Toon posts:

WikidPad installatie problemen (Python)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een MacBook Pro. In eerste instantie dacht ik te dualbooten en voornamelijk te werken onder Windows 7. Maar na vanavond even te hebben gespeeld met OSX wil ik daar toch liever vanaf stappen... Er is echter 1 fijn programma wat ik zeer vaak gebruik onder windows: WikidPad. Nu is het mogelijk dit te draaien onder OSX met behulp van Python, maar ik krijg het helaas niet voor elkaar.

Een ontwikkelaar heeft een "howto" voor installatie online gezet die ik gevolgd heb. Deze is echter redelijk achterhaald. Ik heb gebruik gemaakt van nieuwere versies van software (MacPython 2.5 en wikidPad 2.0 Beta 07)

Hier zijn de installatie instructies:
http://wikidpad.python-hosting.com/wiki/InstallMacosx

Maar, als ik uiteindelijk commando geef:
code:
1
python WikidPad.py

Dan volgt een heel scala aan foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
/Users/eXploitation/bin/WikidPad/WikidPad.py: line 1: import: command not found
: command not found/bin/WikidPad/WikidPad.py: line 2: 
/Users/eXploitation/bin/WikidPad/WikidPad.py: line 4: syntax error near unexpect'd token `
/Users/eXploitation/bin/WikidPad/WikidPad.py: line 4: `    WikidPadStarter.main('

Nu heb ik even verder gezocht, en denk ik te maken te hebben met een soort DOS linebreak (?) teken aan het eind van elke regel, waardoor het python script niet wil werken (^M)

Zie deze post:
http://www.devdaily.com/b...interpreter-no-such-file/

Als ik namelijk een python script open met vi in binary mode, dan zie ik inderdaad dat bewuste teken aan het eind van elke regel. Ook geeft terminal fouten terug met paden wanneer ik een script run waarin dat ^M teken zit.

Nu heb ik geprobeerd om een search te doen (dat maak ik uit het regex-achtige commando op) maar ik ben nog compleet noob met vi-editor en het lijkt niet te werken:
code:
1
:1,$s/^M//g

Kortom, ik zit vast en omdat ik nog vrij nieuw ben op het macos platform, is het lastig om te bepalen wat ik moet doen, of waar het probleem zit. Verder heb ik nooit gewerkt met VI of Python. Wel heb ik enige ervaring met scripting, batchbestanden e.d. onder windows.

Zou je me verder kunnen helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na een nacht zoeken ben ik in ieder geval wat verder. Ik heb TextMate gedownload, en daarmee kon ik op een simpele manier de "^M" tekens (oftwel cr (Carriage Return)) verwijderen.

Basically draait het nu, maar ik loop tegen het volgende probleem aan in terminal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
DaGeess-MacBook-Pro:wikidpad eXploitation$ python wikidpad.py
Traceback (most recent call last):
  File "wikidpad.py", line 1, in <module>
    import WikidPadStarter
  File "/Users/eXploitation/bin/WikidPad/WikidPadStarter.py", line 48, in <module>
    import wx
ImportError: No module named wx

Uiteraard heb ik hier al op "gegoogeld", maar ik kom er echt niet uit. Zoals al eerder vermeld ben ik vrij nieuw op het OSX platform, en ken ik python verder niet.

Wat ik uit de fout opmaak, is dat wx een module is uit het wxPython framework, maar dat deze module niet kan worden ingeladen. Als ik met spotlight zoek op "wx" vind ik echter geen wx.py (of iets dergelijks). Op internet valt te lezen dat ik mogelijk een PYTHONPATH variable moet wijzigen, maar ik weet niet waar dit zou moeten en waar het dan naar moet verwijzen.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hier verder mee kan helpen, omdat ik echt geen idee heb waar te moeten beginnen...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je nu Python los geïnstalleerd? Standaard zit in Mac OS X nl. al een Python (2.5.1 onder Leopard, 2.6.1 onder Snow Leopard) en daar zit ook wxPython al bij. Als je Python los geïnstalleerd hebt, zul je waarschijnlijk wxPython ook moeten installeren, als je van wx gebruik wilt maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply.

Voor zover ik kan nagaan, is de situatie als volgt:
- systeem is MacOS 10.6
- python-2.5.1 is naast of bovenop OSX eigen python 2.5.1 geinstalleerd
- In de Applications directory heb ik een folder MacPython 2.5
- de werkende / draaiende versie van Python is versie 2.6 (current alias verwijst hiernaar in filesystem)
- Ik zou wxPython2.8-osx-unicode-2.8.10.1-universal-py2.6 moeten hebben draaien (maar kan geen bestanden vinden, waar zijn ze geinstalleerd?)

