Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb besloten om WinXP opnieuw te installeren n.a.v. het feit dat ik geen bijlagen meer kon toevoegen aan mijn emailaccount )hotmail, gmail, maakt niet uit' en wilde gewoon eens weer een claean install na 2,5 jaar.
Maar...ondanks mijn bootable xp cd, wil xp niet opnieuw. Heb al BIOS settings veranderd dat hij vanaf de cdrom moet opstarten, echterzonder resultaat. Heb alle andere ´onnodige´ usb-apparaten ontkoppeld, no, weer niets. Als ik via Verkenner de cdrom wil Openen, dan gaat dat wel en bij de optie ´Opnieuw installeren´ krijg ik de melding dat het ´huidige systeem een nieuwere versie heeft` en daarom niet installeert.
Okee, mijn xp-cd zal SP2 (misschien zelfs SP1) hebben, maar dan moet ik toch kunnen installeren. Ben niet thuis op dit gebied en durf daarom niet méér...wil wel mijn hd formatteren, maar gaat de cd dan wel werken? Waar moet ik dan nog op letten. Overigens is de cdrom speler niet defect...

Wie weet wat ik moet doen? :? Trouwens, is géén illegale windows...

(PS: Mod, ik weet niet waar ik de topic moest beginnen en leek mij het best hier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Ander willekeurig bootable cd'tje (bv een linux live cd) werkt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 16:19
Gewoon booten van CD en een format doen? Dat werkt wel. Daar maakt het niet uit of je sp1,2 of 3 op je cd hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door FreestyleFrl op 27-09-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, heb niet een ander bij de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Booten van cd lukt dus niet, wil op zich wel formatteren, maar...gaat cd dan wel booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:14
Heb je soms meer dan 1 DVD speler / brander? Je zou dan eens met het andere station kunnen proberen te booten.

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SoulWar1 schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:20:
Heb je soms meer dan 1 DVD speler / brander? Je zou dan eens met het andere station kunnen proberen te booten.
Yepp, heb een -r brander, maar ook vanaf de brander wil hij niet... (is een pc uit mei 2003 vande LIDL, je weet wel die redelijk geprijsd en goed uitgerust zijn; was toen een vande eerste in zijn soort, dus met een (min)brander i.pvp +(plus) brander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:14
Volgende vraag dan maar, heb je soms nog een andere bootable CD liggen? Dan zou ik proberen of je van deze CD kan booten, dan ligt het in ieder geval niet aan je PC. Mocht de andere CD wel booten denk ik dat je orginele windows cd beschadigd is. In dat geval kun je gewoon een iso van internet downloaden en je geldige cd key gebruiken. Kun je ook niet booten vanaf een andere CD dan zul je verder moeten zoeken op je PC.

edit; is al gevraagd zie ik, maar je kunt gewoon even een linux distro downloaden lijkt me. Zijn maar paar honderd MB.

[ Voor 12% gewijzigd door SoulWar1 op 27-09-2009 13:28 ]

Know Thyself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 15:50
Als je je pc goed ingesteld hebt zie je sowieso dat hij zegt: booting from cd-rom.
Nog voordat windows start. als hij dat niet doet heb je de boot volgorde gewoon niet goed staan

Daar zou ik eerst naar kijken of je o pdat mooie zwarte scherm met witte lettertjes dat tegen komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yesssss, heb eindelijk mijn knoppix 4.0 gevonden; dat is toch een linux-programmatje? Had ik ooit bij een chip-editie gekocht. Kan iemand me AUB stap voor stap wegwijs maken hoe ik nu verder moet? Ben echt een nul mensen.

Edit: heb net de knoppix cd in de cdrom speler gedaan en bij de opstart zie ik dat de pc de 'start from atapi cd-rom' wel pakt, echter blijft hij 'bezig'...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hellfighter87 schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:31:
Als je je pc goed ingesteld hebt zie je sowieso dat hij zegt: booting from cd-rom.
Nog voordat windows start. als hij dat niet doet heb je de boot volgorde gewoon niet goed staan

Daar zou ik eerst naar kijken of je o pdat mooie zwarte scherm met witte lettertjes dat tegen komt :P
Wat zou de volgorde moeten zijn: Wat er staat is:

First Boot Device: CDROM
Second Boot Device: CDROM
Third Boot Device: HDD-0
Boot Other Device: Enabled
Boot Up Floppy Seek: Disabled
Boot Up NumLock Status: On

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Om te formatteren moet je enkel als eerste device je Cdrom speler opgeven in BIOS, opslaan en herstarten.
Als hij dan boot en je krijgt de vraag van "starten vanaf cd" druk je op een toets, dan is ie een hele tijd bezig en zal hij zeggen dat er een windows installatie gevonden is en wat je daarmee wilt aanvangen, herstellen of vers installen etc.
Je hebt natuurlijk alle files die je wilt behouden ergens anders opgezet tegen die tijd ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:44:
Om te formatteren moet je enkel als eerste device je Cdrom speler opgeven in BIOS, opslaan en herstarten.
Als hij dan boot en je krijgt de vraag van "starten vanaf cd" druk je op een toets, dan is ie een hele tijd bezig en zal hij zeggen dat er een windows installatie gevonden is en wat je daarmee wilt aanvangen, herstellen of vers installen etc.
Je hebt natuurlijk alle files die je wilt behouden ergens anders opgezet tegen die tijd ... :)
Jazeker, data heb ik al middels een kleine externe hd veilig gesteld, het gaat nu in eerste instantie of de BIOS settings er goed instaan (alhoewel ik dat betwijfel...)

