[Showcase] Straatportretten in Tunesie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Volgende serie uit Tunesie, portretten die ik heb gemaakt op straat/in het binnenland. Ze zijn allemaal gemaakt met de 10-22, meestal wide open (f4.5 :X ). Het is een showcase omdat de mensen zo mooi zijn, niet omdat ik nou extreem begaafd ben in straatdingetjes, sterker nog ik heb het nog niet veel vaker gedaan. Wel vind ik het ongelooflijk leuk om te doen en ik ben ook wel erg tevreden over het resultaat.

Ze zijn niet klikbaar ofzo deze keer want ze zijn wel groot genoeg zo.

1:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O86bVkl90RlOzx5tcv8sPvVp/full.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iU4Oc2GyuRQ9YGhUfcvOMWuQ/full.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KKuC23vQEBp7iPfiXYsODcqN/full.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/49hBBJbyKEjvVXrOcyez7N2w/full.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N5SmSZY82gTmzvp9C0Yj2Hx5/full.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ceOKQUM2iJ4SoJfu8RcH3AOd/full.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VWJiPgHcfWS4yHjIIh3jb3cH/full.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4phZfdEFGW2cO6dapiQwnLeG/full.jpg

9: beetje onscherp
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QRRlFvbZKYNw0y8vmo2Sn1M0/full.jpg

10:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AYMJrvlV9vIncgZFlrQ1JHUr/full.jpg

11:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZL6xkBvQyxJCJQDth1NR7YDc/full.jpg

12:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fTGrrt72kA0dH8e39tkgeC25/full.jpg

Wat zijn het toch een mooie mensen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik vind je reden waarom het (volgens jou) een showcase is een beetje raar, begrijp ik daaruit dat elke foto van Yolanthe Cabau van Kasbergen ook een showcase is, ook al is het gemaakt met een iPhone ofzo?

Zelf vind ik het namelijk geen showcase-serie, de uitdrukkingen zijn soms een beetje ongelukkig, er zitten meerdere foto's bij die gewoon niet scherp zijn en de composities zijn allemaal een beetje te centraal (en daardoor ook niet heel interessant) voor mij.

Als je het mij vraagt kan je, zelfs als je er van overtuigd bent dat je superfoto's hebt, het beste gewoon altijd een testcase-topic openen. Als anderen er (ook) van overtuigd zijn dat het showcase-waardige foto's zijn, dan wordt je topic vanzelf hernoemd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik wist dat ik daar over aangesproken zou worden, over waarom ik het een showcase vind.

Uiteraard is dat niet de enige reden. Ook de context vind ik mooi in de meeste foto's. Ook de gezichtsuitdrukkingen vind ik juist mooi en zeker niet ongelukkig. Dat foto's waarvan het onderwerp in het midden staat niet mooi kunnen zijn word ik een beetje moe. Natuurlijk gaat het wel vaak op en kan het helpen maar het moet geen doel op zich worden. Een foto is mooi of niet, een niet centrale compositie kan helpen daarin.

Scherpte heb je helemaal gelijk in. Het is niet erg storend vind ik maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
Geeft wel heel goed de sfeer daar weer (mits je niet wordt aangesproken door winkelmedewerkers of je misschien nog schoenen of een t-shirt nodig hebt..).

Was dit toevallig in Sousse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 19:12

ErA

Foto 1 en 7 vind ik mooie fotos.

Echter ben ik het met Mute eens dat de gezichtsuitdrukkingen op de andere fotos niet allemaal even mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Endness Yep in Sousse, althans de meeste, 1 en 6 niet, die zijn in het binnenland genomen. 1 is een berber vrouw die 45209184 keer op de foto staat denk ik, het is nogal toeristisch daarzo. 6 is in een oase, deze meneer was bevruchter van dadelpalmbomen.

Over het aanspreken, dit is in het begin lastig, later valt het allemaal wel mee

ErA dank je, voor de gezichtsuitdrukkingen zie hierboven.

