezien en uit de array wordt gegooid (terwijl hij nog wel 100% in orde is).

Nu zie ik dat jullie alletwee WD greens hebben, waarbij ik me dan best wel eens kan voorstellen dat die soms minder snel zijn, wat in combinatie met de afwezigheid van TLER kan zorgen voor issues op de controller. En dat zou ook gelijk verklaren waarom er geen probleem is tijdens load, de errors gebeuren gewoon met random reads en writes.

Thanks hiervoor trouwens, ik heb net 10 van die disken besteld om in een NAS te zetten op het werk, die bestelling gaat niet door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Dit laatste klinkt wel erg aannemelijk. Goed opgemerkt!! De green disks zijn inderdaad minder snel en hebben geen TLER. Zo leer je nog eens dat er wel degelijk een belangrijk verschil is tussen desktop schijven en 24/7 schijven. (voor RAID)

Stiekem hoop ik nog steeds dat het uitschakelen van NCQ en andere sata kabels hebben geholpen. Maar heb er een hard hoofd in gekregen.
De tijd zal het leren. Als hij blijft draaien.. :) .. Zoniet heb ik 4 x WD15EADS te koop :(

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door djgodlike1 op 27-09-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
djgodlike1 schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:31:
Dit laatste klinkt wel erg aannemelijk. Goed opgemerkt!! De green disks zijn inderdaad minder snel en hebben geen TLER. Zo leer je nog eens dat er wel degelijk een belangrijk verschil is tussen desktop schijven en 24/7 schijven. (voor RAID)

Stiekem hoop ik nog steeds dat het uitschakelen van NCQ en andere sata kabels hebben geholpen. Maar heb er een hard hoofd in gekregen.
De tijd zal het leren. Als hij blijft draaien.. :) .. Zoniet heb ik 4 x WD15EADS te koop :(

Bedankt voor het meedenken.
Het probleem wat je hebt is een bekend probleem. Ik heb 5x WD10EADS op een Dell Perc5i en wist al vantevoren(research) dat je TLER aan kunt zetten met een toolje genaamd WDTLER.

Ook hebben de WD Green drives een spindown in de firmware zitten. Standaard spinnen de disks na 60 seconden geen activiteit down, wat voor raid5 niet zo fijn is natuurlijk. Hier is ook een tooltje voor genaamd WDIDLE3, hiermee kun je de spindown helemaal uitzetten.

Beide programma's zijn dos programma's en ondersteunen geen raidcontrollers. Je zult de schijven dus even uit je raid array moeten halen, op je onboard sata (in IDE mode) moeten prikken, aanpassen en daarna weer terugzetten. Let wel op, alle WD disks die op dat moment zijn aangesloten worden aangepast. Mocht je moeite hebben om te tools te vinden zal ik ze uploaden en een linkje achter laten.

[ Voor 4% gewijzigd door Black_Adder op 27-09-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Weet je dat zeker dat ze bij jou na 60s in spindown gaan? Die van mij doen dat zeker weten niet. Ik heb daar echt dagen mee zitten stoeien om die schijven te laten stilvallen in combo met de controller. Uiteindelijk is het wel gelukt maar in eerste instantie bleven ze echt doordraaien. Temp is dan ook uiteraard meetbaar en voelbaar hoger.

Zou er verschil in firmware zijn?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Black_Adder schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:11:
[...]

Het probleem wat je hebt is een bekend probleem. Ik heb 5x WD10EADS op een Dell Perc5i en wist al vantevoren(research) dat je TLER aan kunt zetten met een toolje genaamd WDTLER.

Ook hebben de WD Green drives een spindown in de firmware zitten. Standaard spinnen de disks na 60 seconden geen activiteit down, wat voor raid5 niet zo fijn is natuurlijk. Hier is ook een tooltje voor genaamd WDIDLE3, hiermee kun je de spindown helemaal uitzetten.

