Toon posts:

M-Audio 2496 en spif

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn MediaPC middels een M-audio audiophile 2496 en coaxkabel op mijn receiver aangesloten, en ik krijg het niet voor elkaar om hier een 5.1 signaal uit te krijgen.
Het enige wat ik door krijg zijn de FL en FR kanalen zoals deze worden gebruikt in het AC3 formaat, dus enkel de muziek en achtergrond geluiden; Geen geen spraak, geen LFE en geen surrounds.

Ik gebruik hier nu GOM player voor, met een AC3filter codec. Bij het afspelen van een film (van org. dvd of rip) schakelt de codec netjes in. Deze heeft zijn output ingesteld op 'as in' en de output levels zijn voor alle kanalen gelijk aan de input levels. Het lijkt er dus op dat mijn geluidskaart het probleem geeft.
Hier zijn wat instellingen te maken, maar geen lijkt het probleem op te lossen.
Wie helpt...?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik vraag me af of dat gaat werken. ik heb ook de 24/96 maar zover ik weet stuurt die maar 2 kanalen uit. Ik heb nog nooit een pasthrough functie kunnen vinden

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ray schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:47:
ik vraag me af of dat gaat werken. ik heb ook de 24/96 maar zover ik weet stuurt die maar 2 kanalen uit. Ik heb nog nooit een pasthrough functie kunnen vinden
Maar die zou er wel moeten zijn volgens m-audio

S/PDIF digital I/O with PCM and AC-3/DTS passthrough

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile2496.html

Verwijderd

Topicstarter
De productspecificaties op de site geven hetvolgende:

- S/PDIF digital I/O with 2-channel PCM
- digital I/O supports surround-encoded AC-3 and DTS pass-through

Het zou dus moeten kunnen lijkt me.

Nu ik er zo over nadenk besef ik me dat (volgens mij) mijn receiver bij een AC3 signaal dit herkent als PCM, en dat signaal kan niet in 5.1 over spdif, dit kan enkel 2-kanaals. Kan het zijn dat de AC3filter door een verkeerde instelling een 5.1 PCM signaal doorstuurt naar mijn 2496, welke vervolgens niet meer dan alleen de FR en FL kanalen kan doorsturen?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb ook een M-Audio 24/96 in mijn HTPC zitten, en doet prima aan DD/Dts passthrough. Heb je al je codecs wel ingesteld dat ze spdif passthrough moeten doen? (Ik heb zelf momenteel Windows Vista 32bit erop staan.)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er niet op. Output staat overal wel op As Is, maat ik weet even niet zeker of er op het tabblad spdiff en system niet toch iets op PCM staat ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Nu, mijn receiver ontvangt inderdaad 2-kanaals PCM.

GameOver, hoe heb jij de instellingen voor de M-Audio kaart?

Als ik nu tijdens het afspelen van een film bij de eigenschappen van AC3filter kijk, zie ik bij de decoder info
Input format: DTS - 48000
User format: PCM16 - (0)
Output format: PCM16 3/2.1 (5.1)

Hier lijkt hij dus ook al aan te geven dat hij het DTS signaal omzet naar PCM, maar waar ik dat om kan zetten blijft mij nog een raadsel

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 20:40 ]

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
spdif tabje van ac3filter lijkt me dat je dat kunt instellen

Verwijderd

Topicstarter
Zo staat het ook. Even als twee screenshotjes toegevoegd:
- Main tabblad
- Spdif tabblad

De AC3 spdif test geeft overigens:
48000Hz support: no
44100Hz support: no
32000Hz support: no

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat is gek. Ik zie bij jou screenie staan "spdif output is disabled". Heb je wel de meest recente drivers?

Wat heb ik aan mijn drivers ingesteld... Uhmm.. Niet veel volgens mij, de M-audio schakelt automatisch naar de juiste stand. Dus met mp3's doet hij netjes 16bit 44khz, en met dd/dts schakelt hij ook automatisch om naar 48khz.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de AC3filter is de 1.6.3b Full versie. Als ik niks afspeel staat er overigs geen (disabled) achter 'spdif output'.

Jij hebt de spdif output source op 'sw rtn' staan?
In die setting krijg geen geluid door, ook niet vanuit winamp. Dit werkt alleen bij de instellig 'mixer'.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nu heb ik toevallig gisteren net windows 7 op mijn htpc geknalt, dus ik moet weer ff pielen met de drivers. ;)

Helaas zijn de beta-drivers van windows 7 nog private en niet public, dus moet ik nog ff aanklooien met de Windows Vista drivers. Het verhaal wil dat ik nu natuurlijk ook geen dd/dts meer op mijn receiver krijg. :D

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo, ik heb het weer werkend. Toch nog de Beta drivers voor Windows 7 gevonden.

