Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Tweakers,

Ik ben van plan een Macbook Pro aan te schaffen. Na eerst vele verhalen gehoord te hebben, en dat begon al vroeg, en gebruik van een alu Macbook ben ik toch wel een beetje verliefd geworden op de Macbook.
Ik moet ook nog een laptop voor school dus dat kwam allemaal goed uit.
Omdat deze laptop voor school is wil ik een Macbook Pro 13". Maar ik heb een paar vraagjes...

1. Ik ga informatica doen, waarbij ik misschien ook wat (zwaardere) grafische programma's op moet draaien, trekt deze videokaart van de 13" veel (?) of moet ik toch dan voor een 15" of 17" Macbook voor de 9600...?

2. Is het verschil tussen de Macbook 2.26 GHz en de 2.56 GHz groot, of verschilt het allemaal niet zo heel veel? (Liever geen benches enzo, maar echt ervaringen met beide laptops, op dit forum kom ik namelijk veel Macbook Pro 13" gebruikers tegen..)

3. Is het wel verstandig om nu een Macbook Pro te kopen terwijl de volgende versie misschien wel bijna uitkomt, al heb ik daar geen idee van...

4. Aangezien er nogal veel Windows-only software is moet ik ook Windows op me Mac zetten.., draait dit goed of is het echt een ramp om met de Mac Windows te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Punt 3, als je kan wachten:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=792925

Hoewel het altijd geruchten blijven natuurlijk.

Punt 4: prima te doen, alleen verlies je dan wel de mooie interactie tussen MacOSX en de hardware voor een gedeelte (3/4 gestures op trackpad bijvoorbeeld, 2 finger scrolling werkt volgens mij wel gewoon in windows). Vaak kun je in parallels/vmware ook je progs draaien trouwens.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Als je informatica gaat doen.....Welke programma`s ga je dan gebruiken?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik begrijp best dat zo'n Macbook een aantrekkelijk apparaatje kan zijn, maar als ik ervan afhankelijk zou zijn voor mijn opleiding waarin ik veel Windows-only software moet draaien, dan had ik me toch bedacht. Kun je niet beter een leuke Dell aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
met Ed_L. Ik denk dat als je informatica gaat doen dat je meer dan je misschien lief is in windows aan het werken bent.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
vogelaarke135 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:48:
Punt 3, als je kan wachten:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=792925

Hoewel het altijd geruchten blijven natuurlijk.
Dat gaat over de MacBook, niet over de MacBook Pro.

^ Wat hij zegt.

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
2. Met 'normaal gebruik' zoals internetten/tekstverwerking enzo, merk je er niets van. Maar zodra je met zware (grafische) programma's gaat werken, zul je wel wat verschil merken.

3. http://buyersguide.macrumors.com . Koopadvies van de huidige MBP's zijn neutraal. De huidige versie zit op de helft van z'n cycle.

4. Ik zou gewoon voor de Mac gaan. Een geweldig ding, en de keren dat je Windows nodig hebt, kan je ook prima BootCamp gebruiken.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:37
Ik zou persoonlijk geen macbook(pro) kopen voordat de resolutie omhoog gaat. Premium prijs vraagt om een premium resolutie (1440x900 voor 13").

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Z-Dragon schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:02:
[...]
Dat gaat over de MacBook, niet over de MacBook Pro.
Sorry, my bad. Als die upgrade er komt zou het eventueel natuurlijk wel een MB upgrade worden die dicht bij de MBpro in de buurt gaat komen uiteraard....

En ik ben eigenlijk wel eens met de rest van de commenters: waarom Mac kopen als je alleen maar in Windows gaat werken?
Hoewel ik informaticastudenten ken die alles op hun mac doen. Is universitair informatica, misschien is dat anders dan met HBO (mocht je dat doen)? Uni informatici zitten over het algemeen wat minder vast in het microsoft gevang en moeten vooral principes kennen en niet alleen maar Visual Basic kloppen en .Net developpen.

vogelaarke135

• The Great HooD
Ik doe inderdaad hogeschool Informatica, en daar zit bijna elke leraar met een Mac!

Ik koop iniedergeval geen Dell meer, wat haat ik die *** dingen zeg, ik heb geen goede ervaringen met Dell...
Ik heb trouwens nog geen idee welke programma's ik ga gebruiken..., maar de programma's die ik nu gebruik zijn wel Mac-compitable...

