[MBP] XP / Seven? Bootcamp / VMware / Parallels?

Pagina: 1
Acties:

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Normaal haal ik vandaag mijn MBP 2.66Ghz. (uiteindelijk toch maar voor de basis config gegaan. 8)7 )
Daar zou ik graag Windows op draaien.

Nu twijfel ik nog of ik XP x86 of Windows 7 RC1 x86 erop zou installeren? :?
Of Vista x64..?

Ik zou het besturingssysteem op een Bootcamp partitie willen plaatsen, en deze liefst ook kunnen benaderen via VMware. Zodat ik niet 2x Windows op de HDD moet plaatsen, maar deze mag in VMware dus ook niet teveel ram verbruiken.

Uiteindelijk vroeg ik me af welk virtualisatieprogramma jullie me aanraden?
Dus welke met bootcamp overweg kan, zo snel mogelijk is en een goede integratie biedt.
Ik las dat VMware sneller is, met x64 overweg kan, en bootcamp kan booten.

Hieruit blijkt dat parallels meer mogelijkheden biedt, maar VMware sneller is. Ik weet niet goed hoe belangerijk OpenGL support is in virtualisatie aangezien ik spellen in bootcamp zou draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door bn326160 op 26-09-2009 12:20 ]

🤞🏻

Verwijderd

ik zou persoonlijk een virtueel machientje aanmaken in VMware zodat je Mac-partitie niet kan aangetast worden door een eventueel virus (wat via bootcamp wel kan).
Voor je spelletjes eventueel een kleine bootcamppartitie aanmaken zonder netwerkverbinding, met antivirussoftware om zo daar alleen je games op te draaien.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.mactech.com/ar.../VirtualizationBenchmark/

zoeken op parralele and bootcamp geeft volgens mij zelf een ad die aangeeft dat je dezelfde imange kunt gebruiken...

http://www.parallels.com/...IG-_bSHj50CFZCD3godUFKH3g

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bn326160
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:23:
ik zou persoonlijk een virtueel machientje aanmaken in VMware zodat je Mac-partitie niet kan aangetast worden door een eventueel virus (wat via bootcamp wel kan).
Voor je spelletjes eventueel een kleine bootcamppartitie aanmaken zonder netwerkverbinding, met antivirussoftware om zo daar alleen je games op te draaien.
Over virussen maak ik mij geen zorgen hoor ;)

🤞🏻

• bn326160
leuk_he schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:24:
http://www.mactech.com/ar.../VirtualizationBenchmark/

zoeken op parralele and bootcamp geeft volgens mij zelf een ad die aangeeft dat je dezelfde imange kunt gebruiken...

http://www.parallels.com/...IG-_bSHj50CFZCD3godUFKH3g
Hmm.. uit die test van 2008 blijkt inderdaad dat Parallels beter presteert. :)

Mijn grote twijfel is echter nog steeds of ik 7 of XP installeer. ;)

🤞🏻

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Software hoort in Apple Software & Diensten, dus een move die kant op :)

ACS > ASD

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik gebruik Windows niet zo heel veel op m'n Mac en draai daarom VMWare Fusion.
Fusion werkt prima. Alleen Windows voelt vrij traag aan. Persoonlijk zou ik geen MBP kopen om daar Windows op te gaan draaien. Mij irriteert het vooral:
- Langzaam (omdat het virtueel is, is toch een tussenlaag)
- Time Machine gaat na elke wijziging weer +/- 8gb backuppen van je Windows image
- Accuduur gaat hard achteruit, OS X gaat er veel beter mee om
- Als je het niet dagelijks gebruikt maar slechts af en toe krijg je tig meldingen (o.a. van de virusscanner die outdated is, Windows update die alarm slaat omdat er tig updates klaar staan enzovoort).
Ik draai XP, maar gebruik het slechts om m'n sites in te testen en een enkele keer dat ik voor een bepaalde toepassing geen OS X software kan vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom op 26-09-2009 16:34 ]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 16:51

Nietzman

Woei!

