Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Moederbord vervangen, booten zonder reinstall?*

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb hier een PC staan, daar zat een Asus P5N-MX moederbord in. Dit moederbord heb ik vervangen door een P5L-MX.

Ik heb verder niks met de hardeschijf gedaan, en toen ik de PC wou opstarten bleef hij hangen in een reboot loop (windows laden, BSOD, restart, windows laden, BSOD etc)

Dit is logisch, aangezien het een ander moederbord is, met een andere chipset.

Nu dacht ik dit te kunnen fixen door een 'repair' installatie te doen van Vista.

Ik heb de Vista DVD erin gestopt, en opgestart.

Op het scherm met de knop "Nu installeren" staat onderaan iets van herstellen. Daar heb ik op geklikt, maar dan wil hij Systeemherstel doen, en de PC terugzetten naar een eerder punt.

Dat is niet wat ik wil, ik wil eigenlijk een "Upgrade" doen met behoud van de huidige programma's e.d.

Want hij hoeft alleen maar het nieuwe moederbord te installeren eigenlijk.

Ik heb ook al op "Nu installeren" geklikt, maar dan is de optie "Upgrade" grijs. Ik kan alleen maar een nieuwe installatie doen, en als ik dat probeer, dan krijg ik bericht dat mijn huidige installatie wordt overschreven, en dat mijn oude Windows in Windows.old komt te staan.

Hoe zorg ik dat deze Vista installatie weer gaat werken? Ik wil namelijk geen reinstall doen, omdat ik alles net perfect heb geconfigureerd.

Het gaat om Vista Home Premium 32bit NL trouwens

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je het oude moederbord nog?
dan gooi je eerst alle board-specifieke devices weg, en sluit dan af.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThinkPad
  • Nu online
Ja ik heb het oude moederbord nog.

Maar als ik alle board-specifieke devices weggooi, dan hoef ik dus ook niet aan de gang met de DVD? Dan kan ik gewoon proberen te booten, en dan gaat hij de hardware van het nieuwe board installeren?

En met board-specifieke devices bedoel je de onboard GPU, en vooral de apparaten onder het kopje "Systeemapparaten" (vooral ACPI-<xx> enzo ) zeker ?

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2009 16:03 ]

Verwijderd

Heb je safe mode algeprobeerd?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En zoals gebruikelijk: denk aan je disk controllers.
Eigenlijk verbaast het me dat je je niet hebt gekeken naar de bewuste BSOD code - die kun je alsnog tevoorschijn krijgen met je oude mobo aangesloten, zie de debugging howto.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ThinkPad
  • Nu online
alt-92 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:18:
En zoals gebruikelijk: denk aan je disk controllers.
Eigenlijk verbaast het me dat je je niet hebt gekeken naar de bewuste BSOD code - die kun je alsnog tevoorschijn krijgen met je oude mobo aangesloten, zie de debugging howto.
Ik wil wel kijken naar de BSOD code, maar het gaat zo snel, ik kan alleen maar zien dat het een blauw scherm is. De melding kan ik niet eens lezen, zo snel flitst hij weer weg.

Dat valt dus te fixen door op F8 te drukken en dan kiezen voor "niet automatisch opnieuw opstarten na systeemfout"

De BSOD is

"A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer"

STOP: 0x0000007B (0x80699BB0, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Veilige modus wil ook niet, dan gaat hij ook in een BSOD reboot loop.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2009 16:26 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je disk controller dus.

• ThinkPad
  • Nu online
Oke, en dan moet ik met het oude moederbord de disk controller verwijderen, dan vraagt Windows waarschijnlijk of ik opnieuw wil opstarten, dan zeg ik ja, en voordat hij in Windows is gooi ik de PC uit, en stop ik het 'nieuwe' moederbord erin?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwa, je gaat zo te zien van een Nvidia disk controller naar een Intel?
En je draait geen RAID ofzo?

Dan kan je proberen (let wel - geen garanties) de Nvidia controller te verwijderen en geforceerd de Intel AHCI driver te installeren als disk controller via Device Manager.

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 26-09-2009 16:33 ]

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
word wel een beetje zeuren denk ik, evt in safemode van je oude bord de drivers van je nieuwe bord installeren...

Interpolis, glashelder!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 07:25
Gewoon "Nee" kiezen, en dan afsluiten werkt ook. Anders krijg je kans op de melding "Windows heeft niet normaal kunnen starten blablabla"

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• ThinkPad
  • Nu online
alt-92 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:31:
Mwa, je gaat zo te zien van een Nvidia disk controller naar een Intel?
En je draait geen RAID ofzo?