En voor de rest, ik heb het een beetje gehad met Windows, het lijkt alsof de computer 3x zo snel langzaam wordt, maar dat kan ook aan mij liggen...

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Als de leraren een Mac hebben, kan jij er ook echt wel een kopen :)
En if you really wanna know : Vraag de leraren :)

gewoon nee.

• The Great HooD
Klopt, zij zeiden dat je best een Macbook kan kopen, maar dat je eventueel wel rekening moet houden met Windows-Only software...

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

Hogeschoolstudenten zullen normaal deze windows-only software zien:
Visual Basic, Oracle, windows SQL server,... (vaak software met windows voor, tussen of na de softwarenaam)

Zelf kan ik deze perfect draaien op een macbook late '07. De grote handigheid zit hem in de hoeveelheid ram die je systeem heeft ( 4GB voor virtualisatie is toch een aanrader). En je kan nog altijd bootcamp gebruiken.

Battle.net: NagaByrd#2844

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Bij gebruik van VM's kan ik de installatie van een Intel X25-M aanraden. De performance is dan zo goed dat je niet eens merkt dat je een VM gebruikt voor je windows-only's. Het grootste gedeelte van de performance bottleneck (harddisk) wordt dan verholpen. Verder zal 4GB geheugen (standaard) wel ten goede komen. Enigste aandachtpunt is de screensize. 13" zal voor IT/Ontwikkel toch te weinig zijn, 17" is te veel meesleuren. Als je mobiel moet zijn gewoon een 15" nemen.

Windows Veteran turned Apple Addict

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:38
Sigma2k8 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:58:
met Ed_L. Ik denk dat als je informatica gaat doen dat je meer dan je misschien lief is in windows aan het werken bent.
Op de ICT opleiding die ik deed kon ik alle windows only software wel draaien, onder Crossover, of in een Virtual PC. Desnoods gooi je er een dualboot op.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Lees ook het MacBook Pro Ervaringen & Discussie topic (en de oudere afleveringen daarvan) eens door, want je vragen zijn daarin al vaker gesteld en beantwoord.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 18:06
Edmin schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:54:
Ik begrijp best dat zo'n Macbook een aantrekkelijk apparaatje kan zijn, maar als ik ervan afhankelijk zou zijn voor mijn opleiding waarin ik veel Windows-only software moet draaien, dan had ik me toch bedacht. Kun je niet beter een leuke Dell aanschaffen?
Ik studeer informatica en heb nog nooit windows hoeven gebruiken. Sterker nog: de informatica workstations draaien allemaal Linux. Ik gebruik zelf een MacBook en dat integreert werkelijk prima allemaal.

• edwin.pw
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-06 20:05
Wat zijn overigens je plannen qua baantje tijdens je studie?

Ikzelf kwam eerst namelijk bij veel mensen over de vloer om computer-problemen op te lossen.
Echter kreeg ik er last van dat des te meer ik verlieft werd op mijn MBP unibody15", des te meer afkeer ik kreeg op windows.
Dit leidde uiteindelijk tot grote frustratie wanneer ik dan weer noodlottig achten een pc geschoven werd.
Uiteindelijk heb ik houdoe gezegd tegen de mensen die voor hun nieuwe pc niet wilde switchen naar mac.
Apple heeft een erg grote verslavingsfactor dus let hier wel op!

1 &2. Dat zou ik je niet aanraden, je betaald een aardig bedrag extra en daarnaast is een 13" het perfecte formaat om mee te nemen. Deze uiteraard wel in combinatie met een mooi schermpje voor thuis ;)
Stel nou dat je echt fanatiek gaat renderen in Final Cut, After Effects of 3d-software zou ik je aanraden een wat snellere processor te nemen en de 9600.
Zelf gebruik ik mijn 9600 nauwelijks, enkel als ik hem echt nodig denk te hebben, ik kan je wel aanraden die 4GB ram te nemen, aangezien je ook windows wil draaien in Parallels of vmware.