[ Voor 23% gewijzigd door Moby op 27-09-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hmm, wat vind je in je eigen inbreng dat 't tot een showcase maakt? Als ik naar de techniek kijk zie ik echt heel wat werk te gaan, je belichtingen zijn nogal grijzig, veel verdwijnt in schaduwen, de achtergronden zijn rommelig. Als ik naar inhoud kijk snap ik wel wat je wilt laten zien, en is 't ook wel begrijpelijk. Maar ik denk dat je toch minder de mooie oude mensen moet pakken, dat is zo'n enorm cliché, de gerimppelde opoes en omoes. Hierdoor mis ik moment, al heeft bijv #12 die wel. Maar je composities moet je toch denk ik meer tijd voor nemen, ze zijn ogen zo random, heel onrustig. Maar wel een thema om verder mee te gaan, maar denk ik andere benadering.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
simon, wat bedoel je met verdwijnen in de schaduwen. Je hebt zo´n andere kijk op fotografie dat ik af en toe niet weet wat je bedoelt. Ik zie nergens dichtgelopen schaduwen ofzo. En grijzige belichting, say what. De belichting heb ik niet veel aan gedaan, het was zonnig of niet, qua nabewerking heb ik er niet veel meer aan gedaan. Zoals ik al zei was dit zo ongeveer de eerste keer, dan pak je uiteraard de oude gerimpelde mensen, die zijn prachtig. Ik zal eens op zoek gaan naar kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
Wat ik bedoel met verdwijnen in de schaduwen is dat ze bijna allemaal in de schaduw staan, dat kijkt niet echt prettig. Mensen kijken snel naar ogen, en als ogen in de schaduw staan moeten we extra moeite doen. Dus zorg ervoor dat je ogen mooi uitkomen, ogen kunnen vaak bepalend zijn voor dat ene moment. Het persoon wat je fotografeert mag je ook aankijken, als hij/zij jou (als kijker) aanspreekt, doet 't vaak goed.

Ik snap dat 't zonnig was, maar ik maak ook veel foto's op zonnige dagen, denk even zonnig als hier, en zorg er altijd voor dat mijn histogram mooi gevuld is. Probeer daar toch naar te kijken, want 't is gewoon jammer, die afwerking doet af.

Voor een eerste keer pak je inderdaad de mooie mensen, of kinderen, maar ik zou gewoon niet op zoek gaan naar mooie mensen, maar naar momenten, en misschien een typetje, in ieder geval iets wat iets overbrengt. Maar dat kan je volgende stap zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het eens met Mute. Het feit dat het een onderwerp is dat showcase waardig kan zijn wil niet zeggen dat het dan ook maar per definitie showcasewaardig is als je het maar vast legt.
Je geeft zelf aan dat je niet veel ervaring hebt met straatfotografie hebt en dat is dan ook wel te zien. De meeste composities zijn echt verkeerd genomen. Vind dit een beetje een makkelijke uitweg om het maar showcase te noemen. Meen ergens gelezen te hebben dat de plaat perfect moet zijn en er voor is om te bewonderen maar dat doe ik bij geen 1 foto.

Tevens doe je nog even een crosspost naar het soloshowcase topic. Wat verwacht je dat er daar anders aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:32:
Ik ben het eens met Mute. Het feit dat het een onderwerp is dat showcase waardig kan zijn wil niet zeggen dat het dan ook maar per definitie showcasewaardig is als je het maar vast legt.
Je geeft zelf aan dat je niet veel ervaring hebt met straatfotografie hebt en dat is dan ook wel te zien. De meeste composities zijn echt verkeerd genomen. Vind dit een beetje een makkelijke uitweg om het maar showcase te noemen. Meen ergens gelezen te hebben dat de plaat perfect moet zijn en er voor is om te bewonderen maar dat doe ik bij geen 1 foto.

Tevens doe je nog even een crosspost naar het soloshowcase topic. Wat verwacht je dat er daar anders aan is?
Geef dan ook even aan wat echt verkeerd is. Nu is het een beetje een zeurpost en daar heeft niemand wat aan natuurlijk.