Dan kan je proberen (let wel - geen garanties) de Nvidia controller te verwijderen en geforceerd de Intel AHCI driver te installeren als disk controller via Device Manager.
Ik draai geen RAID.

Er hangt een 160GB Seagate ATA/IDE schijfje aan, geen moeilijke dingen verder.

Ik zal het van het weekend even proberen, moet zo weg.

Hoe zit het overigens met de processor? Want op dat oude moederbord zit nu een E5200, op de 'nieuwe' (die dus niet op wil starten nu) een P4 3,0Ghz S775.

Kan ik gewoon de HDD in de PC met het oude bordje hangen, en dan de diskcontroller e.d. verwijderen? Of krijg ik ook nog geouwehoer dat ik eerst processor moet verwisselen?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2009 16:40 ]

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik ben gewoon van een asus m2n naar een m3 n geswitcht zonder Windows opnieuw te installeren, zonder problemen, behalve dat de bios firmware moest worden geüpgraded

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:39:
[...]
Kan ik gewoon de HDD in de PC met het oude bordje hangen, en dan de diskcontroller e.d. verwijderen?
Alleen verwijderen van de oude controller heeft geen nut, want dan heeft Windows nog steeds niet de juiste driver voor de nieuwe controller geinstalleerd en kun je alsnog niet doorstarten. Je zult dus via apparaatbeheer de oude driver (Nvidia s-ata controller oid) moeten forceren via 'Stuurprogramma bijwerken' naar 'Standaard Dual Channel PCI IDE Controller' (mogelijk moet je 'Compatible hardware weergeven' ook nog uitvinken). Hierna niet rebooten maar systeem uitschakelen en schijf aan nieuw mb hangen. Hopelijk start Windows door en kun je eventueel de Intel chipset drivers nog installeren. Ben benieuwd eigelijk want normaal gesproken als een Nvidia ide/s-ata controller niet in raid mode staat wordt deze al gezien al Standaard Dual Channel IDE Controller.

• ThinkPad
  • Nu online
De controller werd inderdaad herkend als "Standaard Dual Channel IDE Controller."

Ik heb alle controllers (ook ATA Channel 0 e.d.) weggeknikkerd, eerst in normale modus, daarna in Veilige modus.

Maar helaas blijft het systeem rebooten op het andere moederbord, met de 0x0000007B error :(

Ik moet nu natuurlijk de controller van het nieuwe moederbord installeren, maar hoe weet ik nou welke dat is?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2009 18:39 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, iets met specs en handleidingen enzo?
Je stelt nu een vraag (welke driver moet ik hebben) die nogal erg voor de hand ligt.
Tenzij je je afvraagt hoe je die controllerdriver offline installeert.

• ThinkPad
  • Nu online
alt-92 schreef op zondag 27 september 2009 @ 18:58:
Nou, iets met specs en handleidingen enzo?
Je stelt nu een vraag (welke driver moet ik hebben) die nogal erg voor de hand ligt.
Via internet kwam ik erachter dat er de Intel 945G en ICH7 chipsets in zitten. De ICH7 is voor SATA raid geloof ik.
Tenzij je je afvraagt hoe je die controllerdriver offline installeert.
Dat ook ja..

• Nielson
Zolang je mb in de bios ingesteld staat als (native) IDE (volgens mij kan de ICH7 nog niet eens AHCI) zou ie gewoon met de Standard Dual Channel IDE driver moeten kunnen booten. Ik zelf voeg vaak via een reg-bestandje het volgende aan een vers geinstalleerde machine toe, op deze manier kan je de (p-ata) hd zo aan een willekeurige chipset (sis/via/intel/nvidia) hangen en booten. Werkt ook voor s-ata indien de chipset een ide controller kan emuleren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CriticalDeviceDatabase\primary_ide_channel]
"ClassGUID"="{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}"
"Service"="atapi"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CriticalDeviceDatabase\secondary_ide_channel]
"Service"="atapi"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CriticalDeviceDatabase\gendisk]
"ClassGUID"="{4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}"
"Service"="disk"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CriticalDeviceDatabase\pci#cc_0101]
"Service"="pciide"

;Add driver for Atapi (requires Atapi.sys in Drivers directory)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi]
"ErrorControl"=dword:00000001
"Group"="SCSI miniport"
"Start"=dword:00000000
"Tag"=dword:00000019
"Type"=dword:00000001
"DisplayName"="Standard IDE/ESDI Hard Disk Controller"
"ImagePath"=hex(2):53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,44,00,\ 
  52,00,49,00,56,00,45,00,52,00,53,00,5c,00,61,00,74,00,61,00,70,00,69,00,2e,\ 
  00,73,00,79,00,73,00,00,00

;Add driver for Pciide (requires Pciide.sys and Pciidex.sys in Drivers directory)