Tom schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:33:
- Time Machine gaat na elke wijziging weer +/- 8gb backuppen van je Windows image
Die kun je natuurlijk gewoon excluden.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

VMware Fusion en Parallels Desktop for Mac zijn 2 producten die aan elkaar gewaagd zijn en geld kosten. Voor wie dat laatste een hele grote belemmering is, is er ook nog eens VirtualBox maar zo gebruiksvriendelijk als voorgaande 2 is dat pakket absoluut niet, ondersteund het niet de 3D videokaart features (derhalve dus ook geen oplossing voor je) en kent het ook meer problemen (hartstikke mooi als je een simpel xp vm wil draaien voor Office ofzo maar het is nog te onvolwassen). Wat je wilt kan met Fusion en Parallels even goed dus komt het vooral neer op persoonlijke voorkeur. Je kunt met Fusion de gemaakte vm's delen met andere VMware producten en dat kan voor sommige mensen nou juist de doorslag geven. Beiden bieden 30 dagen trial versies aan dus ik zou ze gewoon eens proberen (volgens mij is het niet zo handig om ze gelijktijdig geïnstalleerd te hebben, zijn mensen die wat rare problemen hebben en vastlopers).
Tom schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:33:
Ik gebruik Windows niet zo heel veel op m'n Mac en draai daarom VMWare Fusion.
Fusion werkt prima. Alleen Windows voelt vrij traag aan. Persoonlijk zou ik geen MBP kopen om daar Windows op te gaan draaien. Mij irriteert het vooral:
- Langzaam (omdat het virtueel is, is toch een tussenlaag)
Dat is een goed punt: als je gaat virtualiseren moet je je realiseren dat dit langzamer kan zijn dan wanneer je boot camp zou gebruiken. Het scheelt al heel erg als je je Mac vol geheugen propt en de vm voldoende geheugen toewijst. De praktijk leert dat je ingeval van xp beter 1 GB aan mem kunt toewijzen dan 512MB maar dat ging ook al op voor de fysieke machines destijds.
Dat komt omdat Time Machine hiermee geen incrementele backups kan doen, kan het met meer bestanden niet trouwens. Gevolg in die gevallen is dat wanneer er iets wijzigt het gehele bestand opnieuw aan de backup wordt toegevoegd. Je kunt er voor kiezen om de map met je vm's te excluden in Time Machine zodat Time Machine ze niet mee neemt in de backup. In geval van boot camp is dat ook niet echt interessant, dan moet je dat meer vanuit Windows doen of op een andere wijze. Vm's kun je ook middels rsync of een andere backuptool backuppen (waarbij hetzelfde gebeurd als met Time Machine: de gehele vm wordt nogmaals gebackupped, niet puur alleen de wijziging).
- Accuduur gaat hard achteruit, OS X gaat er veel beter mee om
Sja, dingen als virtualisatie, games, rendering en alles wat nog meer van de computer vergt zullen nou eenmaal leiden tot meer energiegebruik en daardoor een kortere accuduur. Iets als Office doet dat niet waardoor je dus langer op de accu kunt werken. Nou valt het met virtualisatie wel mee, als het ding amper tot niks doet zal het ook amper tot niks aan resources gebruiken waardoor je weer een langere accuduur hebt; als je veel doet is het dus andersom. Daarom ook altijd zorgen voor een lader ;)
- Als je het niet dagelijks gebruikt maar slechts af en toe krijg je tig meldingen (o.a. van de virusscanner die outdated is, Windows update die alarm slaat omdat er tig updates klaar staan enzovoort).
Hier geldt dat zowel in boot camp als een vm je gewoon een Windows machine hebt. Alle lusten en lasten van Windows heb je dan ook, die verdwijnen niet. Je zult dus regelmatig Windows moeten updaten en dingen als een virusscanner en firewall moeten draaien. Je kunt dit net als op een gewone machine keihard negeren met alle gevolgen van dien. Let hierbij wel op dat je in zowel Fusion als Parallels folder sharing kunt toepassen. Daarmee kun je je hele homedir die je in OS X hebt delen met de virtuele machine. Zo kun je dus in je Windows vm bij dezelfde documenten en andere bestanden als in OS X. Als jij je vm niet up to date houdt of daar een virusbesmetting op loopt dan kan dit door die functionaliteit dus ook de bestanden in OS X besmetten. Nou zal dat in OS X niets doen maar op moment dat jij iemand anders dan iets toestuurt kun je op die manier wel de ander besmetten. In Fusion kun je ook bestanden in je vm slepen, dan zal hij ze van OS X naar je vm kopieren (andersom kan overigens ook). Met die functie en de besmettingsmogelijkheden in je achterhoofd is het wellicht verstandiger om folder sharing uit te schakelen en gewoon bestanden heen en weer te slepen indien nodig. Reden waarom ik dit zeg? Folder sharing e.d. wil standaard nog wel eens aan staan (met name Parallels is een risico omdat die standaard een enorme integratie heeft met OS X: zowel een zegen als een vloek dus).

