[xp] harde schijf niet herkend (beschermde gpt-partitie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Ik heb laatst xp geinstalleerd omdat ik vista zat was, en nu wordt mijn harde schijf niet gezien.
In bios wordt hij gezien, en bij disk management ziet het er zo uit: http://img3.imageshack.us/img3/9013/lolwutwv.jpg
Weet iemand of er een manier is om de hdd te kunnen gebruiken zonder het te hoeven formatteren?

alvast bedankt.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
GPT partities worden alleen gelezen door Windows 2003, Vista en hoger...
Voor XP is er geen oplossing.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01

Wish

ingwell

http://www.microsoft.com/.../storage/GPT_FAQ.mspx#ELD

en hier staat een oplossing beschreven om de data terug te krijgen als je dat wilt (en niet terug naar bijvoorbeeld Vista):

"GetDataBack for NTFS"

Kost wel geld blijkbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Wish op 26-09-2009 10:34 ]

No drama

Verwijderd

Topicstarter
Wish schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 10:33:
http://www.microsoft.com/.../storage/GPT_FAQ.mspx#ELD

en hier staat een oplossing beschreven om de data terug te krijgen als je dat wilt (en niet terug naar bijvoorbeeld Vista):

"GetDataBack for NTFS"

Kost wel geld blijkbaar.
Als het zou werken zou het heel mooi zijn. Ik probeer het nu en er staat dat het nog 3,5 uur duurt, dus we zullen zien. (er staat nog niks over betalen O.o)
iig, bedankt. Als dit niet werkt moet ik formatteren, en dan raak ik 700gb kwijt aan stuff die ik nog nodig heb.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 10:50:
Als dit niet werkt moet ik formatteren, en dan raak ik 700gb kwijt aan stuff die ik nog nodig heb.
Waarom dan niet gewoon die schijf even in een Vista bak hangen of iets anders dat GPT snapt en de data er vanaf halen?

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 10:53:
[...]

Waarom dan niet gewoon die schijf even in een Vista bak hangen of iets anders dat GPT snapt en de data er vanaf halen?
Dan moet ik eerst een externe hdd kopen met 700 gb+.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Rond de 65-70 euro heb je al een goede 1TB schijf, deze bv:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
of deze:
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Je hoeft helemaal geen externe aan te schaffen, interne is toch ook goed?

[ Voor 10% gewijzigd door Graviton12 op 26-09-2009 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:37:
Rond de 65-70 euro heb je al een goede 1TB schijf, deze bv:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
of deze:
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Je hoeft helemaal geen externe aan te schaffen, interne is toch ook goed?
Volgens mij is dat dezelfde als degene die er nu in zit. o.0
Maar extern lijkt me handiger, want mijn sata aansluitingen zitten al vol dus zou ik em later niet in mijn computer kunnen doen. De enige vista computer die ik zou kunnen gebruiken is een laptop, dus dan is intern ook niet zo handig.

• Graviton12
Externe behuizing waar je 3.5" interne HD's kan inzetten zijn er ook al te vinden voor 20-30 euro of zelfs minder, ik gebruik hier een Vantec Nexstar waar je niks voor moet openen, das gewoon HD erin klikken en huppakee zal ondertussen iets van een 15 euro kosten denk ik.

Enkele voorbeelden van behuizingen:

pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch USB hard disk box for SATA hard disk

pricewatch: Antec MX-1#

Iets duurder, een dualbay:
pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Harddiskbox dualbay

Dan ben je gesteld voor rond de 90 euro voor HD en behuizing, die HD kan je later eventueel ook nog in een vast systeem zetten.

Lacie externe schijven kan je bv niet eruit nemen, die zitten vast en zijn niet te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 13:06:
Externe behuizing waar je 3.5" interne HD's kan inzetten zijn er ook al te vinden voor 20-30 euro of zelfs minder, ik gebruik hier een Vantec Nexstar waar je niks voor moet openen, das gewoon HD erin klikken en huppakee zal ondertussen iets van een 15 euro kosten denk ik.

Enkele voorbeelden van behuizingen:

pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch USB hard disk box for SATA hard disk

pricewatch: Antec MX-1#

Iets duurder, een dualbay:
pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go 3,5 inch Harddiskbox dualbay

Dan ben je gesteld voor rond de 90 euro voor HD en behuizing, die HD kan je later eventueel ook nog in een vast systeem zetten.

Lacie externe schijven kan je bv niet eruit nemen, die zitten vast en zijn niet te vervangen.
bedankt, ik hoop dat het niet nodig zal zijn om +- 90 euro uit te geven om van vista naar xp te gaan, maar het is een mogelijkheid :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, dat is een afweging die je moet maken. Als die data belangrijk is dan is 90 euro natuurlijk peanuts om uit te geven. Maar goed, dat is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk.

• Graviton12
Je kan ook de partitie opdelen en alle files die je wilt houden op de 2de zetten, dan kan je de 1ste formatteren voor XP op te zetten, maar hier zit altijd een risico aan vast omdat spelen met partities niet altijd goed gaat.

Of eventueel via iemand een externe HD ff lenen, daar alles opzetten, je eigen HD formatteren, XP installeren en de files terug erop zetten.
Dan zou ik toch aanraden om 2 partities te maken en de files te scheiden van je OS.

Maar sowieso, als de data zo belangrijk is zou je eigenlijk altijd een backup moeten hebben.

Heb zelf een 4 schijven waarvan 2 in RAID en externe 750GB en 1TB enkel om files te backuppen ...

Ken mensen genoeg die jaren van data kwijt zijn omdat ze geen gescheiden backups hadden, spijt komt na de daad ...

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Wat voor een licentie heb je en hoeveel MB intern geheugen? Anders is misschien XP x64 ook nog een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 14:57:
Wat voor een licentie heb je en hoeveel MB intern geheugen? Anders is misschien XP x64 ook nog een optie.
4 GB, 64 bit zou ik dan aan moeten schaffen maar dan wacht ik liever eventjes voor windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik XP x64 draaien en deze heeft idd geen problemen met GPT partities. Misschien dat het uitmaakt dat ik dit via 2 aparte raidcontrollers heb geconfigureerd en niet via het mobo, maar zeker weten doe ik dit niet. Beide controllers hebben nl de mogelijkheid om grotere partities te maken dan 2 TB (64bit LBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
XP x64 is gebaseerd op de codebase van Server 2003, daarom kan deze ook met GPT partities omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is het allemaal nog gelukt? Ik ben namelijk wel erg benieuwdt of het koekenbakker nog gelukt is. Zodat ik diezelfde oplossing ook kan gebruiken. Ik hoop dan mijn externe harde schijf het dan ook weer gaat doen.
Pagina: 1