Binnenkort mag ik een windows server gaan verhuizen van datacenter A naar datacenter B. Op deze server staan een paar honderd domeinen, geregistreerd via verschillende partijen, dus de kans dat er iets "achterblijft" is vrij groot. Ik zit er dan ook aan te denken om tijdelijk het oude ipnummer "mee te nemen" en de Windows server "virtuele multihoming" te geven.
De opties die ik heb bedacht:
port forwarding
via xinetd, iptables, of 1 van de vele andere oplossingen.
voordelen:
[router-van-datacenter-A]---[tunnel-peer-A]====vpn====[tunnel-peer-B]-----[windows machine]
Maak een ipip/gre/openvpn tunnel met 2 tijdelijke linux machines. Stel in de router op datacenter A in dat het ip via tunnel machine A loopt, stel op tunnel machine A in dat het verkeer via tunnel machine B loopt en stel op B in dat hij het verkeer op eth0 moet routeren.
nadelen:
bridge tussen de datacenters
[router-van-datacenter-A]---[tunnel-peer-A]====vpn====[tunnel-peer-B]-----[windows machine]
Plaats in beide datacenters een tijdelijke Linux machine die aan beide kanten de eth0 bridged met een openvpn tunnel. (ipip en gre kan je niet in een bridge koppelen). De windows machine heeft 2 ipnummers op z'n "eth0", waardoor zowel naar het nieuwe als het oude ip wordt geluisterd.
voordelen:
Andere methodes?
Heeft er iemand ervaring met het tijdelijk meenemen van ipnummers naar een ander datacenter? Andere methodes die ik nog niet bedacht had?
De opties die ik heb bedacht:
port forwarding
via xinetd, iptables, of 1 van de vele andere oplossingen.
voordelen:
- makkelijk te doen
- herschrijft source ip, niet veilig, dus niet toegestaan. (o.a. smtp moet doorgestuurd worden, ip herschrijven breekt spamfilters)
Maak een ipip/gre/openvpn tunnel met 2 tijdelijke linux machines. Stel in de router op datacenter A in dat het ip via tunnel machine A loopt, stel op tunnel machine A in dat het verkeer via tunnel machine B loopt en stel op B in dat hij het verkeer op eth0 moet routeren.
nadelen:
- toegang tot router op datacenter A nodig, dus niet mogelijk
- windows moet assymetric routing kunnen, maar dat denk ik wel
- assymetric routing moet mogelijk zijn in datacenter B (geen anti-spoofing regels)
bridge tussen de datacenters
Plaats in beide datacenters een tijdelijke Linux machine die aan beide kanten de eth0 bridged met een openvpn tunnel. (ipip en gre kan je niet in een bridge koppelen). De windows machine heeft 2 ipnummers op z'n "eth0", waardoor zowel naar het nieuwe als het oude ip wordt geluisterd.
voordelen:
- met ebtables redelijk te beveiligen
- transparant voor de windows server
- windows moet assymetric routing kunnen, maar dat denk ik wel
- assymetric routing moet mogelijk zijn in datacenter B (geen anti-spoofing regels)
- ebtables moet goed ingesteld worden, anders zou het storing kunnen veroorzaken
- ... (mis ik nog iets?)
Andere methodes?
Heeft er iemand ervaring met het tijdelijk meenemen van ipnummers naar een ander datacenter? Andere methodes die ik nog niet bedacht had?