Ik vermoed dat uiteindelijk systeem globale variablen niet correct zijn ingesteld aangezien het wikidpad script de wx modules niet ziet. Hoe en waar kan je dit herstellen?

[ Voor 175% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2009 18:52 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als wilt weten versie van Python je nu echt hebt, start je python via de Terminal. Je krijgt dan iets als:
martin@amaterasu ~ $ python
Python 2.5.4 (r254:67916, Sep 12 2009, 16:38:47) 
[GCC 4.0.1 (Apple Inc. build 5493)] on darwin
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> exit()
martin@amaterasu ~ $
In dit geval is de versie van Python 2.5.4.

Maar je hebt nu dus Python 2.5.1 geïnstalleerd en wxPython voor Python 2.6 (wxPython2.8-osx-unicode-2.8.10.1-universal-py2.6). Je zou wxPython voor Python 2.5 kunnen installeren. Dan het denk ik moeten werken.

Maar je hebt die installatietutorial (http://wikidpad.python-hosting.com/wiki/InstallMacosx) dus niet helemaal uitgevoerd? Want daar wordt wel wxPython geïnstalleerd.

In ieder geval, het lijkt me verstandig om eerst de oude situatie te herstellen. Let op dat het uitvoeren van deze instructies op geheel eigen risico is :) Ik heb het niet kunnen testen, en heb alle informatie gehaald uit de installatiescripts van python-2.5.1-macosx.dmg en wxPython2.8-osx-unicode-2.8.10.1-universal-py2.6.dmg.

Het eerste wat je moet doen is wxPython verwijderen. Daarvoor open je de .dmg die je eerst had gedownload (wxPython2.8-osx-unicode-2.8.10.1-universal-py2.6.dmg). Vervolgens open je een Terminal en tik je in:
python /Volumes/wxPython2.8-osx-unicode-2.8.10.1-universal-py2.6/uninstall_wxPython.py

Als je niet van typen houdt: na /V kun je op tab drukken, zodat het automatisch wordt aangevuld. Hetzelfde kun je doen na bijvoorbeeld wx, dus:
python /V<tab>wx<tab>un<tab>

Dit pythonscript gaat opzoek naar alle door jou geïnstalleerde wxPython's om ze te verwijderen.

Vervolgens kunnen we MacPython 2.5 verwijderen. Hiervoor is helaas geen deinstallatiescript gemaakt, dus je zult het e.e.a. met de hand moeten doen. Om te beginnen moet je de volgende folders verwijderen (of nog beter: ergens apart zetten):
[list]• Python.framwork, te vinden in /Library/Frameworks/
• MacPython 2.5, te vinden in /Applications/
Vervolgens moet je de volgende bestanden verwijderen die je kunt vinden in /usr/local/bin/:
[list]• idle
• idle2.5
• pydoc
• pydoc2.5
• python
• python-config
• python2.5
• python2.5-config
• pythonw
• pythonw2.5
• smtpd.py
• smtpd2.5.py

Mocht je de Developer Tools hebben geïnstalleerd, dan staat er nog een symbolic link "Reference Documentation 2.5" in /Developer/Documentation/Python welke je kunt verwijderen.

Als laatste kan het zijn dat je shell profile is veranderd. Hiervoor is dan als het goed is wel een backup gemaakt. Open hiervoor een Terminal en tik het volgende in:
cd
ls -a | grep pysave$
Je krijgt dan als het goed is iets met pysave aan het einde, bijvoorbeeld .bashrc.pysave. Zet vervolgens je oude shell profile terug met:
mv .bashrc .bashrc.old
mv .bashrc.pysave .bashrc
Sluit al je Terminal vensters en open een nieuwe. Controleer met which python welke python er nu standaard wordt gebruikt en start python welke versie dit is. Tik binnen python import wx om te kijken of wxPython kan worden geladen.

Als alles nu goed is gegaan heb je je oorspronkelijke Python weer terug en kun je met python WikidPad.py WikidPad starten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste, hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Fijn om zulke support te krijgen. Intussen heb ik het dan ook aan de praat gekregen :)

Aangezien mijn mac toch nog helemaal nieuw is, koos ik er voor om gewoon simpelweg mijn OSX opnieuw te installeren. Daarna liep ik nog wel tegen wat probleempjes aan (python draaien in 32bit modus en gedoe met locale settings). Maar dankzij mijn broertje (MacWolf, ex-moderator van AppleTalk) heb ik het nu allemaal draaiende...

Best interessant, python en Bash. Moet nog wel veel leren. Ga binnenkort eens een handleiding kopen over bash en wat meer leren over python. Heel de werking van configuratiebestanden e.d. op MacOS is nog helemaal nieuw voor mij.

Uiteindelijk wil ik proberen om WikidPad te compilen, dat schijnt ook mogelijk te zijn.

Nogmaals dank!
Pagina: 1