Die crosspost is een foutje trouwens, de eerste in mijn carrière op GoT dus die mag je me wel vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Nu online
#1 is wel mooi voorbeeld, links en boven veel loze ruimte, ik denk dat deze liggend sterker zou zijn
of #11 waar de lijnwerking van de straat door je compositie verdwenen is..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het ook niet allemaal te letterlijk opvatten. Absoluut geen zeurpost hoor! Als iemand iets zegt is dat niet gelijk zeuren.

Daarbij komt ook nog eens dat iedereen een hele eigen kijk op compositie heeft dus ja, in principe kan ik het niet compleet fout noemen als jij een onderbouwing hebt waarom jij op dat moment voor die kadering en standpunt hebt gekozen (hoef je hier niet neer te kwakken maar ik neem aan dat je dat voor jezelf duidelijk hebt)
Wat ik bijvoorbeeld "verkeerd" vind of anders zou doen is:

1
Veel ruimte aan de bovenkant en ik zou de foto van voren genomen hebben.

2
Deze neem je wel van voren maar het plezier speelt zich links af blijkbaar. Zijn arm gaat daar heen en hij lacht.
Dan zou ik hem niet in de portretstand genomen hebben.

3
Daar kap je 2 mensen af. Ik vermoed dat het stel benen er niet toe doen in de context van de foto.

4
Oke deze heeft wel wat met al die vogelkooien op de achtergrond. Dan is het helemaal niet storend dat er veel ruimte boven haar is.

5
Ik denk dat ik bij deze foto het focuspunt op de bonen? zou leggen. Hier ben ik nog niet helemaal over uit maar ik denk dat het daardoor spannender kan worden.

6
Achtergrond is echt mega aanwezig. Stoort enorm vind ik.

7
Sterkste in de hele serie. Moeilijk voor mij om te zien op wie je nou hebt gefocust maar het feit dat die man gewoon opzij kijkt terwijl je vrij dicht voor hem zit vind ik super.
Laag standpunt vind ik ook mooi en dat er drie personen op de foto aanwezig zijn die alle drie een rol/betrokkenheid hebben met elkaar zonder dat ze elkaar of kennen of groeten of dat er interactie onderling is.
En toch zie ik er wel interactie in vanwege hun posities.

En hier laat ik het bij!

Hopelijk kun je er wat mee en als je er het niet mee eens bent dan leg je het gewoon naast je neer.

Edit: de serie vind ik ook te groot. Mag best wat minder fotos.
En bijna elke foto heeft een soort waas eroverheen. Er is eigenlijk niks scherp op een foto.
Docent van mij heeft het over wollig en dat zie ik in jouw serie ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik ga ze niet allemaal behandelen, maar slechts een selectie:

1: Hier mag wel een stukje van de bovenkant af. Mooie kleuren overigens
3: Volgens mij heb je op een ongelukkig moment afgedrukt. Nu lijkt het net of ze haar behoefte zit te doen. Die benen rechts moet je eigenlijk wegretoucheren
6: Leuke foto, maar het groen op de achtergrond leidt mijn aandacht af. Je zou alles behalve de man kunnen blurren.
7, 8: Dit vind ik een leuke foto's
10: Het verschil tussen schaduw en zon is te groot. Dit kun je niet afdoen met "de zon scheen nu eenmaal". Dit is typisch een foto die nabewerking nodig heeft.
12: Leuke foto, jammer alleen van die plastic zak. (je weet waarschijnlijk wel wat ik nu wil zeggen ;) )

Het zal je opvallen dat ik je nogal eens vraag om foto's na te bewerken, soms zelfs dingen weg te halen uit de foto's. Dat lijkt je nu misschien vreemd, maar je foto's kunnen er zoveel van opknappen. Probeer het eens bij foto 12. De plastic zak wegretoucheren is niet al te moeilijk. Je hebt genoeg stoeprand om de zak te verbergen. Probeer eens om bij foto 10 het gezicht van de man wat helderder te maken. Niet zoveel dat het net lijkt of hij in de zon zit, maar slechts een klein beetje. Vergelijk gewoon van beide eens de foto's voor en na de bewerking

Succes
Pagina: 1