Ik hoop dat het vandaag gaat lukken, want vorige week zaterdag was mijn hele dag ook al naar de knoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zegt het volgende jullie iets:
heb alle bronnen in de BIOS 'disabled' behalve de First Boot Device: CDROM die heb ik zo laten staan, vervolgens opnieuw laten opstarten. Ik kreeg eerst de indruk dat hij de cdrom pakte, echter bleef hij 'hangen' en staat nu de volgende boodschap op mijn monitorL

Disk Boot Failure, Insert System Disk and Press Enter? In ieder geval betekent dit toch dat de cdrom speler zeker niet defect is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Dat wil zeggen dat het booten van CD niet gelukt is en hij verder niets kan vinden om van te booten. Ook niet zo gek als je alles behalve je CD disabled hebt.

Waarom zou dat betekenen dan je CD speler niet defect? Oh, omdat ie met een Knoppix schijfje wel activiteit geeft..?

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 27-09-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, weet ik eerlijk gezegd niet, ik zei al eerder dat ik niet veel verstand heb van deze zaken...dacht omdat de cdrom nu echt reageert, dat hij dan niet defect moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me zeggen of de volgende instellingen in mijn BIOS correct zijn:

First Boot Device: CDROM
Second Boot Device: CDROM
Third Boot Device: HDD-0
Boot Other Device: Enabled
Boot Up Floppy Seek: Disabled
Boot Up NumLock Status: On

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit een letterlijke weergave van je bootopties? Of staat er achter cd-rom nog een merk? Sowieso, kun je van usb booten? Anders zou ik een iso maken van de cd die je nu hebt en die op een bootable usb stick zetten, en dat eens proberen. Dan heb je namelijk ook geen probleem de cd-roms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 14:19:
Is dit een letterlijke weergave van je bootopties? Of staat er achter cd-rom nog een merk? Sowieso, kun je van usb booten? Anders zou ik een iso maken van de cd die je nu hebt en die op een bootable usb stick zetten, en dat eens proberen. Dan heb je namelijk ook geen probleem de cd-roms.
Dit zijn inderdaad letterlijk de bewoordingen zoals ze er staan. Achter cd-rom station staat geen merk (beide zijn van Toshiba). Over iso-bestand maken heb ik echt geen kaas van gegeten. heb wel verschillende usb-sticks liggen. Als jij weet wat ik moet doen om een iso-bestand te maken, dan verneem ik dat graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 14:24:
Over iso-bestand maken heb ik echt geen kaas van gegeten. heb wel verschillende usb-sticks liggen. Als jij weet wat ik moet doen om een iso-bestand te maken, dan verneem ik dat graag...
Dat staat in de Windows Clients - Howto's and Guides uitgelegd, dus vragen hoeft al niet meer. Wel zoeken en lezen. :)

Desnoods koppel je één van je speleers fysiek af (oei, kabels losmaken - eng!) en kijk of het dal wel lukt.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2009 14:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in dit geval dan inderdaad gaan voor een usb boot.Je ziet nu met het probleem dat je niet weet welke van je cd-rom spelers is ingesteld als 1e boot, laat ik het zo zeggen; de kans bestaat dat je de cd in de verkeerde speler hebt, levert alleen maar gedoe op.
Je kunt wel van usb booten? Download anders eerst eens een linux iso, gooi die op een usb stick en probeer eens te booten.
MBT de iso van XP. Gewoon een kwestie van bijv. Ultraiso installeren, cd in de pc, en dan het prog een iso van de cd laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Er is toch geen echt cdrom probleem, gewoon ff van lader wisselen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op zondag 27 september 2009 @ 23:52:
Er is toch geen echt cdrom probleem, gewoon ff van lader wisselen :?
Ik denk van wel, aangezien de dvd-brander ook niet wil functioneren...
Heb trouwens de WinXP Pro cd van de bruen geleend, om te achterhalen of het aan mijn cd lag, maar ook hiermee wil hij niet verder: ook hier krijg ik de melding dat mijn systeem een nieuwere versie bevat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je master/slave jumpers en je kabels goed zijn aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 10:15:
Weet je zeker dat je master/slave jumpers en je kabels goed zijn aangesloten ?
Wat bedoel je met master/slave jumpers? En hoe controleer je dat, want ik ben echt een nul in deze zaken...
Kabels heb ik al gechecked, die zitten goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ehm.. niet om vervelend te doen, maar jumpers & kabelsettings kun je prima uitzoeken door het nalezen van wat Harde waren FAQs.

Dat je er niet handig in bent is niet zo erg, maar vooralsnog kun je dan nog wel opzoeken hoe zoiets wel werkt (google, GotSearch, Wikipedia voor mijn part of je zoekt de manual van je PC op).

Zonder een goed werkende CDROM of DVD speler die zelfs een goeie Ubuntu of XP cd pakt kom je gewoon niet ver genoeg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herhaal: iso van cd maken en op een bootable isb stick zetten. Geen gedoe met je cd-romspelers, jumpers, kabels of wat dan ook
Pagina: 1