Beide programma's zijn dos programma's en ondersteunen geen raidcontrollers. Je zult de schijven dus even uit je raid array moeten halen, op je onboard sata (in IDE mode) moeten prikken, aanpassen en daarna weer terugzetten. Let wel op, alle WD disks die op dat moment zijn aangesloten worden aangepast. Mocht je moeite hebben om te tools te vinden zal ik ze uploaden en een linkje achter laten.
Ik had deze research niet gedaan maar heb dus wel geluk dat je met deze tool de TLER (van 7sec.) gewoon aan kan zetten.

Ik vond oa. het volgende:
http://blog.agdunn.net/?p=208

Link naar de Utility:
http://blog.agdunn.net/wp-content/uploads/2009/03/wdtler.zip

Nu eerst maar eens de schijven los aan mijn ONBOARD SATA hangen en dit tooltje runnen.
Dit lijkt inderdaad op het probleem. Zou heel mooi zijn natuurlijk..

Kan dan dus ook nog de standaard spindown van de schijven uitschakelen. En vervolgens de spindown op de raidcontroller inschakelen.
Is dit de manier??? Of helemaal geen spindown? Server staat wel 24/7 aan...

Hopelijk heb ik daarna een goed werkende GROENE-RAID :)

Bedankt voor je tipz!!

[ Voor 60% gewijzigd door djgodlike1 op 27-09-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
TLER is nu enabled op alle schijven, alleen met de WDIDLE3 tool blijft de tijd op 6300 Millisec staan ipv disabled.
Ergens gelezen dat het met de sata controller te maken kan hebben...??

Ze stonden op 12800Millisec. Maar heb ze nu maar op maximaal gezet (25500Millisec.)..

En testen maar..

[ Voor 16% gewijzigd door djgodlike1 op 28-09-2009 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je iets weten of het helpt met die TLER? Dan kan ik die van mij ook nog gaan gebruiken...

Zou me trouwens niet verbazen als die TLER alleen helpt, maar dat gaat hij natuurlijk wel redelijk veel files moeten recoveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
psy schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:26:
Weet je dat zeker dat ze bij jou na 60s in spindown gaan? Die van mij doen dat zeker weten niet. Ik heb daar echt dagen mee zitten stoeien om die schijven te laten stilvallen in combo met de controller. Uiteindelijk is het wel gelukt maar in eerste instantie bleven ze echt doordraaien. Temp is dan ook uiteraard meetbaar en voelbaar hoger.

Zou er verschil in firmware zijn?
Ik weet niet of het ook echt 60 seconden was, zou best kunnen dat ik me vergis. Ik heb bij één schijf de tijd uitgelezen met wdidle3. Daarna op alle schijven alles uitgezet, de disks spinnen niet down . Mijn controller ondersteunt geen spindown, dus mijn schijfjes draaien lekker 24/7.
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 23:53:
Laat je iets weten of het helpt met die TLER? Dan kan ik die van mij ook nog gaan gebruiken...

Zou me trouwens niet verbazen als die TLER alleen helpt, maar dat gaat hij natuurlijk wel redelijk veel files moeten recoveren...
Hoe bedoel je files recoveren als je TLER aanzet? Misschien begrijp ik je verkeerd, zou je het iets beter kunnen uitleggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Black_Adder op 28-09-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLER houdt in dat hij ipv te lang te wachten met antwoord geven hij een failed geeft op de grevraagde bewerking waardoor dat ene file op dit ene schijf als corrupt wordt aanschouwt en moet worden gerecovert.Tenminste, zo begrijp ik de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Ik had hele goede hoop dat de enabled TLER het probleem zou verhelpen.
Toch na een upload poging via de http client van Serv-u ging het weer mis, tijdens het uploaden.