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PCIIde]
"ErrorControl"=dword:00000001
"Group"="System Bus Extender"
"Start"=dword:00000000
"Tag"=dword:00000003
"Type"=dword:00000001
"ImagePath"=hex(2):53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,32,00,5c,00,44,00,\ 
  52,00,49,00,56,00,45,00,52,00,53,00,5c,00,70,00,63,00,69,00,69,00,64,00,65,\ 
  00,2e,00,73,00,79,00,73,00,00,00
Dit moet dus toegevoegd worden voordat je 't mb swapt. Offline kan ook via bv WinPE, maar dan veranderen de register sleutels wat. pciide.sys, pciidex.sys en atapi.sys moeten in \Windows\System32\Drivers aanwezig zijn, maar dat heb je al.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb die code opgeslagen als een .reg bestand, daarna geopend en toe laten voegen aan het register.

Moet ik daarna alle IDE / disk controllers nog verwijderen? Hij blijft nu nogsteeds hangen op die 0x0000007B error...

Ik heb even een Ubuntu 6.06 CDtje geboot, en lspci gedaan in de terminal.

Ik krijg dan terug:

IDE Interface: Intel 82801G (ICH7 Family) IDE Controller
IDE Interface: Intel 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controllers cc=IDE

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2009 21:25 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hmmm..
Probeer 'm eens op te laten starten met bootlogging, en haal dan als het lukt de bootlog erbij.
Kan namelijk zijn dat de oude Controller-driver nog als bootservice aanwezig is, en dan mogelijk als Dependency in de registry.

• ThinkPad
  • Nu online
Oke, ook nog even Ubuntu gedraaid op de P5N-MX (het moederbord waar de Vista installatie op is geinstalleerd).

Daar krijg ik dit:
P5N-MX
IDE Interface: nVidia Corporation MCP73 IDE (rev a1)
IDE Interface: nVidia Corporation MCP73 IDE (rev a2)

Ik wil dus van een nVidia chipset naar een Intel chipset. (P5N-MX > P5L-MX)

P5L-MX
IDE Interface: Intel 82801G (ICH7 Family) IDE Controller
IDE Interface: Intel 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controllers cc=IDE

Ik zal even kijken of ik bij Apparaatbeheer de "Standaard Dual Channel IDE Controller." kan forceren naar een Intel 82801G (ICH7 Family) IDE Controller. Dat zou het probleem op moeten lossen.
Ramon schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:41:
offtopic:
Sorry hoor maar je bent hier nu twee dagen mee bezig, hoeveel langer kan een verse reinstall + wat configgen nou duren?
Het maakt niet uit dat ik er zo lang mee bezig ben. Het gaat me er alleen om dat het volgens mij moet kunnen, en Windows reinstallen is gewoon een k*twerk, alle instellingen weer bijlangs, programma's weer goed configgen e.d. :P

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2009 21:43 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41
offtopic:
Sorry hoor maar je bent hier nu twee dagen mee bezig, hoeveel langer kan een verse reinstall + wat configgen nou duren?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ThinkPad
  • Nu online
Borat Great Success

Het is gelukt :D

De beide "Standaard Dual Channel IDE Controller" 's in Apparaatbeheer geforceerd naar "Intel 82801G (ICH7 Family) IDE Controller" did the trick.

Achteraf gezien had ik dit zelf ook wel gekund, even met Ubuntu uitzoeken welke chipsets er op de moederborden zitten.

Maar ik had uit die BSOD niet af kunnen leiden dat het aan de disk controller lag :P

Thx mensen (vooral alt-92 ) _/-\o_

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ThinkPadd schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:39:

Het maakt niet uit dat ik er zo lang mee bezig ben. Het gaat me er alleen om dat het volgens mij moet kunnen, en Windows reinstallen is gewoon een k*twerk, alle instellingen weer bijlangs, programma's weer goed configgen e.d. :P
Het kan ook meestal wel met wat hak en breekwerk, maar dan nog: de Easy Transfer wizard van Vista is toch echt in staat om je het meeste werk uit handen te nemen bij een reinstall van die aard.
http://www.microsoft.com/...atures/easy-transfer.aspx

• ThinkPad
  • Nu online
Ik probeer dit geintje nu nog eens te doen, ik kom van een Gigabyte 8IDMNF (82801BA IDE Controller), en ga naar een Compaq Evo d310 (82801DB/DBL (ICH4) IDE Controller)

Ik heb dus de 82801BA + Primair en Secundair IDE kanaal eruit gegooid in Apparaatbeheer, maar als ik nu de hardeschijf verwissel, blijft de d310 hangen op een knipperende cursor linksbovenin de hoek. Dit gebeurt direct na de BIOS, ik zie helemaal niks van XP (deze keer doe ik het niet met Vista, maar met XP)

Nog truukjes over uit de trukendoos? Of wil dit met XP niet zo makkelijk, en zit ik vast aan een reinstall?

