Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Google Sidewiki] Wat vinden we er van?

Pagina: 1
Acties:

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Afbeeldingslocatie: http://www.google.com/sidewiki/intl/en/images/screenshot.jpg

Google Sidewiki: Contribute helpful information to any web page.

Google komt weer eens uit met iets nieuws: Een soort van wiki balk aan de zijkant waar je interessante informatie kan delen, inzichten van anderen kan lezen en deze ook nog eens kan delen op Blogger, Facebook, Twitter en je Google profiel. Extreem handig voor als je gaat winkelen, naar een vakantie bestemming zoekt en nog veel meer; dat terwijl er geen reviews of commentaar op de pagina zelf te vinden zijn.

Momenteel vind je het alleen nog maar bij de grote sites maar het is een begin.
Buiten een paar kleinigheden (antwoorden, gelijkaardige urls) vind ik het een goed en uniek idee.

Wat vinden jullie er van? Denken jullie dat dit gaat aanslaan?

Official Google Blog: Help and learn from others as you browse the web...

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het idee an sich klinkt wel interessant. Ik hoop wel dat de reacties gemodereerd kunnen worden, want het standaard niveau reacties is vaak zo bedroevend, dat ik er depressief van wordt.

En helaas werkt het alleen met google toolbar, daar heb ik persoonlijk geen zin in.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• TaraWij
Reacties kunnen naar boven en naar beneden gestemd worden, ook kunnen slechte reacties gemodereerd worden. Wel goed dat het systeem er al vanaf het begin in zit, anders zou het er inderdaad bedroevend uitzien.

Het werkt inderdaad alleen met Google Toolbar, en dat kan browserafhankelijk wel eens ambetant zijn. In Firefox kan je het echter zodanig maken dat je enkel de Sidewiki knop hebt door alle reeds bestaande componenten op de Google Toolbar te plaatsen en de dingen van de Google Toolbar er uit te slepen. Zo kan je selectief kiezen wat je precies van de Google Toolbar wil gebruiken zonder deze volledig uit te schakelen (en dus ook Sidewiki), of dit in andere browsers ook mogelijk is blijft natuurlijk de vraag...

Aangezien er een Google Sidewiki API beschikbaar is vermoed ik dat het ook nog wel apart beschikbaar zal worden gemaakt door een derde partij.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het idee opzich is goed, maar het zou handiger zijn als site-eigenaren reacties kunnen uitschakelen of modereren. Wat doe je als webmaster als er allerlei negatieve comments of spam bij je foto's of blogs geplaatst worden?

Dit kan ook gebruikt worden voor linkjes naar torrents bij films op Amazon of IMDB... Amazon gaat vast ook niet blij worden met links naar hetzelfde product bij de concurrent. Best kans dat daar rechtszaken over gaan komen...

Ik ben fan van veel producten van Google, maar dit gaat denk ik pas aanslaan als het niveau hoger ligt dan de gemiddelde Youtube-reactie. Mocht het moderatie-systeem wel goed werken dan mogen ze het op Youtube ook gelijk invoeren :)

• TaraWij
JanDM schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:51:
Wat doe je als webmaster als er allerlei negatieve comments of spam bij je foto's of blogs geplaatst worden? Dit kan ook gebruikt worden voor linkjes naar torrents bij films op Amazon of IMDB...
Raten of reporten indien het de regels overtreedt. Verder kan je ook als eigenaar een bericht bovenaan plaatsen.

Aangezien de plaats van een bericht van heel wat gebruikers afhangt denk ik niet je jouw als webmaster moet storen dat er spam en dergelijke zichtbaar zal worden getoond op de eerste Sidewiki pagina. Tot zo ver heb ik nog nergens een slechte Sidewiki tegengekomen.

Op bijvoorbeeld de voorpagina van YouTube moet je naar de derde pagina gaan voor je echt domme commentaar tegenkomt, denk niet dat er veel mensen daar gaan lezen aangezien ze toch op voorhand weten dat het slechtere commentaar bevat.

[ Voor 5% gewijzigd door TaraWij op 26-09-2009 18:16 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik gok toch dat een groot gedeelte van de websites hier niet blij mee gaat zijn.

Een discussie-script is veelal makkelijk te vinden mocht de websitebouwer / klant het erin willen. Als het er niet in zit wenst de website eigenaar het waarschijnlijk ook niet ( en al helemaal niet buiten zijn controle ).

Lijkt me leuk als een willekeurige webshop dit er gratis en voor niets bijkrijgt en de klanten gaan de sidewiki net zo gebruiken als nu al een Shop Review / Kieskeurig / andere vergelijkingssites veelal misbruikt wordt.
Dan krijg je commentaar/klachten van je klanten op je eigen homepage

Maarja, het is wachten tot een intel in de sidewiki allerlei geruchten etc moet gaan ontkennen...

[ Voor 42% gewijzigd door Gomez12 op 26-09-2009 18:34 ]

Verwijderd

even een snelle reactie voor nu, maar Google sidewiki is een verschrikking voor webmasters.

Niet alleen dwingt Google hiermee (door z'n enorme populariteit) alle webmasters ter wereld, een google-account op.....Je moet dus als webmaster eveneens elke pagina voorzien van een Page-Owner bericht. Dus als je 100 pagina's hebt en een paar websites, levert dit nogal wat dagen werk op. Je hoeft het ook niet te doen, maar dat staat nogal on-professioneel, zeker in het geval bij grote bedrijven.

Al helemaal niet te spreken over concurrenten die misselijke berichten achterlaten...en wie neemt nou de moeite om dat een "rating" te geven. Consequentie hiervan is dat je ongevraagd een wereldwijd blog-systeem aan je site hebt hangen die je continue n de gaten moet houden. :(

Ik begin eerlijk gezegd zo langzamerhand moe te worden van Google en hun maandelijkse nieuwe snufjes...kuch...rotzooi..

• TaraWij
Er zijn andere manieren dan Google SideWiki om te gaan concurreren en jouw sites in een slecht daglicht te plaatsen, daar kan je dan ook niets tegen doen tenzij het echt erg is en dan kan je het via gerechtelijke routines proberen.

Als webmaster heb je de keuze om een Google Account te nemen, het kan geen kwaad als je er geen neemt, maar alleen loop je dan dingen zoals SEO en Page-Owner mis. Je kan je huidige e-mail adres gebruiken om daar in te loggen, registreren duurt overigens ook niet zo lang. Een hele site voorzien van een Page-Owner meta tag of wat dan ook is normaal gezien een koud kunstje, tenzij je slechts statische pagina's serveert aan je bezoekers.

Volgens mij gaat er nog wel de mogelijkheid komen voor webmasters om er meer controle over te hebben, je bent niet de enige die er over klaagt. ;)

Verwijderd

Vreselijk systeem dit. Ik wil als webmaster de keuze hebben of mensen kunnen commenten, ik kies bewust ervoor geen comment mogelijkheid te nemen en dan wil ik niet dat google dat alsnog aanbied zonder dat ik er controle over heb. Daarnaast wil ik dat mijn reviews van klanten, of vraag & antwoordt worden gelezen op de website en niet dat wat google verzamelt. Om van te kotsen deze feature!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 18:01
-- een gigantische kick, maar beter dan nieuw topic? --

Ik zocht een mogelijkheid om aantekeningen te maken voor de website en deze aan iemand door te kunnen geven. Sidewiki leek perfect, tot ik er ook achterkwam dat het niet meer bestond.
Zijn er nog waardevolle alternatieven voor gekomen?
Pagina: 1