Weer 6 x dezelfde melding in 12minuten tijd:
System
- Provider
[ Name] 2310_00
- EventID 9
[ Qualifiers] 49156
Level 2
Task 0
Keywords 0x80000000000000
- TimeCreated
[ SystemTime] 2009-09-28T08:40:24.384Z
EventRecordID 32343
Channel System
Computer SERVER
Security
- EventData
\Device\Scsi\2310_001
000010000100000000000000090004C001010050000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000007000000

Wanneer ik dan bij devicemanager de eigenschappen opvraag loopt dat venster vast.
Wanneer ik de webinterface van de raidcontroller de eerste keer benader zie ik geen fouten in de log en zie een gezonde raid set. Totdat ik de disks rescan... Dan loopt ook de webinterface vast.

Zou het dan misschien toch aan de voeding of kabels liggen. Of zou dit toch met de raid controller te maken hebben?

Of zou er iets met de Systemdevices>Highpoint RCM-Device driver kunnen zijn? Hierbij staat na de error een uitroepteken. Ook bij het schijfstation staat een uitroepteken. Bij de controller driver zelf niet...

[ Voor 35% gewijzigd door djgodlike1 op 28-09-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dan twee dingen proberen (volgorde moet je zelf kiezen, wat voor jou het makkelijkst is):
- de 2310 volledig uninstallen, alle drivers verwijderen etc, als dat niet helpt de raid array opnieuw aanmaken
- andere voeding

En moest dat niet helpen, andere disken. Die van jou staan niet in de compatibility list, de WD2002's staan er wel in, misschien heeft dat wel een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
In de compatibility list staan de WD10FACS (moet zijn WD10EACS, slordige typfout en heb dit al gemeld bij HIGHPOINT(zouden ze aanpassen)) Dit zijn ook GREEN schijven.
Volgens Highpoint-Helpdesk zouden mijn disks ook compatible moeten zijn. Snap alleen niet waarom ze dan de lijst niet netjes bijhouden;)

Nu inderdaad nog maar eens de drivers verwijderen, ander os en nieuwe array maken...

Merci Wolgarnaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djgodlike1 schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:52:
In de compatibility list staan de WD10FACS (moet zijn WD10EACS, slordige typfout en heb dit al gemeld bij HIGHPOINT(zouden ze aanpassen)) Dit zijn ook GREEN schijven.
Kan ik natuurlijk lang in die PDF op EACS zitten zoeken...

OS moet je niet opnieuw installeren, werkt zeker op 2008 (mijn 2320 op Enterprise toch).

Als je geen schijf hebt waar je je data op kwijt kan kan je trouwens even 1 schijf uit de array halen, data daarop kopieren, array opnieuw aanmaken met 3 schijven, data kopieren en dan OCE'en. Gaat je wel wat tijd kosten dan :)

En wat ik me ook nog bedenk: probeer eens staggered spin up te enablen op de controller, misschien dat ie dan minder snel failures geeft omdat ie zelf weet dat ze nog moeten opspinnen? Pure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Ik denk dat ik even een array aanmaak met 3 schijven. De 4e eruit laat en kijken of de voeding dat beter trekt.
Voordat ik de 4e met OCE had toegevoegd, had ik een paar dagen 3 disks draaien. En als ik me goed herinner met minder/geen problemen. In dat geval kan het toch de voeding zijn denk ik.?
Als dat wel draait en vervolgens de 4e alsnog toevoeg zouden de problemen weer terug moeten komen...

Staggered spinup had ik al geprobeerd te enabelen maar blijft op disbled staan. Misschien doe ik iets verkeerd maar zou zo gauw niet weten wat.

Keep on trying :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die voeding was ik al helemaal vergeten tbh :) Misschien maakt die ene disk inderdaad net het verschil, je weet maar nooit. En anders gewoon andere voeding he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Helaas zit er een externe voeding bij dit chassis. Anders moet ik het maar bij 3 schijven houden :(
Een andere voeding wordt misschien solderen of een dure grap...

Ik hou je op de hoogte wat de 3 schijven doen.