Belangrijk! Zorg dat de SPDif van je M-Audio kaart als default output in Windows ingesteld staat, anders werkt AC3 Filter niet, en krijg je inderdaad dat "disabled" te zien!

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Even denken hoor, waar zit dat precies, gewoon ergens bij apparaatbeheer?

En waar heb je in M-Audio de spdif output source op staan?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:54:
Even denken hoor, waar zit dat precies, gewoon ergens bij apparaatbeheer?
Whuh, ff denken. Bij zowel Vista als 7 zit het onder "Sound" dus ik gok in XP ook zoiets? (Kan me XP even niet meer helemaal voor de geest halen, iets van Sounds (of "Geluid" in NL)
En waar heb je in M-Audio de spdif output source op staan?
Gewoon die sw-rtn in het M-Audio control panel. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
En dat was het dus gewoon, het standaard output van de audio stond idd. niet op M-audio spdif. Even omzetten en zie daar een DTS signaal op mijn receiver. Mijn dank is verpletterend.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, veel plezier ermee dan. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel is alleen weer dat de analoog uit nu niet werkt. Kan dit wel?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Poeh. Goeie. Ik gebruik alleen mijn sp/dif. Hangt er denk vanaf waar je hem voor wilt gebruiken, als het programma's zijn waar je een output kunt selecteren, kun je vast wel de analoge uitgang gebruiken. Als het programma's zijn die gewoon de default output van windows pakken, moet je de hele tijd je default output aanpassen.

Waarom zou je je analoge uitgangen nog willen gebruiken? De reden dat ik de analoge outputs niet meer gebruik is omdat de M-Audio kaart toch altijd netjes zichzelf op de juiste samplerate zet. Als in, 44khz/16bit bij mp3's, 48khz bij dd/dts en zelfs naar 96/24 gaat als je dat soort materiaal hebt. Kortom, alles wat ik afspeel (Films, muziek, etc) wordt netjes digitaal bij mijn receiver afgeleverd. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Of ik het ook echt nodig is, is nog even de vraag. Digitaal komt alles prima bij mijn receiver terecht, maar ik wil de DAC's van de receiver en de Audiophile eens vergelijken, en dat gaat toch wat beter zonder in windows te moeten schakelen tussen analoog en spdiff.

Ik heb wel gemerkt dat je bij een windows instelling op analoog de Audiophile ook PCM over spdiff kunt laten uitsturen, maar volgens mij zet hij dan eerst de mp3 om naar analoog, en dit signaal weer om naar PCM, en dat lijkt mij een stap extra t.o.v. de digitale uitvoer bij een windows instelling op digitaal. Helemaal eerlijk vergelijken is dat dan weer niet.

Maar goed, ik zal eens in WinAmp kijken of dit hier wat kan instellen.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02 22:41
GaMeOvEr schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:29:
Waarom zou je je analoge uitgangen nog willen gebruiken?
Omdat de versterker misschien een mindere DAC heeft dan de Audiophile. Eerlijk gezegd snap ik juist niet waarom je een Audiophile zou gebruiken als je toch optisch tewerk gaat.

De CSL/OT kroeg !

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:38:
Of ik het ook echt nodig is, is nog even de vraag. Digitaal komt alles prima bij mijn receiver terecht, maar ik wil de DAC's van de receiver en de Audiophile eens vergelijken, en dat gaat toch wat beter zonder in windows te moeten schakelen tussen analoog en spdiff.

Ik heb wel gemerkt dat je bij een windows instelling op analoog de Audiophile ook PCM over spdiff kunt laten uitsturen, maar volgens mij zet hij dan eerst de mp3 om naar analoog, en dit signaal weer om naar PCM, en dat lijkt mij een stap extra t.o.v. de digitale uitvoer bij een windows instelling op digitaal. Helemaal eerlijk vergelijken is dat dan weer niet.

