Dubbel LAN benutten

Pagina: 1
Acties:

• Marxo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01-2023
Beste,

Ik zit met de volgende twee vragen:

1. Is het mogelijk om twee lan-kaarten in mijn server aan te sluiten op mijn switch zodat ik een dubbele verbindings snelheid behaal? Server draait op win XP switch heeft 24 poorten dus poort 1 en 2 voor server poorten 3 t/m 24 voor de laptops.

2. Mijn switch ondersteund full duplex mode moet ik in windows xp iets instellen om van daar uit full duplex te ondersteunen? m.a.w. kan mijn server dat ook ondersteunen?

Alvast bedankt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, als je switch en je OS het kunnen is het mogelijk.
Trunking is de term.

Windows zal gewoon full duplex mode aanzetten op je NIC. Je NIC kan dit over het algemeen goed doen op auto mode.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1. Nee dat gaat niet werken, dan heb je twee aparte lan verbindingen. Je kan dan beter je switch upgraden, is een stuk minder werk. Welke snelheid heb je nu dan? Ik gok dat je een 100mbit switch hebt? Dan kan je die beter upgraden naar gigabit met in elke pc een gigabit netwerkkaart.

2. In principe gaat dat gewoon automatisch.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 26-09-2009 23:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35
De gemakkelijkste oplossing is de voor de helft van de laptops de ene netwerkkaart (met gekoppeld IP adres) te gebruiken en voor de andere helft de andere... Of je moet inderdaad gaan trunken.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:48
Als je momenteel een 100Mbit switch zonder ondersteuning voor trunking hebt zal het, mits het uitsluitend om snelheidswinst te doen is, waarschijnlijk goedkoper zijn om die samen met je NIC te upgraden naar 1Gb varianten zonder trunking.

Een switch welke trunking ondersteunt heeft namelijk altijd enige vorm van management (smart-managed switch), en is daarmee relatief duur.

Als redundantie (in het geval van je server) een rol speelt kun je trunking overwegen. Als je voor een 2Gb verbinding wilt gaan is trunking natuurlijk wel de manier. Houd wel rekening met een hogere CPU load.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 23:46:
Ja, als je switch en je OS het kunnen is het mogelijk.
Trunking is de term.
Nee, Link Aggregation is de term. Trunking is exact het tegenovergestelde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Other terms for link aggregation include Ethernet trunk, NIC teaming, port channel, port teaming, port trunking, link bundling, EtherChannel, Multi-link trunking (MLT), NIC bonding, network bonding,[1] and Network Fault Tolerance (NFT).[
Wikipedia: Link aggregation

Wiki is geen extreem goede bron, maar zowel wiki als meerdere mensen hebben het over trunking hoor?

• Marxo
Iets meer duidelijkheid mijn server heeft een 100mbit en een 1000mbit helaas kan ik dit niet benutten omdat mijn switch zich beperkt tot 24 x 10mbit en 1 x 100mbit de switch ondersteund half en full duplex

dus mijn rekensom bracht mij bij 240mbit wat voor mij voldoende zal zijn om een stuk soepeler te kunnen draaien 2,5x zo veel (hardware upgrade is geen optie tis allemaal low budget) want dan kunnen als ik me niet vergis 12 laptops een aanvraag doen van 10mbit en dan heb ik genoeg ruimte?

Nou weet ik niet precies hoe het heet ( trunking, link aggregation of teaming) maar hoe kan ik dit instellen onder xp en is bridgen het zelfde??

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij komt het nog altijd uit op 110mbit ipv 100mbit. Denk niet dat je er ook maar iets van zal merken. Zou eerder gewoon je switch updaten, probleem zit denk ik toch echt bij de 10mbit kant. Een mooie gigabit switch of in ieder geval 1xgigabit en 24x100mbit zou veel schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marxo
Tsurany schreef op zondag 27 september 2009 @ 00:24:
Bij mij komt het nog altijd uit op 110mbit ipv 100mbit.
In full duplex word 100mbit toch 200 mbit ? 100mbit heen en 100mbit terug tegelijk bij half duplex moet ik telkens wachten dus 100mbit heen of 100 mbit terug... is dan toch langzamer? en is mijn winst uit eindelijk 20mbit ?

