Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NT 6.x] Textmode installatie van Vista en hoger?

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
NT 6.x in de title betreft Vista, 2008, 7 en 2008 R2.

Sinds Windows Vista (eigenlijk sinds Longhorn Beta 1) levert Microsoft een sysprepped image uit. Met een offline registry editor kun je de mini-setup annuleren zodat je in de Windows terecht komt waarmee de systeembouwer wijzigingen heeft aangebracht.

Frappant is dat de product key die op dat moment nog in Windows staat vaak een SLP key betreft van de betreffende leverancier. SLP is voor een ander doel, namelijk pre-activatie. Niet om een sysprep image mee te bouwen waarna de gebruiker zelf alsnog een key invult, wat in feite gebeurt. Of mag je een SLP key toch wel gebruiken om een installatie mee te bouwen?

Anyway, de fabrikant voert dus sysprep uit. Heeft de fabrikant dan een originele installatie op basis van bijvoorbeeld textmode setup? Of is het mogelijk om de sysprep limiet van maximaal 3x mini-setup te verhogen naar bijvoorbeeld 4x en krijgt de systeembouwer zo'n speciale Windows versie? Of ben je als consument de pineut en moet je genoegen nemen met 2x mini-setup?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is geen textmode meer.
Volledig 32bits.

Verder staan jouw vragen beantwoord in de AIK documentatie, inclusief de factory build limieten qua setup.

[ Voor 56% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2009 14:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Trommelrem
De textmode is vanaf Windows NT 3.1 al 32-bits.
De factory build limieten staan inderdaad in de sysprep documentatie, maar dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is of systeembouwers zoals Dell en HP, die ook hun eigen SLP krijgen, wellicht een speciale (echte) installatie krijgen met een hogere limiet?

Hoe maakt Microsoft eigenlijk een image als zij hun OS nooit hebben geinstalleerd?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar er zit geen textmode in Vista & hoger meer tijdens setup.

Het kan aan mij liggen maar ik zie het probleem niet zo.

Je maakt je base image, kan dat doen in testmodes en als je eenmaal een werkende set instructies & driver/updates/files/weetikveel heb kun je die gewoon opnieuw in een verse base image verwerken.
Totdat je de juiste build hebt kun je met disposable images werken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Trommelrem
Welk probleem zou er moeten zijn dan? :S

Ik ben gewoon benieuwd wat de fabrikanten voor image van Microsoft krijgen, en of een OEM image dus vaker of minder vaak te syspreppen is. De vraag is niet vanwege een probleem, anders had ik de vraag wel gesteld op een helpdeskforum.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom zouden ze een speciale sysprep moeten hebben dan? :)

• Trommelrem
Zodat de eindgebruiker alsnog 3x kan syspreppen omdat de fabrikant niets van de teller heeft afgehaald.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom zou een eindgebruiker 3x moeten syspreppen dan?
offtopic:
leuk vraag en antwoordgesprek

Dan heeft $eindgebruiker een ander doel voor ogen en gebruikt ie de verkeerde middelen imho.

• Trommelrem
Niet. Ik zou het in ieder geval niet doen. Maar de functionaliteit van mijn software neemt blijkbaar wel af als ik een OEM product afneem (als m'n vermoeden juist is).

Ik ken overigens wel organisaties waarbij men een gesysprept image opnieuw sysprept. Zodra men tegen de limiet aanloopt dan heeft men een probleem op te lossen wat men had kunnen voorkomen

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Trommelrem schreef op zondag 27 september 2009 @ 23:23:
Niet. Ik zou het in ieder geval niet doen. Maar de functionaliteit van mijn software neemt blijkbaar wel af als ik een OEM product afneem (als m'n vermoeden juist is).
#define functionaliteit.
Je OEM heeft immers een werkende imagebased install voor dat type PC waar de licentie + preinstall is bedoeld aan jou opgeleverd toch?
Wat mist er dan aan functionaliteit?
Ik ken overigens wel organisaties waarbij men een gesysprept image opnieuw sysprept. Zodra men tegen de limiet aanloopt dan heeft men een probleem op te lossen wat men had kunnen voorkomen
Voorkomen door een disposable testsetup te nemen en de finished meuk al dan niet met MDT op een schone .wim toe te passen.
Hoppa, probleem uit de wereld - voor zover het al een probleem is (wat het niet is imho).

Ik bedoel: met een unattended XP setup werkte je al grotendeels met een virtuele setup (vmware/vpc) om software installs e.d. in te stellen, enige waar je dan nog specifiek je hardware voor nodig hebt is hardware support inbouwen.
En als je eenmaal je eigen set buildscripts hebt liggen zijn dat minimale aanpassingen over het algemeen.

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2009 23:29 ]

Pagina: 1