Maar goed, ik zal eens in WinAmp kijken of dit hier wat kan instellen.
Als het voor ff testen is, zet je gewoon de default output weer op de analoge uitgangen. De digitale doet dan alsnog 2.0 pcm. :) Op mijn receiver kan ik dan met een knopje switchen tussen digitale en analoge input en kan ik enigzins een A/B vergelijk doen. Aangezien dit bij mij geen verschil gaf (afgezien van een stukje volume verschil) heb ik analoog gelaten voor wat het is. :)

Als je klaar bent met testen default output weer op spdif en klaar.
Dadona schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:53:
[...]
Omdat de versterker misschien een mindere DAC heeft dan de Audiophile. Eerlijk gezegd snap ik juist niet waarom je een Audiophile zou gebruiken als je toch optisch tewerk gaat.
Omdat een Audiophile tenminste niet resampled, zoals plenty geluidskaarten (lees: Creative) wel doen.

Als ik een willekeurige geluidskaart van creative, of een onboard realtek gebruik om mijn HT-PC digitaal aan te sluiten, wordt alles op 48Khz uitgestuurd. Terwijl mp3's dus 44khz zijn. Er wordt dus geresampled, dus kwaliteitsverlies. Dat wil ik dus niet. Dus niet resamplen + goeie driversupport is voor mij een reden geweest om destijds (jaar of 4 geleden alweer) een M-Audio in mijn HT-PC te prikken. En zo super zijn die dacs nu ook weer niet. Ja, een stuk beter dan op de gemiddelde geluidskaart, maar een beetje receiver heeft er gelijkwaardig spul in zitten.

[ Voor 57% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-09-2009 13:15 ]

Aannames zijn fataal.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02 22:41
Kun je ook een Vortex Aureal 2 nemen :)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Topicstarter
Als het voor ff testen is, zet je gewoon de default output weer op de analoge uitgangen. De digitale doet dan alsnog 2.0 pcm
Klopt, maar dit kan volgens mij alleen door de spdif output source op mixer te zetten, en volgens mij vind hier dan een conversie plaats. Dat is weer een conversie extra t.o.v. een directe spdif output, kan kwaliteitsverlies opleveren en geeft dus geen eerlijke vergelijking. Vergelijken doe ik ook met verschillende bronnen (cd-speler en htpc, beiden over zowel digitaal als analoog), makkelijk en snel schakelen. Aangezien ik de dac in mijn niet al te dure cd-speler beter vind klinken dan die van mijn receiver, ben ik benieuwd hoe de dac van de M-Audio zich verhoudt tussen die van de cd-speler, en receiver.

Over de keuze voor de M-Audio sluit ik me aan bij Darkraver. Natuurlijk had ik ook voor een fatsoenlijke stap kunnen maken met een usb-dac als de Dac-Magic, maar dat loopt toch wat te snel in de papieren voor dit 'probeersel' . Eerst nog maar eens zien wat cMP kan verbeteren..

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dadona schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:42:
Kun je ook een Vortex Aureal 2 nemen :)
Ik hoef niets te nemen, heb deze al minimaal 4 jaar. ;) En M-Audio heeft ook altijd goede support, dus of zo'n kaart nu 6 tientjes kost waarvan de support nog maar af te wachten is of voor 9 tientjes een kaart waarvan je weet dat de kaart en het bedrijf goed zijn, dan struikel ik niet over 3 tientjes exta.
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:50:
[...]

Klopt, maar dit kan volgens mij alleen door de spdif output source op mixer te zetten, en volgens mij vind hier dan een conversie plaats. Dat is weer een conversie extra t.o.v. een directe spdif output, kan kwaliteitsverlies opleveren en geeft dus geen eerlijke vergelijking. Vergelijken doe ik ook met verschillende bronnen (cd-speler en htpc, beiden over zowel digitaal als analoog), makkelijk en snel schakelen. Aangezien ik de dac in mijn niet al te dure cd-speler beter vind klinken dan die van mijn receiver, ben ik benieuwd hoe de dac van de M-Audio zich verhoudt tussen die van de cd-speler, en receiver.
Hm. Dan zit je idd vast aan een iets minder direct A/B vergelijk, namelijk default output op spdif laten en luisteren, dan omschakelen naar default output analoog en weer luisteren. :)
Over de keuze voor de M-Audio sluit ik me aan bij Darkraver. Natuurlijk had ik ook voor een fatsoenlijke stap kunnen maken met een usb-dac als de Dac-Magic, maar dat loopt toch wat te snel in de papieren voor dit 'probeersel' . Eerst nog maar eens zien wat cMP kan verbeteren..
Wie? :+

[ Voor 56% gewijzigd door GaMeOvEr op 30-09-2009 14:15 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je ook een Vortex Aureal 2 nemen
Meerdere wegen leiden naar Rome... En mijn weg was er een die al door aardig wat audioliefhebbers is gevolg.
Wie?
:) excuus
Pagina: 1