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn adapters om van 230V naar molex te gaan, en dan op hun beurt kan je terug naar SATA :)
Kost niet zoveel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Bedoel je zoiets?: http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/info_1778.html

En dan een gaatje in de behuizing :(

Maar werkt wel...

update: Ik heb net een Voltcraft Energy Monitor 3000 (amateur meter) onder de voeding van de server gehangen maar het wattage komt niet boven de 70WATT onder stress. Lijkt me wel erg weinig dus zal misschien niet kloppen..

Wat stroom betreft ben ik een noob, heb gelukkig wel andere kwaliteiten.. :)

[ Voor 67% gewijzigd door djgodlike1 op 28-09-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bedoel ik ja.
Disken zouden iets van een 24W moeten verbruiken.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 19:49:
Dat bedoel ik ja.
Disken zouden iets van een 24W moeten verbruiken.
Bij het opspinnen misschien, maar idle zo'n 4W, load 6-7W. Mijn systeem met 17 disks (zie link hieronder) verbruikt idle zo'n 150W, onder zware load gaat dit naar 190-200W.

• djgodlike1
Begrijp ik nu goed dat de voeding bij mij het probleem niet zou mogen zijn?
Ik heb overigens een piek van 89 WATT gemeten. Waarbij hij waarschijnlijk weer is vastgelopen.

Heb inmiddels de driver verwijderd en opniew geinstalled: zelfde error nog.
Nu ben ik een nieuwe Array aan het aanmaken met nog steeds 4 schijven.

Wanneer dat niet helpt kan ik de schijven nog apart met een WD tool grondig checken.

En als laatste een Array met 3 schijven proberen. :(
Of 4 schijven waarvan 1 met aparte adapter/voeding.
(had toevallig laatst al het volgende aangeschaft: IDE/SATA -> USB 7,50 euro incl. verz) :)

[ Voor 24% gewijzigd door djgodlike1 op 30-09-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Ik had de 4e schijf losgekoppeld met als resultaat een stabiele server.

Het lijkt dus toch op een voedingsprobleem en die ene schijf maakt dus het verschil.
Op dit moment ben ik de array weer aan het rebuilden met 4 schijven. Maar 1 schijf heb ik nu gevoed door een aparte adapter. Hopelijk blijft hij draaien.

Ik laat over een week weten of het nog steeds draait..

Het ligt dus volgens mij niet aan de schijven, deze draaien dus perfect icm deze controller.

Bedankt voor alle hulp van iedereen. En in het bijzonder Wolgarnaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fauna schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:30:
[...]

Bij het opspinnen misschien, maar idle zo'n 4W, load 6-7W. Mijn systeem met 17 disks (zie link hieronder) verbruikt idle zo'n 150W, onder zware load gaat dit naar 190-200W.
6W x 4 schijven = 24W ;)

Je kan proberen de voeding te RMA'en, maar gaat wel moeilijk zijn denk ik, ga je goed moeten onderbouwen. En de voeding zat bij de case, dus dan heb je aan vrij grote kans dat het een B-merk voeding is (zal wel van hun zelf zijn, maar Chenbro maakt ook B-stuff :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Haha ja dat zou wel eens waar kunnen zijn. Wel aardig aan de prijs voor B-stuff dat wel.

Maar ik heb weer iets te vroeg gejuigd waar ik al bang voor was. Ik moet zeggen dat het nu wel stabieler lijkt maar ik heb na ongeveer 2 dagen toch weer een TIMEOUT error. Misschien is dus 3 schijven ook nog teveel voor deze gare voeding.
Wanneer hij is vastgelopen krijg ik trouwens nog wel een mail van de contoller wanneer ik er een schijf uit trek. Meer gebeurt er ook niet. Alleen een harde reboot helpt weer even. Iemand nog een idee?? :(
Ik ga in ieder geval proberen onder garantie de voeding om te ruilen. Blijf hopen dat dit het probleem is..

