Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs is bij mijn oude P4 m'n videokaart overleden! Om langs komende vrienden ook een beetje fatsoenlijk te laten gamen en met het oog op een latere cpu upgrade had ik er maar meteen een HD4780 ingezet (vervolgens explodeerde m'n oude 300watt voeding zowat :+ (inmiddels zit er alweer een 550 watt voeding in) maar dat terzijde.

Vervolgens bleek dat ik bij het gamen amper fatsoenlijke framerates haalde , veel minder dan met mijn GT6600. na het controleren van drivers van zowel moederbord, videokaart etc bleek dat m'n cpu volgens intel desktop telkens wel ongeveer 80 graden werd bij het gamen en bij het surfen al 70 graden! M'n CPU koeler draait het aanbevolen aantal touren...

Wat is hier aan de hand??? Is m'n CPU overleden??? Komt het door de combinatie van de overkill videokaart met een verouderde CPU?? Wat kan ik hier aan doen?

Graag jullie hulp!

Verwijderd

Wat dacht je van een te warm wordende CPU die terug aan het klokken is? Dus zet eerst maar de CPU koeler er goed op. ;)
Daarnaast waarom een HD4870 kan de P4 toch noooooooit bijhouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 14:59 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als die CPU en koeler destijds niet al te geweldig zijn geplaatst kan het zijn dat de koeling niet al te optimaal meer is. (Koelpasta niet goed toegebracht bijvoorbeeld.) Ik zou die koeler dus eens goed opnieuw plaatsen met een vers laagje koelpasta. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij moet een P4 toch wel de 80 graden aan kunnen zonder in te storten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
HD4870 ivm later upgraden naar een core-i5 configuratie ofzoiets...

Wat bedoel je met terugklokken??

Dat van de koelpasta opnieuw aanbrengen is wel een goed idee misschien... Kan het niet zo zijn dat de CPU z'n beste tijd heeft gehad(dus gewoon stuk is) en niet meer op een normale temp kan komen?

verder zit m'n voeding erg dicht op de CPU cooling ) Kan dit van invloed zijn???

ps1
sorry voor de vele vragen tis de eerste x dat ik zelf wat aan m'n pc klooi :P

ps2 ik heb hem de kast ook al gestofzuigt dus dat kan het ook niet zijn;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:05:
Volgens mij moet een P4 toch wel de 80 graden aan kunnen zonder in te storten.
Volgens intel moet een p4 niet warmer worden dan 70 graadjes... (bij maximale belasting)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Ik denk dat je koelpasta is uitgedroogd, of dat je koeler niet goed op je CPU zit.

70 graden bij surfen is echt te hoog.

Het is algemeen bekend dat P4's redelijk warm worden, maar 70 graden bij een beetje surfen is niet normaal.

45C idle is redelijk normaal voor een P4

Verwijderd

Topicstarter
ok morgen koelpasta halen dan maar ! bedankt...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Let er wel op dat als je de koelpasta erop doet dat je niet teveel koelpasta erop doet

Ongeveer een halve/hele rijstkorrel is genoeg.

En natuurlijk oude koelpasta eerst weghalen met keukenpapier en iets als alcohol/aceton)

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2009 15:25 ]

Pagina: 1