Ik zou overigens benchmarks links laten liggen, we zijn namelijk inmiddels al aardig wat versies verder waarbij er de nodige inhaalslagen aan beide zijden zijn gemaakt. De situatie is op dit moment anders dan tijdens de benchmarks. Het is dus onbruikbare verouderde informatie.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik ben er natuurlijk bekend mee dat je je image kunt excluden en dat ie em volledig in de backup zet omdat het één groot bestand is. Idem met updaten van virusscanners en updates. Geef alleen even aan dat ik het vaak als lastig ervaar om 'even' Windows te starten om iets te doen en vervolgens een wat trage machine ervaar. Wat de topicstarter er verder mee doet moet ie natuurlijk zelf weten :)
ppl schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 18:11:

Iets als Office doet dat niet waardoor je dus langer op de accu kunt werken. Nou valt het met virtualisatie wel mee, als het ding amper tot niks doet zal het ook amper tot niks aan resources gebruiken waardoor je weer een langere accuduur hebt; als je veel doet is het dus andersom. Daarom ook altijd zorgen voor een lader ;)
Hier ben ik het niet mee eens. OS X en programma's die weinig performance vergen (browsen, Office) gaan veel beter met energieverbruik om dan een virtuele Windows instantie waar je hetzelfde doet.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Ik denk dat beste is om gewoon Bootcamp te gebruiken.
En te gaan voor een Windows 7 installatie. (draai gewoon een rtm versie met proef licentie en koop in oktober de versie die je geinstalleerd hebt!!)

Gebruik geen vmware fusion om die bootcamp(of andere tools) te willen booten.
Dit kan namelijk veroorzaken dat je steeds moet activeren.
Weet niet of dat nog steeds geval is.

Ik denk dat je de extra snelheid ook liever wilt dan een langzame windows in vmware.
Want games zijn echt slecht speelbaar onder vmware enzo.

Verder kan je tools als Macdrive en voor os x bestaat ook zoiets voor ntfs wel.
Dan kan je gewoon bij je data van beide os-en.
Maar dat is persoonlijk overweging hoe je dat indeelt.

Maar nog een vraag.
Welke programma's denk je te missen van Windows onder OS X?
Je mist alleen games en voor de rest zijn er zat vervangers of vaak onwerkbaar in een virtuele machine.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwinvz1 op 26-09-2009 21:48 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Erwinvz1 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 21:46:
Ik denk dat je de extra snelheid ook liever wilt dan een langzame windows in vmware.
Want games zijn echt slecht speelbaar onder vmware enzo.
Dat ligt er denk ik maar net aan wat je speelt. GTA:Vice City speelt hier bijvoorbeeld probleemloos op een MBP 2.4/4GB machine met XP (bootcamp) via VMware Fusion.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 15:23

afterburn

No more...

Om je even een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: http://sport-touring.eu/stuff/tnet/system.png

Afbeeldingslocatie: http://sport-touring.eu/stuff/tnet/perf-index.png

Dit is Windows 7 RTM onder Parallels 5 (beta). VM geconfigureerd met 1GB memory, 2 CPU's en 256MB video geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door afterburn op 26-09-2009 23:00 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Tom schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 18:44:
Hier ben ik het niet mee eens. OS X en programma's die weinig performance vergen (browsen, Office) gaan veel beter met energieverbruik om dan een virtuele Windows instantie waar je hetzelfde doet.
Dat is niet wat ik bedoelde en wat jij roept kan overigens ook absoluut niet. Een stuk software draait op een OS en kan verder niet bij de hardware. Als het bij de hardware moet dan zal het dit via het OS spelen, het OS is namelijk degene die bij de hardware kan. Wat ik bedoelde is dat bepaalde taken nogal veel vergen van de machine. Als je veel vergt van de machine dan heeft zon ding meer stroom nodig. Dingen als virtualisatie en gaming (in OS X welteverstaan!) zijn voorbeelden waarbij er veel van de machine gevergd kan worden en waardoor het ding dus ook meer energie nodig heeft (niet raar dat bij het gamen de accuduur ineens 50% is van normaal). Software als Office, iCal, het adresboek en noem maar op zijn echter voorbeelden van software die nauwelijks iets van de machine vergen. Nauwelijks iets van de machine vergen betekent dus ook nauwelijks energie nodig wat dan weer betekent dat je accu lekker lang mee gaat op 1 lading.

Het draaien van Office for Mac 2008 levert een voordeel op in accuduur ten opzichte van Office 2007 in een Windows vm omdat Office 2008 native draait en minder van de machine vergt dan Office 2007 die in een vm draait welke veel meer van de machine vergt. Daarom hebben native apps de voorkeur boven apps in een vm. Het is alleen zo dat applicaties echt helemaal niets te maken hebben met energiebeheer, dat is een taak voor het OS.