Pff wordt er wel een beetje moedeloos van maarja. Blijven hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nergens een andere voeding liggen die je even kan gebruiken? Je moet ze niet inbouwen, maar gewoon om even te checken of het daar wel goed mee draait voor een week ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Ik heb gisteren nog even een andere voeding eraan gehangen. Heb alleen een 20pins Aopen 350WATT aan het 24pins moederboard hangen maar dat zou geen probleem moeten zijn.. Kijken wat ie doet :) Hij doet het nu nog wel...
Ik hou je op de hoogte.

Thnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een WD10EADS, en die heeft een behoorlijk hoge spinup time, iets van 10sec ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2009 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choas2003
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05:01
djgodlike1 schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:52:
Volgens Highpoint-Helpdesk zouden mijn disks ook compatible moeten zijn. Snap alleen niet waarom ze dan de lijst niet netjes bijhouden;)

Nu inderdaad nog maar eens de drivers verwijderen, ander os en nieuwe array maken...

Merci Wolgarnaal
Heb ik een jaar geleden ook al gemeld. Ze doen er helemaal niks mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djgodlike1 schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:18:
Ik heb gisteren nog even een andere voeding eraan gehangen. Heb alleen een 20pins Aopen 350WATT aan het 24pins moederboard hangen maar dat zou geen probleem moeten zijn.. Kijken wat ie doet :) Hij doet het nu nog wel...
Ik hou je op de hoogte.

Thnx ;)
Das toch al aan 50% van je record uptime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
mwah niet eens 50% dus want hij hangt nu weer.... Weer met een ftp upload en unRAR. Dus de voeding is het ook niet.

Toch maar de RAID kaart RMA'en.

Had misschien beter een degelijke NAS kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Is het trouwens elke keer 2310_001 die er uit flikkert? Ik heb ook vaak genoeg gehad dat een schijf er uit geflikkerd werd, vooral met mijn onboard intel ich9r maar ook met mijn highpoint RR3560. Tot nu toe lijkt het er echter op dat het telkens dezelfde schijven zijn die er uit geknikkerd worden.

Ik gebruik overigens geen WD's maar samsung F1's. Die zijn juist berucht om dit soort strapatsen. Echter heb ik nog niet meegemaakt dat mijn systeem vast kwam te hangen, met 1 schijf minder draait ie, zei het wat trager, gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, RMA em inderdaad maar, maar het zou me niet verbazen moest je met een nieuwe hetzelfde probleem hebben op die schijven om eerlijk te zijn. Misschien kan je best ook eens proberen met andere schijven als je de nieuwe controller hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
En dan de Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB? (hier zie ik ook klachten over vastlopers)

Of toch de enterprise 24/7 schijven van MAX 1TB? Want de 2TB vind ik toch nog iets te duur...

[ Voor 51% gewijzigd door djgodlike1 op 06-10-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om vervelend te doen, maar als je een goeie raid array wil maken neem je "enterprise" schijven (wat je natuurlijk enterprise noemt, zijn nog altijd gewone 3,5" 7200RPM HDD's, ze hebben alleen wat features die ze meer geschikt maken voor raid). Je kan eventueel RE4-GP's proberen, maar na dit fiasco met die green schijven zou ik dat zelf niet meer riskeren. Die kosten overigens gewoon het dubbel van 1TB schijven, dus dat is economisch gezien wel verantwoord als je er maar 3 neemt ofzo.
De gewone RE4's kan ik nog nergens vinden, maar ik verwacht wel dat die net iets meer gaan kosten (zijn alleen maar 2TB versies van).
Dus dan lijkt me RE3's van 1TB de beste keuze. Die draaien op mijn 2320, en geen enkel probleem mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Je moet ook een beetje geluk hebben. Bij mijn 2320 draaien momenteel 4 x WD10EACS en 1 x WD10EADS (dus beiden de goedkoopste soort) in één RAID5 array. Afgezien van wat bad sector meldingen een tijd geleden draait dit array echt perfect. Valt nooit uit.