3. Als je kan wachten, zou ik dat zeker doen. Mogelijk heb je dan voor dezelfde prijs die 2.56 GHz. Zo had ik ook in 2008 besloten te wachten en kreeg ik mooi de eerste unibody en de 9400+9600 :D

4. Zelf vind ik het allemaal prima draaien, zelfs programma's als autocad enzo schijnen goed te werken. Ik zou overigens in eerste instantie opzoek gaan naar een mac-alternatief, aangezien deze zowel qua gebruiksvriendelijkheid, GUI en prestaties mooi integreren met Mac OSX

Ik raad je iig zeer aan om de overstap te wagen naar een mac, je krijgt er namelijk voor je gevoel 2x zoveel voor terug.
Kijk echt uit voor je applefanboy-gehalte, ik zit nu met 15 switchers in 1 klas en het is nu echt gekkenhuis als een van de windowsnerds een BSOD heeft of zijn acer vastgetaped heeft (zijn er 2)

Verwijderd

"windowsnerds" wat een afkeer. Het zijn ook gewoon mensen hoor.. schelden is hier écht nergens voor nodig, en snap niet waarom je dit woord zou gebruiken.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb "pas" de overstap gemaakt en het bevalt prima. Ik heb een MBP 15" Late 2008, waarbij de 9600 GT standaard al bij het instapmodel zat.

Ik gebruik de 9600 GT vaak, gebruik veel Photoshop CS4 (HW ondersteuning) en merk ook dat HD films (Blueray streams, MKV, etc) afspelen op mn 24" LED ACD iets fijner verloopt tov de 9400 IGP. Als het kan zou ik inderdaad ook voor het sneller model kiezen, al lijkt het verschil niet supergroot. Ik zou in retrospect de 9600 GT wel missen.

Windows programmatuur, tja, gebruik Bootcamp (werkt prima) of ga virtualiseren dmv bv VMware Fusion.

Suc6 met je keuze!

@Krieky
Ik dacht dat we hier allen nerds waren tssk tssk? Ik zie mijzelf tenminste wel als een nerd en gebruik zowel Windows 7 als Snow Leopard :)

[ Voor 11% gewijzigd door aramdin op 26-09-2009 20:21 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Thanks voor alle reacties,

Ik wil denk toch voor de 13" want dat is gewoon een lekker formaat. Ik stel de koop zo lang moegelijk uit maar als ik hem dan gewoon will koop ik hem wel.
Ik ben nu definitief over gehaald door alle reacties hier...
Ik denk dat ik voor de 2,53 GHz ga met 4 Gb geheugen en 250 GB harddisk. Videokaart hoef ik denk niet te missen, maar dat zie ik dan wel. 13" is ook gewoon lekker klein, past gewoon in me rukzag en me boeken!

Tevens ben ik al heel lang een echte Apple hater :O , ik heb een ontzettende afkeer tegen iPods, maar de Mac heeft me nu wel overgehaald, maar ik was eerst ook echt een Mac hater. iPhone is trouwens ook wel een mooi apparaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.pw
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 19:59:
"windowsnerds" wat een afkeer. Het zijn ook gewoon mensen hoor.. schelden is hier écht nergens voor nodig, en snap niet waarom je dit woord zou gebruiken.
Toevallig zit ik op de opleiding mediatechnologie, waar we toch echt allemaal nerds zijn.
Jij zit waarschijnlijk ook niet op tweakers omdat je niets heb met het digitale gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, bij genoeg nerds zie merk je er vrijwel niets van in het dagelijks leven. ;)

@The Great HooD
Zo was ik ook 2 jaar terug, dit kwam vooral door mensen zoals ik nu ben. :9
Vergeet overigens niet om hem tegen die tijd via surfspot te kopen als je daar toegang tot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Jup, scheelt me al bijna 200 euro...
Surfspot is handige site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditmar
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 13:34
Krieky schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 18:59:

3. Als je kan wachten, zou ik dat zeker doen. Mogelijk heb je dan voor dezelfde prijs die 2.56 GHz. Zo had ik ook in 2008 besloten te wachten en kreeg ik mooi de eerste unibody en de 9400+9600 :D
Weet je ongeveer wanneer dit is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.pw
Ditmar schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:20:
[...]