Als hij nou een BSOD zou geven, maar dat doet hij niet :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ThinkPadd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:32:
Dit gebeurt direct na de BIOS, ik zie helemaal niks van XP (deze keer doe ik het niet met Vista, maar met XP)

Nog truukjes over uit de trukendoos? Of wil dit met XP niet zo makkelijk, en zit ik vast aan een reinstall?

Als hij nou een BSOD zou geven, maar dat doet hij niet :P
Even aan genomen dat de disk mode (AICH/IDE/RAID) gelijk is ingesteld in de oude en nieuwe bios.

Ik zou denken aan een repair console van XP en FIXMBR te draaien, zodat hij een stapje verder gaat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ThinkPad
  • Nu online
leuk_he schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:37:
[...]

Even aan genomen dat de disk mode (AICH/IDE/RAID) gelijk is ingesteld in de oude en nieuwe bios.

Ik zou denken aan een repair console van XP en FIXMBR te draaien, zodat hij een stapje verder gaat.
Vergeten te vermelden, het is allebei IDE / ATA (die brede grijze kabel) met AHCI/RAID/IDE instellingen heb ik dus niks te maken.

repair console en dan FIXMBR ga ik proberen :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je verder op dit forum zoek op "fixmbr" vind je soortgelijke problemen en oplosssingen..

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Nielson
ThinkPadd schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:32:
Ik probeer dit geintje nu nog eens te doen, ik kom van een Gigabyte 8IDMNF (82801BA IDE Controller), en ga naar een Compaq Evo d310 (82801DB/DBL (ICH4) IDE Controller)

Ik heb dus de 82801BA + Primair en Secundair IDE kanaal eruit gegooid in Apparaatbeheer, maar als ik nu de hardeschijf verwissel, blijft de d310 hangen op een knipperende cursor linksbovenin de hoek.
Kijk even of F8 voor het bootmenu nog werkt, en je bij het kiezen van veilige modus nog enkele bestanden geladen ziet worden en daarna de knipperende cursor. Indien dat het geval is heb je een HAL probleem, de moderne pc ondersteunt APIC mode (onder apparaatbeheer staat bij Computer: ACPI Uniprocessor-pc of ACPI Multiprocessor-pc igv HT of dual core), de oude ondersteunt waarschijnlijk alleen ACPI (bij een normale installatie APCI-pc). Krijg je meteen een knipperende cursor is 't inderdaad een MBR probleem. Zou eigenlijk niet spontaan moeten gebeuren, hoe groot is de hd die je gebruikt (>137GB)? De controller van te voren verwijderen heeft trouwens geen nut, ook zonder zal Windows als het nodig is wel de juiste controller installeren, maar moet dan wel eerst opgestart zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 03-10-2009 21:02 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Bootmenu werkte niet, recovery console en dan fixmbr heeft het probleem helaas niet gefixed.

HDD is een Excelstor (:X) 80GB

Maar ik ben net klaar met een reinstall, nu heb ik alleen het vage probleem dat het laadbalkje op het bootscreen van XP echt voorbij kruipt, echt *tak* *tak* *tak* en niet zo voorblij vliegt zoals anders :S

• ThinkPad
  • Nu online
Ik probeer dit geintje weer te flikken nu ik een nieuwe server heb gebouwd, maar het wil niet echt lukken :S

Dit maal met Windows 7 Home Premium 32bit

Krijg steeds blue screens (0x0000007B 0x80786B58) terwijl ik wel de schijfcontroller driver heb geforceerd naar die van het nieuwe moederbord.

Oude moederbord was een Intel D945GCLF2 (met Intel ICH7 schijfcontroller). Nieuwe moederbord is een Asrock N68-GS met een Nvidia nForce. Ik dus de schijfcontroller geforceerd z'n drivers laten vervangen voor de nForce drivers, dan krijg ik de vraag of ik wil rebooten, ik zeg nee en sluit de PC dan af, maar toch krijg ik weer een bluescreen, zelfs in veilige modus. Ik zie tijdens het booten van veilige modus wel dat hij de driver laad (nvstor.sys) maar toch wil het blijkbaar niet :S

Kan het er misschien mee te maken hebben dat ik op het Intel bordje de schijf in AHCI modus had staan, en op dit bord op "IDE" mode? (ik kan alleen kiezen uit IDE of RAID met dit nieuwe bord)

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2010 13:52 ]

Pagina: 1