[ Voor 5% gewijzigd door Marxo op 27-09-2009 00:29 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

half en full duplex slaat op de communicatievorm. Bij full duplex kunnen er signalen naar de switch terwijl er ook singalen vandaan komen. Bij half duplex is het om beurten.
Je 100Mbps verbinding zal er iets efficienter van werken (80Mbps ipv 70Mbps effectief b.v.), maar je haalt niet oppeens dubbele snelheid ofzo.
Houd er rekening mee dat er altijd wat ethernet addressing overhead is en dat je nooit beide richtingen full speed gebruikt. Als je download gaat er maar een klein beetje aan acknowledgements terug.
Duplex instellingen zijn alleen interessant om het verkeer ietsjes efficienter te maken, niet om het daadwerkelijk veel sneller te maken.

Link aggregation is simpelweg twee netwerkkaarten in je server verbinden naar dezelfde switch zodat je 200Mbps hebt.
Uiteraard heb je daar voor netwerkkaarten nodig en een switch die dat allemaal ondersteunen.
Per fabrikant wil het ook nog wel eens verschillen, dus 2 intel kaarten op een 3com switch zou b.v. niet werken.

Bridgen is het doorverbinden van de ene netwerkkaart naar de andere. Daarmee wordt je PC effectief een 2port switch. Niet wat je zoekt dus.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2009 00:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• _Eend_
  • Laatst online: 06:24

_Eend_

🌻🇺🇦

Bridgen is iets heel anders. Met bridgen maak je een verbinding tussen 2 netwerken. Bijv.: NIC 1 hangt in Netwerk A en NIC 2 hangt in Netwerk B, door een bridge op te bouwen maak je letterlijk een brug tussen twee (of meer?) netwerken.

spuit 11 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 27-09-2009 00:30 . Reden: F5 = broken ]

• Marxo
Oke dus als ik alles samenvat maakt het uberhaupt weinig uit om mijn lan-poorten met elkaar te verbinden
winst is er weinig want we worden beperkt door de switch..

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Correct.
Je kan het wat optimaliseren door de goochelen met frame sizes, TCP windows (per hoeveel ontvangen packets stuur je een ACK) en duplex settings.
Echt sneller wordt het niet, tenzij je een bedrijfs type switch hebt die link aggregation lust en daar ook twee bijpassende netwerkkaarten voor hebt.

Voor de meeste situaties is het het meest winstgevend om simpelweg een snellere switch te kopen.
Een gigabit switch heb je tegenwoordig al voor een paar tientjes, dus ik zou zeggen, kijk daar eens naar.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mwah 24 poorts is snel 100-300 euro afhankelijk van het aantal poorten dat gigabit is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op zondag 27 september 2009 @ 00:18:
[...]

Wikipedia: Link aggregation

Wiki is geen extreem goede bron, maar zowel wiki als meerdere mensen hebben het over trunking hoor?
Wikipedia zegt gewoon 'dit wordt ook wel eens X genoemd'. Dat betekent niet dat dat zo hoort. Net zoals switches door veel mensen hubs genoemd worden.

De term 'trunk' komt uit de telecomwereld, waar het gebruikt werd ver voor ethernet überhaupt uitgevonden werd. Daar was dat een enkele fysieke verbinding tussen twee punten waarover meerdere kanalen gestuurd konden worden. In het telecomgeval dus een lijn waarover meerdere gesprekken gevoerd konden worden. Verderop in de tijd zou je verbinding met 802.1Q VLAN tags een trunk kunnen noemen.

Link aggregation is dus exact het tegenovergestelde: één enkele verbinding over meerdere fysieke lijnen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tsurany schreef op zondag 27 september 2009 @ 00:40:
Mwah 24 poorts is snel 100-300 euro afhankelijk van het aantal poorten dat gigabit is.
Ach, een 1x Gbit + 24x 100Mbps is niet zo duur meer. Die zijn ook tweedehands wel goed te krijgen. Heb je meteen een mooie 3Com of HP switch.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

http://www.procurve.com/p...1700_Series/overview.htm#

web-managed, rond de €150. Ook in 8 poorts versie te krijgen voor €85.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 27-09-2009 01:23 ]

Pagina: 1