Weet je ongeveer wanneer dit is? :)
Zoals Emile al gegeven had:
http://buyersguide.macrumors.com/

Ik zou uitgaan van ruim 3 maanden.
Het lijkt erg lang, maar uiteindelijk meestal wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
3 maanden, phew, dat is erg lang. Ik zou de laptop eigenlijk al voor school moeten hebben...
Doe het nu dus met de laptop van me moeder, als het echt serieus minstens 3 maanden zijn dan koop ik hem z.s.m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nagasy schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 11:31:
Hogeschoolstudenten zullen normaal deze windows-only software zien:
Visual Basic, Oracle, windows SQL server,... (vaak software met windows voor, tussen of na de softwarenaam)
Oracle kan echt wel op de Mac draaien hoor ;)
zie hier voor de db (geen 11g, wel 10g) en hier voor Jdeveloper/ADF. BPEL process manager zal wat lastiger worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Je kunt Windows trouwens ook op je Mac draaien, in een aparte partitie naast OS X (met Bootcamp) of in een virtuele machine met bijvoorbeeld Parallels of VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:45
Heb zelf ook sinds 2 weken een macbook pro, en ik heb er Parallels op draaien, dit werkt gewoon perfect, alle windows apps krijg je makkelijk aan de praat, multitouch werkt gedeeltelijk, updates werken goed. Alleen het gamen met Parallels gaat niet zo goed.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
The Great HooD schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:41:
Tweakers,

Ik ben van plan een Macbook Pro aan te schaffen. Na eerst vele verhalen gehoord te hebben, en dat begon al vroeg, en gebruik van een alu Macbook ben ik toch wel een beetje verliefd geworden op de Macbook.
Ik moet ook nog een laptop voor school dus dat kwam allemaal goed uit.
Omdat deze laptop voor school is wil ik een Macbook Pro 13". Maar ik heb een paar vraagjes...

1. Ik ga informatica doen, waarbij ik misschien ook wat (zwaardere) grafische programma's op moet draaien, trekt deze videokaart van de 13" veel (?) of moet ik toch dan voor een 15" of 17" Macbook voor de 9600...?
Zolang je 'wat zwaardere' niet duidelijker definieert is het onmogelijk een duidelijk antwoord te geven.
2. Is het verschil tussen de Macbook 2.26 GHz en de 2.56 GHz groot, of verschilt het allemaal niet zo heel veel? (Liever geen benches enzo, maar echt ervaringen met beide laptops, op dit forum kom ik namelijk veel Macbook Pro 13" gebruikers tegen..)
ik ben gegaan voor de 2.56 Ghz met 4GB geheugen en 250 GB hdd. Dat maakte het eenvoudiger verschillende virtuele Windows- en serverversies te draaien en ook op schijf kwijt te kunnen. 8GB werkgeheugen werd net wat te begrotelijk en 2GB vind ik te krap om lekker onder OS X Snow Leopard met behulp van parallels Desktop 4 met verschillende gevirtualiseerde Windowsversies te kunnen werken.
3. Is het wel verstandig om nu een Macbook Pro te kopen terwijl de volgende versie misschien wel bijna uitkomt, al heb ik daar geen idee van...
Deze 13 MacBook Pro is net uit.
4. Aangezien er nogal veel Windows-only software is moet ik ook Windows op me Mac zetten.., draait dit goed of is het echt een ramp om met de Mac Windows te draaien?
Het draait prima vermits je voldoende werkgeheugen hebt. Ik zou daarbij gaan voor minimaal 4GB Mocht dat voor jou nog te weinig zijn dan kun je altijd een aparte Windowsbootpartitie aanmaken en direct onder Windows gaan werken.

Je zult even moeten wennen aan andere toetscombinaties en een gebrek aan printscreen. Veel van wat op een PC of laptop onder in combinatie met de CRTL-knop gebeurde gebeurt op de Mac in combinatie met de CMD-knop. Mij bevalt de overstap uitermate goed. Ik merk dat ik op de MacBook Pro alleen nog maar onder Windows bezig ben om dingen te testen en als het echt moet.

Als je er veel mee rondloopt is het handig om er een sleeve met verstevigde hoeken omheen te kopen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjun schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:37:
Je zult even moeten wennen aan andere toetscombinaties en een gebrek aan printscreen.
Er is inderdaad geen fysieke toets om een screenshot te maken, IMHO ook een beetje zinloos voor een functie die relatief weinig gebruikt wordt... Screenshots maken is echter geen probleem: Cmd+Shift+3 voor het volledige scherm, Cmd+Shift+4 om een stuk te selecteren, en Cmd+Shift+4+Spatie om een bepaald venster in the picture te krijgen.
Pagina: 1