Voorbeeld ter illustratie: als jij de hele dag moet tikken ben jij lichamelijk aan het eind van de dag niet moe. Als jij de hele dag hout moet staan hakken dan ben je aan het eind van de dag lichamelijk doodop. Dat eerste is amper lichamelijke inspanning en moet je vergelijking met iets als adresboek, iCal, Office, etc. Dat tweede is een zware lichamelijke inspanning en moet je zien als rendering, gaming, virtualisatie, etc. Je vermoeidheid is dan de inhoud van de accu. Meer inspanning is dus meer energie verbruiken is dus meer vermoeidheid aan het einde van de dag. Het is dus niet iets waar je het mee eens of oneens kunt zijn, zo werkt het gewoon ("the laws of physics" brullen ze ook weleens).

@ afterburn: op mijn Mac mini 2009 heb ik vergelijkbare scores in mijn Win7 vm maar is mijn eindscore 2,9 omdat ik niet zo'n krachtige grafische kaart heb (die 9400m is erg nice en krachtig maar niet zo krachtig dat die score ook richting de 6 gaat :P). Voor een Mac mini met VMware Fusion is dat een normale score (er zijn meerdere mensen die het hebben). Ik heb zelfs Aero werkend (nee, niet in de 2.0.5 versie) ;)

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Gebruik geen vmware fusion om die bootcamp(of andere tools) te willen booten.
Dit kan namelijk veroorzaken dat je steeds moet activeren.
Weet niet of dat nog steeds geval is.
Bij mijn Win7 bootcamp heb ik dat opgelost door het volgende in de Boot Camp partition.vmx te proppen:
Als je dan ook nog last hebt van netwerkprobs in Win7 dan kan je ook de tweede regel proberen:
code:
1
2
SMBIOS.reflectHot = "TRUE"
ethernet0.virtualDEV = "e1000"

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:23:
Wel een klein beetje paranoia hoor ;)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verder kan je tools als Macdrive en voor os x bestaat ook zoiets voor ntfs wel.
Dan kan je gewoon bij je data van beide os-en.
Maar dat is persoonlijk overweging hoe je dat indeelt.
Klopt, daar bestaat Macfuse icm NTFS-3G voor (werkt prima).

Instagram / YouTube

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 15:23

afterburn

No more...

ppl schreef op maandag 28 september 2009 @ 00:17:
@ afterburn: op mijn Mac mini 2009 heb ik vergelijkbare scores in mijn Win7 vm maar is mijn eindscore 2,9 omdat ik niet zo'n krachtige grafische kaart heb (die 9400m is erg nice en krachtig maar niet zo krachtig dat die score ook richting de 6 gaat :P). Voor een Mac mini met VMware Fusion is dat een normale score (er zijn meerdere mensen die het hebben). Ik heb zelfs Aero werkend (nee, niet in de 2.0.5 versie) ;)
Idd full aero. Werkt allemaal erg soepel en snel en absoluut niet laggy. Als je niet specifiek 3D game performance nodig hebt, is er imo geen enkele reden om bootcamp te gebruiken tov een VM. Een VM is dan vaak zelfs makkelijker, omdat het makkelijker is om bestanden tussen mac/win uit te wisselen cq gebruiken.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 18:13
Ik heb zelf een Macbook met alleen 2gb geheugen.
Ik wil Windows gebruiken voor kleine programma's die ik voor college nodig heb.
Wat zouden jullie eerder aanraden, XP of Windows 7?
Windows 7 is natuurlijk met het oog op de toekomst beter, maar zal waarschijnlijk zelfs met alle eyecandy uit meer geheugen verbruiken dan XP denk ik?

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-02 13:55
Ik vind persoonlijk altijd een virtual windows installatie prima werken, want bootcamp, ik weet niet.
Ik ben juist een mac als desktop gaan gebruiken om OSX en dan zou ik zeker gaan dualbooten met windows terwijl ik daar juist vanaf wilde....

Sporadisch ben ik het eens nodig voor studiemateriaal voor cursussen die ik volg (ben ICT'er en veel cursusmateriaal is helaas vaak voor windows) en daarvoor werkt fusion icm unity perfect.
Dat zal waarschijnlijk ook voor jouw studiemateriaal zijn.

Betreft OS, Ik zou denk ik xp aanraden (tenminste, dat gebruik ik zelf in fusion) puur omdat xp wat zuiniger met memory omgaat dan vista en win 7 en alle tools die ik nodig ben draaien prima in xp.
Pagina: 1