Ik moet er wel bij zeggen (weet niet of TS dit ook al heeft geprobeerd) dat ik hem actief koel, anders wordt die 2320 veel te heet. Dat vertrouw ik niet ongekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik koel em niet :) Granted, ze worden warm, maar ik zit altijd met het idee dat de standaard koeling wel moet voldoen, anders zouden ze het er niet op zetten. Mijn Adaptec 5405 wordt ook geweldig heet, maar gaat hij kapot omdat hij te warm wordt gaat hij in garantie, al betwijfel ik of hij dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
Ik heb 4 andere sata schijven bij elkaar kunnen sprokkelen... 3 x Maxtor 6Y160M0 ATA133(160GB) en 1 x WD1600JS SATAII(160GB). Heb net een array gemaakt en nu.... Kijken wat ie doet, zei dikkiedik.
Actief koelen heb ik nog niet geprobeerd want hij crashed juist wanneer er weinig activiteit is.
Als het de schijven ook NIET zijn bestel ik een nieuwe raid kaart en stuur deze binnen 8 dagen terug ;)
Er staat zover ik kan zien geen nummer op de kaart zelf namelijk. RMA kost onderzoekskosten en waarschijnlijk krijg ik de kaart gewoon terug omdat ze bij hun onderzoek geen Timeout hebben gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
2 uur later heeft deze array ook een time-out... Dus kan het nu alleen volgens mij alleen nog maar aan de raid controller liggen of het moederboard. Het lijkt me raar dat ook deze schijven niet werken op deze kaart.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgodlike1
IK HEB GEVONDEN WAT HET PROBLEEM AL DE TIJD HEEFT VEROORZAAKT!!!

Het was de Cache Policy die op Write Back stond. Nu het op Write Trough staat blijft hij wel draaien zonder enig probleem. Ik heb inmiddels een andere nieuwe Rocketraid 2310 kaart geprobeerd, Windows 2008 r2 geinstalled en zelfs een anders Zotac ION-F moederboard gekocht en de POV verkocht... Maar toen het daar ook weer niet aan lag heb ik nog maar eens verder gezocht op de controller. De cache policy had ik nog niet aan gedacht ;).

Maar volgens mij ligt het dan dus toch aan de controller, de cache back zou gewoon moeten werken... Ik heb nu weer een post geplaatst op het Highpoint Support forum.

[ Voor 9% gewijzigd door djgodlike1 op 04-03-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Maar lever je met write-through niet (te) veel performance in tov write back? Als het de performance nog voldoet dan is dat uiteraard geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 21:29
Ik heb last van exact het zelfde probleem met een highpoint controller als hier omschreven staat in deze thread. Ook bij mij heeft het geholpen om de de cache policy te veranderen naar 'Write through' ipv 'Write back'. Bedankt hiervoor!

Mijn specs:

CPU: Intel Core i7 860
Moederbord: MSI P55-GD65 (laaste bios - 1.7)
Geheugen: 8 GB Kingston ValueRAM DDR3
Voeding: 500W Enermax Modu87+
Disk voor besturingssysteem & een paar Hyper-V virtuele machines: Intel SSD 160 GB Postville
Operating System: Windows Server 2008 R2 Enterprise
RAID controller: HighPoint RocketRAID 2300 (Laatste BIOS, 2.5)
RAID controller driver: 2.3.9.611 (laatste)
Harddisks: 3 x WD20EARS (Western Digital 2 TB Green Edition, Advanced Format)
RAID Configuratie: 3 disks van 2TB in RAID5, Sector size 512 bytes, block size 64KB

Ik wil nog even toevoegen, dat de RAID controller al zeker 3 jaar oud is. Hij is zonder problemen in gebruik geweest met diverse andere disks en moederborden.
Pagina: 1